اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بزرگ‌ترین نقل وانتقال سهام پس ازمخابرات



 

بزرگ‌ترین نقل و انتقال سهام پس از مخابرات

 

 

اولین مرحله انتقال پرتفوی سهام عدالت بین شركت سرمایه‌گذاری استان تهران و سازمان خصوصی‌سازی به ارزش ۲۰هزار و ۲۵۷ میلیارد ریال انجام شد.

 


«علی مصدر»، مدیرعامل شركت سرمایه‌گذاری استان تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای‌اقتصاد» گفت: روز گذشته طی قرارداد فروش سهام عدالت بین سازمان خصوصی‌سازی و شركت سرمایه‌گذاری استان تهران، اولین مرحله از سبد سهام متعلق به دارندگان سهام عدالت به شركت‌ سرمایه‌گذاری استان تهران انتقال یافت. وی افزود: این انتقال برای مرحله اول عملیاتی شده و انتقال مابقی پرتفوی طی مراحل چندگانه دیگر انجام خواهد شد.

 

 


«انتقال» چند مرحله دارد



وی در پاسخ به این سوال كه «این میزان انتقال پرتفوی بر اساس چه تعداد مشمول سهام عدالت انجام گرفته»، گفت: این انتقال بر اساس سهم حدود ۲میلیون نفری استان تهران از حدود ۲۰ میلیون نفر مشمول محاسبه شده در سراسر ایران انجام شده كه بعد از اتمام فرآیند واگذاری سهام عدالت و افزوده شدن تعداد مشمولان استان تهران، بقیه پرتفوی طی قراردادهای دیگری انتقال خواهد یافت.

 


«مصدر» در پاسخ به این سوال كه «آیا برآوردی از ارزش روز پرتفوی انتقال شده در اختیار هست یا خیر»، گفت: با توجه به اینكه تركیب ۵۰ شركت حاضر در پرتفوی به صورت بورسی و غیربورسی است، بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی عددی بیان كرد؛ اما ارزش روز شركت‌های بورسی حاضر در پرتفوی، در مجموع رشد ارزش را نشان می‌دهد.

 


وی تعداد شركت‌های حاضر در پرتفوی منتقل شده را ۵۰ شركت عنوان كرد و گفت: از این تعداد ۹ شركت كه عمدتا هم شركت‌های پتروشیمی هستند، هنوز قیمت‌گذاری نشده‌اند.

 


وی درباره بهای تمام شده مابقی شركت‌های موجود در پرتفوی گفت: بهای تمام شده ۲۳ شركت بورسی معادل ۷ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال است و این میزان برای ۲۷شركت‌ غیربورسی معادل ۱۲ هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال برآورد شده است. وی درباره ارزش روز پرتفوی منتقل شده به این شركت‌ نیز گفت: تا تاریخ ۲۸ بهمن ماه، ارزش روز تعداد شركت‌های بورسی حاضر در پرتفوی ما معادل ۸ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال است. وی یادآور شد: از مجموع ۲۷ شركت غیر بورسی تنها قیمت ۷ شركت به صورت قطعی مشخص شده و درمورد ۲۰ شركت دیگر هنوز قطعیت قیمتی وجود ندارد.

 

 

 

همه شرایط آزادسازی سهام



وی در مورد بندهای مهم این قرارداد گفت: مطابق با بند ۳-۱۱ این قرارداد، آزادسازی سهام مطابق «آیین‌نامه توزیع سهام عدالت» تعیین شده است. وی افزود: همچنین در ماده ۳، آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت (تصویب‌نامه ۲۲۶۰۳۷/۱/۶۳ مورخ ۲۹/۱/۱۳۸۸ شورای عالی اجرای سیاست‌های كل اصل۴۴ قانون اساسی) تصریح شده كه «سهام عدالت به صورت مستقیم به شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار خواهد شد. همچنین سهام مزبور در توثیق سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود و متناسب با كسر تخفیفات قانونی و اقساط پرداختی از توثیق خارج می‌شود.»

 


وی در بخش دیگر به شرایط آزادسازی سهام حاضر در پرتفوی عدالت اشاره كرد و گفت: در ماده ۶ همین آیین‌نامه نیز آمده است: «سازمان خصوصی‌سازی موظف است از طریق انعقاد قرارداد با شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی كه ضمانت اجرایی لازم در آن پیش‌بینی شده باشد، نسبت به فروش سهام متعلق به دولت و شركت‌های دولتی به این شركت‌ها اقدام كند. همچنین سازمان مذكور باید در قراردادهای منعقده تصریح كند ثمن معامله از محل سود سالانه شركت‌های واگذار شده تسویه خواهد شد و متناسب با سود دریافتی یا تخفیفات اعطایی و بلافاصله پس از آن، نسبت به تسویه و آزادسازی آن بخش از سهام كه بهای آن توسط سازمان مذكور وصول یا مشمول تخفیف می‌شود، اقدام خواهد شد.»

