اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بزرگترین گورستان عصر آهن شهرک ویلایی شد!+تصاویر



بزرگترین گورستان عصر آهن شهرک ویلایی شد!+تصاویر

بزرگترین گورستان عصر آهن ایران در منطقه آق اولر استان گیلان با ساخت و سازهای بی رویه و غیر مجاز، تخریب و به شهرک ویلایی تبدیل شد.

گورستان عصر آهن به نام منطقه مریان و آق اولر به عنوان یکی از محوطه های مهم باستان شناسی استان گیلان 400 هکتار وسعت دارد.

 

یافته های فرهنگی باستان شناسانی که در این محدوده فعالیت کرده اند اقلامی از جمله لوازم جنگی، ظروف سفالی و جام تالش بوده اماطی ده  سال گذشته ساخت و سازهای بی رویه ای در این محوطه آغاز شده، هر کدام بخشی از این گورستان را پنهان کرده اند به نحوی که آنچه از این محوطه باستانی مانده تنها یک بخش باستانی حصار کشیده ای است که اگر اهالی محل، گردشگران را از وجود آن آگاه نکنند، هیچ تابلویی نشان دهنده وجود یک سایت تاریخی در این محوطه نیست.

 

بزرگترین گورستان ها ,باستان شناسی


نمونه ای از گورهای عصر آهن
گورستانهای آق اولر بزرگترین گورستان عصر آهن ایران است که ۱۰۲ سال پیش با آمدن ژاک دمورگان باستان شناس فرانسوی به مریان و انجام برخی حفاری ها شناسایی شد.

بزرگترین گورستان ها ,باستان شناسی

 
نمای ویلاهای منطقه تالش با نقوش هخامنشی!
تا اینکه بقیه محوطه را ویلاهای نارنجی و قرمزی تشکیل داده اند که یا در حال ساخت هستند و یا تکمیل شده اند. آن هم نه تنها برای اهالی منطقه تالش، مریان و آق اولر بلکه متمولان شهرهایی مثل تهران هم برای خود ویلایی روی این گورهای تاریخی ساخته اند.

بزرگترین گورستان ها ,باستان شناسی


 گورستان عصر آهن، اکنون یک شهرک بزرگ ویلایی شده است
حتی وقتی باستان شناسان این منطقه از مسئولان سابق سازمان میراث فرهنگی دعوت کردند تا رویه غیرمجاز ساخت و سازها را در این عرصه باستانی مشاهده کنند اما آب و هوای خوش این منطقه ییلاقی به مزاجشان خوش آمد و به جای رسیدگی به گورستان عصر آهن، برای ساخت ویلا دست به کار شدند!

این ساخت و سازها نه تنها همگن با معماری منطقه تالش نیست بلکه فرهنگ معماری شهرهای دیگر نیز وارد آن شده است به نحوی که مالک برخی از این ویلاها به جای معماری زگالی از معماری هخامنشی استفاده کرده اند!

بزرگترین گورستان ها ,باستان شناسی

 
زیر پی این خانه های ویلایی، گورهای عصرآهن وجود داشت
برخی از ویلاهای این محدوده در فاصله ده متری از محوطه تاریخی فنس کشی شده و گورهای متعلق به نیمه دوم هزاره دوم قبل از میلاد ساخته شده اند  گورهای دسته جمعی نیز در در این محدوده از ساخت و ساز در امان نبوده اند و ویلاهای قرمز و سفید روی آن قد کشیده اند همان گورهایی که محمدرضا خلعتبری باستان شناس این منطقه در کتاب گزارش های باستان شناسی تالش درباره آنها اطلاعاتی داده است.

/مهر

 


ویدیو مرتبط :
سایت موزه گورستان باستانی عصر آهن تبریز iron age tabriz

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویر آغاز سفر طولانی بزرگترین قایق خورشیدی دنیا



 

 

تصاویر آغاز سفر طولانی بزرگترین قایق خورشیدی دنیا

 

بزرگترین قایق خورشیدی دنیا با ۶ سرنشین سفر دور دنیای خود را که هشت ماه به طول می انجامد از بندر موناکو در فرانسه آغاز کرد.

این قایق که Tûranor PlanetSolar نام دارد و بزرگترین قایقی است که انرژی خود را از خورشید تامین می کند روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر با پرچم سوئیس از بندر موناکو در فرانسه سفر خود را آغاز کرد.

هدف از ماموریت سفر دور دنیای این قایق خورشیدی کسب اطلاعات جدید در عرصه بهبود حرکت و توسعه وسایل حرکتی خورشیدی است.

این قایق بزرگ به طول ۳۱ متر و عرض ۱۵ متر بوده و دارای سحطی پوشیده از ۵۳۷ متر مربع پانل خورشیدی فتوولتائیک است.

سفر دور دنیای این قایق خورشیدی در مجموع ۸ ماه به طول می انجامد در این سفر، قایق از سواحل شرقی و غربی آمریکای شمالی عبور کرده و از طریق مکزیک به شهرهای سیدنی، سنگاپور و امارات متحده غربی می رسد. رافایل دومیان، ۳۷ ساله بنیانگذار این پروژه یکی از ۶ عضو کادر قایق است.

واژه Tûranorکه برای نامگذاری این قایق خورشیدی به کار رفته از رمان سه گانه ارباب حلقه ها اثر "تالکین" گرفته شده و به معنی "قدرت آفتاب" است...../تحلیل:مهر