اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهترین راه مقابله با حساسیت بهاری


آلرژی (حساسیت) بهاری یکی از انواع آلرژی های فصلی است و به گفته کارشناسان، کنترل و پیشگیری از طریق کاهش پاسخ ایمنی بدن بهترین راه برای مقابله با آن است.

خبرگزاری ایرنا: آلرژی (حساسیت) بهاری یکی از انواع آلرژی های فصلی است و به گفته کارشناسان، کنترل و پیشگیری از طریق کاهش پاسخ ایمنی بدن بهترین راه برای مقابله با آن است.

آلرژی ها انواع مختلف دارند و بیشتر در فصول بهار، تابستان و پاییز بروز می کنند. علائم آلرژی ها شباهت زیادی به علائم سرماخوردگی دارد و بیشتر شامل آبریزش بینی، ریزش اشک، عطسه و سرفه است و در موارد شدیدتر خارش، سوزش و التهاب چشم ها و پوست را نیز به همراه دارد.

به واقع، آلرژی نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن است و علائم آن در افراد در سنین مختلف (کودکان، نوجوانان و بزرگسالان) که زمینه ژنتیکی دارند، در اثر قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی آلرژی زا بروز می یابد.

آلرژی های فصلی به علت گرده افشانی انواع گیاهان اعم از درختان، چمن ها و درختچه ها در فصول مختلف بروز می کنند.

در شرایط محیطی و مناطق مختلف، گیاهان آلرژی زا نیز متفاوت هستند، بر این اساس افرادی که دارای زمینه های ژنتیکی هستند، احتمال دارد در سنین مختلف به آلرژی مبتلا شوند.

متخصص ایمونولوژی و دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مورد اظهار کرد: کاهش پاسخ ایمنی بدن با استفاده از داروهای گروه کورتیکواستروئیدها و روش ایمونوتراپی از جمله راه هایی است که در زمینه درمان آلرژی ها به ویژه آلرژی های فصلی مطرح می شوند.

کاهش پاسخ ایمنی بدن از طریق مصرف کورتیکواستروئیدها

دکتر جمشید حاجتی  توضیح داد: کورتیکواستروئیدها از جمله داروهای رایجی هستند که برای کاهش سطح واکنش و پاسخ ایمنی بدن در درمان انواع آلرژی های فصلی مورد استفاده قرار می گیرند.

وی اظهار کرد: نمونه های قبلی این داروها عوارضی مانند خواب آلودگی را برای بیمار به همراه داشتند، اما نمونه های جدید آن دارای عوارض کمتر و تاثیرگذاری طولانی تر هستند.

متخصص ایمونولوژی و دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی وزارت بهداشت یادآور شد: آلرژی در بسیاری افراد زمینه ژنتیکی و ارثی دارد یعنی برخی افراد مستعدترند و برخی دیگر استعداد ژنتیکی کمتری برای ابتلا دارند.

حاجتی با بیان اینکه عوامل محیطی تحریک کننده ی استعداد ژنتیکی افراد در ابتلا به آلرژی هستند، افزود: بنابراین افرادی که مبتلا به آلرژی نبوده اما در یک محدوده زمانی مبتلا به آلرژی می شوند، ممکن است در معرض عوامل آلرژی زایی قرار گرفته باشند که تا پیش از این با آن عوامل برخوردی نداشته اند و این عوامل سبب تحریک استعداد ژنتیکی آنها و بروز آلرژی شده است.

وی گفت: در این افراد بهترین راه، شناخت عامل ایجادکننده آلرژی است، تا با دوری از آن بتوان علائم آلرژی را برطرف کرد.

ایمونوتراپی، روشی برای کاهش پاسخ ایمنی بدن به آلرژن ها

دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی وزارت بهداشت گفت: ایمونوتراپی یکی از روش های درمان انواع آلرژی ها است که در آن سطح پاسخ ایمنی بدن به عوامل آلرژی زا (آلرژن ها) کاهش می یابد.

حاجتی توضیح داد: در این روش به تدریج و با مقادیر بسیار کم فرد با ماده آلرژی زا مواجه می شود و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن بیمار به جای اینکه واکنش شدید ایجاد کند و سبب ایجاد آلرژی شود، واکنشی آرام نشان داده و به تدریج بدن از ماده آلرژی زا پاک می شود.

وی تشخیص عامل ایجادکننده آلرژی را در درمان آلرژی ها بسیار موثر دانست و گفت: تشخیص عامل یا عوامل ایجادکننده آلرژی در هر فرد اولین گام در درمان آلرژی ها به شمار می رود بنابراین افراد به ویژه خانواده هایی که زمینه ابتلا در آنها وجود دارد، باید به این نکته توجه بیشتر داشته باشند.

