اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهانه‌جویی جمهوری‌خواهان از آزمایش موشکی ایران



اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی, تحریم‌

تندروهای آمریکایی به دنبال تحریم‌های جدید هستند
بهانه‌جویی جمهوری‌خواهان از آزمایش موشکی ایران

مقامات دولت اوباما بر روی این موضوع تاکید می‌کنند که برنامه موشک بالستیک خارج از حیطه توافق هسته‌ای است.

 آزمایش موشک بالستیک توسط ایران موجب مطرح شدن مجدد بحث ها درباره اعمال تحریم علیه ایران و فشار جدید به دولت اوباما شد. جمهوری خواهان و تعدادی از دموکرات ها از جمله هیلاری کلینتون، خواستار پاسخی قاطع به آزمایش موشک بالستیک توسط ایران شده اند.

قانونگذاران آمریکایی به طور ویژه بر روی روز دوم رزمایش که ایران موشک هایی با نوشته ای به زبان عبری با این مضمون که «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» آزمایش کرد، تمرکز کرده اند.

جمهوری خواهان می گویند این آزمایش نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد است که در آن هرگونه آزمایش موشک هایی که قادر به حمل کلاهک اتمی هستند برای ایران ممنوع شده بود. ایران این قضیه را انکار می کند.

قانونگذاران جمهوری خواه می گویند ایران با این آزمایش موشکی نشان داد که برای پایبند بودن به توافق هسته ای نمی تواند مورد اعتماد قرار بگیرد. آنها دولت اوباما را به خاطر این که تحریم های هسته ای علیه این کشور را لغو کرد، مورد انتقاد قرار می دهند.

سناتور تام کاتن (جمهوری خواه از آرکانزاس) می گوید: «آزمایش موشک بالستیک همانند پرتاب خاک به صورت کل جهان آزاد است و نشان می دهد که ایران قصد ندارد به توافق هسته ای که چند ماه پیش به دست آمد، پایبند باشد.»

جمهوری خواهان می گویند تحریم هایی که دولت در اوایل سال جاری در پاسخ به آزمایش های ماه اکتبر و نوامبر وضع کرد، بسیار ضعیف هستند و به دنبال اعمال فشار به دولت برای افزایش این تحریم ها هستند.

سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) رئیس کمیته روابط خارجی سنا در این رابطه می گوید: «به وضوح مشحص است که رژیم کنونی تحریم های موشکی غیرموثر است.» وی به خبرنگاران گفت که سنا در حال کار بر روی لایحه تحریم های ایران است که در پایان سال به انقضا می رسد. کورکر می گوید: «جنبشی دو حزبی در حمایت از این لایحه در سنا وجود دارد.»

چند تن از دموکرات ها، به ویژه آنهایی که از توافق هسته ای حمایت نکرده بودند هم خواستار واکنشی سخت هستند. سناتور بن کاردین (دموکرات از مریلند) عضو بلندپایه کمیته روابط خارجی سنا که مخالف توافق هسته ای بود در این باره می گوید: «دولت باید سریعاً در سازمان ملل در راستای رفع نگرانی ها اقدام کند، و همه طرفین باید در این زمینه مسئولیت پذیر باشند و در صورت لزوم اگز نیاز به اقدام یکجانبه است، باید در این زمینه تصمیم گیری شود.»

حتی هیلاری کلینتون، کاندیدای پیشتاز دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری که حامی وفادار توافق هسته ای است، خواستار تحریم های جدید شده است. اگرچه وی به این موضوع اشاره نکرده که این اقدام باید به تنهایی توسط ایالات متحده صورت بگیرد یا توسط جامعه بین الملل. وی در بیانیه ای اعلام کرد «ایران باید به خاطر این اقدامش مورد تحریم قرار بگیرد و جامعه بین الملل باید نشان دهد که تهدیدات ایران علیه اسرائیل مورد اغماض قرار نمی گیرد.»

این اظهارات دولت را در حالت تدافعی قرار داده است. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه می گوید: «در مقطع کنونی ما هنوز در مرحله بررسی گزارش ها، جمع آوری حقایق و تعیین تکلیف آن هستیم. منظورم این است که در حال درک آن چیزی هستیم که اتفاق افتاده است.» مقامات دولتی همچنین بر روی این موضوع تاکید می کنند که برنامه موشک بالستیک خارج از حیطه توافق هسته ای است.

نماینده اد رویس (جمهوری خواه از کالیفرنیا) رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان روز چهارشنبه گفت: «دولت به جای محکوم کردن آزمایش موشکی خطرناک ایران، فقط در حال توجیه این مسئله است که این آزمایش توافق هسته ای را نقض نکرده است.»

منتقدین معتقدند که دولت باید بدون توجه به امکان لغو توافق هسته ای، علیه ایران اقدام کند. امری سرن، مدیر اسرائیل پراجکت (گروهی مستقر در واشینگت که مخالف توافق هسته ای است) می گوید: «به نظر می رسد ایرانی ها معتقدند که می توانند همچنان ایالات متحده و سازمان ملل را زیر سوال ببرند، چون به خاطر توافق هسته ای دچار یک مصونیت شده اند.»

 

اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی


ویدیو مرتبط :
خط و نشون جمهوری خواهان برای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهانه‌جویی جدید جمهوری‌خواهان درباره ایران/بازتاب حمله تروریستی به مسجد شیعیان در عربستان



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  ,طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای

بازتاب انفجار تروریستی در یک مسجد شیعیان در عربستان، ادامه پیشروی داعش در استان انبار عراق، امضای طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای ایران توسط اوباما، بهانه جویی های جدید سناتورهای جمهوری خواه درباره ایران و حضور برادر رهبر کره شمالی در یک کنسرت در لندن، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، حمله تروریست های داعش به یک مسجد شیعیان در عربستان سعودی، مهمترین موضوعی است که صبح امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «واشنگتن پست» می نویسد داعش مسئولیت انفجار در یک مسجد شیعیان در عربستان سعودی را که به کشته و زخمی شدن ده ها نفر منجر شد، بر عهده گرفته است. این روزنامه اشاره می کند که مقامات سعودی، واکنش فوری به این بیانیه داعش در پذیرش مسئولیت انفجار روز گذشته نشان نداده اند. در بیانیه این گروه آمده که «یک برادر استشهادی» با استفاده از کمربند انتحاری خود را در میان حاضرین در مسجد منفجر کرده است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت عربستان، در حمله روز گذشته 21 نفر جان باخته و 123 نفر نیز زخمی شده اند.


این در حالی است که منابع خبری مختلف از ادامه پیشروی های داعش در شهر رمادی عراق خبر می دهند. به نوشته «رویترز»، تروریست های داعش روز جمعه پس از درهم شکستن پدافندهای عراق در اطراف شهر رمادی مرکز استان الانبار در غرب عراق، در شرق این شهر پیشروی کردند. به نوشته این خبرگزاری، در حالی که نیروهای طرفدار دولت در تلاش برای بازپس گرفتن رمادی هستند ، تروریست ها در حال پیشروی به سمت شهر فلوجه هستند تا بتوانند مناطق بیشتری را در استان الانبار به کنترل خود درآورند و به این ترتیب به پایتخت عراق نزدیک شوند. گفته می شود داعشی ها اکنون  در حدود پنج کیلومتری شهر خالدیه نزدیک پایگاه نظامی حبانیه هستند؛ جایی که نیروهای امنیتی و نیروهای بسیج مردمی مستقر هستند.

اامضای طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا، موضوع دیگری است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «ان بی سی نیوز» می نویسد باراک اوباما روز گذشته طرحی را که به کنگره امکان بازبینی هرگونه توافق هسته ای با ایران را می دهد، امضا کرده و آن را مورد تأیید قرار داد. این سایت اشاره می کند که قانون جدید، به کنگره دستکم یک ماه برای مطالعه جزئیات توافق هسته ای با ایران فرصت می دهد و طی این مدت، رئیس جمهور نمی تواند تحریم های وضع شده از سوی کنگره علیه ایران را بردارد. ان بی سی نیوز اشاره می کند که اوباما اخیراً در مصاحبه ای توافق هسته ای را میراث خود خوانده بود.


این در حالی است که بهانه جویی های برخی نمایندگان تندرو کنگره در موضوع ایران همچنان ادامه دارد. در همین راستا، به نوشته پایگاه خبری The Hill، چهار سناتور جمهوری خواه روز گذشته ضمن ارسال نامه ای برای وزیر دفاع آمریکا، خواستار انتشار گزارش مربوط به بخش های نظامی ایران شدند تا به زعم خود، از این گزارش در راستای ارزیابی توافق هسته ای احتمالی بهره ببرند. مارکو روبیو، تد کروز، جان ایساکسون و دیوید پردو اعلام کردند که برای ارزیابی کامل توافق هسته ای به این گزارش نیاز دارند. این سناتورهای به دنبال آن هستند تا با اعمال فشار وزارت دفاع آمریکا گزارش فوق را تا تاریخ 30 مه منتشر سازد یا درباره تاخیر در انتشار آن توضیح مبسوطی ارائه کند. مهلت اولیه برای انتشار این گزارش پایان ژانویه بود.


اما پایان یافتن دور جدید مذاکرات آمریکا و کوبا برای احیای روابط کامل دیپلماتیک، از جمله دیگر موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته «آسوشیتدپرس»، سومین دور مذاکرات آمریکا و کوبا امروز جمعه به پایان رسید ولی دو طرف به توافق نهایی برای بازگشایی سفارتخانه دست پیدا نکرده‌اند. هیئت مذاکره کننده کوبا با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده است که دو طرف برای ادامه مذاکرات به توافق رسیده‌اند ولی هیچ اشاره‌ای به زمان دور بعدی مذاکرات نکرده است. روبرتا یاکوبسن مذاکره کننده ارشد آمریکایی پیش از این تأکید کرده بود که سفارت جدید آمریکا در کوبا فعالیت خود را با محدودیت‌ها و کنترل‌هایی در زمینه سفر دیپلمات‌ها و سایر محدودیت‌هایی که در کشورهای اقتدارگرا اعمال می‌شود، آغاز خواهد کرد ولی واشنگتن مصمم به کاهش این محدودیت‌ها است.

اظهارات اوباما در جمع گروه هایی از یهودیان آمریکایی، موضوع دیگری است که امروز در برخی مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشته است. به نوشته روزنامه «یو اس ای تودی»، باراک اوباما روز جمعه در واشنگتن در جمع برخی یهودیان بر تداوم حمایت همه جانبه و خدشه ناپذیر خود از رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت که مشارکت استراتژیک آمریکا با اسرائیل باقی خواهد ماند. وی همچنین با تکرار ادعای صلح آمیز نبودن فعالیت های هسته ای ایران، گفت: توافق هسته ای پیشنهاد شده با ایران، مانع از رسیدن آنها به بمب هسته ای، می شود.اوباما ضمن دفاع جدی از رژیم اسرائیل، اظهار داشته: «صرف نظر از اینکه در روزها و سال های آینده چه روی دهد، مشارکت استراتژیک ما با اسرائیل باقی خواهد ماند».

در نهایت، در میان دیگر مطالب، خبر حضور برادر بزرگتر رهبر کره شمالی در یک کنسرت در انگلیس، در بسیاری از مطبوعات انگلیسی مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته روزنامه «تلگراف»، برادر بزرگتر کیم جونگ اون در هنگام ورود به کنسرت اریک کلپتون در سال «رویال آلبرت هال» لندن مشاهده شده است. کیم جونگ چول که یک کت چرم و تی شرت بر تن و عینکی آفتابی بر چشم داشته، توسط خبرنگاران شبکه خبری «تی بی اس» ژاپن شناسایی شده و از وی فیلمبرداری شده است. گفته می شود وی در هتل «چلسی هاربور» که هزینه هر شب اقامت آن 2184 پوند است اقامت داشته و قرار بوده روز گذشته لندن را به مقصد مسکو ترک کند.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک