اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بلیت برخی پروازهای نوروزی نایاب شد



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,بلیت هواپیما

هر ساله در آستانه سفرهای نوروزی، بلیت هواپیما برای برخی مسیرها نایاب شده و تعدادی از آژانس‌های هواپیمایی هم مسافران را با قیمت‌های نجومی روبرو می‌کنند.

   به گزارش مهر، هرساله در آستانه سفرهای نوروزی موضوع خرید و فروش بلیت هواپیما به بحث داغ سفرها تبدیل می‌شود، چراکه نسبت تقاضای سفرهای هوایی از صندلی‌های موجود هواپیما بیشتر است، بنابراین در زمان پیک سفر، افزایش تقاضا موجب کمبود بلیت در بازار می‌شود.

همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که همواره مسافران در سفرهای هوایی با آن روبرو هستند، تاخیرهای چندساعته‌ای است که در برخی روزهای نوروز اتفاق می‌افتد و مسافران را ساعت‌ها در فرودگاه به انتظار می‌گذارد. این موضوع به خصوص برای سفرهای خارجی بسیار دردسر ساز است، چرا که مسافران زمان‌بندی خاصی را برای سفر دارند که معمولا تاخیرها این برنامه ها را به هم می‌زند.

علاوه بر این، فروش بلیت بیش از ظرفیت هم موضوعی است که برخی از مسافران را در سفرهای نوروزی درگیر می‌کند، در واقع شرکت‌های هواپیمایی برای جبران صندلی‌های خالی احتمالی در سفرها، تعدادی بلیت را اضافه می‌فروشند که اگر تمام ظرفیت پرواز پر شود، مشکلاتی برای سایر مسافران به وجود می‌آید.

بر این اساس، در کشور ما که تعداد صندلی‌های هواپیما کمتر از تعداد متقاضیان است، فروش بلیت بیش از ظرفیت در روزهای پیک سفر، مشکلاتی را برای مسافران به وجود می‌آورد اما به نظر می‌رسد شرکت‌ها و آژانس‌های فروش بلیت چندان به این امر توجهی ندارند.

تکمیل ظرفیت بلیت‌ها برای برخی سفرهای نوروزی
گشتی در آژانس‌های فروش بلیت نشان می‌دهد در حال حاضر اغلب بلیت‌ها برای سفرهای نوروزی به پایان رسیده است؛ به خصوص بلیت پروازهای کیش یا سفرهای خارجی برای هفته اول نوروز اغلب به اتمام رسیده و بلیت سایر مقاصد هوایی هم رو به اتمام است.

در میان استقبال مسافران برای سفرهای نوروزی، موضوعی که بیشتر به توجه ویژه دستگاه‌های ذی‌ربط نیاز دارد، نظارت بر عملکرد آژانس‌های فروش بلیت و شرکت‌های هواپیمایی است، چرا که در این روزها برخی از آژانس‌های فروش تور و بلیت، قیمت‌هایی چندبرابری را از مسافران دریافت می‌کنند.

در واقع با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که قیمت بلیت را در ۱۷۰ مسیر داخلی آزاد کرد، شرایطی ایجاد شد که مانند پروازهای خارجی، نرخ بلیت کف و سقف نداشته باشد و بنابر وضعیت بازار، تقاضا و شرایط ایرلاین‌ها قیمت‌ها تعیین شود. در این دستور العمل آمده است که شرکت‌های هواپیمایی ملزم به ایجاد بسترها و شرایط ذیل به منظور اجرای آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی هستند. همچنین آزادسازی پروازهای داخلی فقط مشمول پروازهای برنامه‌ای خواهد بود که الزاماً از طریق کانال‌های توزیع شرکت‌های هواپیمایی عرضه شود. رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه به ویژه دستورالعمل حقوق مسافر ابلاغی توسط سازمان الزامی است.

براین اساس، برای نوروز شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند برای جلوگیری از بازار سیاه و جهش قیمت‌ها، نرخ بلیت هواپیما را تا حداکثر ۳۰ درصد افزایش دهند اما در این بین ممکن است برخی آژانس‌های فروش بلیت که در سال‌های گذشته هم در زمان سفرهای نوروزی، قیمت‌های چند برابری را تعیین می‌کردند، امسال هم به بهانه آزادسازی، بلیت را گران تر به فروش برسانند.