 دوری از عوامل آلرژی زا

متخصص ایمونولوژی اظهار کرد: آلرژی های فصلی از گیاهان منتقل می شوند و هر فردی ممکن است به یک گیاه یا ترکیب پروتئینی خاصی که در گرده گیاهان است، حساسیت داشته باشد.

حاجتی افزود: بنابراین یکی دیگر از راه های مقابله با آلرژی های فصلی، دور کردن این گونه گیاهان از محیط داخل خانه یا محل کار و همچنین دوری از محیط های پر گل و گیاه مانند پارک ها و باغ ها است.

دکتر مهرناز مصداقی متخصص ایمونولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز با تاکید بر دوری از آلرژن ها به عنوان یک روش موثر در مقابله با آلرژی ها گفت: شست و شوی سه تا چهار بار بینی با سرم فیزیولوژی یا آب نمک در طول روز و استحمام به ویژه پیش از خواب و تعویض لباس ها پس از ورود به منزل به منظور از بین بردن گرده های گیاهان به عنوان عوامل ایجادکننده آلرژی می تواند در این زمینه موثر باشد.

وی اظهار کرد: مبتلایان به آلرژی باید درها و پنجره های منزل را ببندند، هنگامی که در خودرو قرار دارند، شیشه ها را پایین ندهند و در روزهایی که هوا خشک است و باد می وزد به دلیل اینکه گرده های گیاهان بیشتر در هوا منتشر می شوند، از منزل خارج نشوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کنترل نکردن آلرژی می تواند منجر به آلرژی تنفسی شدید یا بیماری آسم شود همچنین در کودکان مبتلا به آلرژی کنترل نشدن عوامل آلرژی زا منجر به بروز بیماری های شدیدتر تنفسی در سنین بالاتر می شود.

مصداقی اظهار کرد: آلرژی درمان قطعی ندارد و تنها می توان آن را با روش های پیشگیرانه کنترل کرد و شدت آن را کاهش داد.

وی همچنین گفت: افرادی که مبتلا به آلرژی های بسیار شدید هستند و روش های درمانی معمول منجر به درمان آنها نشده است، تحت نظر پزشک می توانند از واکسن های کنترل آلرژی استفاده کنند.

مصداقی با تاکید بر این که این روش درمانی نیز قطعی نیست و تا حدی می تواند درمان کننده باشد، افزود: بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از بروز آلرژی، دوری از آلرژن ها و رعایت کردن موارد پیشگیرانه است.


ویدیو مرتبط :
‫راهکارهایی برای مقابله با حساسیت‌ های فصل بهار | بهار را بدون آلرژی سپری کنید‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه های آرایشی به خانم هایی که حساسیت بهاری دارند



توصیه های آرایشی,اگزماهای پوستی,حساسیت بهاری

موعد فرارسیدن بهار ،افزایش شیوع اگزماهای پوستی را خبر می دهد. به خصوص اگزماهای پوستی در زنان به علت خانه تکانی و افزایش تماس با مواد شوینده و همچنین اعمال زیبایی پوست مثل برطرف کردن چروک صورت ،موی زائد و برطرف کردن لک ها افزایش می یابد .

فصل بهار با ایجاد تمایل به تغییر ظاهری در خانم ها و همچنین خانه تکانی و تماس با مواد شوینده می تواند با بروز اگزما به خصوص بر روی دست ها همراه باشد . در صورتی که اگزما فرم حاد داشته باشد با بروز تاول ،خارش و قرمزی پوست نمایان می شود ،در حالیکه در نوع مزمن ،پوست پوسته شدن ،ترک پوست و سوزش دیده می شود.

انواع اگزما
اگزما انواع مختلفی دارد و در بعضی از موارد ارث نقش مهمی دارد. خوشبختانه این بیماری مسری نیست و درمان آن نیز بستگی به شدت بیماری و میزان استعداد فرد دارد.زیرا افرادی که مستعد هستند و زمینه ژنتیکی دارند ،طول درمان بیشتری نیاز دارند . در حالیکه در افرادی که زمینه ارثی ندارند درمان با رعایت نکات بهداشتی 2 الی 3 هفته طول می کشد .

