اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بقایی: تعیین نماینده ویژه یا مشاور "موازی كاری" با وزارت خارجه نیست!



 

 

 

بقایی: تعیین نماینده ویژه یا مشاور

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعیین نماینده ویژه یا مشاور از سوی رئیس جمهور را موازی كاری با وظایف وزارت خارجه ندانست و گفت: چنین قصدی هم وجود ندارد.

حمید بقایی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یكشنبه شب در گفت‌وگو با شبكه العام به موضوع تعیین نماینده ویژه یا مشاور از سوی رئیس جمهور، سفرهایش به مصر و یمن و ... پرداخت.

* تعیین نماینده ویژه یا مشاور موضوع تازه‌ای نیست

بقایی در این گفت‌وگو با بیان اینكه تعیین مشاور و نماینده ویژه رئیس جمهوری در موضوعات مختلف سیاست خارجی امر تازه‌ای نیست، خاطرنشان كرد: این مسئله در گذشته هم صورت گرفته است.

وی افزود: وقتی رئیس جمهوری بخواهد برای موضوعی خاص، اهمیتی ویژه قائل شود و ارتباطات ویژه‌ای را از طریق نماینده ویژه خود برقرار كند و پیام‌های ویژه خود را از طریق نماینده ویژه یا مشاور ویژه برساند، اقدام به تعیین نماینده ویژه می‌كند.

بقایی تأكید كرد: تعیین نماینده ویژه یا مشاور بر طبق روال گذشته صورت گرفته است و امر تازه‌ای محسوب نمی‌شود و به هیچ وجه موازی كاری با وظایف وزارت خارجه محسوب نمی‌شود و چنین قصدی هم وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان كرد: مجموعه مشاوران ریاست جمهوری می‌خواهند به كمك وزارت امور خارجه بیایند و با همدلی و همراهی تمام وزارتخانه‌ها گامی در توسعه روابط ایران بردارند. سیاست جمهوری اسلامی و به ویژه شخص رئیس جمهور بر پایه توسعه هر چه بیشتر روابط ایران با كشورهای آسیا، خاورمیانه، آفریقا و آمریكای جنوبی استوار است تا بتوانیم از شرایطی كه در حال حاضر داریم چندین گام فراتر برویم و در حال حاضر زمینه بین‌المللی برای تحقق چنین امری مهیا است.

وی افزود: آقای احمدی‌نژاد در حوزه سیاست خارجی بیشترین فعالیت را دارد و در این مجال از ابتكار عمل و روابط بسیار خوبی با سران و اقشار اجتماعی كشورها برخوردار است.

بقایی در ادامه با تأكید بر اینكه اوضاع سیاسی در سطح بین‌المللی تغییر كرده است، خاطر نشان كرد: هم اكنون كشورهای جهان به سمت همگرایی و گسترش ارتباطات در زمینه عدالت خواهی و برخورد با تهاجم كشورهای غربی و فشارهای اقتصادی آنان حركت كرده‌اند و این مسئله در مجامع بین‌المللی كاملا مشهود است.

معاون رئیس جمهور افزود: یكی از مهمترین لیدرهایی كه عهده‌دار رهبری مجموعه كشورهای همگرا و همراه در مبارزه با زیاده خواهی‌های برخی كشورهای غربی است جمهوری اسلامی ایران و شاید بتوان گفت شخص آقای احمدی‌نژاد است.

* نخستین سفر رسمی به مصر پس از 30 سال

بقایی با اشاره به سفر اخیر خود به مصر هم گفت: سفر من به مصر نخستین سفر رسمی یكی از مقامات جمهوری اسلامی ایران به مصر بعد از گذشت 30 سال بود. البته پیش از این مسئولان ایران به مصر سفر كرده بودند، اما هدف آن سفرها شركت در اجلاس‌های بین‌المللی بود كه در مصر برگزار می‌شد نه به دعوت دولت مصر. اما سفر من نخستین سفری بود كه یكی از مسئولان ایران به دعوت رسمی سپهبد احمد شفیق وزیر هوانوردی مصر انجام داد.

