اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهترین سال جهان چه سالی بوده است؟


پژوهشگران استرالیایی با استفاده از یک روش جدید، سطح کیفیت زندگی مردم در نقاط مختلف جهان را طی پنج دهه مورد بررسی قرار داده و بهترین سال را تعیین کردند.

خبرگزاری ایسنا: پژوهشگران استرالیایی با استفاده از یک روش جدید، سطح کیفیت زندگی مردم در نقاط مختلف جهان را طی پنج دهه مورد بررسی قرار داده و بهترین سال را تعیین کردند.

زندگی مدرن و مظاهر آن شامل بحران اقتصادی، جنگ، تهدیدات تروریستی و پدیده گرمایش جهانی طی چند دهه اخیر به شدت بر کیفیت زندگی انسان اثر گذاشته است.

روش استاندارد فعلی برای سنجش پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی در نقاط مختلف جهان، بررسی تولید ناخالص داخلی (GDP)‌ است، اما محققان استرالیایی معتقدند که این روش ناکارآمد بوده و قادر به اندازه گیری سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف نیست.

محققان دانشگاه کانبرا بعنوان روش جایگزین از روش جدید شاخص پیشرفت واقعی (GPI) استفاده کردند که علاوه بر استفاده از فاکتورهای روش GDP از 24 فاکتور دیگر مانند میزان جرایم، سطح آلاینده ها، نرخ تصادفات رانندگی، تعداد زنان خانه‌دار استفاده می‌کند.

در این پژوهش داده‌های جمع‌آوری شده طی سال های 1950 تا 2003 میلادی از 17 کشور جهان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نشان می‌دهد، سطح کیفیت زندگی در سال 1978 میلادی در بالاترین حد خود قرار داشته است.

پس از این تاریخ بیشتر کشورها شاهد کاهش چشمگیر سطح کیفیت زندگی بوده اند؛ به طور مثال کشور انگلیس تا اوایل دهه 1990 میلادی روند نزولی شدیدی را در شاخص پیشرفت واقعی تجربه کرده بود و آمریکا نیز روند نسبتا ثابتی را در پیش گرفته است.

در این بین تنها کشور ژاپن تا پایان سال 2003 میلادی شاهد افزایش شاخص پیشرفت واقعی (GPI) بوده است.

با این حال برخی از کارشناسان همچنان در خصوص صحت و دقت روش جدید تردید داشته و آن را ملاک مناسبی برای سنجش پیشرفت اجتماعی و اقتصادی نمی دانند.


ویدیو مرتبط :
عفو بین الملل سال ۲۰۱۴ را سالی فاجعه باربرای جهان دانست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برترين دانشگاه هاي جهان در سال 2009



 

 

برترین دانشگاه های جهان

 

برترين دانشگاه هاي جهان در سال 2009 معرفي شدند و دانشگاه هاروارد همچنان عنوان بهترين دانشگاه جهان را حفظ کرد.

 

 

در فهرست اعلام شده، امريکاي شمالي که در سال 2008 از ميان 100 دانشگاه برتر جهان 42 دانشگاه را به خود اختصاص داده بود، در سال 2009 تنها 36 جايگاه از 100 دانشگاه برتر را در اختيار دارد. اين رتبه بندي بر پايه يک نظرخواهي جهاني از دانشگاهيان و کارفرماياني که فارغ التحصيلان دانشگاه ها را استخدام مي کنند، انجام شده است.

 

 

در فهرست جديد، 36 دانشگاه اروپايي در ميان 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند و تعداد دانشگاه هاي آسيايي از 14 به 16 افزايش يافته است.

 

 

دانشگاه کمبريج از رتبه سوم به دوم رفته و آکسفورد از پله چهارم به رتبه پنجم نزول کرده است.

 

 

کالج لندن نيز با سه پله پيشرفت از رتبه هفتم به چهارم رسيده است.

 

 

دانشگاه توکيو که در رتبه 22 قرار گرفته، برترين دانشگاه آسيايي است و دانشگاه هنگ کنگ نيز توانسته از رتبه 26 به 24 برسد.

 

 

امسال رده بندي متفاوتي ميان دانشگاه ها و انستيتوهاي تخصصي نيز انجام شد که انستيتوهاي اروپايي در اين بخش بسيار موفق بوده اند.

 

 

در بخش علوم اجتماعي، مدارس لندن و در حوزه اقتصاد و مهندسي، مدارس پاريس برترين رتبه ها را به خود اختصاص داده اند. برخي از دانشگاه ها و استادان و مسئولان دانشگاه در خصوص اين نظرسنجي نظراتي را مطرح کردند.

 

 

وندي پيت مدير دانشگاه هاي برتر انگلستان مي گويد؛ «پيام اين رده بندي کاملاً مشخص است؛ دانشگاه هاي بريتانيا در صدر دانشگاه هاي برتر بين المللي هستند. اما در عين حال کشورهايي مثل چين و کره که سرمايه گذاري بسياري براي ارتقاي انستيتو هايشان کرده اند، دارند به ما مي رسند.»