اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بزرگترین قرارداد چین در پارس‌جنوبی فسخ شد


با موافقت وزیر نفت، قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در قالب قراردادهای بیع متقابل و به ارزش تقریبی 5 میلیارد دلار بین شرکت ملی نفت و پتروپارس امضا شد تا عملا بزرگترین قرارداد چینی‌ها در پارس جنوبی فسخ شود.

خبرگزاری مهر: با موافقت وزیر نفت، قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در قالب قراردادهای بیع متقابل و به ارزش تقریبی 5 میلیارد دلار بین شرکت ملی نفت و پتروپارس امضا شد تا عملا بزرگترین قرارداد چینی‌ها در پارس جنوبی فسخ شود.

 از ابتدای آغاز برنامه چهارم توسعه قرارداد طرح توسعه بخش عمده‌ای از میادین عظیم و استراتژیک نفت و گاز ایران همچون آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران، پارس شمالی و فاز 11 پارس جنوبی با شرکت‌های مختلف نفتی چین امضا شد.

با این وجود شرکت‌های چینی به هیچ عنوان نتوانسته اند که عملکرد قابل قبولی در توسعه میادین نفت و گاز ایران از خود بر جای بگذارند به طوری‌که هم اکنون توسعه میادینی مشترک نفتی با عراق همچون آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و یادآوران با تاخیری حدود دو ساله روبرو بوده و پیش بینی می شود بخشی از طرح‌های توسعه ای این میادین در سالجاری وارد مدار تولید شوند.

از سوی دیگرهر چند عملکرد شرکت‌های نفتی چینی در برخی از کشورهای همسایه و البته رقیب همچون عراق رضایت‌بخش و حتی پیش رو تر از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان بوده اما تاخیرهای چندین و چند ساله این شرکت‌ها در ایران تاکنون منجر به فسخ دو قرارداد بزرگ گازی در صنعت نفت شده است.

از این رو پس از فسخ قرارداد طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی با یک شرکت چینی، قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی به عنوان دومین قرارداد گازی چینی‌ها با ایران هم فسخ شده تا یک شرکت ایرانی جایگزین آنها شود.

بنابراین پس از نمایش ضعیف و وقت کشی حدود سه ساله شرکت CNPC چین در آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی، این قرارداد گازی رسما فسخ و قراردادی به ارزش تقریبی 5 میلیارد دلار برای توسعه این مگا پروژه گازی با شرکت پتروپارس امضا شد.

بر این اساس با موافقت بیژن زنگنه وزیر نفت، شرکت نفت و گاز پارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی را به‌منظور آغاز تولید گاز در این فاز مشترک در مدت حدود 52 ماه را با پتروپارس امضا کرده است.

این قرارداد در قالب قراردادهای بیع متقابل  بین شرکت ملی نفت ایران و پتروپارس امضا شده است و هم اکنون آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی رسما به پیمانکار ابلاغ شده است.

سیدهادی میرباقری در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات بیشتر این قرارداد گازی، گفت: بر اساس این قرارداد ساخت و نصب دو سكوی سرچاهی (پایه و عرشه) و حفر ۱۲ حلقه چاه در هر سكوی سرچاهی در دستور كار قرار گرفته است.

مدیر پیگیری پروژه‌های پتروپارس با اعلام اینکه در بخش فراساحلی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی دو خط لوله ۳۲ اینج هر یك به طول حدود ۱۳۵ كیلومتر جهت انتقال گاز به خشكی هم در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: هدف از طرح توسعه این فاز، تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز (معادل 2 میلیارد فوت مکعب)، ۸۰ هزار بشكه میعانات گازی و 400 تن گوگرد است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه ساخت تاسیسات دریافت و جداسازی، تثبیت میعانات و مخازن ذخیره میعانات گازی در خشكی و ساخت و نصب تاسیسات صادرات میعانات گازی (SBM) از دیگر اجزای قرارداد توسعه فاز ۱۱است، بیان کرد: هم اکنون توسعه بخش فراساحلی این فاز در اولویت بالاتری قرار دارد به طوری که تاکنون ساخت اولین پایه سکوی این فاز مراحل نهایی خود را پشت سر می گذارد.

تاریخچه مذاکرات توسعه فاز 11 پارس جنوبی

به گزارش مهر، برنامه ایران برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی 14 ساله شده است به طوری‌که در سال 2000 میلادی شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه برای توسعه بخش بالادستی فاز 11 پارس جنوبی و ساخت یک کارخانه 10 میلیون تنی تولید LNG به توافق رسیدند و در نهایت در سال 1379 تفاهم نامه‌ای بین دو طرف امضا شد.

در حدفاصل سال 1385 تا 1387 توتال فرانسه به دلیل افزایش قیمت های جهانی فولاد و بالارفتن هزینه اجرای این پروژه مشترک گازی، دست به وقت کشی زد و یکسری مذاکرات دنباله دار در تهران و اروپا بین دو طرف آغاز شد و در نهایت شرکت ملی نفت ایران با پیشنهاد حدود 10 تا 11 میلیارد دلاری فرانسوی‌ها مخالفت و در نهایت پای توتال از پارس جنوبی بریده شد.

خرداد ماه 1388 و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران قراردادی حدود 5 میلیارد دلاری به منظور توسعه فاز 11 پارس جنوبی را با شرکت CNPC چین امضا کرد و با خروج توتال فرانسه، این بار نوبت چینی‌ها رسید تا وقت کشی‌ها را در این پروژه مشترک گازی اغاز کنند.

