اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بلاتکلیفی کارگران پس از خودسوزی کارفرما



اخبار ,اخبار اجتماعی ,خودسوزی مدبرعامل کارخانه پروفیل زاگراس

اخبار اجتماعی - بلاتکلیفی کارگران پس از خودسوزی کارفرما

منابع خبری ایلنا در ایلام از وضعیت نامشخص شغلی کارگرانی خبر می‌دهند که کارفرمای‌شان در روز ۱۹ مرداد ماه براثر شدت جراحات ناشی از خودسوزی درگذشت.

به گزارش ایلنا؛ پنجشنبه  ۱۶ مرداد آقای «س.ع» مدبرعامل کارخانه پروفیل زاگراس در محل ساختمان مرکزی یک بانک در اعتراض به پرداخت نشدن تسهیلات مصوب بانکی اقدام به خودسوزی کرد. این فرد که به بیمارستان سوانح سوختگی منتقل شده بود در روز دوشنبه ۱۹ مرداد بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی درگذشت.

براساس آنچه که به نقل از «شعبان فروتن» رئیس اتاق صنایع، معادن و بازرگانی استان ایلام در برخی از رسانه‌ها منتشر شده است، اقدام به خودسوزی این کارفرما پس از آن صورت گرفت که یک بانک حاضر نشد تا تسهیلات مالی مورد تقاضای او را  پرداخت کند. کارخانه تحت مدیریت وی از سال گذشته به دلیل مشکل نقدینگی تعطیل شده بود.

در همین رابطه «محسن چمن‌آرا» اتاق بازرگانی ایلام به خبرنگار ایلنا گفت: این کارفرما برای تامین نقدینگی مورد نیاز کارخانه پروفیل زاگرس در ازای تامین مبلغ ۶ میلیارد تومان وثیقه از یک بانک ۵ میلیارد تومان درخواست وام کرده بود اما در ‌‌نهایت مسئولان بانکی تنها حاضر به پرداخت ۲و نیم میلیارد تومان تسهیلات اعتباری بودند.

وی افزود: ظاهرا این کارفرما که از تجار باسابقه استان ایلام نیز محسوب می‌شود برای متقاعد کردن مسئولان بانک تلاش بسیاری می‌کند اما در ‌‌نهایت به دلیل بی‌نتیجه بودن پیگیری‌ها اقدام به خودسوزی می‌کند.

همچنین «علی محمد عزیزی» رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان ایلام در خصوص سابقه فعالیت این واحد صنعتی به ایلنا گفت: کارخانه فولاد زاگرس از نیمه دوم دهه ۸۰ فعالیت خود را شروع کرد اما در پی رکودی که از سال ۹۱ در بخش اقتصادی به وجود آمد در تامین نقدینگی دچار مشکل شد.

وی با بیان اینکه در نتیجه رکود اقتصادی فعالیت در همه بخش‌های تولیدی با مشکلاتی مواجه شد، گفت: بدون تردید رکود اقتصادی در فعالیت کارخانه پروفیل زاگرس تاثیر گذار بوده است که مدیرعامل آن از طریق خودسوزی نسبت به عدم همراهی نظام بانکی واکنش اعتراضی نشان داده است.

گفتنی است پیش از این اخباری در خصوص انتحار کارگران در اعتراض به مشکلات صنفی‌شان منتشر شده بود اما این اولین مورد از خودکشی یک کارفرما در اعتراض به موانع تولید است.
اخبار اجتماعی - ایلنا

 


ویدیو مرتبط :
له کردن ماشین کارفرما در پاسخ به پرداخت نکردن دستمزد کارگران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قطع غذای کارگران به دلیل بدهی کارفرما


به دلیل افزایش بدهی کارفرما ی شرکت البرز شرقی به پیمانکار آشپزخانه دو وعده غذای کارگران قطع شد.

خبرگزاری ایلنا: به دلیل افزایش بدهی کارفرما ی شرکت البرز شرقی به پیمانکار آشپزخانه دو وعده غذای کارگران قطع شد.

منابع کارگری در معدن البرز شرقی گزارش دادند از روز شنبه  -7 آبان ماه- پیمانکار آشپزخانه که مسئولیت تامین دو وعده غذای گرم به کارگران دو شیفت ظهر وشب  حدود  هزار کار گر این واحد معدنی را دارد به دلیل عدم دریافت مطالبات معوقه خود از پختن غذا  در این معدن خوداری می کنند.

کارگران میزان مطالبات معوقه پیمان کار آشپزخانه را حدود 880 میلیون تومان ذکر کردند ودر ادامه افزودند:این پیمانکار مدعی است کارفرما حداقل باید نیمی از مطالباتش را پرداخت کند تا این شرکت بتواند مایحتاج ولوازم مورد نیاز پخت غذا را تامین کند.

طبق اظهارات کارگران البرز شرقی همچنین پیمانکار آشپزخانه می گوید کارگران شاغل در آشپزخانه که حدود 17 تا 20 نفرند دست کم مزدشان3 ماه به تعویق افتاده که  وی نمی تواند  پاسخگوی مطالبات آنان باشد.