اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بعد از برجام نرخ ارز چه تغییری می کند؟ / افق مثبت پیش روی بانک ها بعد از اجرای برجام



اخبار,اخباراقتصادی,بانک مرکزی

 رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح وضعیت نظام بانکی پس از اجرای برجام پرداخت.

 ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره آثار رفع تحریم ها واجرای برجام در نظام پولی و بانکی کشور گفت: بعد از اجرای برجام 32 میلیارد و 600 میلیون دلار از منابع کشور آزاد می شود که از این مبلغ بخشی از آن متعلق به دولت و بخشی دیگر متعلق به بانک مرکزی است.

وی درباره اینکه آزادسازی این منابع چه اثری بر ساز و کار اقتصادی کشور خواهد داشت گفت: در دوران تحریم شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم یعنی در حال حاضر در وضعیتی هستیم که بالغ بر 30 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور قابلیت استفاده ندارد. گرچه در مدت دو سال و پنج ماه گذشته با موفقیتی که در مذاکرات ژنو انجام شد ماهیانه 700 میلیون دلار آزادی منابع مان را داشتیم لذا یک گشایشی را در دو سال گذشته با آن مواجه بودیم ولی پس از اجرای برجام کل منابع ما بدون قید مصرف و نوع مصرفی که می تواند انجام شود متعلق به جمهوری اسلامی است و می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بعد از برجام به سراغ تک نرخی کردن ارز می رویم

وی در خصوص تاثیر آزاد شدن این منابع در بازار ارز کشورگفت: پس از آزادسازی منابع ارزی که وارد کشور می شود برای تامین نیاز جاری به ارز و تعادل در بازار هزینه خواهد شد. ضمن اینکه تامین ارز مورد نیاز برای کالاهای وارداتی کشور خواهد بود و مبنایی برای ثبات در اقتصاد و بازار ارز و ارتباطات بین المللی است.

 رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که  آیا با برداشته شدن تحریم منتظر شوک در بازار ارز باشیم یا خیر گفت: در این رابطه قیمت خود را پیدا خواهد کرد و تحت تأثیر آثار مثبت این اتفاق خواهد بود.

سیف با اشاره به ظرفیت‌های عظیم اقتصادی کشور ادامه داد: نرخ ارز در وضعیت التهابی نخواهد بود به طوری که بانک مرکزی از ثبات و آرامش در نرخ ارز حمایت می‌کند. و

وی با اشاره به مقوله تنگنای مالی به عنوان یکی از مشکلات اساسی گفت: ارزی که وارد کشور می‌شود برای تأمین نیاز جاری هزینه می‌شود

سیف ریسک برابری ارزی را یکی از ریسک‌ها برای فعالین اقتصادی دانست و عنوان کرد: در ریسک برابری ارزی هم می‌توان شاهد ضرر و هم شاهد منفعت بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وجود دو نوع  نرخ‌های آزاد و رسمی در کشور اظهار داشت: بعد از برداشته شدن تحریم سراغ تک نرخی شدن نرخ ارز خواهیم رفت.

وی با بیان این که نرخ دلار را به صورت دستوری نمی‌توانیم تعیین کنیم ادامه داد: باید از حرکات هیجانی نرخ دلار جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به این که در حال حاضر 45 میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی وارد کشور می‌شود بیان کرد: بانک مرکزی بازار را رصد می‌کند و هر وقت این بازار دچار هیجان در قیمت باشد اقدام به مداخله خواهد کرد.

سیف با اشاره به این که  در نرخ دلار و یورو 30 درصد تفاوت وجود دارد ادامه داد: باید مدیریت نرخ ارز به صورت منطقی باشد لذا باید بانک مرکزی به صورت توانا عمل کنند و با ابزارهای مختلف نرخ ارز را به سمت مصلحت کشور هدایت کند.

22میلیارد دلار از منابع ما در چین است

رئیس کل بانک مرکزی هم چنین درباره اینکه آیا از منابعی که آزاد خواهد شد می توان به عنوان ضمانت صادرات استفاده کرد اظهار داشت: ذخایر ارزی بانک مرکزی باید حداکثر نقدینگی را داشته باشد لذا وقتی از این پشتوانه استفاده شود از این خاصیت می افتد و توان بانک مرکزی کاهش می یابد.

وی یادآور شد: در حال حاضر دو منبع ارزی بانک مرکزی گیر کرده است که 22 میلیارد دلار در چین است و به عنوان وثیقه قرار دارد که از خاصیت ذخیره بودن آن افتاده است و زمانی که آزاد شود می تواند مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر آن نیز حدود 40، 50 میلیارد دلار طلب بانک مرکزی از وزارت نفت و شرکت های نفتی است که در پروژه های نفتی مصرف شده است.

