اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بلاتکلیفی اصلاح طلبان ادامه دارد



رییس دولت اصلاحات,خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری, کاندیداتوری خاتمی

 

بلاتکلیفی اصلاح طلبان ادامه دارد/ منتجب‌نیا: امیدواریم یا با خاتمی بیاییم یا هاشمی/ عبدی: کاندیداتوری خاتمی معقول نیست

در سکوت رییس دولت اصلاحات، اظهارات در خصوص آمدن یا نیامدن وی بالا گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، در فاصله 2 ماهه تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، نام «سید محمد خاتمی» به مثابه سال 88 بار دیگر به میان اخبار انتخاباتی خودنمایی می کند، آنجا که از یک سو برخی شرط پیروزی اصلاح طلبان را بر ورود و کاندیداتوری خاتمی می دانند و برخی دیگر از بدنه اصلاحات کاندیداتوری وی را معقول نمی دانند در این میان هستند اصولگرایانی که معتقد به رد صلاحیت شدن وی هستند.

در همین راستا محمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز و رئیس دفتر سابق سیدمحمد خاتمی در خصوص دیدارش با خاتمی و واکنش وی به شرکت در انتخابات به مهر گفت: این یک دیدار عمومی بود و نشستیم و گفت و گو کردیم و خندیدیم که ما همیشه می خندیم.وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما خاتمی در انتخابات شرکت می کند اظهار داشت: من خیلی این روزها با ایشان تماس نداشتم ، باید منتظر تصمیم وی باشیم .

ابطحی ادامه داد: طبیعتا ایشان باید تصمیماتی که می گیرند بر اساس واقعیت های اجتماعی باشد، تا اینکه درخواست های که می شود و احتمالا ایشان در حال بررسی واقعیت های اجتماعی هستند.

نامزدی خاتمی در انتخابات معقول نیست/ اصلاح طلبان اجماع نمی کنند

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب و روزنامه نگار نیز درباره احتمال اجماع اصلاح طلبان در انتخابات آینده و اینکه آیا در صورت کاندیداتوری آقای خاتمی نیز این اتفاق خواهد افتاد یا خیر اظهار کرد: موضوع فقط آمدن آقای خاتمی نیست، چرا که نفس آمدن وی مشکلی را حل نمی کند، مهم تایید شدن و در نهایت حضور قطعی آقای خاتمی در انتخابات به عنوان کاندیدا است که این موضوع بعید به نظر می رسد.

وی افزود: با توجه به شرایط یاد شده معقول و قابل تصور نیست که خاتمی در انتخابات آتی کاندیدا شود، البته برخی دوست دارند که افرادی نظیر آقای خاتمی و شاید هم آقایان موسوی و کروبی در انتخابات آینده کاندیدا شوند، اما قرار نیست که فقط بر مبنای دوست داشتن ما اتفاقی رخ دهد.

عبدی با تاکید بر اینکه وقتی خاتمی نباشد، اجماعی هم بین اصلاح طلبان شکل نمی گیرد، تصریح کرد: الان هم زمان گذشته است و اینکه برخی کاندیداتوری خود را در انتخابات موکول به عدم کاندیداتوری آقای خاتمی می کنند، به خاطر نبود یک تحلیل مشترک است، وجود آقای خاتمی این تعارضات تحلیلی را پنهان کرده و بر آن سرپوش می‌گذارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بین اصلاح طلبان تحلیل مشترکی حتی در مورد توافق نسبت به آمدن آقای خاتمی هم وجود ندارد، ولی قاعدتا بخشی از این طیف فکر می کنند که اگر آقای خاتمی بیاید رای می آورد و باید با نامزدی آمد که پیروزی وی قطعی است، لذا برخی از آنان از این زاویه به موضوع نگاه می کنند و با نیامدن خاتمی در انتخابات شرکت نخواهند کرد، ولی عده‌ای دیگر با نیامدن وی هم در انتخابات شرکت خواهند کرد، بنابر این اینها از دو موضع و تحلیل متفاوت به آمدن خاتمی نگاه می‌کنند و این به معنای اجماع نیست در نتیجه قطعا اصلاح طلبان در چنین وضعی از یکدیگر جدا می شوند و دلیل آن هم توافق نداشتن نسبت به یک تحلیل مشترک است.

وی اضافه کرد: قطعا کسی بدش نمی‌آید یک نفر از بین خاتمی و هاشمی رئیس جمهور شود، نه تنها در میان اصلاح‌طلبان کسی بدش نمی آید بلکه خوشحال هم می‌شوند، حتی در بین اصولگرایان هم خیلی ها هستند که از رئیس جمهور شدن یکی از این دو نفر خوشحال می شوند. ولی این که چگونه چنین آرزویی محقق شدنی است، بحث اصلی است و نباید توان خود را برای تحقق فرض‌های غیر معقول فرسوده کرد. 

در این میان اما برخی اصولگرایان معتقد به رد صلاحیت شدن خاتمی هستند، چه آنکه آیت الله مصباح یزدی در تازه ترین اظهارات از رد صلاحیت سرن اصلاحات سخن گفته است:«امروز اصلاح طلبان چنین وضعیتی ندارند و شانس برنده شدن با آن‌ها نیست آن‌ها در موقعیتی هستند که چه کسی را انتخاب کنند که رد صلاحیت نشود، سران آن‌ها که قطعا رد صلاحیت می‌شوند از این رو به دنبال فردی هستند که سابقه نسبتا خوبی داشته و رأی بیاورد، اما بعید است که مردم به آن‌ها اقبال داشته باشند.»

رسول منتجب نیا عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اما در در واکنش به این قسم اظهارات، به عصر ایران می‌گوید: مملکت قانون و رهبری دارد و بنا نیست که هر کس از گوشه‌ای هر حرفی را بزند و دیگران نظر او را ترتیب اثر بدهند. ملاک صحبتهایی است که رهبری در مشهد بیان کرده و گفتند که همه گروه‌ها باید در انتخابات حاضر شوند. پس باید گفت اصلاح طلبان اگر میدان را باز ببینند، می‌آیند و خود را در معرض آراء قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه جبهه اصلاحات اگر احساس کند که شرایط رقابتی در انتخابات حاکم خواهد شد، حتما با یک کاندیدای مطرح وارد انتخابات خواهد شد، گفت: البته هنوز مشخص نیست که چه کسی به نمایندگی این جریان وارد انتخابات خواهد شد. ما امیدواریم که یا خاتمی یا هاشمی برای اداره کشور اعلام آمادگی کنند.

محمدجواد حق شناس عضو جبهه اصلاحات نیز در اظهاراتی در خصوص کاندیداتوری خاتمی می گوید محمد خاتمی کسی است که امتحان خود را پس داده است. او کسی است که در کسوت ریاست‌جمهوری حضور داشته و دارای موقعیتی است که در میان مردم نیاز به تبلیغ ندارد. او هشت سال اداره کشور را بر عهده داشته است.

همراهی ایشان با رهبری، ‌قوه قضاییه و مقننه، جایگاه و موقعیت ایشان در منطقه و نظام بین‌الملل و رفتار ایشان در هشت سال اخیر نشان می‌دهد که خاتمی بیش از هر چیز به منافع ملی، قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران اعتقاد و پایبندی دارد و هیچ چیزی را با آن عوض نمی‌کند./خبرآنلاین

 

 

 


ویدیو مرتبط :
بی بی سی اصلاح طلب است یا اصلاح طلبان انگلیسی اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حرمت شکنی به اصلاح طلبان نمی چسبد




 

 

یک عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم تاکید کرد؛ «از نظر گروه های اصلاح طلب که از وفاداران به اندیشه های حضرت امام(ره) هستند هرگونه حرمت شکنی در روز عاشورا و اهانت به ارکان نظام محکوم است.»

در گفت وگو با سایت فردا، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان با انتقاد از گروهی که تلاش می کنند حرمت شکنی عده یی در روز عاشورا را منتسب به گروه های اصلاح طلب و سران جنبش سبز کنند، به فرارو گفت؛«از نظر اصلاح طلبان توهین به مقدسات مردم در روز عاشورا و توهین به ارکان نظام محکوم است و کسی حق ندارد حرمت شکنی عده یی در روز عاشورا را به گروه های اصلاح طلب ارتباط دهد.»

وی افزود؛ دستگاه های امنیتی کشور باید با جدیت با کسانی که در روز عاشورا حرمت شکنی کردند و کسانی که در شب عاشورای حسینی به حسینیه جماران حمله کردند، برخورد کند.عضو فراکسیون اقلیت مجلس تصریح کرد؛ برای جلوگیری از تکرار حوادث روز عاشورا جلب اعتماد مردم به رسانه های داخلی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.وی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی مسوولان صدا و سیما در مورد افزایش گرایش مردم به شبکه های خارجی گفت؛ این رسانه باید شرایطی را به وجود آورد که گرایش مردم به رسانه های خارجی کمتر شود و اگر نگاه فعلی صدا و سیما به مسائل سیاسی تداوم داشته باشد و این رسانه نتواند اعتماد عمومی را به خود جلب کند وقوع حوادث تلخی مثل حادثه روز عاشورا امری اجتناب ناپذیر است.