اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بسیج موظف به «نهی از منکر زبانی» شد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) در جریان رسیدگی به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر سازمان بسیج را موظف به اجرای امر به معروف و نهی از منکر کردند.

خبرگزاری ایسنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) در جریان رسیدگی به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر سازمان بسیج را موظف به اجرای امر به معروف و نهی از منکر کردند.

به موجب ماده 19 این طرح که به تصویب مجلس رسید سازمان بسیج مستضعفین موظف است با به کارگیری آحاد بسیجیان در چارچوب قوانینی نسبت به فرهنگی سازی و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در مرتبه زبانی اقدام کند.

به موجب تبصره این ماده مفاد این ماده نافی مسئولیت ضابطین قضایی بسیج در مرحله اقدام عملی نیست. نمایندگان همچنین با تصویب ماده 20 این طرح تمامی دستگاه‌های اجرایی، موسسات، شرکت‌های خصوصی، مراکز خدمات عمومی، اماکن عمومی و واحدهخای صنفی را موظف به رعایت این قانون کردند.

نمیاندگان با 160 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع از مجموع 237 نمانیده حاضر این ماده را به تصویب رساندند.

همچنین ماده 17 طرح حمایت از آمران به معروف در مورد مسئولیت ستاد امر به معروف برای صدور مجوز تأسیس سازمان‌های مردم نهاد و نظارت بر فعالیت‌ آنان با 147 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر برای بررسی بیشتر و رفع ابهام به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

نمایندگان همچنین با 157 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر ماده 18 طرح حمایت از آمران به معروف در مورد وظایف ستادهای استانی و شهرستانی امر به معروف برای رفع ابهامات آن به کمیسیون مشترک بررسی این طرح ارجاع کردند.


ویدیو مرتبط :
نهی از منکر زبانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادامه مصوبات مجلس اصولگرا برای حمایت از ناهیان‌ازمنکر; بسیج موظف به اجرای امربه‌معروف زبانی شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


ادامه مصوبات مجلس برای حمایت از ناهیان‌ازمنکر
بسیج موظف به اجرای امربه‌معروف زبانی شد

 

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به طرح حمایت از آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر، سازمان بسیج‌مستضعفین را موظف به اجرای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر زبانی کردند. در همین حال، ماده مربوط به ارایه مجوز راه‌اندازی سازمان‌های «مردم‌نهاد» امربه‌معروفی با مخالفت برخی نمایندگان مواجه شد و در نهایت برای ارزیابی بیشتر به کمیسیون قضایی و فرهنگی بازگردانده شد.

امربه‌معروف لسانی بسیج
ماده 19 این طرح یکی از موادی است که در جلسه روز گذشته مجلس به تصویب نمایندگان می‌رسید. به موجب این ماده، سازمان بسیج مستضعفین موظف است با به‌کارگیری آحاد بسیجیان، در چارچوب قوانینی نسبت به فرهنگ‌سازی و اجرای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در مرتبه زبانی اقدام کند.


به موجب تبصره این ماده، مفاد این ماده نافی مسوولیت ضابطین قضایی بسیج در مرحله اقدام عملی نیست. نمایندگان همچنین با تصویب ماده 20 این طرح تمامی دستگاه‌های اجرایی، موسسات، شرکت‌های خصوصی، مراکز خدمات عمومی، اماکن عمومی و واحدهای صنفی را موظف به رعایت این قانون کردند.

حجت‌الاسلام باقری بنابی در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «این ماده ابهام دارد و باید جزییات آن به‌طور کامل مشخص شده و در گام بعدی دستگاه‌ها موظف به رعایت قانون شوند.»


نمایندگان با 160 رای موافق، 12 رای مخالف و 18 رای ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر این ماده را به تصویب رساندند. بندهای مختلف طرح حمایت از آمران‌به‌معروف یکی پس از دیگری در صحن علنی مجلس بررسی شده یا به تصویب نمایندگان می‌رسد یا به دلایلی برای بازنگری و تکمیل به کمیسیون مربوط بازگردانده می‌شود. اما حاشیه‌ها پیرامون مواد این طرح ادامه دارد.

«نه» به ایجاد سازمان‌های مردم‌نهاد امربه‌معروفی
در ادامه بررسی این طرح، نمایندگان مجلس ماده تعیین مسوولیت ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌منظور اجرای قانون گسترش ترویج امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه و صدور مجوز برای تاسیس سازمان‌های مردم‌نهاد را به کمیسیون ارجاع دادند.