وی درباره دستاوردهای این سفر گفت: در این سفر دو تفاهم صورت گرفت، اولین و مهم‌ترین تفاهم، انعقاد تفاهمنامه هوایی بین سازمان‌های هوایی دو كشور بود و این بستری برای فعالیت‌های آتی در این زمینه بود به این ترتیب امكان مذاكرات شركت‌های هواپیمایی ایران و یا مصر در این زمینه برای بستن قرارداد جابه‌جایی مسافر بین دو كشور فراهم شد.

بقایی افزود: فراهم كردن این بستر به آن معنی نیست كه حتما پس از آن بین شركت‌های هواپیمایی دو كشور قراردادهایی تنظیم شود، بلكه انعقاد این قراردادها می‌تواند هر زمان اتفاق بیفتد زیرا زمینه فراهم شده است.

وی در ادامه گفت: همزمان با آن شركت هواپیمایی ایرانی «كیش ایر» با یك شركت هواپیمایی مصری قراردادی مجزا بستند كه این قرارداد در مراحل نهایی قرار دارد و فكر می‌كنم تا یكی دو ماه آینده به اجرا در آید.

بقایی با بیان اینكه روابط بین مصر و ایران روابطی ویژه است، خاطرنشان كرد: مصر كشوری قدرتمند از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و دینی در منطقه است و به لحاظ فرهنگی و تاریخی ارتباطات ویژه‌ای از گذشته بین این دو كشور وجود داشته است. مردم مصر هم به ایران علاقمندند و مردم ایران نسبت به مردم مصر و تاریخ فرهنگ این كشور علاقه‌مند هستند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان كرد: تلاش ما و مسئولان مصری بر پایه توسعه روابط در همه زمینه‌ها استوار است. در حال حاضر در زمینه اقتصادی و صادرات و واردات با یكدیگر همكاری داریم و امضای یادداشت تفاهم همكاری هوایی حوزه‌های دیگری از قبیل گردشگری و ارتباطات را نیز به روابط این دو كشور افزود.

* رژیم صهیونیستی مخالف و حسود ارتباط ایران و مصر

وی افزود: مخالف، حسود و دشمن اصلی چنین ارتباطی بین ایران و مصر در درجه نخست رژیم صهیونیستی است و تنها پس از گذشت چند ساعت از امضای این یادداشت تفاهم، نخستین موضع گیری رسمی در قبال این یادداشت تفاهم، از سوی رژیم صهیونیستی اتخاذ شد و ابطال این تفاهمنامه را خواستار شد.

* فصل جدید در روابط با یمن

بقایی سپس درباره سفر خود به یمن هم گفت: یمن كشوری است كه به لحاظ سیاسی و تاریخی با ایران رابطه‌ای نزدیك داشته است و مردم یمن آشنایی كاملی با ایرانی‌ها دارند و ایرانی‌ها در یمن هم حضور فرهنگی و هم حضور اقتصادی داشته‌اند، اما اخیرا روابط این دو كشور شاهد فراز و نشیب‌هایی شده بود با این حال خواست ملت‌ها و مسئولان دو كشور كاهش یا سردی روابط نبود، بلكه همه به دنبال توسعه روابط این دو كشور بودند.

وی افزود: آقای احمدی‌نژاد پیامی برای علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن آماده كرده بودند كه من حامل آن پیام بودم و در سفری كه با برخورد گرم و خوب دولت یمن مواجه شد، با وزیر خارجه و وزیر گردشگری و چند تن از وزیران و مسئولان به ویژه نخست وزیر و خود رئیس جمهور یمن ملاقات كردیم و به این جمع بندی رسیدیم كه باید فصل جدیدی در روابط بین دو كشور باز كنیم.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان كرد: در حال حاضر امیدواریم كه میزبان هیئتی از یمن در ایران باشیم و همین ارتباطات خواهد توانست روابط دو كشور را از فضایی كه اخیرا شكل گرفته بود، خارج كند.

