اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهای جهانی نفت خام درهفته گذشته ...



 

 

 

 

نفت

 

 

آژانس بین المللی انرژی (IEA) نیز در آخرین گزارش خود تقاضای جهانی نفت راقیمانده سال جاری و سال ۲۰۱۱اندکی افزایش داده است، ولی چنانچه روند بی ثبات اقتصاد جهانی تداوم یابد، افزایش این میزان تقاضا برای سال آینده بعید است.

بهای نفت خام در بازارهای جهانی هفته گذشته از ۱۸ تا ۲۲ مرداد (۹ تا ۱۳ اوت) با وجود کاهش ذخیره سازی های نفت خام آمریکا از روند کاهشی برخوردار بود.

افزایش بیش از انتظار آمار بیکاری در آمریکا، تداوم ضعف رشد اقتصادی چین، افزایش ارزش دلار و کاهش ارزش سهام در بازارهای جهانی، بهای جهانی نفت خام را کاهش داد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی آمریکا ممکن است روند بازسازی اقتصادی این کشور کندتر از میزان پیش بینی شده بوده و لازم باشد فعالیت های جدی تری برای تثبیت روند بازسازی انجام شود.

بیشترین کاهش در میزان تولیدات صنعتی اروپا در ماه ژوئیه ۲۰۱۰ نیز مربوط به آلمان و فرانسه بوده است. کاهش تقاضا، افزایش بیکاری و نرخ رشد اقتصادی پایین کشورهای اروپایی موجب وابستگی بیشتر این کشورها به تولیدات صنعتی شده است.

همچنین بر اساس پیش بینی شرکت ملی نفت چین، احتمال می رود نرخ رشد تقاضای نفت خام این کشور در سه ماه سوم ۲۰۱۰، با توجه به کندی رشد اقتصادی و کاهش تقاضای سوخت از جمله گازوییل کندتر شود. رشد تقاضای نفت خام چین در سه ماه دوم سال جاری ۱۵ درصد و در سه ماه نخست این سال ۲۲ درصد بوده است. بر این اساس ممکن است تقاضای نفت خام چین تنها با ۹.۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸.۹ میلیون بشکه در روز برسد.

● کاهش رشد اقتصادی چین

دولت چین هم اکنون سیاست هایی را اتخاذ کرده که بر اساس آنها با کنترل رشد اعتبارات و تاکید بر بهره وری در مصرف سوخت، موجب کند شدن رشد اقتصادی شده است. سرعت رشد اقتصادی چین در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ با رسیدن به نرخ ۱۰.۳ درصدی، نسبت به نرخ رشد ۱۱.۹ درصدی سه ماه نخست این سال، کاهش یافته است.

البته در هفته یادشده، کاهش قابل توجه سطح ذخیره سازی های نفت خام آمریکا معادل سه میلیون بشکه در هفته منتهی به ۶ اوت ۲۰۱۰ (جمعه ۱۵ مرداد)، از عوامل تقویت کننده قیمت های نفت خام به شمار می رود که تا حدودی در توقف روند کاهشی قیمت نفت خام طی هفته گذشته نقش داشته است.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) نیز در آخرین گزارش خود تقاضای جهانی نفت را برای باقیمانده سال جاری و سال ۲۰۱۱ اندکی افزایش داده است، ولی چنانچه روند بی ثبات اقتصاد جهانی تداوم یابد، افزایش این میزان تقاضا برای سال آینده بعید به نظر می رسد.

● کاهش میانگین هفتگی بهای سبد نفتی اوپک

بر اساس آمار دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی اوپک طی دوره ۱۸ تا ۲۱ مرداد (۹ تا ۱۲ اوت ۲۰۱۰)، از حدود ۷۸.۲۸ دلار هر بشکه به کمتر از ۷۳.۷۳ دلار هر بشکه در تاریخ ۱۲ اوت کاهش یافته است.