تشدید ضایعات اگزما با انجام چند فاکتور ساده قابل پیشگیری است . دستوراتی که می تواند از تشدید ضایعات بکاهد یا تعداد دفعات آن را کاهش دهد ،شامل :
1 -  به طور مکرر پوست را مرطوب کنید
2 - از تغییرات ناگهانی حرارت و رطوبت در محیط بپرهیزید .
3 - از تعریق یا گرمای بیش از حد پیشگیری کنید .
4 - استرس را کاهش دهید .
5 - از تماس بامواد ایجاد کننده خارش مثل ابریشم یا سایر محرک ها دور بمانید .
6 - از صابون های قوی و پاک کننده ها اجتناب کنید .
7 - از فاکتورهای آلرژن محیطی مثل زوائد حیوانات ،زباله ها . .. اجتناب کنید .
8 - غذاهایی که باعث تشدید ضایعات می شوند میل نکنید .

درمان اگزما
اولین قدم در درمان اگزما پیشگیری از خارش است .بهتر است از محلول ها یا کرم های موضعی جهت مرطوب کردن پوست استفاده کنید . این راه بسیار موثر است .خصوصا اگر پس از استحمام (درعرض 3 دقیقه پس از استحمام)انجام شود. استفاده از کمپرس سرد برروی ضایعات خارش دار باعث بهبودی خارش می شود . اگر شرایط موجود بدتر شد یا به طور رضایت بخشی برطرف نشد ،استفاده از کرم ها یا پمادهای کورتیکوستروئیدموضعی ضعیف بدون تجویز پزشک برای کاهش التهاب لازم است .

در شرایطی که استفاده از ترکیبات کورتیکوستروئیدقوی تر لازم است ،باید با تجویز پزشک استفاده شودچراکه عوارض جانبی دربردارد.

قدم بعدی در پیشگیری از اگزماهای پوستی استفاده از دستکش های نخی زیر دستکش پلاستیکی است،درواقع قطع تماس با مواد آلرژن .

درموارد تشدید ضایعات استفاده از کورتیکوستروئید خوراکی لازم است ولی قطع درمان خوراکی امکان تشدید دوباره ضایعات وجود دارد. پوستی که تحت تاثیر اگزما قرار دارد،ممکن است دچارعفونت شودکه در این مورد تجویز موضعی یا خوراکی آنتی بیوتیک لازم است . به علاوه در موارد خارش شدید،آنتی هیستامین خوراکی تجویز می شود . از جایی که خواب آلودگی عارضه شایع آنتی هیستامین ها است ،بهتر است این ترکیبات قبل از خواب مصرف شود و پس از مصرف این ترکیبات از رانندگی پرهیز شود . به طور کلی شیوع اگزماهای پوستی در فصل بهار5/1الی 2 برابر افزایش یابد که با رعایت اصول فوق می توان تا حد زیادی این بیماری را کنترل کرد.

موارد استفاده در درمان اگزما
اگر شما هم اگزما دارید خوب می دانید که برخی از لوازم آرایشی تحریک کننده پوست هستند و نباید در آرایش کردن از آنها استفاده کنید . ترکیبات برخی محصولات می تواند اگزمای شمارا تشدید کند و اما چه ترکیباتی باید عمل کرد:

1 - لانولین ،گلیسیرین و shea butter
شما ممکن است دو جین لوسیون یا شوینده در کمد حمام تان داشته باشید ولی ندانید چه چیزی باعث خارش و چه چیزی باعث نرمی پوستتان می شود . متخصصین توصیه می کنند به جای خرید شامپوهای بدن یا صابون و... تجاری مختلف به دنبال کرم هایی باشید که در ترکیب آن لانولین ،گلیسیرین و shea butter باشد چرا که این محصولات منجر به بهبود پوست و نرمی آن می شود .

2 - هیالورونیک اسید
باتوجه به این که هیچ درمان قطعی برای اگزما وجود ندارد . شما می توانید از محصولاتی استفاده کنید که دارای هیالورونیک اسید هستند . این ماده به طور طبیعی در بدن یافت می شود و منجر به جذب آب از اتمسفر اطراف پوست می شود . بنابراین کرم های حاوی هیالورونیک اسید پوست تان را نرم و مرطوب می کند .

3 - نیاسین
در صورتی که لکه های قرمز ناشی از اگزما بر روی صورت دارید و مجبورید برای پوشاندن آنها از چندین لایه کرم آرایشی استفاده کنید ،سعی کنید به جای آن از سرم یا کرم های حاوی نیاسین آمید که تحت عنوان ویتامین ب 6 نیز شناخته شده است ،استفاده کنید چرا که این محصولات منجر به کاهش قرمزی ناشی از اگزما به واسطه تقویت پوست می شود و حتی به عنوان پایه آرایش نیز ی توانید ازاین محصول استفاده کنید.
منبع : مجله زیبایی