بقایی با بیان اینكه یمن كشوری مهم است كه همواره در مجامع بین‌المللی از ایران حمایت كرده، گفت: ما نیز اعتقاد داریم كه یمن باید كشور متحد، یكپارچه و آرام باشد و باید كمك كنیم تا این كشور هم در عرصه‌های بین‌المللی موفق باشد.

* روابط ایران با كشورهای عربی

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره روابط ایران با كشورهای عربی نیز گفت: ما در تماس‌هایی كه با برخی از كشورهای عربی داریم، علاقه این كشورها را در توسعه روابط با ایران كاملا شاهدیم، زیرا این یك واقعیت پذیرفته شده است كه ایران به قدرتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در جهان تبدیل شده است.

بقایی تأكید كرد: ایران كشوری است كه تهدیدی برای هیچ كشور دیگر نیست و اگر هر كشور دیگری در جایگاه ایران بود همانند عراق در زمان صدام به تهدیدی برای همسایگان تبدیل می‌شد. عراق به كویت حمله كرد در حالی كه كویت كشوری عربی بود. ایران كشوری عربی محسوب نمی‌شود اما یك كشور اسلامی است كه توان و قدرت خود را برای ایجاد نوعی از اتحاد بین كشورهای اسلامی به كار گرفته است.

* رژیم صهیونیستی پرچمدار اختلاف افكنی در منطقه

بقایی افزود: مردم كشورهای عربی و به تبع آنان مسئولان این كشورها به این می‌اندیشند كه ایران را به عنوان یاور و همراهی در كنار خود احساس كنند. البته كسانی كه نیت‌های خاصی در منطقه دارند ایران را به عنوان مانعی در برابر خود تلقی می‌كنند و نمونه آن موضوع یمن است.

وی خاطرنشان كرد: من به رئیس جمهور یمن هم گفتم كه این آمریكایی‌ها هستند كه نمی‌خواهند كشورهای منطقه آرامش و آسایش داشته باشند برای همین تلاش می‌كنند برای آنها دشمن خارجی بتراشند و چه بهتر كه ایران را علم كنند.

بقایی تأكید كرد: به مسئولان یمنی تأكید كردم كه ایران بیش از هر كشور دیگری قربانی تروریسم بوده است و حوادث افغانستان و القاعده به ویژه انفجار اخیر در چابهار به ما نیز ضربه رساند. تندروی‌هایی كه در عراق نیز اتفاق می‌افتد نیز به ما نیز آسیب زده و خیلی از زائران ایرانی در عراق هدف این حملات تروریستی قرار می‌گیرند.

بقایی اضافه كرد: ما باید همواره ذهن مسئولان و مردم این كشورها را در خصوص منویات برخی از دشمنان خارجی به ویژه رژیم صهیونیستی روشن نگهداریم زیرا رژیم صهیونیستی پرچمدار اختلاف افكنی بین كشورهای منطقه است.

* عبور موفق اقتصاد ایران از بحران اقتصاد جهانی

بقایی درباره مناطق اقتصادی و آزاد ایران گفت: اقتصاد در مناطق آزاد با اقتصاد جهانی پیوند عمیقی دارد. هر چالشی كه در اقتصاد جهانی پیش بیاید، تاثیر آن به مناطق آزاد و بخش‌های دیگر نیز خواهد رسید. با وجود اینكه در چند سال اخیر شاهد ركود اقتصادی در جهان بودیم، اقتصاد ایران خوب توانست از این وضع بحران زده عبور كند.

