اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهای متوسط کتاب در ایران چقدر است؟


با وجود رشد تعداد عناوین کتاب ها، شمارگان کتاب کاهش یافته است.

جام جم آنلاین: بعد از مدتی رکود در تولید کتاب به دلیل نوسانات ارزی، افزایش قیمت کاغذ و هزینه‌های چاپ و به تبع آن قیمت نهایی کتاب، در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد رشد تعداد عناوین کتاب بودیم. با وجود این، شمارگان کتاب با وجود همه هشدارها سرانجام به زیر 2000 نسخه نزول کرد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی خانه کتاب، در شش ماهه نخست امسال مجموعا 30 هزار و 290 عنوان کتاب در کشور منتشر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش تولید 4319 عنوان هستیم. سال قبل در آن بازه زمانی، 25 هزار و 971 عنوان کتاب در مجموع منتشر شده بود.

البته تعداد عناوین کتاب ها در شش ماهه نخست امسال، فقط از مدت مشابه سال قبل پیشی نگرفته، بلکه این رشد چنان بوده است که توانسته از مجموع تعداد عناوین منتشر شده در سال های 89، 90 و 91 هم که حدود 27 هزار عنوان بوده، پیشی بگیرد.

در میان کتاب های منتشر شده در شش ماهه نخست امسال، کتاب های حوزه علوم عملی با 5156 عنوان، حوزه دین با 4807 عنوان و حوزه ادبیات با 4728 عنوان به ترتیب دارای بیشترین عناوین هستند. در این میان کتاب های حوزه کلیات کمترین عناوین را به خود اختصاص داده اند. در حالی که در مدت مشابه سال 92، حوزه های علوم عملی با 4193 عنوان، دین با 4131 عنوان و حوزه کودک و نوجوان با 3928 عنوان در رده های اول تا سوم بودند.

این آمار نشان می دهد تعداد عناوین کتاب های ادبیات از 3684 عنوان پارسال به 4728 عنوان امسال رسیده است که رشد 1044 عنوانی را نشان می دهد. کتاب های کودک و نوجوان هم از 3928 عنوان پارسال به 4684 عنوان در سال 93 رسیده که بیانگر رشدی محسوس است.

از میان کتاب های منتشر شده از اول فروردین تا پایان شهریور امسال، 17 هزار و 839 عنوان چاپ اولی و 12 هزار و 451 عنوان تجدید چاپی هستند. در بازه زمانی مشابه سال 92، 14 هزار و 516 عنوان چاپ اول و 11 هزار و 455 عنوان تجدید چاپی بودند.

همچنین در میان کتاب های شش ماهه نخست امسال، سهم کتاب های تالیفی 23 هزار و 384 عنوان و سهم کتاب های ترجمه 6906 عنوان است. این در حالی است که سال قبل، 20 هزار و 524 عنوان کتاب تالیفی و 5447 عنوان کتاب ترجمه ای منتشر شده بود.در حالی رقم 18 هزار و 999 عنوان کتاب منتشره از سوی ناشران تهرانی در سال گذشته، امسال به 21 هزار و 871 عنوان رسیده که رقم 6972 عنوان کتاب منتشره از سوی ناشران شهرستانی در سال قبل، امسال به عدد 8419 عنوان رسیده است.

با وجود این آمار نسبتا امیدوارکننده، باید گفت که آمارها کاهش شمارگان کتاب در شش ماهه نخست امسال را در مقایسه با سال قبل نشان می دهد. شمارگان متوسط کتاب ها از 2202 نسخه در سال قبل، امسال به زیر 2000 نسخه تنزل یافته است. این نشان می دهد هشدارهای کارشناسان عرصه نشر، ناشران، نویسندگان، شاعران، مترجمان و مولفان در تمام این سال ها درباره کاهش شمارگان کتاب، کاملا بجا بوده است.در طی سال های اخیر دست اندرکاران صنعت نشر کشور، بارها نسبت به کاهش شمارگان کتاب و در نتیجه کاهش مخاطب و به تبع آن افت سرانه مطالعه هشدار داده بودند؛ امری که حالا آمارها هم آن را تائید می کنند.

سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تائید کاهش شمارگان کتاب گفته که عوامل متعددی می تواند به این امر منجر شود که باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد، اما یکی از دلیل های این امر می تواند افزایش بهای کتاب باشد.

به گفته او هر صفحه کتاب در مقایسه با سال گذشته حدود 28 درصد افزایش قیمت داشته که البته در مقایسه با تورم دیگر کالاها چندان هم زیاد نیست.

با وجود این آمارها نشان می دهد بهای متوسط کتاب ها در شش ماهه نخست سال گذشته از حدود ده هزار و 500 تومان به حدود 13 هزار تومان افزایش یافته است و این یعنی قیمت کتاب طی یک سال 2500 تومان افزایش یافته است. چنین رقمی برای قشر کتابخوان که عمدتا متعلق به طبقه متوسط جامعه هستند و اغلب آنان را دانشجویان تشکیل می دهند، می تواند رقم قابل ملاحظه ای تلقی شود. مسلما این نیز موضوعی خواهد بود که کارشناسان درباره آن هشدار خواهند داد که وقتی فردی برای خرید یک جلد کتاب به طور متوسط باید 2500 تومان بیشتر از سال قبل بپردازد، به همان اندازه ممکن است این موضوع در کاهش سرانه مطالعه نیز تاثیر بگذارد.


ویدیو مرتبط :
آیا نرم افزار گران است؟ بهای ثروتمند شدن شما چقدر است؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهای جنگ با ایران چقدر است؟



بهای جنگ با ایران چقدر است؟

صرف‌نظر از اهداف این جنگ، نتیجه نهایی آن خواهد بود که کشتی‌ها، سربازان و ادوات نظامی بیشتری وارد منطقه می‌شوند و هزینه نظامی بیشتری برای امنیت متحدان لازم خواهد بود.

در حالی که هنوز هم بسیاری از این کشور‌ها و متحدان به لحاظ سیاسی بی‌ثبات هستند. از سویی این امر مستلزم شیفت شدن توجه آمریکا از شرق به خاورمیانه است؛ یعنی عدم توفیق در توازن قدرت با چین در آسیا و شرق.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش «تابناک»، نشریه پروجکت سیندیکیت، امروز در مطلبی به قلم جان آلن گای و جفری کمپ به بررسی هزینه‌های استراتژیک و اقتصادی اقدام به حمله نظامی به ایران کرده است. این تحلیل که با پیش‌فرض تلاش ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای ارائه شده، دربردارنده مسائلی است که آمریکا در صورت جنگ با ایران با آن‌ها روبه‌رو خواهد شد و هزینه‌های اقدام به گزینه نظامی را بسیار بیشتر از هزینه هسته‌ای شدن ایران برای آمریکا می‌داند.

این گزارش آورده است:

یکی از مهمترین دغدغه‌ها و معضلات باراک اوباما در دور دوم ریاست جمهوری خود موضوع ادامه پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای است. در حالی ‌که دستیابی ایران به تکنولوژی هسته‌ای، می‌تواند به شدت موقعیت استراتژیک آمریکا در منطقه خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده و تضعیف کند، گزینه‌هایی که منجر به توقف ناخواسته ایران در بحث انرژی هسته‌ای شود نیز پیامدهای استراتژیک و اقتصادی بسیاری برای ایالات متحده به همراه دارد.

ایران با دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای خواهد توانست تا تأثیر دوچندانی بر همسایگان خود داشته باشد و امنیت خود را به خوبی تأمین کند. در نتیجه این امر، متحدان آمریکا در منطقه، نیازمند تضمین‌های جدید درباره امنیت خود خواهند بود؛ اما حضور بیشتر آمریکا در منطقه برابر با تحریک گروه‌های افراطی خواهد بود؛ افزون بر آن که مستلزم استفاده از منابع نظامی در جنوب و شرق آسیاست.

