اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بزرگ‌ترین دستاورد ژنو از نگاه زیبا کلام



اخبار, بزرگ‌ترین دستاورد ژنو

 

اخبار سیاسی - بزرگ‌ترین دستاورد ژنو از نگاه زیبا کلام

 

به واسطه دشمنی ما با غرب- به‌ویژه با آمریکا- بسیاری از کشورها سوءاستفاده کرده و در تعامل با ما همواره سعی می‌کردند دست بالا را بگیرند.

 

با عادی‌شدن روابط ما با اروپا و ایالات‌متحده، فرش این سوءاستفاده دیپلماتیک از زیر پای آنان کشیده خواهد شد و نفس این موضوع، بدون تردید تغییر و تحول کمی برای ما نخواهد بود. نفس اینکه در تعامل با روسیه و چین دیگر مجبور نیستیم به واسطه دغدغه دشمنی با غرب، هوای آن دو ابرقدرت را داشته باشیم البته تغییر مهمی در روابط ما با مسکو و پکن پدید خواهد آورد.

 

نفس اینکه ما مجبور نشویم ده‌ها‌میلیارددلار درآمد نفتی را که از چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی طلبکار هستیم وصول نکنیم و این کشورها در عوض هر کالایی را که خواستند به ما بدهند البته وضعیت خوبی نیست و این شرایط پایان خواهد یافت. نفس اینکه ما مجبور نشویم به دلیل تحریم فروش نفت و تحریم بانکی، به امثال بابک زنجانی‌ها متوسل شویم و بعد هم شاهد همه‌گونه فساد و حیف‌ومیل‌شدن دارایی‌هایمان شویم البته که مهم است.

 

نفس اینکه بعد از این ما دیگر مجبور نخواهیم شد به واسطه تحریم‌ها و به واسطه ضرورت دورزدن آن، 20 یا 30‌درصد- حداقل- کالاهایی را که نیاز داریم گران‌تر از قیمت جهانی وارد اقتصادمان کنیم البته که مهم است.

نفس اینکه به واسطه تحریم‌ها نتوانیم در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کنیم و قطر دو‌میلیون‌نفری، سالی 40‌میلیارددلار بیش از ما از این حوزه مشترک گاز برداشت کند، البته که مهم است.

 

نفس اینکه به‌واسطه تحریم‌ها، صنایع کشورمان با کمتر از نصف ظرفیت کار می‌کنند دوباره بتوانند به شرایط عادی بازگردند، البته که مهم است.

 

نفس اینکه با کنار رفتن تحریم‌ها و عادی‌شدن روابط با دنیا، سرمایه‌گذاری خارجی و مهم‌تر از آن، تکنولوژی پیشرفته در صنایع مهم نفت و گاز و پتروشیمی بتوانند وارد کشور شوند البته که مهم است. بالاخره ایجاد اشتغال برای بیش از پنج‌میلیون‌بیکار در کشور، بدون سرمایه‌گذاری سنگین و جدی خارجی چگونه ممکن است تحقق یابد؟

 

همه این نتایج مثبت بدون تردید باعث یک خانه‌تکانی درست‌وحسابی در اقتصاد، تجارت، اشتغال و بسیاری از جنبه‌های دیگر کشورمان خواهد شد، اما هنوز یک حوزه است که مغفول مانده.حوزه‌ای که اگر گفته شود به تنهایی معادل با همه پیامدهای دیگر که ذکر شد می‌تواند باشد، سخنی به گزاف نرفته است.

این حوزه عبارت است از به‌حاشیه‌رفتن تندروها از متن رابطه میان ایران و غرب و به‌ویژه ایران و ایالات‌متحده. فراموش نکنیم حتی زمانی که توافق « ژنو» در حال امضاشدن بود، سناتورهای تندروی جمهوریخواه امضا جمع می‌کردند که تعداد آنها برای وضع تحریم‌های جدید از مرز دوسوم بگذرند تا رییس‌جمهور اوباما نتواند از حق وتوی خود در قبال سنا استفاده کند.

 

راستی را آن است که سردی روابط میان ایران و آمریکا- صرف‌نظر از آنکه چه میزان آن از ناحیه آنها بوده و چه میزان از ناحیه نگاه و رویکرد انقلابی ایران پس از سال 57- مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین پارامتر در رابطه میان ایران و دنیا، همین مساله بوده است.

 

چه‌بسیار کشورهایی که به‌واسطه اختلاف با ایالات‌متحده با آنها نیز دشمن شده‌ایم و چه‌بسیار دوستی‌هایی که به نظر نمی‌رسید «خیرات و مبرات» چندانی برای منافع ملی‌مان در بر می‌داشتند اما به‌واسطه نفس دشمنی با ایالات‌متحده، لاعلاج نیازمند آن دوستی‌ها شده بودیم. بهترین شاهد مثالی که از بابت دوستی‌ها و دشمنی‌هایی که به‌واسطه دشمنی با آمریکا عایدمان شد می‌توان آورد، دشمنی یا سردی روابط میان ما با اروپا بود

 

. واقعا مشکل ما با اروپایی‌ها بر سر چه بود؟ هنوز جوهر امضای توافق ژنو خشک نشده بود که اروپایی‌ها اعلام کردند از چند روز دیگر تمامی تحریم‌هایی را که یکجانبه علیه ایران وضع کرده بودند لغو می‌کنند. روز گذشته نیز آغاز این روند از 20 ژانویه را مورد تاکید قرار دادند. کاهش تنش میان ایران و ایالات‌متحده را در بلندمدت می‌توان بزرگ‌ترین دستاورد ژنو دانست.