وی تأكید كرد: ایران در مناطق آزاد اگرچه با اهداف خود فاصله دارد، اما همیشه شاهد پیشرفت در این خصوص نیز بوده است.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینكه راهبرد اصلی ما در مناطق آزاد جذب سرمایه‌گذار است، خاطرنشان كرد: همیشه در همایش‌ها و جشنواره‌های مختلف توانمندی‌های خود را ارئه داده‌ایم؛ هر سرمایه‌گذار خارجی و خصوصا اسلامی برای بازدید از مناطق آزاد ما بیاید و بداند كه جمهوری اسلامی ایران همكاری لازم را خواهد داشت.

بقایی با اشاره به اهمیت موقعیت حساس، استراتژیك و ارزشمند ایران به لحاظ جابجایی كالا از شمال به جنوب، تأكید كرد: سیاست ما مبتنی بر این است كه مناطق آزاد ما به عنوان سكو و ایستگاه ترانزیت كالا بین جنوب كشور و شمال و شرق و غرب باشد. بر همین اساس زیرساخت‌ها به ویژه زیرساخت‌های حمل و نقلی را تقویت می‌كنیم.

وی خاطرنشان كرد: در چابهار بعد از سال‌ها كه این منطقه آزاد تشكیل شد، یكی از مهمترین مشكلات منطقه نداشتن فرودگاه مستقل و خط آهن و بندر مناسب بود؛ طبق مصوبه‌ای كه داشتیم بندر شهید كلانتری و شهید بهشتی را به منطقه آزاد ملحق كردیم. یك ماه گذشته با حضور ریاست جمهوری كلنگ ایجاد خط آهن چابهار و اتصال آن به زاهدان و شرق زده شد. اگر خط آهن ما به زاهدان متصل شود در آن صورت به خط آهن سراسری وصل خواهد شد و تا تركیه، اروپا و تركمنستان مشكلی نخواهیم داشت. ساخت فرودگاه نیز در دستور كار است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در حوزه قشم هم ما مناقصه پل خلیج فارس را برگزار كردیم و تمهیداتی را در نظر گرفته‌ایم كه با ایجاد این پل باز هم به خط آهن سراسری وصل ‌شود. در آنجا همچنین ساخت شهرك دریایی را برای سوخت رسانی و خدمات رسانی به كشتی‌هایی كه در منطقه تردد می‌كند در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: در منطقه جزیره كیش نیز تمهدیداتی را برای برگزاری جلسات و نشست‌های بین‌المللی در نظر داریم كه كیش را به چنین محیطی تبدیل كنیم. اخیرا هم چند اجلاس بین‌المللی در كیش برگزار كردیم. در منطقه آزاد اروند هم اتصال ما به خط سراسری عراق یعنی تا شلمچه رسیده است. اگر چیزی حدود 20 كیلومتر كشیده شود به خط آهن سراسری بصره وصل می‌شود. ما در این خصوص با طرف‌های عراقی درحال گفت‌وگو هستیم كه در آن صورت از بندر امام و خرمشهر و عراق تا سوریه و بنادر آنها خط آهن داریم كه به حمل و نقل كالا كمك می‌كند.

بقایی خاطرنشان كرد: در منطقه آزاد شمال یعنی بندر انزلی در حال ساخت اسكه‌هایی هستیم كه با بندر آستاراخان روسیه ارتباط داشته باشد و این بندر در حال توسعه و ایجاد اسكله‌های مختلف است. تلاش می‌كنیم بندر انزلی را برای ارتباط داشتن با این بنادر تقویت می‌كنیم. این زیرساختارها می‌تواند سبب كاهش قیمت تمام شده كالا شود و برای تجار سودمند باشد.

* دولت ایران تضمین كننده سرمایه در مناطق آزاد

معاون رئیس جمهور درباره سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و ارائه تسهیلات در این خصوص نیز گفت: تضمین كننده سرمایه در مناطق آزاد دولت ایران است. قوانین مربوط به آن نیز مانند همه قوانین مناطق آزاد دنیاست. نداشتن مالیات، واگذاری زمین و ثبت شركت‌ها از این قبیل تسهیلات است.

