اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بمباران مواضع داعش توسط فرانسه و یک سؤال جدی



فرانسه در این حمله از تمامی ظرفیت ناوگان هوایی خود در پایگاه های هوایی اش در منطقه (امارات و اردن) استفاده کرد و به بمباران انبارهای مهمات، یک کمپ آموزشی تروریستها و یک مقر فرماندهی داعش پرداخت.

ساعات آغازین روز یکشنبه گذشته، پایتخت داعش در سوریه (رقه) مورد هجوم 12 جنگنده فرانسوی قرار گرفت و اعلام جنگ فراسوا هولاند علیه داعش را عملیاتی کرد.

فرانسه در این حمله از تمامی ظرفیت ناوگان هوایی خود در پایگاه های هوایی اش در منطقه (امارات و اردن) استفاده کرد و طی 20 عملیات هوایی به بمباران انبارهای مهمات، یک کمپ آموزشی تروریستها و یک مقر فرماندهی داعش پرداخت. این عملیات یک روز پس از عملیات تروریستی داعش در پاریس به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن بیش از صد شهروند فرانسوی شد.

اخبار,اخباربین الملل,حمله هوایی فرانسه

بمباران مواضع داعش توسط فرانسه و یک سؤال جدی
بمباران مواضع حساس داعش در نگاه اول تحسین جامعه جهانی را بر انگیخت و بر عزم فرانسه برای مبارزه با داعش صحه گذاشت. با این حال این عملیات هوایی فرانسه سوالی را در اذهان ایجاد نمود و آن اینکه: آیا فرانسه اطلاعات مربوط به اماکن نظامی و آموزشی تروریست ها را در عرض چند ساعت به دست آورده و یا از قبل اطلاعات مربوط به این مناطق را در دست داشت؟

پاسخ سوال فوق پرسش دیگری را بر می انگیزد، چرا کمپ های آموزشی تروریست ها و جریان های تصمیم گیری و حیاتی آنها قبل از حملات پاریس منهدم نشدند؟ مگر فرانسه، حتی قبل از حادثه پاریس، جزو ائتلاف ضد داعش نبود؟ این چه ائتلاف ضد داعشی هست که محل استقرار تروریست ها را می داند، امکان بمباران شان را دارد ، از نظر حقوقی هم مجاز و بلکه ملزم به مبارزه با آنهاست ولی کاری نمی کند و تنها وقتی افکار عمومی برانگیخته می شود، بمباران محدودی انجام می دهد؟

در خوشبینانه ترین حالت، دستگاه های امنیتی و سازمان های نظامی فرانسه را میتوان به سهل انگاری و عدم تمایل در برخورد با گروه تروریستی داعش متهم نمود و با ادله میدانی آنرا اثبات کرد. و در نگاه همراه با بدبینی، ائتلاف آمریکا را متهم به همکاری با داعش در سوریه نمود که تئوری داعش کنترل شده را به ذهن متبادر می سازد، هر چند که برای این ادعا، مدرکی وجود ندارد.

قطعنامه های 2170و 2180 و همچنین برخی اصول ناظر بر حقوق بین الملل عام (مانند مسئولیت حمایت)، تمامی دول جهان را ملزم می نمایند که تمام توان خود را برای مبارزه با گروههای تروریستی به کار بندند. علی الخصوص قطعنامه های فوق الذکر که به طور خاص موضوع خشونت داعش در سوریه را هدف قرار داده اند. بمباران اخیر و رویه ی در پیش گرفته شده توسط یکی از قدرتمند ترین اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نشان دهنده بی میلی این کشور -و در تفسیر موسع تر، ائتلاف تحت رهبری آمریکا- برای مبارزه با داعش است و گرنه اگر واقعاً عزمی برای نابودی داعش وجود داشت، تا کنون این گروه تروریستی نابود و یا دستکم ناکارآمد شده بود.

 

اخباربین الملل - عصرایران


ویدیو مرتبط :
فرانسه مواضع داعش در رقه را بمباران کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پهپادهای آمریکا مواضع داعش را بمباران می کنند، نیروهای نظامی ایران جلوی تروریست ها را می گیرند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,نیرو های تروریستی داعش


 اخبار سیاست خار جی - روایت نیویورکر از چگونگی همکاری ایران و آمریکا در عراق:
پهپادهای آمریکا مواضع داعش را بمباران می کنند، نیروهای نظامی ایران جلوی تروریست ها را می گیرند

 دوشنبه ایران و امریکا به همراه هیئت هائی از انگلیس ، چین ، فرانسه ، آلمان و روسیه دوباره برای مذاکره در باره جزئیات توافق هسته ای در وین گرد هم خواهند آمد. این مذاکرات در حالی آغاز می شود که که واشنگتن و تهران ناگهان خود را در مقابل آرمانی مشترک برای جلوگیری از تجزیه غیر منتظره عراق مشاهده کردند . در حالی که چند هزار تروریست دولت اسلامی شام و عراق ( آی اس آی اس ) درحال بازکردن راه خود با آتش در عراق هستند، به نظر می رسد برای هردو کشور راهبردهای پیشین در حال شکست خوردن است .

به گزارش تیک ، واشنگتن و تهران استفاده از لحن مشابهی را آغاز کرده اند . روز جمعه رئیس جمهور اوباما در اظهارات خود زمین چمن جنوبی کاخ سفید گفت ، « هیچ کس علاقه ندارد شاهد این باشد که تروریست ها دوباره در عراق پایگاهی به دست بیاورند و هیچ کس نیز از هرج و مرج در عراق سودی نمی برد » . یک ساعت بعد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران ، از طریق تلفن از تهران به من گفت ، « با ثبات کردن دولت عراق به نفع همه است . اگر امریکا درک کند که این گروه ها تهدیدی برای امنیت منطقه محسوب می شوند ، و اگر امریکا واقعاً می خواهد علیه تروریسم و افراط گرائی مبارزه کند ، این یک آرمان جهانی مشتر محسوب می شود » .

اوباما گفت که واشنگتن ، در سراسر منطقه « دیپلماسی را پیگیری » می کند . ظریف به من گفت که در دو روز گذشته با همسایگان عراق از طریق تلفن گفتگو می کرده است . اوباما در باره خطرات « اشغال اماکن مقدس شیعیان » از سوی افراطیون سنی هشدار داد . ایران بزرگترین کشور شیعه در جهان است و منافع این کشور در عراق بر حمایت از اکثریت شیعه در عراق متمرکز شده است .

کارشناسان در توئیتر از هم اکنون در حال گمانه زنی در مورد توان همکاری عملی بین دو کشور هستند . در میان این نظرات : پهپاد های امریکائی اهداف « آی اس آی اس » را بمباران کنند و در نتیجه باعث ایجاد پوشش هوائی برای نیروهای نظامی ایران شوند که به آنجا اعزام شده اند تا از رسیدن نیرو های تروریستی دولت اسلامی شام و عراق به بغداد جلوگیری کنند .

ظریف در گفتگو با ما گزارشاتی را که حاکی از اعزام گروه هائی از سپاه را برای کمک به دولت نخست وزیر نوری المالکی بود تکذیب کرد.

به نظر می رسد امروز تهران نیز مانند واشنگتن از ظهور یا بازگشت شبه نظامیان سنی از سوریه گرفته تا افغانستان نگران است . ظریف در ماه مارس یه من گفت، « همه از سوی افراط گرائی تهدید می شوند . این امر باعث تغییر محاسبات و ملاحظات راهبردی برای همه کسانی شده است که به صلح و ثبات در این منطقه علاقمند هستند ...... من فکر می کنم ما همه باید به این حقیقت واقف شویم که این یک تهدید است و با هم در این مورد همکاری کنیم ، نه اینکه بر علیه یکدیگر عمل کنیم »
اخبار سیاست خارجی - تیک