 

 


چه كسی اقساط می‌گیرد؟

 


مدیرعامل سرمایه‌‌گذاری استان تهران در مورد شرایط وصول اقساط سهام عدالت گفت: در تبصره ۲ ماده ۶ آیین‌نامه مذكور، تصریح شده كه «سازمان خصوصی‌سازی مسوولیت وصول اقساط سهام واگذار شده موضوع این آیین‌نامه و واریز آن به حساب خزانه را بر عهده خواهد داشت و چنانچه سود دریافتی در هر سال تكافوی میزان اقساط دریافتنی همان سال را ننماید، بدهی خریداران سهام از سود دریافتنی سنوات بعد قابل تسویه خواهد بود.» همچنین این نكته نیز در تبصره ۲ ماده۴ قرارداد لحاظ شده است.

 


وی درباره تعیین تكلیف اقساط باقی‌مانده گفت: بر اساس تبصره ۳ ماده ۶ آیین‌نامه، در صورتی كه در پایان دوره تقسیط، بهای سهام مورد واگذاری به طور كامل تسویه نشده باشد، خریداران مكلفند حداكثر ظرف مدت ۶ ماه راسا نسبت به پرداخت بدهی و تسویه حساب سهام مورد خریداری اقدام كنند، در غیر این صورت، سازمان خصوصی‌سازی به میزان مبلغ بدهی تسویه شده، سهام مورد وثیقه را آزاد می‌نماید و نسبت به وصول مطالبات خود از محل فروش سهام باقی‌مانده، وفق مقررات اقدام خواهد كرد.» وی یادآور شد: این نكته نیز در تبصره ۳ ماده ۴ قرارداد گنجانده شده است.

 

 


چه زمان بورسی می‌شویم؟

 


«مصدر» در پاسخ به این سوال كه «مقدمات ورود شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس در چه مراحلی است»، گفت: با مراجعه به ماده ۷ آیین‌نامه مورد بحث، مشاهده می‌شود كه تاكید شده «سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی مكلفند با همكاری شركت بورس اوراق بهادار وسایر دستگاه‌های ذیربط حداكثر تا پایان سال ۸۸ تمهیدات لازم برای پذیرش شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در بورس فراهم كنند. وی همچنین به وظایفی كه سرمایه‌گذاری استانی باید انجام دهند نیز اشاره كرد وگفت: برای پذیرش در بورس این شركت‌ها ابتدا باید به شركت‌های سهامی عام تبدیل شوند. از سوی دیگر شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی مالكیت و مدیریت سهام عدالت هر استان را بر عهده خواهندداشت. در صورت عدم تحقق شرایط پذیرش بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار مكلف است در اجرای ماده ۳۷ قانون تا پایان سال ۱۳۸۸ امكان خرید و فروش سهام شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در فرابورس فراهم كند.» وی در عین حال گفت: با توجه به تاخیری كه در فرآیند نقل و انتقال پرتفوی ایجاد شد، برآورد ما این است كه در ابتدای سال آینده، ورود به بورس یا فرابورس برای شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی عملیاتی شود.

 

 


سرمایه‌‌گذاری تهران چگونه بورسی می‌شود؟

 


مدیرعامل سرمایه‌گذاری استانی تهران در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقدامات این شركت برای ورود به بورس گفت: بر اساس مواردی كه قانون مشخص كرده، ما نیز با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در گام اول اقدام به عملیاتی كردن افزایش سرمایه و در مرحله بعد نیز تبدیل به سهامی عام خواهیم شد. وی افزود: اقدامات لازم برای ورود به بورس از دو سال قبل آغاز شد و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و همچنین از مشاوره شركت كارگزاری نهایت‌نگر به عنوان مشاور در این زمینه استفاده شده است.

