اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بعضی از مجالس عزاداری مصداق قطعی حرام است



اخبار,اخبار آجتماعی,غرویان

یک استاد حوزه گفت: هیچ یک از مراجع ما کاربرد الفاظ سبک و رکیک را برای مجالس عزاداری‌ تجویز نمی‌کنند بلکه به‌کار بردن آنها را منع کرده‌اند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین غرویان، با بیان این‌که «مداحی کردن در دین اسلام دارای آداب و احکامی است و باید قواعد و ضوابط آن را رعایت کرد» اظهار کرد: در قواعد و احکام مداحی و مدیحه سرایی و در کل در عزاداری‌ها باید به حکم مراجع مراجعه کرد.

وی گفت: چند سال پیش آیت‌الله مکارم‌شیرازی بکار بردن الفاظی که در شأن اهل بیت (ع) نیست را منع کردند. الفاظی مثل سگ و یا عوعو کردن در عزاداری‌ها. بکار بردن اینگونه الفاظ سبب تنزل مقام و مرتبه اهل بیت (ع) می‌شود و کلاً سبب می‌شود که دین اسلام سبک شود.

 

وقتی مرجع تقلید بکار بردن اینگونه الفاظ را برای مداحان ممنوع می‌کند آنها باید از این موضوع تبعیت کنند و از الفاظی که موجب سبک شدن دین اسلام و شیعه می‌شود پرهیز کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: وظیفه شرعی ما در اینگونه مراسم پیروی از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و مراجع است. اگر به‌کار بردن این الفاظ سبب آسیب‌رساندن به عزاداری‌ها و هتک حرمت امامان شود بلاشک حرام است. ما در مداحی‌ها باید از مطالبی استفاده کنیم که منبع تاریخی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مداحی‌ها زبان حال بیان می‌شود، ولی در همین زبان حال هم باید به این مورد توجه کنیم که بر اساس اسناد و مدارک سخنی را به زبان بیاوریم.

 

برخی افراد مطالبی را در مداحی‌ها بیان می‌کنند که ظن خود آنهاست در حالی که باید مطالب را بر اساس مستندات تاریخی بیان کنند نه از روی حدس و گمان حرف بزنند.

 

اگر اینگونه شود مردم نسبت به همان مسائل اساسی دین هم بی‌اعتقاد می‌شوند و اعتمادشان را از دست می‌دهند و اگر این کار انجام شود مشکل شرعی دارد. یعنی مداحان حتماً باید با سند و مدرک در مجالس عزاداری سخن بگویند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این‌که «اصل عزاداری یک امر مستحب است» گفت: گاهی در عزاداری‌ها مطالبی ممنوع و حرام قطعی مثل تهمت، دروغ، افترا و توهین گفته می‌شود. اینگونه رفتارها حرام است و نمی‌شود در یک مجلسی بنشینیم که به خاطر یک امر مستحبی مرتکب حرامی شویم. برخی از حرف‌ها و رفتارهای بعضی از مجالس عزاداری مصداق قطعی حرام است.

غرویان عنوان کرد: مداحان و وعاظ باید مراقب باشند که در مجلس عزاداری امام حسین (ع) به بیراهه نروند. خود مردم هم باید مواظب باشند و اگر می‌بینند در مجلسی مطلبی اغراق‌آمیز و خلاف شرع گفته می‌شود نباید در آن مجلس بنشینند و در گناه آنها مشارکت کنند.

وی تاکید کرد: مجلس عزاداری باید مجلسی باشد که سبب همدلی، الفت، محبت و همزبانی در بین مردم شود. نه مجلسی که باعث ایجاد تفرقه، عداوت و کینه‌توزی شود. باید مسائل دینی را در بین مردم تقویت کرد.

وی گفت: در عزاداری‌ها باید به نحوه عزاداری علما و بزرگان نگاه کرد و دید مراجع چگونه مجالس عزاداری را برگزار می‌کنند. در مجالس آنها حتماً منابع تاریخی با ذکر منبع روایت می‌شود و پس از آن عزاداری هم می‌کنند و بقیه مردم و هیأت‌های مذهبی و مداحان هم باید در نحوه عزاداری از مراجع بزرگوار تقلید، الگو بگیرند.

اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
برکات مجالس عزاداری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پناهیان: علمای قوی نداشتیم، وگرنه کت و شلوار حرام قطعی بود!



پناهیان: علمای قوی نداشتیم، وگرنه کت و شلوار حرام قطعی بود!

من نمی دانم چرا هر چه طبقات بالاتر می رود، خانه گران تر می‌شود؟ در روایات وارد شده است که شب ها هرچه می‌توانید به زمین نزدیک‌تر شوید. ارتباط انسان با خاک برای اسلام مهم است. چقدر احمق هستند آنهایی که برداشت نظام‌مند به قواعد اسلامی ندارند. آن افرادی که قواعد اسلام را نظام مند می بینند، یک حکم اسلامی را می گیرند و فضای شهر را با همان تغییر می‌دهند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

«خبرگزاری دانشجو» نوشت: حجت الاسلام پناهیان در دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت که فرازهایی از آن در ادامه می آید: 

اسلام نیز به سبک زندگی اهمیت می دهد. اسلامی که حتی برای خانه، دیوارهای خانه و سقف خانه ها نیز حرف دارد، برایش سبک زندگی مهم است.

من نمی دانم چرا هر چه طبقات بالاتر می رود، خانه گران تر می‌شود؟ در روایات وارد شده است که شب ها هرچه می‌توانید به زمین نزدیک‌تر شوید. ارتباط انسان با خاک برای اسلام مهم است. چقدر احمق هستند آنهایی که برداشت نظام‌مند به قواعد اسلامی ندارند. آن افرادی که قواعد اسلام را نظام مند می بینند، یک حکم اسلامی را می گیرند و فضای شهر را با همان تغییر می‌دهند.

روایت داریم همسایه برای معامله اولی است؛ طبق روایت، خرید از سوپر محله مستحب است؛ ولی خرید از سوپر محلات دیگر هیچ ثواب خاصی ندارد.

سبک زندگی بسیار مهم است. یکی از آنها حجاب است؛ مثلا می بینید در هواپیما می گویند برای حفظ ارزش اسلامی حجاب را رعایت کنید یا در دانشگاه ها در نامه هایی که می خواهند به افراد بی حجاب و خانوادهایشان تذکر دهند، ارزش های اسلامی را مطرح می‌کنند.

حجاب در سبک زندگی نیست و نباید حجاب را از آن منظر نگاه کرد؟ اصلا یک سوال بپرسم: نماز مهم تر است یا حجاب؟ نماز واجب تر از حجاب نیست؟ اگر حجاب را اجباری کرده‌اید، چرا نماز اجباری نمی‌شود؟ بعضی می گویند این حرف ها را نگو! چرا نگوییم؟ آیا دلیلش این نیست که حجاب به سبک زندگی مربوط می‌شود؟

یک مطلبی را نیز بگویم. این قدر از اخلاق و ارزش های اسلامی صحبت نکنید؛ حتی شاید یکی اخلاقش خوب باشد ولی سبک زندگی مناسبی ندارد. باید در این زمینه به خدا رجوع کنیم. خدا که بهتر از ما می‌فهمد، بهتر می‌داند چگونه سبک زندگی مان را بچینیم.

رفتار ما، فکر ما را می‌سازد. یکی از اساتید روان شناس دانشگاه تهران که رئیس انیستیتوی روان شناسی بود، برای ما تعریف می کرد که در جریان یک تحقیق افرادی را ۱۰ نفر، ۱۰ نفر برای امتحان داخل انستیتو می‌آوردیم و بعد هر کدامشان را جدا داخل اتاق می بردیم و می گفتیم مهر‌ه هایی را بچنیند و سپس خراب کنند. بارها می گفتیم همین کار را انجام دهند و زمانی که می خواستند از اتاق بیرون بیایند، به برخی ۱ دلار می دادیم، به برخی ۵ دلار، به برخی ۱۰ دلار و به برخی هیچ پولی نمی دادیم. هیچ کدام نیز از پول دیگری خبر نداشت. بعد یک نفر را در راهرو چیده بودیم تا بحثی را راه بیندازد و می دیدیم کسانی که پول کمتری گرفته بودند، از این عملشان بیشتر دفاع می‌کردند.