سیف خاطر نشان ساخت: به محض اعلام برجام بلافاصله محدودیت ها از منابع ما برداشته می شود و ما مانور کامل عملیاتی بر روی آن خواهیم داشت و می توانیم از آن استفاده کنیم و حتما شرایط بهتر خواهد بود و از نرخ ارزی حمایت می کنیم که منجر به تولید و اشتغال و توسعه صادرات در کشور شود.

سوئیفت برای همه بانک ها باز می شود

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال مجری که سوئیفت از چه زمانی فعال می شود گفت: سوئیفت کلا در ایران تحریم نبوده بلکه تحریمی که وجود داشته این بوده که برای بانک های تحریمی ما سوئیفت نمی توانست استفاده شود لذا در حال حاضر سوئیفت در برخی بانک های ما وجود دارد و می تواند استفاده شود منتهی در مورد بانک های تحریمی بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم ها سوئیفت در همه بانک های ما می تواند مورد استفاده باشد.

سیف در ادامه برنامه با اشاره به این که حاکمیت شرکتی و مقررات تطبیق انجام خواهد شد گفت: انشالله شاهد آثار مثبت برداشته شدن تحریم خواهیم بود.

وی با اشاره به اثرات سریع و زودگذر و دائمی خاطر نشان کرد: افق بسیار مثبتی با برداشته شدن تحریم دیده می‌شود لذا منابع ارزی آزاد خواهد شد و حجم تولیدات افزایش می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: فعالان اقتصادی باید بتوانند به صورت بلندمدت تصمیم بگیرند و پیش‌بینی‌های بلندمدتی را برای خود ترسیم کنند.

سیف با اشاره به حجم صادرات غیرنفتی به میزان 45 میلیارد دلار افزود: حجم صادرات نفتی 20 تا 25 میلیارد دلار است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که بانک مرکزی تنها بازیگر نیست خاطر نشان کرد: نمی‌توان نرخ ارز را اعلام کرد و بگوییم فردا هم نیز همان نرخ خواهد بود لذا نرخ‌هایی که وجود دارد نرخ باثبات نیست حتماً پایین تر است.

وی با بیان این که بعد از یکسان‌سازی نرخ ارز، نرخ کوریدر مجاز نظام ارزی کشور به صورت شناور و مدیریت شده وجود خواهد داشت گفت: باید اعتدال ایجاد شود تا فعالین اقتصادی متناسب با شرایط اقدامات لازم را اتخاذ کنند.

برای سال آینده ایران رشد اقتصادی 5 تا 8 درصد را پیش‌بینی می‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که برای سال آینده ایران نرخ اقتصادی 5 تا 8 درصد را پیش‌بینی می‌کنیم گفت: بعد از اجرای برجام 6 ماه زمان برای انجام مقدمات کار در راستای تک نرخی شدن نیازمندیم که اقدامات اولیه آن نیز تهیه شده است

وی با اشاره به قانون پولی و بانکی گفت: به موجب این قانون به بانک‌های خارجی به دو صورت اجازه حضور به شیوه‌های شعبه و مشارکت را می‌دهیم.

سیف با بیان این که 22 میلیارد دلار از ذخایر ارزی در چین است عنوان کرد: بانک‌های اروپایی در شروع می‌توانند به صورت دفاتر نمایندگی فعالیت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اصلاح رند نظام بانکی افزود: نظام بانکی از  مشکلات ساختاری رنج می‌برد و مشکلاتی که بخش عمده آن متعلق به خودش نیست و باید مورد اصلاح ساختاری قرار بگیرد.

سیف با بیان این که 45 درصد از منابع بانکی کشور منجمد است گفت: در این صورت است که بانک نمی‌تواند از فعالیت‌های اقتصادی پشتیبانی کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مؤسسات غیرمجاز که مانع از ایجاد آرامش در نظام بانکی می‌شوند گفت: خوشبختانه مدیریت ارشد قوه قضاییه در این رابطه حمایت‌های لازم را انجام داده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: برخی از کشورهای منطقه و یک کشور اروپایی برای فعالیت بانکی در ایران تقاضا داده است و ما نیز در حال بررسی هستیم.

سیف با اشاره به این که سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج می‌توانند به بانک پارسیان مراجعه کنند و تقاضای مثلاً پیرامون سپرده‌گذاری و یا برداشت آن اعلام کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که نظام بانکی حدود 100 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد عنوان کرد: نرخ سود بانکی از 29 درصد شهریورماه به 19 و نیم درصد رسیده است و ما شاهد 10 درصد کاهش در نرخ سود بانکی هستیم.

وی با اشاره به این که در همه بازارها شاهد آرامش نسبی هستیم گفت: اگر یکی از بازارها دچار شوک شود شاهد نوسان در سایر بازارها هم نیز خواهیم بود.