 


وی درباره چگونگی فعالیت شركت‌های سرمایه‌گذاری استان تهران بعد از ورودبه بورس گفت: بدیهی است پس از افزایش سرمایه و تبدیل شدن به سهامی عام، زمینه لازم برای این شركت جهت ورود به بورس مهیا خواهد بود. همچنین طبق قانون، پس از ورود به بورس، بخش آزاد سهام این شركت كه به عنوان سهام عدالت در اختیار مردم است، برای خرید و فروش آزاد خواهد بود و دارندگان سهام می‌توانند در مورد نگهداری یا فروش سهام خود تصمیم‌گیری كرده و برای تصمیم‌گیری‌ها از رای خود در مجامع استفاده كنند. وی یادآور شد: در زمینه دخالت مردم جهت اعمال آرای خود نیز در ماده ۸ آیین‌نامه مورد بحث پیش‌بینی شده است.

 

 


كانونی برای رای سهامداران



مصدر در مورد آخرین وضعیت تشكیل كانون شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم گفت: به منظور مدیریت سهام واگذار شده، شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌توانند از طریق تشكیل كانون (سازمان مردم نهاد) امور مربوط به حقوق سهامداری خود در مجامع عمده شركت‌های واگذار شده را اعمال كنند. وی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار دستگاه‌های ذیربط مكلفند نسبت به اعطای مجوز تشكیل و فعالیت كانون یاد شده اقدام كنند. وی خاطرنشان كرد: البته با توجه به توسعه امكانات الكترونیكی و وجود راه‌های ارتباطی موثر از روش‌های دیگری نیز می‌توان رای سهامداران را اخذ كرد.

 

 


سود سهام عدالت ۸۷ مشخص نیست

 


مدیرعامل سرمایه‌گذاری استان تهران گفت: تعلل در پرداخت سود سهام عدالت ناشی از مشكلات نقدینگی شركت‌ها بوده و هنوز در مورد نحوه پرداخت و مبلغ سود سهام عدالت مربوط به عملكرد سال ۸۷ تصمیم‌گیری نشده است.

 


علی مصدر در گفت و گو با «فارس» اظهار داشت: تعلل موجود در پرداخت سود سهام عدالت مربوط به عملكرد سال ۸۶ بوده كه از مهلت پرداخت نهایی آن ۱۱ ماه گذشته سپری شده و هنوز در مورد مبلغ و نحوه پرداخت سود سهام عملكرد سال ۸۷ تصمیم خاصی‌گرفته نشده است.

 


وی ادامه داد: بنابراین بر خلاف اظهارات رییس كمیسیون اصل۴۴ (حمیدرضا فولادگر) تعلل در پرداخت سود سهام عدالت نمی‌تواند به دلیل فرصت ۸ ماهه شركت‌ها در پرداخت سود باشد و مشكل اصلی همان مشكلات نقدینگی شركت‌ها است كه ایشان هم بدان اشاره كرده‌اند.

 


مصدر تاكیدكرد: از آن‌جایی كه سیاست نمایندگان سهام عدالت در مجامع عمومی شركت‌های مربوط، تقسیم سود با نسبت بالا بوده، این موضوع به ایجاد برخی مشكلات از جمله كسری نقدینگی در آن شركت‌ها تبدیل شده و آن‌ها را در پرداخت سود سهام نقدی دچار تاخیر كرده است. به نحوی كه در برخی موارد حتی تا پایان مهلت قانونی ۸ماهه نیز این شركت‌ها قادر به پرداخت سود سهام اعلام شده نبوده‌اند و همین موضوع مهم‌ترین دلیل تاخیر بوده است. مدیرعامل سرمایه‌گذاری استان تهران با بیان اینكه آنچه از طرف سازمان خصوصی‌سازی در حال پرداخت به دارندگان سهام عدالت است، مربوط به سود عملكرد سال ۸۶ بوده و به سود عملكرد سال ۸۷ ارتباطی ندارد، ادامه داد: در مورد سود عملكرد سال ۸۷ هنوز تصمیم‌گرفته نشده است، زیرا پرداخت اقساط دولت در اولویت بوده كه تاكنون سیاست آن مشخص نشده است.

 


مصدر افزود: در سال‌های اول و دوم واگذاری سهام عدالت، دولت با صرف‌نظر از وصول كامل اقساط خود، امكان تقسیم سود به سهامداران را فراهم آورد ولی در مورد سیاست دولت برای سود عملكرد سال گذشته تا كنون تكلیفی روشن نشده است.