وی افزود: سرمایه گذاران خارجی می‌توانند به ثبت شركت اقدام كنند، زمین خریداری كنند و به هیچ عنوان به ویزا نیاز ندارند. تمام امكاناتی كه در سایر مناطق آزاد دنیا وجود دارد در مناطق آزاد ایران نیز هست و هیچ مشكلی در این خصوص وجود ندارد. هم اكنون سرمایه گذارانی از كشورهای چین، تركیه، كشورهای عربی و اروپایی در مناطق قشم، كیش، اروند، چابهار، انزلی و ارس حضور دارند.

بقایی درباره گردشگری و امكانات موجود در این خصوص نیز گفت: گردشگری یك صنعت نرم است و به همه عوامل بستگی دارد. هر حادثه كوچكی بر گردشگری تاثیر منفی دارد. اگر یك بیماری وجود داشته باشد، گردشگی تحت الشعاع قرار‌ می‌گیرد. اگر در كشور بمبی منفجر شود، گردشگری تحت تاثیر قرار می‌گیرد. شاید وقوع حادثه‌ای بر صنعت آن تاثیر نگذارد، اما بر گردشگری تاثیر می‌گذارد. ما هشت سال جنگ تحمیلی داشتیم كه تاثیر مخربی بر گردشگری ما داشت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان كرد: چهار یا پنج سال است كه ما به طور جدی وارد حوزه گردشگری شده‌ایم و در سطح جهان درباره آن فعالیت می‌كنیم و خوشبختانه در این خصوص نیز رو به رشد بودیم. آمار گردشگری ما هر سال بین 20 تا 30 درصد رشد دارد.

بقایی تأكید كرد: آمار امروز ما نسبت به سال گذشته صد هزار نفر افزایش داشته است. آمار سال 88 نسبت به 9 ماه هشتاد و نه برابری می‌كند.

وی با بیان اینكه رشد گردشگری در ایران را سازمان گردشگری جهانی تایید می‌كند، گفت: می‌توانیم بگوییم كه گردشگری در كشور رو به صعود است و كار ما در این خصوص تازه شروع شده است، در حالی كه كشورهای دیگر حدود 40 تا 50 سال در این خصوص سرمایه گذاری كرده‌اند.

وی گفت: سیاست ما در این خصوص بر سه بخش گردشگر فرهنگی، توریسم درمانی و زیارتی استوار است. ما در عصره فرهنگی دارای تاریخ غنی هستیم و كشورهای اروپایی علاقه زیادی به حضور در این حوزه دارند. در حوزه زیارتی هم اماكن نسبتا مشهوری داریم حتی در زمینه دیگر ادیان مانند مسیحیت نیز در ایران اماكن زیارتی وجود دارد. سیاست ما این است كه این حوزه را تقویت كنیم. همین طور در حوزه توریسم درمانی و سلامت باید تلاش كنیم.

* گردشگری خانوادگی

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ما در بین كشورهای اسلامی خصوصا كشورهای حوزه خلیج فارس در حال تبلیغ گردشگری خانوادگی و ارائه تسهیلات در این خصوص هستیم و تلاش می‌كنیم برخی از كشورهای اسلامی مانند عربستان، بحرین و مصر سفرهای خود را در مناطق ایران تنظیم كنند. هم اكنون هم بسیاری از زائران امام رضا (ع) خانوادگی هستند.

بقایی درباره استفاده از ظرفیت‌های طبیعی در ایران و تبلیغ آن نیز به گردشگران گفت: ما در خارج از كشور مرتب در حال تبلیغ در این خصوص هستیم و البته در داخل هم همایش و نمایشگاه‌های مختلف برای معرفی ایران برای هموطنان خودمان داریم. ما در تمام جشنواره‌های خارجی در حوزه گردشگری شركت می‌كنیم و هم اكنون 100 نمایشگاه مربوط به گردشگری در نقاط مختلف جهان داریم و شاید یكی از دلایل توسعه گردشگری در ایران شركت در همین نمایشگاه‌ها بوده باشد.