در حال حاضر یکی از شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت رفت هواپیما برای تهران-مشهد را برای تاریخ اول فروردین در ساعت‌های مختلف از ۱۸۷ هزار تومان تا ۲۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده است که نرخ بلیت در ساعات ابتدایی صبح گران تر است، همچنین برای پرواز برگشت مشهد به تهران هم قیمت‌ها از ۱۵۴ هزار تومان شروع شده و به ۲۲۴ هزار تومان افزایش می‌یابد.

بنابراین مسافران نوروزی می‌توانند برای خرید بلیت به سایت‌های شرکت های هواپیمایی مراجعه کنند و یا نرخ فروش بلیت از سوی آژانس‌ها را با قیمت‌های واقعی نمایندگی شرکت‌ها مقایسه کنند تا در صورت تخلف، با این آژانس‌ها برخورد شود.


  اخباراقتصادی -  مهر  


ویدیو مرتبط :
بلیت پروازهای ارزان قیمت در سراسر جهان و پرواز پگاسوس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش فروش بلیت نوروزی پروازهای داخلی‌ / اعمال نرخ‌های توافقی لغو شد



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی,پروازهای داخلی

لغو شدن نرخ‌های توافقی در بلیت پروازهای داخلی نوروز، فروش درصدی بالایی از ظرفیت‌ ناوگان برای نوروز و فروش بلیت پروازهای نوروزی با افزایش متوسط ۳۰ درصدی، از مواردی بود که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به فارس اعلام کرد.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس، ‌با اشاره به فروش بلیت نوروزی پروازهای داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: پس از اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی در مقطعی بسیار کوتاه و روزهای اول اجرای قانون، مشکلاتی در قیمت‌ها رخ داد، اما امروز نرخ بلیت در مسیرهای آزاد شده روند متعادلی دارد.

وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی تلاش کردند، در راستای واقعی کردن نرخ بلیت پروازهای داخلی، افزایش 25 تا 35 درصدی و متوسط 30 درصدی نسبت به نرخ‌های تکلیفی گذشته در برخی مسیرها اعمال کنند، ضمن آنکه در برخی مسیر‌های آزاد شده نرخ‌ها کاهش هم داشت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در حال حاضر نرخ‌های متنوع در روزها، ساعات و کلاس‌های متفاوت پروازی اعمال می‌شود، البته در برخی از ایام و کلاس‌های پروازی نرخ‌های کنونی از نرخ‌های قبلی تکلیفی، پایین‌تر است.

وی با اشاره به اینکه انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری به صورت منظم نرخ‌های بلیت هواپیما را رصد می‌کنند، افزود: تا‌ امروز نشانی از اعمال نرخ‌های هیجانی و غیرمتعادل از سوی شرکت‌ها و آژانس‌ها مشاهده نشده است.

اسعدی سامانی گفت: برای ایام نوروز هم طی هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی و با توجه به یک سر خالی بودن پروازهای رفت یا برگشت، افزایش نرخ متوسط 30 درصدی در قیمت‌ها نسبت به نرخ‌های تکلیفی گذشته، اعمال شده است‌ و مسافران می‌توانند با توجه به توان مالی خود و در ایام و ساعت‌های مختلف، کلاس‌های مختلف پروازی را انتخاب کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد:‌ برای پروازهای نوروزی‌ از 25 اسفند امسال تا 15 فروردین سال بعد، ‌تلاش شده است، شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌های‌ متناسب و متعادلی اعمال کنند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی که برنامه‌های پروازی خود را از قبل برای نوروز تنظیم کرده بودند، بلیت‌های نوروزی را در سیستم عرضه کرده و به فروش رسانده‌اند و سهمیه ایام نوروز این ایرلاین‌‌ها اغلب به پایان رسیده است؛ همچنین شرکت‌های هواپیمایی دیگر که برنامه‌های فصلی تنظیم می‌کنند و هر دو تا سه ماه یک بار این برنامه تنظیم می‌شود، در حال ‌عرضه بلیت‌های نوروزی هستند و یا تنظیم برنامه آنها حداکثر تا چند روز آینده به پایان رسیده و عرضه می‌شود.

