اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بلومبرگ: باراک اوباما نیسکون شود و به تهران سفر کند



اخبار,اخبارسیاست خارجی, نیکسون


 اخبار سیاست خارجی - بلومبرگ:
باراک اوباما نیسکون شود و به تهران سفر کند/این ایران است که می تواند ثبات را به خاورمیانه بازگرداند نه ترکیه و عربستان

باراک اوباما قول به تضعیف و در نهایت نابودی داعش داده است. تحقق این هدف بدون اعزام سرباز دشوار است. اگر سربازان آمریکایی باشند، این به معنای جنگی بزرگ در عراق و سوریه است. بعلاوه، اگر ما به داعش هجوم برده و آن را نابود کنیم، پس از چندین سال باید به کشور خود بازگردیم و پس از مدتی چیزی شبیه داعش مجددا بازمی گردد.

بلومبرگ در گزارشی تحت عنوان «اوباما نیسکون شود و به ایران سفر کند» نوشت: باراک اوباما قول به تضعیف و در نهایت نابودی داعش داده است. تحقق این هدف بدون اعزام سرباز دشوار است. اگر سربازان آمریکایی باشند، این به معنای جنگی بزرگ در عراق و سوریه است. بعلاوه، اگر ما به داعش هجوم برده و آن را نابود کنیم، پس از چندین سال باید به کشور خود بازگردیم و پس از مدتی چیزی شبیه داعش مجددا بازمی گردد.

به گزارش «انتخاب»، آنچه ما به آن نیاز داریم، متحدی است که برای نابودی داعش نیرو اعزام کند، متحدی که می تواند ثبات را به منطقه باز گرداند.

ترکیه که در این باره گزینه ی محالی است. زمزمه های ضعیف در مورد مداخله نظامی این کشور در سوریه باعث مخالفت های داخلی فراوانی شد. عربستان سعودی نیز قدرت و توانایی لازم را ندارد. تنها یک گزینه و متحد اسراتژیک بالقوه باقی می ماند و آن ایران است.

شاید ایران در حال حاضر با نیروهای خود با جنگ داعش رفته باشد. تابستان امسال، زمانیکه به نظر می آمد داعش در آستانه تصرف بغداد قرار دارد، ایران بهترین فرمانده نظامی خود قاسم سلیمانی را به این منطقه فرستاد تا استحکامات عراق را تقویت ببخشد. او موفق شد، چراکه دیگر سخنی از تسخیر بغداد شنیده نمی شود. همچنین این احتمال وجود دارد که موفقیت اخیر ارتش عراق به خاطر کمک نیروهای ایران باشد.

حملات هوایی آمریکا و نیروهای ایران می توانند داعش را شکست دهند اما مسئله ی مهمتر آن است که ایران در جایگاه و موقعیتی است که می تواند ثبات را به منطقه بازگرداند.

دلیل مهم بزرگی برای اتحاد با ایران وجود دارد: نفت. صنعت نفت ایران در حال حاضر توسط آمریکا با محدودیت هایی مواجه شده است. اگر این تحریم ها لغو شود، نفت ایران دوباره در بازارها جریان پیدا می کند و اگر این کشور به ثبات عراق کمک کند، تاثیر آن چندین برابر می شود.

ورود نفت ایران به بازار، توانایی آمریکا برای اعمال تحریم های سنگین تر علیه روسیه را بیشتر می کند و خیال متقاضیان نفت جهانی را در صورت وقوع جنگ در منطقه اروپای شرقی راحت می کند. به عبارت دیگر،  رفاقت بیشتر با ایران موضع ما را در مقابل روسیه تقویت می کند.

جدا از این مسائل، ایران و آمریکا متحد نیستند اما دشمن هم نیستند. ایران دموکرات ترین و مدرن ترین کشور در منطقه است و دانشجویان زیادی از این کشور به آمریکا اعزام می شوند.

توافق اتمی با ایران در سال گذشته نشان داد که فرصتی برای مصالحه وجود دارد.  از سوی دیگر، ظهور داعش سبب آن شده که ایران و سعودی منافع مشرک خود را بهتر دریافتند. آمریکا سابقه ی خوبی در ترغیب دشمنان قدیمی به تحمل یکدیگر دارد، مثل یونان و ترکیه در ناتو یا ژاپن و کره جنوبی.

ایرانی ها به نگاه کردن به آمریکا به چشم یک دشمن عادت کرده اند، امریکایی ها نیز همینطور هستند.