صادق زیباکلام،شرق

 


ویدیو مرتبط :
نظر صادق زیبا کلام درباره توافق ژنو پس از دادگاه برادرش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیبا کلام: اگر تعطیلی تولد حضرت عیسی‌نتواند توافق «ژنو» را نجات دهد...



اخبار,صادق زیباکلام,اخبار سیاسی

اخبار سیاسی - زیبا کلام: اگر تعطیلی تولد حضرت عیسی‌نتواند توافق «ژنو» را نجات دهد عملا باید آن را فراموش کرد

 

واقعیت آن است که اوباما و مجموعه قوه‌مجریه، همه نیرو و تلاش خود را به کار گرفتند تا مانع از عقیم‌سازی توافق «ژنو» توسط کنگره شوند.

 

رییس‌جمهور آمریکا و وزیرخارجه‌اش به‌همراه اعضای پرنفوذ دموکرات در کنگره و سنا از روزی که توافقنامه «ژنو» امضا شد، هرآنچه نفوذ و قدرت داشته‌اند به کار گرفته‌اند تا در برابر «مجلسین» بایستند. البته رییس‌جمهور ایالات‌متحده طبق قانون می‌تواند تحریم‌ها را «وتو» کند اما اگر تصویب تحریم‌های جدید از حمایت بیش از دوسوم اعضای کنگره برخوردار باشد در آن صورت اوباما نمی‌تواند اجرای آن را به عقب بیندازد.

اشکال اساسی آن است که رویکرد کنگره و سنا نسبت به ایران به‌گونه‌ای است که بعید نیست تحریم‌های جدید با حمایت دوسوم نمایندگان همراه شود. با وجود آنکه برخی نمایندگان و سناتورهای پرنفوذ دموکرات از توافق ژنو و تلاش‌های اوباما برای رسیدن به نوعی توافق و تفاهم با ایران حمایت می‌کنند، اما حمایت از رییس‌جمهور ایالات‌متحده در کنگره و سنا خیلی زیاد نیست.

 

درواقع از این بابت، اوباما و رییس‌جمهور خودمان آقای روحانی، وضعیت مشابهی دارند. هر دو آنها با دیوار بلند تندروها مواجه هستند. البته اوباما متحدان دیگری هم داشته است. انگلستان، فرانسه، آلمان و در مجموع «اتحادیه اروپا» برخلاف جمهوریخواهان تندرو از «ژنو» حمایت کرده‌اند و مخالف تصویب تحریم‌های جدید از سوی آمریکا هستند.


اگر تندروها در واشنگتن موفق نشوند در آن صورت ممکن است اجماعی در غرب که طی هشت‌سال دولت اصولگرایان علیه ایران شکل گرفته بود شکاف بردارد.


هم اروپایی‌ها و هم دموکرات‌های میانه‌رو، خواهان پیشبرد توافق ژنو هستند و همچون اروپایی‌ها، با وضع هرگونه تحریم جدید علیه ایران مخالفند.


در مقابل رهبران اسراییل و لابی پرنفوذ آن کشور در آمریکا به‌همراه «عقاب»‌ها یا همان جمهوریخواهان تندرو، هدفشان بیشتر واردکردن فشار بر ایران به‌منظور تغییر بسیاری از سیاست‌های خارجی است. به‌علاوه خواهان برطرف ساختن تهدید کامل هسته‌ای ایران هستند.

اگر فرصت تعطیلی تولد حضرت عیسی‌مسیح نتواند توافق «ژنو» را نجات دهد و بعد از تعطیلات، تندروهای واشنگتن همچنان ماشین تحریم علیه ایران را به جلو ببرند در آن‌صورت و عملا باید توافق «ژنو» را دیگر فراموش کرد.


توافق «ژنو» یک فرصت تاریخی پس از 35سال برای ایران و غرب است که بتوانند برای اولین‌بار در مسیر تنش‌زدایی و وفاق حرکت کنند. اگر این اتفاق نیفتد، این فقط توافق «ژنو» نخواهد بود که به پایان خواهد رسید بلکه این؛ پایان بهار کم‌عمر تنش‌زدایی میان ایران و غرب خواهد بود و صد البته، این ایران نخواهد بود که از اجرانشدن «ژنو»، متضرر می‌شود.

 

اتفاقا مجموعه غرب نیز بدون تردید از عدم پایبندی به امضایشان و اثرات آن بر وضعیت خاورمیانه و البته پرستیژ جهانی‌شان، آسیب جدی خواهد دید. پس از آن، تندروها در ایران بدون تردید، دست بالا را در عرصه سیاست خارجی مجددا پیدا خواهند کرد و به اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها خواهند گفت: «حالا دیدید حق با ما بود؟»

اخبار سیاسی - روزنامه شرق