میانگین هفتگی بهای سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۲۱ مرداد (۱۲ اوت ۲۰۱۰) با ۲ دلار و ۱۷ سنت کاهش نسبت به هفته پیش از آن به هر بشکه ۷۶ دلار و ۷ سنت رسیده است. میانگین هفتگی بهای سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۱۵ مرداد (۶ اوت ۲۰۱۰ ) معادل ۷۸ دلار و ۲۴ سنت بود.

● افزایش میانگین ماهانه سبد نفتی اوپک

در همین حال، میانگین ماهانه بهای سبد نفتی اوپک در ماه اوت (تا ۱۲ اوت ۲۰۱۰)، با ۴ دلار و ۷۸ سنت افزایش نسبت به میانگین ماه ژوئیه ۲۰۱۰ به هر بشکه ۷۷ دلار و ۲۸ سنت رسیده است. میانگین بهای سبد نفتی اوپک در ماه ژوئیه ۲۰۱۰ معادل ۷۲ دلار و ۵۰ سنت هر بشکه بود.

سبد نفت خام اوپک در بردارنده ۱۲ نوع نفت خام اعضای این سازمان شامل مخلوط الجزایر، گریسول آنگولا، اورینته اکوادور، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، اس سیدر لیبی، سبک «بونی» نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان سعودی، موربان امارات و بی.سی.اف ۱۷ ونزوئلا است.

● کاهش ۳ دلاری بهای نفت خام ایران

میانگین بهای هر بشکه نفت خام صادراتی ایران با سه دلار و ۴ سنت کاهش نسبت به هفته قبل (۴ اوت ۲۰۱۰)، در روز چهارشنبه ۲۰ مرداد (۱۱ اوت ۲۰۱۰) به بشکه ای ۷۵ دلار و یک سنت رسیده است.

بر اساس آمارهای امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، میانگین وزنی بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران به مقصدهای مختلف در روز چهارشنبه گذشته (۱۱ اوت ۲۰۱۰) ۷۵ دلار و ۸۰ سنت بود و همین رقم برای نفت خام سنگین در سطح ۷۴ دلار و ۴۹ سنت قرار داشت.

● کاهش سه میلیون بشکه ای ذخایر نفت خام امریکا

بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۵ مرداد (۶ اوت ۲۰۱۰) معادل ۳۵۵ میلیون بشکه بوده که در مقایسه با هفته قبل (۳۰ ژوئیه ۲۰۱۰) به میزان سه میلیون بشکه کاهش یافته است و معادل سه میلیون بشکه از میزان مشابه سال قبل در تاریخ ۷ اوت ۲۰۰۹ بیشتر است.

میزان این ذخایر بر حسب روز نیز نسبت به هفته قبل معادل ۱/۰ روز کاهش یافته و در سطح ۲۳ روز قرار گرفته است که معادل ۱.۲ روز کمتر از میزان مشابه سال قبل است. در دوره یادشده، سطح خوراک پالایشی آمریکا به میزان ۵۰۹ هزار بشکه در روز کاهش یافته و در سطح ۱۵.۰۶۶ میلیون بشکه در روز قرار گرفته که به میزان ۷۰۱ هزار بشکه در روز بیشتر از میزان مشابه سال قبل است.

میزان تولید نفت خام آمریکا در دوره ۸ تا ۱۵ مرداد (۳۰ ژوئیه ۲۰۱۰ الی ۶ اوت ۲۰۱۰ ) به میزان ۲۰۱ هزار بشکه در روز کاهش یافته و در سطح ۵.۲۳۹ میلیون بشکه در روز قرار گرفته است و معادل ۶۷ هزار بشکه در روز بیشتر از میزان مشابه سال قبل در تاریخ ۷ اوت ۲۰۰۹ است.

در همین زمان واردات نفت خام آمریکا از ۹.۶۲۹ میلیون بشکه در روز به ۹.۴۴۱ میلیون بشکه در روز (معادل ۱۸۸ هزار بشکه در روز) کاهش یافته است که به میزان ۸۹ هزار بشکه در روز کمتر از میزان مشابه سال قبل است.