ایرانی ها بدبینی عمیقی نسبت به آمریکا دارند که نشات گرفته از کودتای 28 مرداد و حمایت واشنگتن از صدام حسین در طول جتگ 8 ساله است. اکنون این دو کشور به نقطه ای رسیده اند که دشمنی هیچ سودی برایشان ندارد.

در این میان نمونه و سابقه ی دلگرم کننده ای وجود دارد: آشتی امریکا و چین در دهه 1970. دو کشور موفق به تشکیل اتحادی غیر رسمی شدند و این اتحاد کلید پیروزی در جنگ سرد بود.

اکنون نیاز به یک تجدید اتحاد احساس می شود. همانطور که نیکسون به چین رفت، اوباما باید به ایران برود.


 اخبار سیاست خارجی - انتخاب


ویدیو مرتبط :
بدرقه باراک اوباما بعد از سفر سه روزه هند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باراک اوباما آماده سفر به تهران است


روزنامه کویتی الرای در گزارشی به قلم "حسین عبدالحسین" خبرنگار خود در واشنگتن آورده است: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای سفر به ایران و دیدار با آیت الله خامنه ای اعلام آمادگی کرده است.

عصر ایران: روزنامه کویتی الرای در گزارشی به قلم "حسین عبدالحسین" خبرنگار خود در واشنگتن آورده است: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای سفر به ایران و دیدار با آیت الله خامنه ای اعلام آمادگی کرده است.
 
 "حسین عبدالحسین" خبرنگار روزنامه الرای کویت در واشنگتن  و پژوهشگر مهمان در مرکز مطالعات چاتهام هاوس بریتانیا نوشت: اوباما نظریه گفتگوی مستقیم و غیرمشروط با ایران در پیش گرفته است. حتی او به نزدیکانش گفته بود نگرانی ندارد که به تهران سفر کند و با آیت الله خامنه ای رهبر ارشد ایران و معاونان وی، دیدار کند به شرطی که این دیدار در اقناع ایران به دست برداشتن از برنامه هسته ای اش در مقابل باز شدن درهای آمریکا و جهان به روی این کشور و اعتراف به نقش منطقه ای آن تاثیر داشته باشد.

اوباما و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز قبل از این بارها پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران بر سرمسئله هسته ای این کشور را مطرح کرده بودند.

این گزارش روزنامه الرای ادامه می دهد: مشکل اوباما در این زمینه، این است که سناریوی گفتگو با ایران، هزینه سیاسی بالایی در واشنگتن دارد.  چشم پوشی آمریکا از نقش آفرینی فعلی ایران در منطقه بدون برانگیخته شدن ترس و خشم اسرائیل غیرممکن است. اسرائیل در واشنگتن از وزن سیاسی گسترده ای روبه رو است.

به همین دلیل اوباما یا "چاک هاگل" کاندیدای تصدی سمت وزیر دفاع یا هر مقامی که خواهان مذاکره غیرمشروط با ایران باشد ، خود را در معرض رویارویی سیاسی با اسرائیل و دوستان پرشمار آمریکایی آن قرار می دهد. این وضعیتی است که هم اکنون برای هاگل در حال روی دادن است.  

"چاک هاگل" سناتور سابق از حزب جمهوری خواه یکی از کاندیداها برای جایگزینی "لئون پانه تا" در راس وزارت دفاع است. شماری از اعضای کنگره آمریکا به همراه لابی های اسرائیل از کارنامه هاگل در موضوعات ایران و اسرائیل انتقاد کرده اند. گروه های مدافع اسرائیل در آمریکا می گویند هاگل که در سال 2009 ، سنا را ترک کرد در برخی مقاطع، در مقابل منافع اسرائیل ایستادگی کرد و بارها علیه تحریم ایران رای داده بود.

هاگل همزمان با انتشار خبرهایی درباره احتمال تصدی سمت وزیر دفاع آمریکا با حملات پرشمار و گسترده مخالفان روبه رو شده است.

این روند حملات، باعث شد حامیان هاگل در رسانه ها به حمایت از او بپردازند.

باراسیلیتی از حامیان هاگل ، درباره ضداسرائیلی بودن هاگل گفته است: این موضوع نادرست است. کارنامه فعالیت این سناتور در مجلس سنای آمریکا چنین چیزی را نشان نمی دهد. او از اوضاع اسرائیل و بازیگران آن به مانند هر سیاستمدار دیگری در واشنگتن، شناخت دارد.