اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بغداد رسما از ترکیه در شورای امنیت شکایت کرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


به دنبال ادامه حضور نظامیان ترک در خاک عراق؛
بغداد رسما از ترکیه در شورای امنیت شکایت کرد

وزارت خارجه عراق امروز شنبه به صورت رسمی از دولت آنکارا به دلیل نقض حاکمیت ملی این کشور در شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.

به گزارش مهر به نقل از شبکه «سومریه نیوز»، وزارت خارجه عراق امروز شنبه اعلام کرد که این وزارتخانه از دولت آنکارا به دلیل مبادرت به نقض حاکمیت ملی عراق در شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه عراق در شکایت رسمی خود از ترکیه در شورای امنیت از اعضای این شورا خواسته است تا برای عقب نشینی فوری و بدون شرط و شروط ترکیه از شمال عراق اقدام کنند.

در همین ارتباط، «احمد جمال» سخنگوی وزارت خارجه عراق تصریح کرده است: از آنجایی که نظامیان ترک بدون هماهنگی قبلی با دولت بغداد وارد عمق خاک عراق شده و بدین وسیله منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی را زیر پا گذشته اند، از شورای امنیت درخواست کرده ایم تا به مسئولیت های خود در این خصوص عمل کند.

گفتنی است، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق روز گذشته به وزارت خارجه این کشور دستور داده بود تا به صورت رسمی از ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند.

اخبار  بین الملل - مهر

 


ویدیو مرتبط :
نبویان + شکایت شورای عالی امنیت ملی به خاطر انتقاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراق: ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته برای ترکیه تمام شد؛ به شورای امنیت می‌رویم / تکذیب موافقت بغداد با ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

ابراهیم الجفری:
ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته برای ترکیه تمام شد؛ به شورای امنیت می‌رویم

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته بغداد به ترکیه برای بیرون کشیدن نظامیان خود از شمال عراق تمام شده است، گفت: اکنون برای مقابله با این تجاوز به شورای امنیت و اتحادیه عرب رجوع می کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق امروز پنجشنبه اعلام کرد: ضرب الاجل ۴۸ ساعته ای که بغداد برای ترکیه به منظور خارج کردن نظامیان خود از شمال عراق تعیین کرده بود، پایان یافته است.

بر اساس این گزارش، اکنون دولت بغداد تصمیم دارد برای پایان دادن به تجاوز آنکارا به سازمان ملل، شورای امنیت و اتحادیه عرب مراجعه کند.

وزیر خارجه عراق در ادامه اظهار داشت: با وجود اینکه وزارت خارجه عراق اعتراض شدید خود به اقدام ترکیه در اعزام نیروهای نظامی به شمال عراق را به سفیر آنکارا در بغداد ابلاغ کرد، اما شاهد هستیم که نظامیان ترک همچنان در خاک عراق به سر می برند.

وی همچنین تصریح کرد: عراق خواهان داشتن روابط خوب و حسنه با تمامی کشورهای همسایه خود است، اما این روابط باید در چارچوب احترام متقابل و حفظ استقلال و حاکمیت ملی طرف های مختلف باشد.

 

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

عراق: موافقت بغداد با ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق، کذب محض است

دفتر نخست‌وزیری عراق با تکذیب موافقت بغداد با ورود نیروهای ترکیه به این کشور، ترکیه را به به تشویش اذهان عمومی متهم کرد.

دفتر نخست‌‌وزیری عراق، اعلام کرد که ادعای ترکیه مبنی بر اینکه بغداد با ورود نیروهای ترکیه به خاک خود موافقت کرده است، دروغ محض است.

در ادامه اعلامیه دفتر نخست‌وزیری عراق آمده است: ادعای ترکیه در راستای تشویش و گمراه کردن افکار عمومی است.

جمعه گذشته اعلام شد که 130 نیروی نظامی ترکیه به همراه ادوات سنگین شامل 20 تا 25 تانک و نفربر به شمال شرقی موصل رفته و در آنجا مستقر شده‌اند و پس از آن مقامات ترکیه اعلام کردند که  150 تا 300 نیروی خود را به روستای «باشیقه» در حدود 20 کیلومتری شمال شرق شهر موصل اعزام کرده‌اند.

منابع امنیتی ترک نیز علت حضور این نیروها در منطقه را آموزش نیروهای عراقی عنوان کردند که بنا بر اخبار واصله، این نیروها شامل پیشمرگه‌های کرد و نیز سنی‌های اهل موصل هستند که البته این حضور با اطلاع و موافقت نیروهای ائتلاف بوده است.

 به ادعای آنکارا، این نیروها خود را برای آغاز حمله به این شهر بزرگ در شمال عراق که از ژوئن 2014 به اشغال گروه تروریستی داعش درآمده است، آماده می‌کنند.

بغداد اقدام ترکیه را نقض حاکمیت عراق دانسته و در این باره به شورای امنیت شکایت کرده است.

 

اخبار بین الملل  - مهر،فارس