اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهانه نمایندگان برای غیبت از صحن مجلس


اما با وجود قوانین مربوطه، همیشه صحن علنی مجلس، شاهد شمار چشمگیری از غیبت نمایندگان است، به گونه‌ای که عموما جلسات مجلس با حدود دوسوم اعضا آغاز به کار می‌کند‌.

تابناک: بنا بر آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌سی روز در سال ‌تعطیلات تابستانی دارند که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‌‏شود‌ و همچنین هیأت رئیسه می‌‏تواند در تنظیم برنامه جلسات علنى و کمیسیون‏‌ها به ‏گونه‏‌اى عمل کند که نمایندگان در هر ماه یک هفته کارى ‌براى رسیدگى به وظایف نمایندگى فرصت داشته باشد تا برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود بروند و در صحن علنی مجلس نباشند.

نمایندگان همچون دیگر کارمندان دولت، یک ماه در هر سال حق استفاده از مرخصى با حقوق را دارند‌ که استفاده از مرخصى ضرورى بدون حقوق نیز‌ با موافقت هیأت رئیسه، حداکثر یک ماه در سال خواهد بود و در صورت عدم استفاده، می‌‏توانند در سال‌‏هاى پس از آن بهره گیرند.

بنا بر این گزارش، هیچ یک از نمایندگان قبل از گرفتن مرخصى نمی‌‏توانند غیبت کنند، مگر با عذر موجه از قبیل بیمارى یا حوادث غیرمترقبه‌. غیر از این موارد، هیچ نماینده‌ای حق غیبت از جلسات صحن علنی و یا کمیسیون‌های مربوطه را ندارد. نماینده‌‏اى که بیش از یکصد ساعت پیاپی یا دویست و پنجاه ساعت غیرمتوالى از اوقات رسمى جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک سال غیبت کند، مستعفى شناخته خواهد شد.

اما با وجود قوانین مربوطه، همیشه صحن علنی مجلس شاهد شمار چشمگیری از غیبت نمایندگان است، به گونه‌ای که عموما جلسات مجلس با حدود دوسوم اعضا آغاز به کار می‌کند‌. در ‌یک هفته گذشته، تعداد نمایندگان حاضر در جلسه ۲۰۱، ۱۹۵ و ۲۰۵ نماینده تشکیل شد، این در حالی است که سقف تعداد حاضر در جلسه باید ۱۹۳ تن باشد تا جلسه به رسمیت برسد.

در سال گذشته حتی مجلس شورای اسلامی به دلیل غیبت بیش از حد نمایندگان تجربه به رسمیت نرسیدن و تعطیلی صحن را نیز در کارنامه خود دارد؛ اما با ‌وجود این، نمایندگان همچنان توجهی به قوانین ندارند و به تشخیص خود هر‌ گاه صلاح بدانند، از حضور در صحن علنی مجلس خودداری می‌کنند.

‌بیشتر غایبان مجلس، حضور در جلسات و یا پیگیری و رفق و فتق امور مربوط به مراجعه کنندگان خود را بهانه می‌آورند. یکی از رسانه‌های کشور در مصاحبه با ده تن از نمایندگان مجلس، دلایل غیبت این نمایندگان را جویا شده ‌که به شرح زیر است؛

نوذر شفیعی، نماینده ممسنی

اصولاً غیبت‌هایی که داشته‌ام برای پیگیری کارهای مردم بوده است.

روبرت بگلریان، نماینده ارامنه جنوب

چون ساعات صحن علنی مجلس همزمان با ساعات اداری است، ما ناچاریم گاهی برای پیگیری امور اداری و پیگیری کارهای موکلانمان در ساعات اداری که جلسه مجلس نیز برقرار است، بیرون از صحن علنی باشیم که گاه‌ غیبت رد می‌شود.

نصرالهر پژمان‌فر، نماینده مشهد

شاید به دلیل سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و گاهی نیز به دلیل دیرکرد در پرواز‌ها، ما دقایقی از جلسه را غیبت داریم.

عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمودآباد

برخی از نماینده‌ها اصلاً در صحن نیستند، ولی من به ندرت غیبت دارم. عمده غیبت‌هایم نیز به دلیل این است که برای کار ارباب‌رجوع‌ها که معمولاً از شهرستان آمده‌اند، مجبورم صحن را ترک کنم و به کارهای آن‌ها برسم. گاهی نیز برای پیگیری کارهای اجرایی مجبوریم به بیرون از مجلس برویم.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان

اصلاً غیبت ندارم. اگر هم داشته‌ام، برای پیگیری کار موکلانم بوده است.

حسین نجابت، نماینده تهران

سعی می‌کنم غیبت نداشته باشم، ولی‌ گاهی اگر ماشین دیر برسد، شاید‌ دقایقی از جلسه صبح غیبت رد می‌شود. من هیچ گاه برای پیگیری کار موکلانم صحن مجلس را ترک نمی‌کنم زیرا بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، کار صحن علنی و کمیسیون‌ها را بر موارد دیگر مقدم می‌دانم.

عوض حیدرپور، نماینده شهرضا

گاه شاید در شهرستان حوزه انتخابیه اتفاق یا حادثه‌ای رخ دهد یا جلسه‌ای باشد که ضرورت حضور نماینده شهرستان در آن وجود دارد. می‌توانیم در چنین مواردی مرخصی بگیریم، زیرا بنا بر قانون مجلس می‌توانیم در سال سی روز مرخصی داشته باشیم و البته ممکن است برای کارهای اجرایی حین جلسه علنی ۲۰ ‌دقیقه مرخصی بگیریم که اگر بیشتر از این شود، غیبت رد می‌شود و شاید در این موارد بنده غیبت داشته باشم.

محمدحسن آصفری، نماینده اراک

ممکن است جلسه‌ای در یک وزارتخانه باشد و مجبور باشیم به آنجا برویم یا کارهای اجرایی پیش بیاید و مجبور شویم غیبت کنیم.

حمیدرضا طباطبایی، نماینده نائین

شاید در فرجه‌ای که ما بیرون از صحن مجلس هستیم، پرسشی پیش بیاید یا ارباب رجوعی حضور پیدا کرده باشد و ما دیرتر از زمان ۲۰ دقیقه‌ای وارد صحن شویم و برایمان غیبت رد شود که به ندرت بوده است.

قاسم جعفری، نماینده بجنورد

اصلاً غیبت نداشته‌ام. ممکن است به اشتباه، وقتی در مرخصی بوده‌ایم یا حین مأموریت کمیسیونی بوده باشیم، نام ما به عنوان یکی از افراد غایب خوانده شده باشد، وگرنه بنده اصلاً غیبیت نداشته‌ام.

نکته قابل تأمل این است که بنا به گفته رهبری، کار صحن علنی و کمیسیون‌ها مقدم بر موارد دیگر است که این را نیز در نظر نمی‌گیرند؛ افزون بر‌ این در هر جلسه مجلس شورای اسلامی تصمیماتی گرفته می‌شود که قشرهای گوناگون ‌مردم از آن متأثر خواهند شد؛ بنابراین، حضور نمایندگان مردم در جلسات علنی مجلس و دفاع از حقوق موکلانشان از این حیث نیز مورد توجه است و عدم حضور آن‌ها در تصمیمات مهم، شاید در پایان‌ به ضرر‌‌ همان موکلینی باشد که ‌به دلیل پیگیری مشکلات آن‌ها در جلسه حضور نداشته است.


ویدیو مرتبط :
لحظه جدال و درگیری لفظی نمایندگان مجلس در صحن علنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهپیمایی نمایندگان در صحن علنی مجلس



 

نمایندگان در حین راهپیمایی در صحن علنی مجلس سینه می‌زدند و با هدایت علی‌اصغر زارعی كه در جلو حركت می‌كرد به دور صحن علنی مجلس حركت كردند.



در محكومیت اقدامات روز عاشورا ، جمعی از نمایندگان در صحن علنی و اطراف مجلس راهپیمایی كردند.

 



به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایندگان مجلس پس از صحبت‌های علی لاریجانی در محكومیت حوادث دو روز گذشته و تذكر هدایت‌خواه و حسینیان و تاكید بر دستگیری افراد هتاك جمعی از نمایندگان مجلس شروع به راهپیمایی در صحن علنی مجلس كردند.

 



گفتنی است نمایندگان با فریادهای مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر منافق و هیهات من‌الظله انزجار خود را از اقدامات برخی افراد دو روز گذشته نشان دادند

 



همچنین نمایندگان در حین راهپیمایی در صحن علنی مجلس سینه می‌زدند و با هدایت علی‌اصغر زارعی كه در جلو حركت می‌كرد به دور صحن علنی مجلس حركت كردند.

 



علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در این هنگام گفت به علت جریان خودجوش مجلس كه برای دفاع از آرمان‌های انقلاب به وجود آمده است، ۳۰ دقیقه تنفس اعلام می‌نماییم تا با روح شهدا میثاقی مجدد داشته باشیم.

 



همچنین نمایندگان پس از این صحبت لاریجانی به خارج از مجلس حركت كردند و در اطراف مجلس مشغول راهپیمایی و شعار دادن شدند.