اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بسته سلامت جوانان ایرانی اعلام شد


مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس گفت: حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی جوانان یکی از ضرورت‌های نظام سلامت کشور در راستای تحقق اصول 3، 10، 29 و 43 قانون اساسی و بند 2 سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری است.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس گفت: حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی جوانان یکی از ضرورت‌های نظام سلامت کشور در راستای تحقق اصول 3، 10، 29 و 43 قانون اساسی و بند 2 سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری است.

دکتر محمداسماعیل مطلق، ضمن بیان این مطلب افزود: در راستای اجرای این ضرورت، اداره سلامت جوانان نزدیک به یک سال است که شکل گرفته و همکاران ما با در نظر گرفتن همه ابعاد برای حفظ و ارتقاء سلامت جوانان تلاش می‌کنند.

وی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اداره سلامت جوانان را تدوین سند جامع و راهبردی سلامت جوانان در حوزه وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: این سند بعد از دریافت نظرات درون‌ سازمانی، برای اخذ نظرات سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز ارسال می‌شود.

بر اساس اعلام مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس ، سند جامع و راهبردی سلامت جوانان مشتمل بر 8 بسته راهبردی شامل؛ "سبک زندگی سالم در جوانان"، "سلامت باروری جوانان و ازدواج مناسب"، "تقویت بنیان خانواده"، "سلامت روانی، اجتماعی جوانان " ،پیشگیری از اعتیاد"، "گسترش برنامه سلامت جوانان"، "بسیج همگانی دستگاه‌ها" و "ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای" است.

دکتر مطلق، سند جامع سلامت جوانان را مجموعه‌ای جامع و یکپارچه و پویا از اهداف، سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌ها دانست و یادآور شد: چنانچه بستر اجرایی این سند با همکاری گسترده و همه جانبه دستگاه‌ها و نهادهای متولی سلامت کشور فراهم شود، می‌تواند گام ارزشمندی در تامین، حفظ و ارتقای همه جانبه سلامت جوانان محسوب شود.

وی، تهیه و تدوین این سند را استوار بر چند پیش ‌فرض کلیدی عنوان کرد و در تشریح گفت: سلامت، همان طور که در بند دوازدهم از اصل سوم قانون اساسی اشاره شده است، حق طبیعی انسان از جمله جوانان کشورمان است.

وی افزود: بنیان بسیاری از رفتارهای تاثیرگذار بر سلامت و شیوه زندگی افراد در سنین جوانی شکل می‌گیرد و اتخاذ شیوه زندگی سالم در این دوران بر کاهش بار بیماری‌ها بسیار تاثیرگذار است.

مطلق با تاکید بر این که برنامه‌های ارتقای سلامت در جوانان از هزینه اثربخش‌ترین برنامه‌ها در حوزه سلامت کشور است، تصریح کرد: توفیق در ارتقای سلامت جوانان، قطعا تضمین کننده سلامت نسل حاضر و آینده کشور است و پایداری برنامه‌های توسعه کشور را در عرصه‌های کلان‌تر به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، تاثیرگذاری بسیار زیاد جوانان را پیش فرض دیگر دست‌اندرکاران تدوین سند جامع سلامت جوانان عنوان کرد و گفت: براساس این پیش فرض، جوانان می‌توانند بیشترین تاثیر را بر همسالان و اعضای خانواده خود داشته باشند و از این رو نرخ بازگشت مستقیم و غیرمستقیم سرمایه‌گذاری به منظور ارتقای سلامت آنها بسیار بالا خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
اعلام وضعیت اضطراری و فرود به سلامت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات بسته سلامت روان در طرح تحول سلامت اعلام شد/ پوشش بیمه ای معتادان و گروههای آسیب پذیر



اخبار,اخباراجتماعی, طرح تحول سلامت

 

 اخبار اجتماعی - جزئیات بسته سلامت روان در طرح تحول سلامت اعلام شد/ پوشش بیمه ای معتادان و گروههای آسیب پذیر

 بسته سلامت روان در طرح تحول سلامت در حالی رونمایی شد که کارشناسان این بخش می توانند در مراکز بهداشتی – درمانی شهرها به ارائه خدمت پرداخته و پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان باشند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل ازبه گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ؛ دکتر احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: کارشناسان روانشناسی در مقطع کارشناسی می توانند در نظام ارائه خدمت طرح تحول نظام سلامت شرکت کنند، در حال حاضر میزان فارغ التحصیل در این مقطع بسیار زیاد است با این حال هر فردی با هر مدرکی باید بسته آموزشی را که در شروع کار در نظر گرفته ایم طی کرده و پس از دریافت مدرک وارد نظام سلامت شوند.


ویه مچنین گفت: در این بسته بهداشتی این طور است که کارشناس مراقبت خانواده بیماران را معاینه کرده و سپس در صورت نیاز به کارشناس سلامت روان ارجاع می دهد. بسته درمان خدمات سلامت روان که طراحی شده نیز به احتمال فراوان در بسته درمان بیماران صعب العلاج ارائه می شود.

وی گفت: هم اکنون مراحل پایانی تدوین بسته درمانی سلامت روان در حال پایان است، سعی کرده ایم نقاط ضعفی را که تاکنون در زمینه ارائه خدمت به بیماران روانپزشکی به خصوص در موارد اختلالات شدید برطرف کنیم. چرا که در درمان بیشتر با اختلالات شدیدی که منجر به بستری و درمان می شود سر و کار داریم و تاکنون نقاط ضعف و فضاهای خالی بسیاری در این زمینه وجود داشته است.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود کمبود تخت های روانپزشکی بوده است، در واقع ما به دنبال پوشش و رفع مشکلات مالی بیماران هستیم مثلاً برخی خدمات که بیمارستان ها ارائه می دادند تحت پوشش بیمه نبود به همین دلیل در طرح تحول نظام سلامت پوشش بیمه افزایش می یابد.

حاجبی همچنین گفت: احتمال می رود که سقف بستری بیماران روانپزشکی که توسط سازمان های بیمه گر در هر سال ۵۶ روز بوده با استفاده از طرح تحول افزایش یابد یعنی مدت بیشتری را بیماران بتوانند در بیمارستان ها بستری بمانند.

وی گفت: همچنین درمان بستری اعتیاد که تاکنون هیچگونه پوشش بیمه ای نداشته در این طرح بستری دیده شده است و کودکان، زنان و نوجوانان که جزء گروه های آسیب پذیر هستند در این بسته طبق توافقات اولیه قرار است تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت ادامه داد: در واقع این بسته نقاط ضعفی که در نظام پوشش بیمه ای کشور وجود داشته را با حمایت وزارت بهداشت برطرف می کند و زمینه ای خواهد بود تا بیمه ها با مشاهده تخصیص اعتبارات آنها نیز زمینه پوشش بیشتر را فراهم کنند.


 اخبار اجتماعی - خبرآنلاین