● پیش بینی قیمت

در هفته گذشته مقاومت ۸۱.۳ دلاری مانع افزایش بیشتر قیمت نفت خام WTI و کاهش قیمت و شکسته شدن حمایت ۷۸.۲ دلار نیز شد، ولی در سطح حمایت ۷۵ دلار متوقف شد. در هفته جاری نیز، سطح ۷۵ دلار از حمایت های مهمی است که مانع کاهش بیشتر قیمت خواهد شد. کاهش یادشده، همزمان با افزایش ارزش دلار و کاهش شاخص های سهام روی داد که به دنبال افزایش ریسک در بازارهای جهانی اتفاق افتاد.

آمارهای منتشر شده در باره اقتصاد آمریکا دلالت بر کاهش رشد این کشور در فصول آتی است، همچنین آمار تعداد بیکاران هفتگی افزایش نشان داد. آمار منتشره در مورد اروپا نیز نامناسب بود؛ به طوری که بهبود اندک هفته های گذشته نیز مورد تردید قرار گرفت، در مجموع آمار اقتصادی منتشر شده شرایط نامناسبی را به ارمغان آورد که منجر به فشار کاهشی بر قیمت نفت شد.

آمار ذخیره سازی های نفت خام آمریکا کاهش نسبتا خوبی داشت، ولی با توجه به افزایش های زیاد هفته های قبل در سطح مطلوبی بوده و نسبت به سال گذشته نیز بیشتر است؛ بنابراین کاهش یادشده نتوانست فشار افزایشی بر قیمت آورد.

از هفته های گذشته قیمت نفت در دامنه نوسانی با شیب افزایشی کمی قرار گرفته است که در محدوده آن نوسان می کند. در هفته جاری، دامنه یادشده ۷۵ تا ۸۳ دلار است. اولین حمایت مناسب در ۷۵ دلار است و در مسیر افزایشی مقاومت های موجود ابتدا در ۷۸.۲ دلار و سپس ۸۱.۳ دلار شکل گرفته است...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
بهای جهانی نفت خام کاهش یافت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهای نفت خام اندکی کاهش یافت



 

 

 

نفت

 

 

بهای هر بشکه نفت خام در پایان معاملات روز گذشته (پنج شنبه ۱۴ مرداد) بازار نیویورک، با ۴۶ سنت کاهش، به ۸۲ دلار و یک سنت رسید.

 به دنبال انتشار آمارهای نا امید کننده در باره نرخ بیکاری در آمریکا و همچنین آمارهای منفی از بازار خرده فروشی که یک روز پس از گزارش افزایش سطح ذخیره سازی های نفت خام این کشور منتشر و سبب افزایش تردیدها در باره بهبود شرایط تقاضای نفت شد، بهای نفت خام با اندکی کاهش در همان سطوح ۸۲ دلار برای هر بشکه باقی ماند.

بهای نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر با ۴۶ سنت کاهش، به ۸۲ دلار و یک سنت برای هر بشکه در پایان معاملات روز گذشته رسید، به طوری که بهای این ماده در طول معاملات بین سطوح ۸۱ دلار و ۵۶ سنت تا ۸۲ دلار و ۴۸ سنت نیز نوسان داشت.

هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر نیز با ۵۹ سنت کاهش، در سطح ۸۱ دلار و ۶۱ سنت داد و ستد شد.

یک تحلیل گر بازار در موسسه لیند-واداک مستقر در شیکاگو آمریکا، در این باره گفت: پس از انتشار آمارهای منفی درباره نرخ بیکاری در آمریکا، کاهش ارزش دلار تا اندازه ای از افت بیشتر بهای نفت خام جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: ما فکر می کنیم بهای این ماده در معاملات پس از ماه سپتامبر با افزایش همراه باشد، همچنین به دنبال انتشار گزارش میزان دستمزد بخش های غیر کشاورزی، معاملات در بازار نفت محطاطانه خواهد بود.

دولت آمریکا روز گذشته اعلام کرد که نرخ بیکاری در آمریکا در هفته گذشته به طور غیر منتظره ای افزایش یافته است؛ همچنین افزایش سطح ذخیره سازی های نفت خام آمریکا تا اندازه ای بازار نفت خام را نیز تحت تاثیر قرار داد..../تحلیل:ایلنا