 

نمایندگان موافقت کردند که برای بررسی ماده 17 و 18 این طرح، این دو ماده به کمیسیون مشترک قضایی فرهنگی ارجاع شود. براساس ماده 17، ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مسوول اجرای این قانون، گسترش و ترویج فرهنگ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه و صدور مجوز برای تاسیس سازمان‌های مردم‌نهاد و نظارت بر فعالیت‌های آنان و هماهنگ‌کننده تمامی دستگاه‌های اجرایی به‌منظور اقامه فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هستند. علی لاریجانی، رییس‌مجلس در جریان بررسی این ماده، تداخل مسوولیت‌ها و وظایف ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با دستگاه‌های اجرایی را از ایرادهای این ماده دانست و پیشنهاد بررسی بیشتر آن در کمیسیون را مطرح کرد و نمایندگان با بازگشت آن به کمیسیون موافقت کردند.

بازگشت به کمیسیون
همچنین روز گذشته گزارش یک فوریتی طرح حمایت از آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر به امضای «مرتضی آقاتهرانی» رسیده و نسخه پرینتی آن دست‌به‌دست بین خبرنگاران چرخید. حالا مجلس به بندهای 17 و 18 و 19 این طرح رسیده و مغایرت آن با اختیار برخی دستگاه‌ها موجب بازگرداندن برخی مواد به کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی می‌شود. مرتضی آقا تهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس است و در دولت گذشته به معلم اخلاق محمود احمدی‌نژاد معروف بود.

 

عابد فتاحی در انتقاد به مواد این طرح پیشنهادی آن را طرحی سیاسی خوانده و می‌گوید: «اگر آقای آقاتهرانی خیلی نگران مساله امربه‌معروف بودند ‌ای‌کاش در دولت آقای احمدی‌نژاد پیش‌دستی می‌کردند و با ارایه طرحی مشابه، جلوی آن همه فساد را می‌گرفتند؛ اما این نگاه نشان می‌دهد که عزم و اراده موسمی و سیاسی در کار است. برای بهبود وضعیت اخلاقی روبه‌زوال دولت گذشته چه کسی بهتر از حجت‌الاسلام آقاتهرانی که هم خطیب‌اند و هم ادیب و هم در آن روزگار به‌نام معلم اخلاق رییس دولت شناخته می‌شدند، به‌هرحال کارنامه اخلاقی دولت گذشته چه در ابعاد سیاسی و چه در ابعاد اقتصادی چندان قابل قبول نیست و جالب است که حالا نمایندگان نزدیک به آن دولت به فکر امربه‌معروف، آن هم با نیت اصلاح امور و سازمانی افتاده‌اند.»

برخی مواد طرح ابهام فراوان دارد
حجت‌الاسلام باقری‌بنابی با تاکید بر اینکه باید نهاد مشخصی متولی اجرای امربه‌معروف در کشور باشد، درباره برخی ابهام‌ها و بدخوانی از طرح پیشنهادی حمایت از آمران‌به‌معروف گله می‌کند و اینکه برخی مطامع سیاسی را در دل این طرح گنجانده‌اند در حالی‌که امربه‌معروف وظیفه و فریضه دینی بوده و اگر در سال‌های گذشته به این سنت حسنه توجه می‌شد، بدون شک شاهد بروز هرج‌ومرج اقتصادی و ظهور انواع پرونده‌های تخلف، فساد اقتصادی نبودیم.

 

به همین دلیل این نماینده عضو فراکسیون روحانیون مجلس تاکید دارد که نگاه امربه‌معروف در این طرح باید از تاکید صرف بر عفاف و حجاب به سمت مسایل اصلی‌تر از جمله امربه‌معروف نهادی و سازمانی در تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی پیش رود.

 

به موجب ماده 18، ستادهای استانی و شهرستانی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و شوراهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دستگاه‌های اجرایی، وظایف محوله در چارچوب این قانون را زیر نظر ستاد و مطابق با آیین‌نامه اجرایی انجام می‌دهند که با پیشنهاد نمایندگان این ماده به‌منظور رفع ابهام، به کمیسیون مشترک ارجاع شد.

 

طرح حمایت از آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر با قید یک فوریت به کمیسیون فرهنگی و قضایی ارایه شده بود. براساس ماده 2 این طرح، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در این قانون به رفتاری گفته می‌شود که علنی بوده و بدون تجسس مشخص باشد. براساس ماده 4 این قانون نیز مراتب امربه‌معروف و نهی منکر زبانی، نوشتاری و اقدام عملی است که مراتب زبانی و نوشتاری آن وظیفه آحاد مردم و دولت و اقدام عملی آن تنها وظیفه دولت است.


اخبار اجتماعی - شرق