من همان زمان در کلاس این‌گونه تحلیل می‌کردم که انسان ذاتا کمال گراست. آن کسی که پول بیشتری گرفته بود، کمال گرایی اش را در جیبش گذاشته بود؛ اما آن کسی که پول کمی گرفته بود، برای کاری که انجام داده بود، دنبال فایده می‌گشت. می بینید، عمل این افراد در افکارشان اثر گذاشت.

روایت داریم که زیاد خوابیدن از زیاد نوشیدن تولید می شود، همچنین زیاد نوشیدن نیز نتیجه زیاد خوردن است. این امور نفس شما را سنگین می کند؛ بنابراین نمی توانید عبادت کنید. قساوت قلب شما نیز بیشتر می شود؛ بنابراین، قدرت تفکر را از شما می گیرد. تاثیر اعمال بر افکار و اعتقادات را مشاهده می کنید؟

در روایات وارد شده که هر گاه خواستید خدا را ملاقات کنید، گرسنه باشید؛ البته این امور سطحشان بالاست. ما چه؟ من نمی خواهم شما را به سمت ریاضت بکشم. ریاضت یک عامل است؛ عوامل دیگری نیز وجود دارد؛ عواملی مثل عواطف و محبت.

فردی رفت خانه امام حسین(ع) و دید هم پرده گذاشته اند و هم پشتی؛ سوال کرد: امام علی(ع) که بیش از این زهد را رعایت می کرد. امام فرمودند: همسرم دوست داشت، من هم این اسباب را فراهم کردم.

عواطف و محبت نیز از عوامل مهمی هستند. امام علی(ع) در روایتی قاعده ای مهم بیان می کنند: «بهترین ردایی که خوب است را روی لباس های دیگرت بیندازی، حلم است. اگر نمی توانی حلیم باشی، خودت را به حلم بزن. کم هستند افرادی که رفتار قومی را تقلید کنند و مثل آنها نشوند.»

در قرآن آمده است: می دانید چرا آیات قران را تکذیب می کنید؟ زیرا رفتارتان بد است. حضرت زینب(س) هم همین آیه را در مقابل یزید خواند.

در ابتدا باید رفتار بچه را درست کنیم یا افکار و عقایدش را؟ شما به بچه اعمال را آموزش دهید، فطرتش شکوفا می شود. بچه فطرتا از اول ادب و سبک زندگی می خواهد. شما واقعا ببینید صهیونیست ها چقدر رذل هستند و در اوج پستی به بدترین شکل ممکن انسان ها را می کشند؛ اما در اوج رذالت دستگاهی به نام هالیوود دارند؛ هالیوود نیز می خواهد انسان ها نابود شوند. صهیونیست ها اصلا به انسان می گویند حیوان دو پا.

اما آنها برای دیگران سبک زندگی درست می کنند؛ مثلا می‌گویند جوان ها در دانشگاه باید مختلط باشند؛ در حالی که در خود آمریکا بین دانشجویان دختر و پسر در اتوبوس پرده می‌کشند و می‌گویند مگر ما حیوانیم که مختلط زندگی کنیم؟

اما روایتی داریم که می گوید: این نصرت خدا برای بندگان خویش کافی است که ببینید دشمن خدا گناه می‌کند.

خدا سعی کرده غیرت دینی را با حلال و حرام حفظ کند؛ مثلا حرام است شکل ظاهری و چهره شبیه به کفار شود. شباهت به کفار معنا پیدا می‌کند آن زمانی که کت و شلوار در ایران باب شد. علمایی قوی نداشتیم وگرنه در آن زمان کت وشلوار حرام قطعی بود.

این که بیش از ۲۰۰ فلسطینی را طی چند روز می‌کشند، نتیجه این است که حرام و حلال را به درستی انجام نداده ایم. در روز عاشورا و در فاصله صبح تا عاشورا یک سبک زندگی مد شده بود و آن نیز شهادت بود./عصرایران