سیف با اشاره به این که به وضعیت منطق باثبات خواهیم رسید ادامه داد: در شرایطی که تورم به دامنه 13 درصد می‌رسد نرخ بانکی 20 درصد قابل‌قبول به حساب می‌آید این در حالی است که به دامنه منطقی رسیده‌ایم و لذا موضوع را رها نخواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که با فعالیت شورای پول و اعتبار مشکلی نداریم بیان کرد: در این راستا قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری ایران نیز مطرح است و لذا شورای پول و اعتبار به دو بخش سیاست‌گذاری پولی و نظارت بر صنعت بانکداری تقسیم شده است.

وی با تاکید بر این که بعد از برجام تحول جدی ایجاد خواهد شد گفت: باید اقتصاد در مسیر رو به رشد قرار بگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که نظام بانکی باید به درستی نقش خود را ایفا کنند ادامه داد: در احکام قانون بودجه برای افزایش سرمایه بانک‌ها در حد مقدورات  پیش‌بینی لازم صورت گرفته است.

 

 اخباراقتصادی  -  خبر انلاین   


ویدیو مرتبط :
واکنش مسیولان به نقض برجام توسط آمریکا و انتظار افکار عمومی از کمیته نظارت بر برجام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یکسان سازی نرخ ارز با اجرای برجام شدنی است



اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,سیف

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برجام این امکان فراهم می کند که به منابع ارزی دسترسی داشته باشیم، این پیش نیاز یکسان سازی نرخ ارز است.

به گزارش مهر، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز در جمع منتخبین مجلس دهم در ساختمان مجلس قدیم با اشاره به اینکه نقش قوه مقننه در تشکیل فعالیت دولت و نظام پولی کشور مهم است، گفت: دستاوردهای پولی و بانکی دولت بسیار مهم و ارزشمند است که امیدواریم با حمایت مجلس دهم این دستاوردها استمرار داشته باشد.

وی افزود: از تورم بالای ۴۰ درصد به حدود تورم زیر ۱۱ درصد رسیدیم و انتظار می رود تورم در کشور به سمت تک رقمی شدن پیش رفته و موجب ثبات بازار شود.

وی ادامه داد: ثبات در بازار به خصوص بازار ارز را شاهد هستیم، علی رغم شوک شدید نفتی و بحرانی که بسیاری از کشورهای نفتی در اثر این اتفاق با آن مواجه شدند، شاهدیم که ما توانستیم در بازار ارز ثبات داشته باشیم. این امر نشان از نظم و ارتباط سیاست های پولی و مالی و انسجام در اجرای بسته های اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه گردش درست پول در اقتصاد، بهره وری را افزایش می دهد و موجب رشد خواهد شد، گفت: بانک مرکزی تنظیم این گردش بر حجم و میزان پول و نیز مسیر حرکت آن را تعیین می کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت سال ۹۵، تصریح کرد: این سال اولین سال دهه دوم برنامه بیست ساله کشور است، باید در اقتصاد حرکتی را شروع کنیم تا موانعی را که موجب عدم تحقق اهداف اقتصادی در ده سال اول شد را برطرف کند.

وی افزود: سال ۹۵ اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه است. از سوی دیگر، با نامگذاری رهبر انقلاب، این سال به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گرفته است که تکلیف سنگین تری را بر دوش ما می گذارد.

وی ادامه داد: سال جاری سال شروع کار مجلس دهم است که امیدواریم برای اقتصاد کشور پربرکت باشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی ابعاد مختلفی دارد، گفت: ثبات در اقتصاد کلان و پایداری بودجه ای از وظایف و اهداف اصلی بانک مرکزی در تحقق اقتصاد مقاومتی است، بانک مرکزی وظیفه دارد این امر را محقق کند.

وی گفت: در بانک مرکزی ۱۲ فعالیت و ۳۹ برنامه با ۱۵۰ اقدام در حال شکل گیری است که از جمله آن می توان به برنامه های ما درباره طرح ارتقاء کارآیی، شفافیت نظارت و نیز تعیین نرخ سود بانکی اشاره کرد.

سیف با اشاره به راهکارهای جدیدی که برای تعیین نرخ سود بانکی در دست اجرا است، عنوان کرد: در ۶ ماهه اول سال ۹۴ نرخ های حدود ۲۷ تا ۲۸ درصد برای سود بانکی داشتیم اما با مصوبه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نرخ سود به زیر ۱۸ درصد رسید و این روند ادامه خواهد داشت که می تواند محرک خوبی برای رشد اقتصادی در کشور باشد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تجهیز منابع بانکی به پروژه های مثبت از دیگر برنامه های بانک مرکزی در جریان اجرای اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ به طور جدی مسئله یکسان سازی نرخ ارز مورد تاکید است، گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده بعد از برجام به تدریج این امکان فراهم می شود که دسترسی به منابع ارزی خودمان را به طور کامل داشته باشیم که این امر پیش نیازی برای یکسان سازی نرخ ارز است.