اسعدی سامانی افزود: مسافرانی که متقاضی سفر در ایام نوروز هستند، باید بلیت‌های خود را از سایت شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر ایرلاین‌ها و آژانس‌های دارای مجوز بند «الف» تهیه کنند و از خرید بلیت از سایت‌های اینترنتی غیرمجاز خودداری کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: ممکن است آژانس‌های دارای مجوز بند «ب» نیز اقدام به فروش بلیت نوروزی کنند و احتمال دارد اختلالی در خرید بلیت برای مردم ایجاد کنند که این در راستا لازم است مردم راستی‌آزمایی داشته باشند و نرخ‌ها را با قیمت‌هایی که ایرلاین‌ها در سایت‌های خود درج کرده‌اند، مقایسه کنند.

وی ادامه داد: مسافران ‌‌در تهیه بلیت از آژانس‌های دارای مجوز بند «ب» که پرواز چارتر را به صورت پکیج ارائه می‌دهند دقت کنند، در این فروش‌ها که ‌پکیجی ‌شامل بلیت ترانسفر فرودگاهی، هتل و گشت‌های شهری است، بعضاً‌ ممکن است بلیت را به صورت تکی و با قیمت‌های غیر واقعی ارائه دهند که قطعاً در این بارها دستگاه‌های نظارت و سازمان هواپیمای کشوری نظارت‌های لازم را اعمال می‌کنند تا اجحافی به مردم نشود.

* موضوع‌های نرخ توافقی پروازهای داخلی برای نوروز منتفی شد

‌‌اسعدی سامانی ‌درباره سرنوشت موضوع نرخ‌های توافقی‌ بلیت پروازهای داخلی‌ و جلسات سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌ها ‌توضیح داد: موضوع نرخ توافقی برای بلیت‌های نوروز مطرح نبوده است بلکه در آزادسازی نرخ‌ها موضوع واقعی شدن قیمت‌ها مطرح است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت:‌ زمانی که آزادسازی نرخ‌ها اعلام شود، حاکمیت باید بازار را آزاد بگذارد، تا تعادل خود را پیدا کند.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری نیز به عنوان حاکمیت صنعت دنبال تعیین سقف و کف برای نرخ بلیت پروازهای داخلی در مسیرهایی که آزاد شده است، نیست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید براینکه شرکت‌ها به دنبال واقعی کردن نرخ‌های بلیت خود هستند، اظهار داشت: با بررسی‌های صورت گرفته و برگزاری جلسات، نرخ‌های بلیت هواپیما، قیمت‌های متعادلی است و به نوعی تأمین‌کننده خواست مردم است.

اسعدی سامانی با بیان اینکه مردم مایل هستند، از خدمات با کیفیت مناسب در پروازها استفاده کنند، بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی تلاش می‌کنند، چگونه ارائه نرخ‌های متناسب بلیت، خدمات مناسب ارائه دهند.

وی به ترددهای یکسر خالی هواپیماها در پروازهای نوروزی اشاره کرد و گفت: در روزهای اول تعطیلات پروازهای رفت با صندلی تکمیل انجام می‌شود و پروازهای برگشت بدون متقاضی خواهد بود و در روزهای پایانی تعطیلات این مورد برعکس می‌شود. بنابراین طبیعتاً شرکت‌های هواپیمایی برای روزهای مختلف و ایام تعطیلات نوروز نرخ‌های متفاوتی را اعلام خواهند کرد و در سایت شرکت‌ها نیز درج خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: مسافران می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت‌های هواپیمایی از نرخ‌‌های مختلف بلیت و ساعت‌ها و روزهای مختلف ایام نوروز آگاه شوند و ‌‌بدین ترتیب با توجه توانایی اقتصادی خود مدیریت سفر داشته باشند.

اسعدی سامانی اظهار داشت: پس از جلسات مختلف با سازمان هواپیمایی کشور موضوع نرخ‌های توافقی تقریباً لغو شد.


  اخباراقتصادی -  فارس