اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهترین زمان برای حذف صفر از پول ملی کشور



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

حذف چهار صفر از پول ملی از دولت قبل تا کنون مطرح بوده است و مدتها نیز در مجلس شورای اسلامی جریان دارد.

اما اینکه در شرایط کنونی حذف صفر از پول می‌تواند در اقتصاد کشور موثر باشد یا خیر جای سوال است.


اگر در کشوری صفرهای پول ملی حذف شود این امر منوط بر تقویت اقتصاد کشور است اما آیا با شرایط فعلی حذف 4 صفر از واحد پولی کشور می‌تواند موثر باشد یا خیر امریست که کارشناسان آن را موثر نمی‌دانند.


رییس موسسه بانکداری کشور در این خصوص معتقد است که اساسا وقتی که تعداد صفرهای یک پول ملی زیاد می‌شود این موضوع در غالب فکری مردم خیلی مثبت نیست.


الله داد با اشاره به کشورهایی که پیش از این اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده اند به خبرنگار اقتصادی ابتکار، گفت: بسیاری از کشورها از دهه 60 میلادی به حذف صفر از پول خود پرداختند و در این زمینه تنها تعدادی از کشورها موفق بودند که یکی از آنها کشور ترکیه است.
ترکیه در این راستا با حذف 6 صفر از پول خود توانست در ابتدا به قیمت دلار نزدیک شود و اینک حدود 40 درصد از ارزش دلار را داراست.


اما این کشور ابتدا چند مساله را دنبال کرد و آن اینکه اول تورم را در اقتصادش کاهش داد و یک وام قابل توجه از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد.


وی افزود: ترکیه روی صادرات محصولات خود کار کرد و ساختارهای اقتصادی خود را در جاهایی که قویتر بودند تقویت کرد و صنایع خود را در غالب لیسانس های بین‌المللی عرضه کرد.


ترکیه اینک از لحاظ تولید رشد ناخالص داخلی موفق عمل کرده بنابراین حذف صفر از واحد پولی این کشور توانسته است رونق اقتصادی را برای آنان به همراه داشته باشد.


اما در کشور ما با توجه به اینکه اقتصاد پویایی ندارد و غالب آن دولتی و شبه دولتی است حذف صفر از پول ملی کمک چندانی به اقتصاد ما نمی‌کند.


بلکه به ضرر عده ای هم خواهد بود تا آنهایی که در روستاها هستند بتوانند پول های خود را تغییر دهند. بنابراین ما برای حذف 4 صفر نیازمند تغییرات اساسی در ساختار اقتصاد کشور هستیم و تا زمانی که توروم یک رقمی نشده و نرخ بیکاری کاهش پیدا نکند عملا تاثیر مثبتی در این کار وجود ندارد.


این در حالیست که نایب رئیس کمیسیون مجلس نیز انجام این کار را موکول به آینده دانسته و گفت: موضوع حذف سه صفر از واحد پول ملی در اولویت بانک مرکزی و به تبع آن شورای پول و اعتبار قرار ندارد و تصمیمات مرتبط با آن به آینده موکول شده است.


ایرج ندیمی با اشاره به جلسه اعضای این کمیسیون با مسئولین بانک مرکزی، به ایسنا گفت: یکی از مباحثی که در جلسه روز سه‌شنبه در دستور کار قرار داشت موضوع حذف صفر بود که بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به سیاست‌های دولت در کنترل تورم و افزایش ارزش پول ملی این کار در کوتاه مدت در دستور کار قرار ندارد.


وی افزود: حذف صفر باید مبتنی بر سیاست‌های کنترلی از سوی بانک مرکزی باشد و به نظر می‌رسد کشور در مسیری قرار دارد که توان و تلاش مسئولین پولی ما معطوف به کنترل تورم و کاهش آن باشد و اگر این سیاست‌ها به طور مطلوب اجرا شود حذف سه صفر اولویت ندارد و شاید حتی بتوان گفت لزومی برای این کار نیست.


ندیمی در پایان تاکید کرد: آنچه که مهم است این است که این موضوع بر عهده وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است و کمیسیون اقتصادی نیز نظرات کارشناسی و علمی خود را در صورت نیاز به مسئولین مربوط اعلام خواهد کرد.


همچنین ضیاءالملکی در این خصوص معتقد است که حذف صفر از پول ملی تنها نی تواند به لحاظ روانی موثر باشد و تاثیری در اقتصاد کشور تدارد.


این کارشناس مسائل اقتصادی به ابتکار گفت: حذف صفر تنها می‌تواند از لحاظ روانی مثبت باشد و هیچ مزیتی برای تغییر مثبت در اقتصاد نخواهد داشت، بنابراین در حال حاضر ضرورتی ندارد.

 

اخبار اقتصادی - ابتکار


ویدیو مرتبط :
شوکـــ (2) سناریو حذف دلار!استفاده از پول جدید برای بردگی بشریت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان حذف 4 صفر از پول ملی اعلام شد


اگر رئیس جمهور این مصوبه را تأیید کند در قالب یک لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود که براساس آن از سال ۱۳۹۳ حذف ۴ صفر از پول ملی انجام خواهد شد.

فارس: معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شده و پس از امضای رئیس جمهور تقدیم مجلس می‌شود.

داوود منظور در مورد نشست کمیسیون اقتصادی دولت اظهار داشت: در نشست کمیسیون اقتصادی دولت در روز شنبه ۱۵ بهمن تصمیم‌گیری شد که مهمترین آن در مورد لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی کشور بود که این لایحه نهایی شد و به زودی از سوی دولت به مجلس ارائه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یادآورد شد: دولت قبلا با کلیات این لایحه موافقت کرده بود و قرار شد کمیسیون اقتصادی دولت بر روی جزئیات لایحه کار کند و در جلسه امروز شنبه نهایی شد .

منظور افزود: اگر رئیس جمهور این مصوبه را تأیید کند در قالب یک لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود که براساس آن از سال ۱۳۹۳ حذف ۴ صفر از پول ملی انجام خواهد شد.

وی افزود: تا سال ۹۳ مقدمات حذف ۴ صفر از پول ملی انجام خواهد شد و این کار برکات زیادی برای اقتصاد کشور خواهد داشت و گام مهمی از طرح تحول اقتصادی در دولت به شمار می‌رود.

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا حذف ۴ صفر باعث تقویت پول ملی می‌شود، گفت: مزایای حذف ۴ صفر از پول ملی فراوان است که عمده آن تسهیل در روابط اقتصادی و پولی کشور است و اثر واقعی بر تولید ناخالص ملی و پارامترهای اقتصادی نخواهد داشت .

 اما به روان‌تر شدن جریان اقتصاد کشور و انتقال پولی و ثبت ارقام مالی در حساب‌ها و کم شدن میزان سکه و اسکناس مورد نیاز مردم برای معاملات می‌انجامد.


وی در مورد زمان ارائه لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: بستگی به این دارد که چه زمانی به امضای رئیس جمهور برسد.