اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بزرگ‌ترین خانه‌ تهران فعلا تخریب نمی‌شود


معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی از صدور دستور توقف هر گونه عملیات درباره‌ی «بزرگترین خانه‌ی تهران» خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی از صدور دستور توقف هر گونه عملیات درباره‌ی «بزرگترین خانه‌ی تهران» خبر داد.

کاخ ثابت پاسال یا «بزرگترین خانه تهران» با متراژی بیش از 11 هزار متر مربع براساس طرح تفصیلی تهران می‌تواند تبدیل به مجتمع 9 طبقه با کاربری‌های اداری‌، تجاری و مسکونی باشد؛ بنایی تاریخی که پس از انقلاب اسلامی تاکنون هنوز از سوی میراث فرهنگی نه به عنوان یک بنای ارزشمند معرفی شده و نه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، البته به نظر می‌رسد جور کم‌کاری متولی این بنای تاریخی و ارزشمند را معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به دوش می‌کشد و پیگیر جلوگیری از تخریب این بنای تاریخی است.

«پیروز حناچی»، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با ارزشمند خواندن خانه‌ «ثابت پاسال» یا «کاخ ورسای ایران» اظهارکرد: در حال حاضر به دنبال انجام پیگیری‌های مورد نیاز برای این بنای تاریخی، از شهرداری تهران خواسته‌ایم اگر پروانه‌‎ای برای این خانه صادر شده است، مستندات خود درباره‌ی آن را به ما اعلام کند. همچنین دستور توقف انجام هر عملیاتی برای این خانه‌ی ارزشمند را به شهرداری اعلام کرده‌ایم.

بزرگ‌ترین خانه‌ تهران فعلا تخریب نمی‌شود

او تاکید کرد: شهرداری تهران تا زمانی‌که اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را برای ما ارسال نکند، نمی‌تواند درباره‌ی بزرگترین خانه‌ی تهران کاری انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به ثبت نشدن این بنای ارزشمند در فهرست آثار ملی به دلیل در اختیار قرار داشتن آن توسط برخی نهادهای خاص گفت: هنوزاز شهرداری تهران درباره‌ی موارد خواسته شده از ثابت پاسال جوابی دریافت نکرده‌ایم و تا زمانی که شهرداری اطلاعات نداده است، آن‌ها اجازه‌ی کار ندارند.

او همچنین به حساسیت دستگاه‌های دیگر درباره‌ی این موضوع اشاره کرد و اضافه کرد: باید نسبت به این حساسیت‌ها نیز پاسخگو باشیم.

اواسط آذرماه نیز رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: برای دستورات بعدی درباره‌ی خانه «ثابت پاسال» منتظر گزارش کارشناسان سازمان میراث فرهنگی تهران هستیم و این قضیه را پیگیری می‌کنیم، البته او انتشار خبرهایی که رسانه‌ها در طول چند ماه گذشته درباره‌ی این خانه منتشر کردند را هجمه‌ی رسانه‌ای دانست و تاکیدکرد: اسیر هجمه‌ی رسانه‌ها در این زمینه نمی‌شود.

با این وجود، هرچند در نخستین روزهای انتشار خبر احتمال تخریب این بنای ارزشمند توسط مالک خصوصی آن، مدیرکل و معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اعلام کردند، کارشناسان را بررسی این خانه‌ی تاریخی به محل اعزام و در صورت نیاز آن را در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسانند، اما به نظر می‌رسد این دستگاه متولی هنوز کاری دراین زمینه پیش نبرده است.

البته نباید صحبت‌های محمدباقر خسروی، مدیر بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مورد نقش شهرداری تهران در وضعیت کنونی «کاخ ورسای» ایران را نادیده گرفت.

او پیش از این در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت، شهرداری تهران نمی‌تواند یک بنا را به عنوان ملک تاریخی به مالک اعلام کند؛ چراکه براساس قانون، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وظیفه‌ تعیین ارزش میراثی و تاریخی ساختمان‌ها را برعهده دارد و مراجع قانونی صرف نظر شهرداری در این خصوص را نافذ نمی‌داند.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی در زمینه این کاخ و سایر بناهای واجد ارزش شهر تهران براساس طرح جامع و تفصیلی شهر تا کنون باید تعیین تکلیف می‌کرده است، افزود: متأسفانه سوءتفاهمی بین رسانه‌ها ایجاد شده است که شهرداری توجهی به حفظ میراث فرهنگی تهران ندارد، اما مطمئن باشید اگر شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران متکی به وظایف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌ماند، بسیاری از بناهای تاریخی واجد ارزش تهران، تخریب می‌شدند.


ویدیو مرتبط :
سایه تخریب بر روی خانه معیین التجار بوشهری در تهران+ فیلم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حضور نابهنگام یک کرکس بزرگ در حیاط یك خانه مسکونی در تهران!



 

 

حضور نابهنگام یک کرکس بزرگ در حیاط یك خانه مسکونی در تهران!

 

حضور نابهنگام یک کرکس بزرگ در حیاط یك خانه مسکونی موجب ترس و نگرانی ساكنان خانه شد.

البرز:علی خلیق فرمانده آتش‌نشانان اعزامی به محل در این‌باره گفت: در پی تماس شهروندان با سامانه 125 آتش‌نشانی و اطلاع‌رسانی در مورد حضور این حیوان، ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران در ساعت 14:35 روز شنبه عوامل ایستگاه 71 آتش‌نشانی را روانه محل اعلام شده در خیابان گلبرگ، خیابان صفایی کرد.

خلیق با بیان اینكه حضور این پرنده غیر اهلی در حیاط منزل مسکونی آرامش ساكنان آن را برهم زده بود، گفت: آنان از ترس حمله احتمالی این حیوان در حیاط رفت و آمد نمی‌كردند.

وی افزود: آتش‌نشانان با استفاده از تجهیزات ویژه و با دقت، این حیوان را به دام انداخته و به ایستگاه خود منتقل كردند تا آن را به ماموران محیط‌زیست در پارك پردیسان تحویل دهند.... /alborznews.net