در حدفاصل سال 1388 تا 1391 و در مدت بیش از سه سال چینی‌ها هیچ کار جدی در پارس جنوبی دنبال نکردند و وزارت نفت در مواجهه با انتقاد رسانه‌ها صرفا به دادن اولتیماتوم به شرکت CNPC چین اکتفا کرد و در نهایت چینی‌ها پائیز سال گذشته آب پاکی را روی دستان وزارت نفت ریختند و عطای ماندن در فاز 11 پارس جنوبی را به لقایش سپردند.

با خروج توافقی چین از فاز 11 پارس جنوبی، شرکت ملی نفت مذاکراتی را با پیمانکاران مختلف کشور برای توسعه و تعیین تکلیف قرارداد این مگا پروژه مشترک گازی آغاز کرد به طوری‌که زمستان سال گذشته سعید حافظی مدیرعامل شرکت پترو ایران در گفتگو با مهر با اشاره به حضور این مجموعه در مناقصه محدود حفاری چاه‌های توصیفی فاز 11 پارس جنوبی، گفت: بر این اساس، پیشنهاد فنی و مالی 12 حلقه چاه به شرکت نفت و گاز پارس ارائه شده است.

در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران، تفاهم نامه‌ای بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم تاسیسات دریایی و پتروایران برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا و مقرر شد مطالعات مهندسی و فنی توسعه این فاز توسط پترو ایران تکمیل شود.

در نهایت شرکت ملی نفت ایران در سناریویی جدید قصد دارد قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را از شرکت پتروایران باز پس گرفته و به پتروپارس واگذار کرد.


ویدیو مرتبط :
شرط فسخ قرارداد چیست ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بزرگترین قرارداد گازی ایران-چین تا اطلاع ثانوی تعلیق شد



بزرگترین قرارداد گازی ایران-چین تا اطلاع ثانوی تعلیق شد

بزرگترین قرارداد ایران و چین به منظور ساخت یک کارخانه LNG به ارزش تقریبی 2.6 میلیارد یورو به دلیل ناتوانی طرف چینی در تامین فاینانس خارجی تا اطلاع ثانوی تعلیق شد.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار مهر، قرارداد 2 میلیارد و 625 میلیون یورویی اجرای طرح توسعه فاز دوم کارخانه ایران ال.ان.جی اسفند ماه سال 1387 توسط شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای چینی واگذار شد.
 بر اساس این قرارداد گازی، قرار بود در فاز دوم ساخت کارخانه ایران ال.ان.جی سالانه 10.5 میلیون تن گاز مایع شده (LNG) و 760 هزار تن گاز مایع و مقادیری میعانات گازی سبک تولید شود.

یکی از مهمترین شروط امضای این قرارداد تولید LNG تامین فاینانس ساخت فاز دوم این کارخانه تولید LNG بود که با گذشت بیش از سه سال از امضای قرارداد، این کنسرسیوم چینی موفقیتی در تامین فاینانس بدست نیاورد.

یک مقام مسئول در گفتگو با مهر با بیان اینکه قرارداد ساخت فاز دوم کارخانه ایران LNG تا اطلاع ثانوی با طرف چینی لغو شده است، گفت: با این وجود هر زمان شرکت چینی موفق به تامین فاینانس شود، امکان از سرگیری مذاکرات دوجانبه وجود دارد.
 مطابق با این قرارداد که از آن به عنوان بزرگترین قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه LNG بین ایران و چین در سالهای اخیر یاد می شود، قرار بود ردیف اول پروژه در مدت 39 مدت ماه و ردیف دوم در مدت 41 مدت ماه اجرایی و تکمیل شود.
 با این وجود، در حال حاضر زمین مورد نیاز برای ساخت این کارخانه LNG در منطقه تنبک عسلویه تامین شده است، ضمن آنکه عملیات تسطیح، آماده سازی سایت و تامین آب و برق این کارخانه LNG هم توسط شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران انجام شده است.
 به گزارش مهر، هم اکنون پیشرفت اجرایی ساخت فاز اول این کارخانه تولید گاز مایع شده کشور به بیش از 60 درصد رسیده است و پیش بینی می شود در صورت تامین کامل منابع مالی، اولین محموله LNG ایران تا پایان سال اینده به بازارهای جهانی عرضه شود.

از سوی دیگر، پیشرفت عملیات طراحی، ساخت و نصب نیروگاه برق کارخانه ایران ال.ان.جی هم به بیش از 70 درصد رسیده است در حال حاضر عملیات پنج توربین این نیروگاه به پایان رسیده است.
 مسئولان صنعت نفت یکی از مهمترین دلایل تاخیر در اجرای این کارخانه مایع سازی گاز طبیعی را تامین به موقع منابع مالی و اعتباری اعلام می کنند و یادآور شده اند: وجود رکود در اقتصاد جهانی به ویژه در سال 2008 میلادی هم در تاخیر راه اندازی کارخانه و صدور اولین محموله ال.ان.جی این پروژه به بازارهای جهانی تاثیر گذار است.
 حجم سرمایه گذاری اولین کارخانه ال.ان.جی ایران را حدود پنج میلیارد دلار است که در صورت تامین 2.5 میلیارد دلار منابع مالی امکان آغاز تولید زودهنگام LNG در کارخانه ایران ال.ان.جی وجود دارد.
 پروژه ایران ال.ان.جی به سه بسته تقسیم شده که بسته یک کارخانه LNG و سرویس‌های کمکی و جانبی، بسته دو از مخازن ال ان جی و ال پی جی و بسته سوم از بندرگاه و اسکله‌ها و سیستم‌های آبگیری از دریا تشکیل شده است.

با بهره برداری کامل از فاز اول کارخانه ایران ال.ان.جی امکان تولید سالانه 10.5 میلیون تن LNG فراهم می شود که در این صورت روزانه بیش از 20 میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد ملی خواهد شد./مهر