 


این در حالی است كه البته بخشی از سود، توسط شركت‌های مربوطه پرداخت شده كه شركت در حال تصفیه كارگزاری سهام عدالت، آنها را وصول و در حساب‌های خود نگهداری می‌كند تا پس از انتقال پرتفوی سهام به شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی، ارقام مزبور به آنان انتقال داده شود. پرداخت سود بازنشستگان به روز می‌شود همچنین مدیرعامل شرکت تعاونی سهام عدالت استان تهران در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: ارسال حواله سود سهام عدالت تهرانی‌ها از سه روز آینده به روز می‌شود. «علی حسینی» در خصوص تحویل حواله‌های سود سهام عدالت بازنشستگان مشمول تهرانی به در منازل افزود: براین اساس مشمولانی که از سه روز آینده پیامک ارسال کنند در همان روز حواله سود سهام عدالت را نیز دریافت می‌کنند. وی افزود: مشمولان پس از دریافت حواله می‌توانند به شعب بانک‌های کشاورزی و سپه مراجعه و سود سهام مورد نظر را دریافت کنند.

 


مدیرعامل شرکت تعاونی سهام عدالت استان تهران اظهار داشت:‌ کار ارسال حواله مشمولان این دوره براساس پیامک‌ها و آدرس‌های دریافتی از مراجعه‌کنندگان و از دو هفته گذشته آغاز شده است.

 


حسینی‌، ارسال پیامک توسط برخی افراد را که مشمول دریافت سود در این مرحله نیستند، از مشکلات ارسال حواله دانست و ادامه داد: این امر علاوه برآنکه امور مربوط به پرداخت سود را با مشکل مواجه کرده، وقت نیروی انسانی را نیز هدر می‌دهد. وی اظهار امیدواری کرد: کار ارسال حواله‌ها تا پایان سال جاری به اتمام برسد. یادآور می‌شود مشمولان این دوره در صورت تغییر آدرس می‌توانند اطلاعاتی نظیر کد ملی سرپرست خانوار، نام و نام خانوادگی سرپرست خانوار، آدرس دقیق پستی به همراه یک شماره تلفن در شهر تهران به شماره پیام کوتاه ۹۹۶۳۱۰۱، در شهرستان کرج به شماره پیام کوتاه ۹۹۶۳۱۰۲ و در شهرری به شماره پیام کوتاه ۹۹۶۶۳۱۰۳ به زبان فارسی ارسال كنند تا حواله‌های دریافت سود از طریق پست برای آنها ارسال شود.

 


بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی ، صندوق‌های بازنشستگی کشوری و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی که در سال ۸۷ در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت ثبت‌نام کرده و ثبت نام آنها از سوی دبیرخانه مرکزی سهام عدالت مورد تایید قرار‌گرفته در این مرحله مشمول دریافت سود می‌شوند.

 


توزیع این حواله‌ها در شهر تهران و شهرستان‌های کرج و ری توسط شرکت پست انجام می‌شود و این شرکت در ازای تحویل هر پاکت خانوار مبلغ‌ هزار‌تومان بابت هزینه خدمات پستی دریافت می‌کند و حواله‌های یادشده متحدالشکل و دارای آرم، نام و آدرس چاپ شده این شرکت است و سهامداران باید مراقب افراد سودجو در این زمینه باشند. تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده سهام عدالت در استان تهران تا آبان ماه سال جاری سه‌میلیون و ۴۴۴‌هزار و ۵۴۳ نفر به انضمام نیروهای مسلح بوده است.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
نقل وانتقال مجوز صنایع 88923040 www.lajvargroup.ir

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرایط جدید «نقل‌وانتقال» دانشجویان/توقف طرح «تسهیل انتقال دختران»



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد خبر داد:

شرایط جدید «نقل‌وانتقال» دانشجویان/توقف طرح «تسهیل انتقال دختران»

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از بازنگری آیین‌نامه نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه خبر داد.

دکتر محمود رضا اسفندیار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بازنگری آیین‌نامه نقل و انتقال دانشجویی، گفت: این آیین‌نامه در چارچوب آیین‌نامه قبلی مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد.

وی به بخشنامه جدید نقل و انتقال تحت عنوان «ماده واحده» برای تسهیل در امر نقل و انتقال دانشجویان با اولویت دانشجوی دختر اشاره کرد و گفت: این بخشنامه فقط یکبار در نظر گرفته شده بود و در حال حاضر تصمیمی برای اجرای آن در دوره‌های بعدی نقل و انتقال نداریم.

وی افزود: بر اساس این بخشنامه حدود 15 هزار دانشجو به واحدهای محل سکونت خود منتقل شدند.

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد با اشاره به حذف کنکور بسیاری از رشته محل‌های دوره کارشناسی، گفت: با توجه به حذف کنکور و سیاست دانشگاه آزاد به بومی سازی دیگر بحث نقل و انتقال همانند دوره‌های قبل برای دانشجویان مشکل ساز نیست، بنابراین این بخشنامه اجرا نمی‌شود./ایسنا