گفت: در شرایط فعلی نظام بانکی در شرایط نامناسبی قرار دارد و وضعیت منابع، مصارف و تکالیف نامتناسب است.

وی با بیان اینکه برای برقراری ارتباط با بانکهای خارجی نیازمند ایجاد اصلاحات ساختاری هستیم، افزود: برای برقراری ارتباط با بانکهای خارجی با بانکهای داخلی نیازمند افزایش سرمایه بانکهای داخلی هستیم.

سیف افزود: بخشی از بانکهای کشور، دولتی هستند و باید منابع شان از طرف دولت تامین شود. در تبصره ای در لایحه بودجه خواستیم ۳۵ هزار میلیارد تومان از بخشی خاص به بانکها اختصاص یابد که تصویب نشد. امیدواریم در مجلس دهم این تبصره تصویب شود.

رئیس بانک مرکزی دارایی های منجمد بانک مرکزی را یکی از مشکلات بانکها دانست و تصریح کرد: در همین راستا کمیته ای با حضور دستگاههای مختلف در بانک مرکزی تشکیل شده است.

وی افزایش مستمر مطالبات بانکی و دارایی های غیر مالی در بانکها را عامل افزایش دارایی های منجمد خواند و خاطرنشان کرد: جمیع این مشکلات تنگناهای مالی را ایجاد کرده که علیرغم کاهش نرخ تورم، سودهای بانکی افزایش نیافته است.

سیف یکی از علل عدم کاهش سود تسهیلات بانکی را وجود موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز خواند و گفت: امیدواریم تا پایان سال ۹۵ دیگر موسسه مالی و اعتباری غیر مجاز وجود نداشته باشد.

سیف درباره نرخ سود بانکی گفت: نرخ سود بانکی نمی تواند با تورم این همه فاصله داشته باشد، باید نرخ سود کاهش پیدا کند و یکی از شاخصه های اصلی سود بانکی را باید بین بانکی جستجو کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: البته برای این امر، نظارت های دوره ای از شعب بانک ها برای کنترل نرخ هایی که اعمال می شود، انجام شده تا با متخلفین برخورد جدی کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست های پولی باید بتواند با نگاه بلندمدت اعمال شود، تصریح کرد: خوشبختانه بانک مرکزی توانسته با استقلال از بخش بودجه ای کشور سیاست های پولی را اعمال کند.

سیف خاطرنشان کرد: سیاست های پولی باید مستقل از تاثیرات محیطی عمل کرده و راهکار آن مستقل از بخش های بودجه ای باشد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بعد از برجام مطالبات زیادی از طرح هایمان داریم، اما بانک های بیشتری با ما ارتباط برقرار کردند.

وی ادامه داد: آخر هر هفته گزارشی جمع می کنم که تمرکز آن بر میزان ال. سی‌هایی است که فعال شده، فکر می کنم در چند ماه آینده وضعیت متفاوتی در این باره را شاهد باشیم.

سیف توضیح داد: مشکلاتی که با شرکت های صادراتی بین‌المللی داشتیم رفع شده و فضا برای انجام اقدامات مورد نظر باز شده است.

سیف درباره نرخ سود بانکی گفت: نرخ سود بانکی نمی تواند با تورم این همه فاصله داشته باشد، باید نرخ سود کاهش پیدا کند و یکی از شاخصه های اصلی سود بانکی را باید بین بانکی جستجو کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: البته برای این امر، نظارت های دوره ای از شعب بانک ها برای کنترل نرخ هایی که اعمال می شود، انجام شده تا با متخلفین برخورد جدی کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست های پولی باید بتواند با نگاه بلندمدت اعمال شود، تصریح کرد: خوشبختانه بانک مرکزی توانسته با استقلال از بخش بودجه ای کشور سیاست های پولی را اعمال کند.

سیف خاطرنشان کرد: سیاست های پولی باید مستقل از تاثیرات محیطی عمل کرده و راهکار آن مستقل از بخش های بودجه ای باشد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بعد از برجام مطالبات زیادی از طرح هایمان داریم، اما بانک های بیشتری با ما ارتباط برقرار کردند.

وی ادامه داد: آخر هر هفته گزارشی جمع می کنم که تمرکز آن بر میزان ال. سی‌هایی است که فعال شده، فکر می کنم در چند ماه آینده وضعیت متفاوتی در این باره را شاهد باشیم.

سیف توضیح داد: مشکلاتی که با شرکت های صادراتی بین‌المللی داشتیم رفع شده و فضا برای انجام اقدامات مورد نظر باز شده است.