* شركت در نمایشگاه گردشگری میلان

معاون رئیس جمهور ادامه داد: به عنوان نمونه قرار است به زودی در نمایشگاه فیتور اسپانیا و نمایشگاه گردشگری میلان شركت كنیم و هر بار هم به عنوان یكی از بهترین غرفه‌ها و مجموعه مقام می‌آوریم و جوایزی نیز دریافت می‌كنیم. این اولین گامی است كه ما در عرصه آن تلاش می‌كنیم. گام بعدی ما میزبانی از خبرنگاران برخی از كشورهای هدفمان است. خبرنگاران برخی از كشورهای هدف ما به ایران سفر می‌كنند و ما از آنها میزبانی می‌كنیم و خبر و گزارش برای درج در رسانه‌های خودشان تهیه می‌كنند. این دو گام تبلیغاتی در خارج از كشور، در حال انجام است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
صحبت نماینده مجلس در مورد وزارت خارجه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست تعیین نماینده وزارت خارجه برای پیگیری پرونده خاوری



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,پرونده خاوری

 

اخبار سیاست خارجی - درخواست تعیین نماینده وزارت خارجه برای پیگیری پرونده خاوری

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امورخارجه گفت قوه قضاییه از این وزارتخانه درخواست کرده که نماینده ای را برای شرکت در کمیته تخصصی پیگیری پرونده خاوری، تعیین کند.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، حسن قشقاوی در ارتباط با پیگیری وزارت امور خارجه در مورد پرونده خاوری گفت: دو روز پیش در ارتباط با پرونده خاوری از جانب قوه قضاییه نامه ای را دریافت کردیم که محتوای نامه درخواست برای تعیین نماینده ای از وزارت امور خارجه برای پیگیری این مسئله و شرکت در کمیته تخصصی پیگیری پرونده خاوری است.
 
معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امورخارجه ایران با بیان اینکه به زودی وزارت امور خارجه نماینده ای در خصوص معرفی می کند، افزود: پیش از این هرگز درخواستی از وزارت خارجه در مورد پیگیری و یا ورود به پرونده خاوری نشده بود.
 
وضعیت لوایح استرداد مجرمین با دیگر کشورها
قشقاوی درباره وضعیت لوایح استرداد مجرمین با دیگر کشورها گفت: در حال حاضر با حدود 40 کشور پیش نویس سه موافقتنامه تحت عنوان انتقال محکومین، استرداد مجرمین و معاضدت قضایی در امور مدنی و کیفیری را داده ایم.
 
معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امورخارجه ایران در ادامه این مطلب افزود: برخی از این قراردادها به مرحله قانون و اجرا رسیده و خوشبختانه با حدود 19 کشور برخی این موافقنامه ها در حال اجرایی شدن است و برخی از این موافقتنامه ها نیز در حال بررسی است به این شرح که یا ما موافقتنامه را ارائه داده ایم و در حال انجام اصلاحات است یا این که با وجود ارائه ما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم.
 
قشقاوی تصریح کرد: هم چنین اصولا این اقدام خوب و مناسبی است که می توانیم تسهیلاتی در مناسبات کنسولی و قضایی به خصوص در مورد مجرمین و زندانیان فراهم می کند، داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: به صورت عمومی وزارت خارجه زمینه های سیاسی و وزارت دادگستری و قوه قضاییه نیز اقدامات قضایی این مسائل را پیگیری می کنند.
 
قشقاوی درباره انتقال موردی محکومین با برخی از کشور ها نیز گفت: هم چنین با کشورهایی که این موافقتنامه ها را امضا نکرده ایم، ممکن است به صورت موردی ˈانتقال محکومینˈ داشته باشیم که این مسئله نیز به کرات اتفاق می افتد. 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا