اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بنزین ۲ نرخی شد



بنزین ۲ نرخی شد

ایرانی‌ها سال گذشته ۵۷ میلیارد لیتر بنزین و گازوئیل مصرف کرده‌اند و در مجموع دولت از محل فروش بنزین به مردم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده ضمن آنکه هم اکنون عملا با اتمام ذخیره بنزین ۱۰۰ تومانی کارتها، این فرآورده نفتی با ۲ نرخ عرضه می‌شود.

 

آفتاب: در سال ۱۳۹۰ در مجموع حدود ۲۱ میلیارد و ۸۱۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که بیانگر متوسط مصرف روزانه بیش از ۵۹.۸ میلیون لیتر است.

از سوی دیگر مقایسه بنزین مصرفی سال گذشته با مصرف ۲۲ میلیارد و ۲۲۷ میلیون لیتری سال ۱۳۸۹ از کاهش ۴۱۳ هزار لیتری معادل ۱.۹ درصد این فرآورده پرطرفدار نفتی حکایت می‌کند.

 

سال گذشته بیشترین مصرف بنزین مربوط به ماه شهریور با مصرف یک میلیارد و ۹۹۲ میلیون و ۹۹۰ هزار لیتر و کمترین میزان مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی مربوط به دی ماه با مصرف یک میلیارد و ۶۷۶ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بوده است.

این در حالی است که در سال ۸۹، بیشترین مصرف بنزین در تیر ماه و به میزان ۲ میلیارد و ۷۴ میلیون لیتر بود و کمترین میزان مصرف آن سال مربوط به ماه‌های پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و به ویژه بهمن و اسفند با ۱.۵ و ۱.۶ میلیارد لیتر بوده است.

 

مردم ۱۰هزار میلیارد تومان بنزین از دولت خریدند

آمارهای رسمی وزارت نفت حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۰ حدود ۸۰ درصد بنزین عرضه شده به مردم با قیمت‌های نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومانی انجام شده است، ضمن آنکه در این مدت ۱۹ درصد بنزین با نرخ آزاد ۷۰۰ تومانی و حدود یک درصد با نرخ یارانه‌ای ۱۰۰ تومانی توسط مردم خریداری شده است.

 

بر این اساس، ایرانی‌ها در سال ۱۳۹۰ ایرانی‌ها بیش از ۱۷ میلیارد و ۴۵۱ میلیون لیتر بنزین با نرخ ۴۰۰ تومان و بالغ بر چهار میلیارد و ۱۴۴ میلیون لیتر با نرخ آزاد ۷۰۰ تومانی بنزین از جایگاه‌های سوخت خریداری کرده اند.

به عبارت دیگر، مردم ایران سال گذشته برای خرید بنزین آزاد بیش از ۲ هزار میلیارد و ۹۰۱ میلیون تومان و برای خرید بنزین نیمه یارانه‌ای بیش از ۶ هزار میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان هزینه کرده اند.

 

در مجموع سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان بنزین با قیمت‌های ۱۰۰، ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی به مردم عرضه شده است که پیش بینی می شود در سالجاری (بدون احتساب اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها) با توجه به کاهش ذخیره بنزین یارانه‌ای کارتهای سوخت میزان فروش بنزین آزاد با رشد چشمگیری همراه شود.

به گزارش مهر، پس از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنزین معمولی یارانه‌ای ۴۰۰ تومان، بنزین معمولی آزاد ۷۰۰ تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه‌ی ۵۰۰ تومان و بنزین سوپر آزاد ۸۰۰ تومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه شده است.

 

با این وجود در سال ۱۳۹۰ دولت هیچ گونه افزایشی در قیمت بنزین اعمال نکرد و این در حالی است که مطابق با مجوز مجلس شورای اسلامی، دولت دهم از این اختیار برخوردار بوده که سالانه بهای این فرآورده نفتی را ۲۰ درصد افزایش دهد.

بر این اساس، در شرایط فعلی سناریوی افزایش ۴۰ درصدی قیمت بنزین (مجوز مجلس برای افزایش بنزین در سال ۹۰ و ۹۱) بیش از گزینه افزایش ۲۰ درصدی این حامل انرژی در سطح دولت مطرح است.

جزئیات فروش انواع بنزین در سال ۱۳۹۰ نوع بنزین میزان فروش درصد فروش در جایگاه‌ها میزان درآمد دولت

 

بنزین ۱۰۰ تومانی ۲۱۸ میلیون لیتر یک درصد ۲۱.۸ میلیارد تومان

بنزین ۴۰۰ تومانی ۱۷.۴۵ میلیارد لیتر ۸۰ درصد ۶۹۸۰ میلیارد تومان

بنزین ۷۰۰ تومانی ۴.۱۴ میلیارد لیتر ۱۹ درصد ۲۹۰۱ میلیارد تومان

بنزین ۱۰۰ تومانی در جایگاه‌ها نایاب است

با وجود ورود بیش از دو میلیون دستگاه خودروی بنزین سوز به ناوگان حمل و نقل کشور و افزایش ۲۵ درصدی تعداد خودروهای بنزینی اما مصرف این فرآورده نفتی پس از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها کاهش یافته است.

 

محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اعلام اینکه سال گذشته به طور متوسط روزانه حدود ۶۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است، گفت: این در حالی است که در یکسال گذشته بیش از ۲ میلیون دستگاه خودروی جدید وارد ناوگان حمل و نقل کشور شده و هم اکنون ۱۲.۳ میلیون دستگاه خودروی بنزینی در کشور تردد می کنند.

 

این عضو کابینه دولت دهم سهمیه اختصاص یافته به خودروها را روزانه ۴۸ میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی حدود ۱.۴ میلیارد لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی و کمتر از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی در کارت سوخت خودروها ذخیره سازی شده است.

به گفته وی همچنین هم اکنون ۵۱۱ میلیون لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای و حدود ۱۶۰ هزار لیتر بنزین یارانه‌ای در کارت سوخت موتورسیکلتها ذخیره سازی شده است.

 

ناصر رئیسی فرد رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور هم با اشاره به کاهش چشمگیر فروش بنزین ۱۰۰ تومانی در جایگاهها به مهر، گفت: در حال حاضر بخش ناچیزی از فروش بنزین جایگاهها با نرخ ۱۰۰ تومانی انجام می‌شود.

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که به زودی با به پایان رسیدن ذخیره بنزین ۱۰۰ تومانی کارتهای هوشمند سوخت عملا فروش این فرآورده استراتژیک نفتی به صورت دو نرخی در جایگاهها انجام شود.

۳۵ میلیارد لیتر گازوئیل در ایران دود شد

آمارهای رسمی وزارت نفت حاکی از آن است که در مجموع سال ۱۳۹۰ حدود ۳۵ میلیارد و ۱۱۱ میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده که بیانگر متوسط مصرف روزانه بیش از ۹۶ میلیون لیتری این فرآورده نفتی در کشور است.

از سوی دیگر مقایسه گازوئیل مصرفی سال گذشته با مصرف ۳۴ میلیارد و ۲۳۶ میلیون لیتری سال ۱۳۸۹ از افزایش ۸۷۵ هزار لیتری معادل ۲.۵ درصد این محصول پر طرفدار نفتی حکایت می‌کند.

 

در سال ۱۳۹۰ بیشترین مصرف گازوئیل مربوط به ماه دی با مصرف حدود سه میلیارد و ۳۶۹ میبیون لیتر و کمترین میزان مصرف این فرآورده نفتی مربوط به فروردین ماه با مصرف دو میلیارد و ۷۴ میلیون لیتر بوده است.

این در حالیست که در سال ۸۹، بیشترین مصرف گازوئیل در بهمن ماه و به میزان ۳ میلیارد و ۲۴ میلیون لیتر بود و کمترین میزان مصرف آن سال مربوط به ماه‌ اسفند با ۲.۴ میلیارد لیتر بوده است./آفتاب


ویدیو مرتبط :
بنزین تک نرخی شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کارتون: بنزین چند نرخی!


در حاشیه احتمال چند نرخی شدن بنزین! ماهنامه خط خطی: در حاشیه احتمال چند نرخی شدن بنزین!

کارتون: بنزین چند نرخی!