اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بلیکس: توافق با ایران قابل ستایش است


مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که یک تواق هسته‌ای با ایران حتی اگر در حد انتظار نباشد قابل ستایش است.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که یک تواق هسته‌ای با ایران حتی اگر در حد انتظار نباشد قابل ستایش است.

کارشناسان بین‌المللی در کنفرانسی با موضوع جهانی عاری از سلاح هسته‌ای که در ژنو برگزار شده بود از موضع سخت اسراییل در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران انتقاد کردند و گفتند که یک خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای در درازمدت قابل دستیابی است.

ویاچسلاو کانتور، رییس این کنفرانس برگزاری این رویداد را در محل برگزاری دیدارهای دوجانبه میان ایران و آمریکا و هم‌زمان شدن با آن را اتفاقی دانست و گفت: با توجه به افزایش تنش‌ها میان غرب و روسیه بر سر مساله اوکراین، این اختلافات نباید روی تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از اشاعه هسته‌ای تاثیرگذار باشد.

هم‌چنین ولادیمیر وورکین، یکی از کارشناسان برجسته روس در زمینه سلاح‌های اتمی در این نشست، گفت که توافق هسته‌ای با ایران مستلزم نظارت بر فعالیت‌های این کشور به منظور کاهش پیشرفت آن است اما این وضعیت شبیه تجربه کره شمالی به نظر می‌آید.

وورکین ادامه داد: موضع در روسیه در طول دهه‌های گذشته همواره ثابت بوده که گفته است هیچ جایگزینی برای راه‌حل دیپلماتیک وجود ندارد.

علاوه بر این هانس بلیکس، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه اورشلیم پست در حاشیه این کنفرانس، اظهار کرد: یک توافق هسته‌ای با ایران حتی اگر از حد انتظار ضعیف‌تر باشد قابل ستایش است چون هر جایگزین دیگری برای آن وحشتناک خواهد بود.

او ادامه داد: 70 درصد انگیزه ایران برای ادامه برنامه هسته‌ای‌اش حفظ شان است و 30 درصد باقیمانده به دلیل رفع نیاز است. ایران برخلاف کره شمالی می‌خواهد به جهان باز گردد.

بلیکس در پاسخ به اورشلیم پست که آیا یک توافق با ایران به این دلیل که راستی‌آزمایی کامل همکاری ایران غیرممکن است و مشکل‌ساز خواهد بود، گفت: اسراییل هیچ‌گاه در این دنیا امنیت 100 درصد نخواهد داشت.

وی تاکید کرد که راه‌های دیگری برای نظارت بر ایران هم‌چون راه‌های جمع‌آوری اطلاعات از طریق ماهواره‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارد.

بلیکس در سخنانش با اشاره به نگرانی‌های اسراییل در مورد تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو بیان کرد: بحث تعطیلی تاسیسات فردو به این دلیل که تنها تاسیساتی است که اسراییل نمی‌تواند آن را بمباران کند کمی خام است.


ویدیو مرتبط :
کری: توافق با ایران یک توافق جامع است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بلیکس:‌ ایران با توافق به همه چیز نمی رسد


رئیس سابق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که توافق ایران بسیار دقیق نگاشته شده و با اجرای گام به گام آن، احتمال بازگشت آرامش و ثبات به خاورمیانه وجود خواهد داشت.

خبرگزاری فارس: رئیس سابق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که توافق ایران بسیار دقیق نگاشته شده و با اجرای گام به گام آن، احتمال بازگشت آرامش و ثبات به خاورمیانه وجود خواهد داشت.
خبرگزاری فارس: هانس بلیکس:‌ با آنهایی که می‌گویند ایران با توافق به همه چیز رسید، مخالف‌ام

«هانس بلیکس» دیپلمات سوئدی و رئیس سابق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پیش از حمله آمریکا به عراق، سال‌ها به دنبال تسلیحات کشتار جمعی در این کشور بود، از توافق ایران و 1+5 استقبال و حمایت کرده است.

بر اساس گزارش شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی، بلیکس در ابتدای مصاحبه خود، به ساختار توافق اشاره کرده و گفته چنین توافقی «دور از دسترس» می‌نمود و با داشتن جزئیات کافی، توان ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه را خواهد داشت.

بلیکس در ادامه به منتقدان آمریکایی توافق پاسخ داده و گفته:‌«دیده‌ام که برخی می‌گویند ایران با این توافق به همه‌چیز رسیده است ولی من چنین رویکردی را درک نمی‌کنم.»