برخی از منتقدان محافظه‌کار اوباما بر این باورند که وی با سهل‌انگاری اجازه تولید سلاح هسته‌ای به ایران می‌دهد؛ انتقادی که بسیاری آن را رد می‌کنند. در هر حال هزینه‌های مهار ایران بسیار بالاست و هزینه‌های جنگ حتی از آن هم بیشتر است.

ایران بار‌ها گفته است در صورتی که مورد حمله واقع شود، تنگه هرمز را ـ که نزدیک ۲۰ درصد از نفت جهانی از آن می‌گذرد ـ خواهد بست؛ هرچند برای ایران سخت خواهد بود که در طولانی مدت تنگه هرمز را بسته نگه دارد، می‌تواند به آسانی این آبراه را با موشک، مین دریایی و قایق‌های تندرو نا‌امن سازد.

از سویی ایران می‌تواند خط لوله‌ها در شبه جزیره عربستان را تخریب کند که در نتیجه، عبور نفت از تنگه هرمز را ناگزیر خواهد کرد؛ بنابراین، باید متوجه بود که بسیاری از خطوط استراتژیک انتقال نفت و گاز در تیررس ایران و موشک‌های این کشور است و به ویژه تسهیلات نفتی عربستان در این میان، اهمیت راهبردی بسیاری است. چنین کارهایی می‌تواند منجر به افزایش بهای نفت در مدت زمانی کوتاه و به احتمال در مرز دویست دلار در هر بشکه شود که برای ایالات متحده در هفته بیش از یک میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که بهبود اوضاع اقتصادی بد این کشور را تا مدت‌ها با مخاطره روبه‌رو خواهد کرد.

هم‌اکنون آمریکا هنوز درگیر هزینه‌های دو جنگ اخیر است که سهم بسزایی در بحران مالی این کشور دارد؛ بنابراین، اقدام به درگیری در یک جنگ دیگر، می‌تواند کوچک‌ترین کورسوهای امید برای رهایی از بحران را نیز از میان ببرد.

از سویی، افزایش بهای نفت می‌تواند منجر به تهدید اقتصادی اروپا و دیگر کشورهای وارد کننده نفت همچون چین، هند، کره و ژاپن شده و روند بهبود اوضاع اقتصادی این کشور‌ها را معکوس سازد. البته اقتصاد خود ایران نیز که به شدت وابسته به صادرات نفت است در این میان آسیب‌های بسیاری خواهد دید.

این تعارض به گونه‌ای خواهد بود که در صورت بروز آن، تعیین پیروز میدان کاری بسیار دشوار و پیچیده است. آیا آمریکا با از میان بردن تأسیسات هسته‌ای ایران و در صورتی که ایران بلافاصله آنها را بازسازی کند، پیروز خواهد بود؟ اگر چنانچه ایران اقدام به تحریک متحدان آمریکا در منطقه کند، وضعیت چگونه خواهد بود؟

صرف‌نظر از اهداف این جنگ، نتیجه نهایی آن خواهد بود که کشتی‌ها، سربازان و ادوات نظامی بیشتری وارد منطقه می‌شوند و هزینه نظامی بیشتری برای امنیت متحدان لازم خواهد بود. در حالی که هنوز هم بسیاری از این کشور‌ها و متحدان به لحاظ سیاسی بی‌ثبات هستند. از سویی این امر مستلزم شیفت شدن توجه آمریکا از شرق به خاورمیانه است؛ یعنی عدم توفیق در توازن قدرت با چین در آسیا و شرق.

بی‌گمان، رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای (آنچه در آن شک و تردید بسیار است)، هزینه بسیاری برای ایالات متحده دارد؛ اما داخل شدن به جنگ با ایران و درگیری با هرج و مرج و آشوب پس از آن هزینه‌هایی بسیار بیشتر در پی خواهد داشت./تابناک