اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهانه جدید آمریکا برای مداخله نظامی در سوریه



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

بهانه جدید آمریکا برای مداخله نظامی در سوریه

در شرایطی که درگیری‌ها در سوریه، بار دیگر اوج گرفته و با توجه به این که عملیات گروه‌های افراط‌گرا و گروگان گرفته شدن نیروهای سازمان ملل، ابعاد گسترده‌تری نیز پیدا کرده است، ائتلاف بین‌المللی ضد سوری فرصت یافته‌اند تا به بهانه‌ای جدید، یک نیروی مشترک با فرماندهی واحد را برای عملیات در سوریه ایجاد کنند.

در شرایطی که درگیری‌ها در سوریه، بار دیگر اوج گرفته و با توجه به این که عملیات گروه‌های افراط‌گرا و گروگان گرفته شدن نیروهای سازمان ملل، ابعاد گسترده‌تری نیز پیدا کرده است، ائتلاف بین‌المللی ضد سوری فرصت یافته‌اند تا به بهانه‌ای جدید، یک نیروی مشترک با فرماندهی واحد را برای عملیات در سوریه ایجاد کنند.

به گزارش تابناک، سایت «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی رژیم صهیونیستی گزارش داده یک نیروی مشترک جدید بین‌المللی به رهبری ایالات متحده برای عملیات احتمالی در سوریه ایجاد شده است. هدف این مرکز‌ فرماندهی جدید ـ که از نیروهای آمریکایی، اسرائیلی، اردنی و ترکیه‌ای تشکیل شده ـ آمادگی برای انجام عملیات در سوریه در صورت وقوع حمله شیمیایی یا بیولوژیک در این کشور گفته شده است.

بنا بر این گزارش، توافق برای ایجاد این مرکز فرماندهی جدید‌ در جریان سفر ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدار وی با «چاک هیگل»، همتای آمریکایی خود در پنتاگون در روز پنجم مارس انجام شده است.

دبکا فایل می‌نویسد در این دیدار، هیگل ‌از موضوع جنگ شیمیایی در سوریه به یک واقعه کاملاً محتمل و واقعی نام برده است. به باور واشنگتن، این احتمال هست که شورشیان سوری با دستیابی به سلاح‌های شیمیایی، چنین جنگی را ‌آغاز کنند و ارتش سوریه نیز با همین ابزار به آن‌ها واکنش نشان دهد.

بر این اساس، نگرانی آمریکا از آن است که چنین جنگی به سرعت از حریم مرزهای سوریه به در آمده و به دیگر کشورهای منطقه سرایت کند.

به نوشته این سایت، گروگان‌گیری ۲۱ نیروی حافظ صلح سازمان ملل که روز چهارشنبه انجام شد، تلاشی جدید از سوی گروه‌های شورشی افراط‌گرا به رهبری «جبهه النصره» است تا بتوانند کنترل خود بر منطقه جولان و شرق سوریه تثبیت کنند.

تحلیل دبکا فایل آن است که هدف نهایی نیروهای تحت رهبری جبهه النصره، تشکیل حکومت القاعده در مناطق شرقی سوریه است و این گروه در راه دستیابی به هدف خود، از هیچ راهی، حتی استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک صرف‌نظر نخواهد کرد.

به این ترتیب و با توجه به این ارزیابی‌ها، کشورهای نامبرده به ابتکار آمریکا و رژیم صهیونیستی، تصمیم به تشکیل فرماندهی عملیاتی مشترک گرفته‌اند. از آنجا که بر اساس تحلیل واشنگتن، حملات شیمیایی احتمالاً در بیش از یک نقطه انجام خواهد گرفت، این نیرو‌ها در مناطق مرزی اردن، ترکیه و رژیم صهیونیستی مستقر خواهند شد. نیروهای دریایی آمریکا مستقر در منطقه نیز برای مشارکت در این عملیات احتمالی در آماده باش هستند.

به هر حال، با وجود همه این مباحث، بهانه مطرح ‌برای تشکیل این فرماندهی جدید، از یک بعد بسیار مهم، جالب توجه به نظر می‌رسد. در واقع، تا پیش از این، ادعای آمریکا درباره سلاح‌های شیمیایی بر این امر مبتنی بود که از آنجا که شاید دولت سوریه از این سلاح‌ها علیه مخالفان بهره برده و یا آن‌ها را به متحدان خود در لبنان منتقل کند، لزوم انجام عملیاتی برای جلوگیری از این امر احساس می‌شود.

اما اکنون که مشخص شده دولت سوریه ـ بنا به تضمین‌های مکرر پیشین ـ قصد انجام چنین کاری را ندارد، آمریکا برای توجیه حمله نظامی احتمالی به این کشور، دست به دامان بهانه‌ای جدید شده و احتمال استفاده گروه‌های افراط گرا از این سلاح‌ها را مطرح می‌کند. این در حالی است که بر کسی پوشیده نیست، عملیات احتمالی این فرماندهی مشترک در سوریه، علیه هیچ کسی به جز دولت مرکزی این کشور نخواهد بود.

بنابراین، در شرایطی که انتظار می‌رفت با گروگان گرفته شدن نیروهای سازمان ملل به دست شورشیان سوری که بیش از پیش ماهیت این گروه‌ها را برای جامعه جهانی روشن کرده، رویکرد بین‌المللی نسبت به بحران سوریه تغییر یابد، مشخص می‌شود این رویکرد نه تنها در راهی سازنده تغییر نکرده، بلکه موضوع گروگانگیری به بهانه‌ای جدید برای مداخله در سوریه تبدیل شده است./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
مداخله نظامی آمریکا در سوریه آغاز شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همراهی ترکیه با انگلیس و آمریکا برای مداخله نظامی در سوریه



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دی ولت خبر داد؛

همراهی ترکیه با انگلیس و آمریکا برای مداخله نظامی در سوریه

یک روزنامه آلمانی از همراهی آنکارا با طرح واشنگتن و لندن برای مداخله نظامی در سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کشورهای عضو ناتو به سرکردگی آمریکا و انگلیس در حال بررسی طرح مداخله نظامی در سوریه هستند.

روزنامه دی ولت چاپ آلمان با اشاره به مطرح شدن این مسئله در نشست اخیر سران پیمان آتلانتیک شمالی نوشت آمریکا، انگلیس و ترکیه برای مداخله نظامی در سوریه "طرح محتاطانه" ای را در دستور کار قرار داده اند.

 این کشورها مدعی هستند با توجه به اوضاع رو به وخامت سوریه، این مداخله نظامی اجتناب ناپذیر است. این ادعا در حالی مطرح می شود که تلاش های پیشین دشمنان سوریه در شورای امنیت سازمان ملل برای لشکرکشی به این کشور با مخالفت روسیه و چین روبرو شده و به شکست انجامیده است.

 از زمان بروز درگیریهای ارتش سوریه با شورشیان مسلح، تلاش کشورهای غربی و وابستگان منطقه ای آنها برای مداخله نظامی در این کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد./مهر