اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بزرگترین رود ایران پیاده‌رو شده‌است!


سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: «زیر پل تاریخی و قدیمی اهواز ماهی‌های زیادی مرده‌اند و حتی سربازان چادرهایی برپا كرده و در آن محل زندگی می‌كنند.»

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: «زیر پل تاریخی و قدیمی اهواز ماهی‌های زیادی مرده‌اند و حتی سربازان چادرهایی برپا كرده و در آن محل زندگی می‌كنند.»

"مجتبی گهستونی"، ‌در مورد خشكی كارون گفت: «جزایر زیادی كه به دلیل كم آبی كارون ایجاد شده باعث شده كه در دو سمت پل سفید اهواز،‌ چشم‌انداز یك‌دستی از كارون وجود نداشته‌باشد.»

وی تاكید كرد كه حتی اگر از روی پل نادری كه غرب و شرق شهر اهواز را به یكدیگر متصل می‌كند، به سمت جنوب نگاه كنیم جزیره‌ای در حد پارك جزیره در حال شكل‌گیری است.

گفته می‌شود در دهه 50 جزیره‌ای كه به نام جزیره پارك معروف شده، 10 متر مربع بوده اما اكنون این جزیره نزدیك به 13 هكتار مساحت پیدا كرده‌است. در طول سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی برای استفاده از این جزیره مانند شهر‌بازی، موزه سازه‌های آبی و آثار تاریخی، باغ پرندگان مطرح شده‌است.

گهستونی با تاكید بر این نكته كه همه بستر رودخانه كارون خشك نشده اما به دلیل گستردگی تشكیل جزایر در كارون، موضوع خشكسالی كارون در منطقه اهواز به فاجعه تبدیل شده‌است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با یادآوری صحبت شهردار شیراز مبنی بر ساخت 20 پارك ساحلی جدید در حاشیه رودخانه كارون گفت: «عرض رودخانه كارون در حال كم شدن است چون در هر دو طرف شرق و غرب بیش از 100 متر را خشك می‌كنند تا در حاشیه رودخانه، پارك ساحلی ساخته شود.»

این فعال میراث فرهنگی و محیط زیست تاكید كرد كه شهر اهواز به واسطه پر آبی كارون در این منطقه ایجاد شده‌است و كارون رودخانه‌ای بود كه امكان كشتیرانی در آن وجود داشت.

گهستونی با یادآوری سد سازی‌های انجام گرفته در بستر كارون گفت: «سدهای كارون 3، 4، شهید عباسپور، سد مسجد سلیمان، گتوند علیا، سد مخزنی گتوند و سدهای كوچك و بزرگ دیگر حجم زیادی از آب كارون را در خود جمع كرده و موجب خشكی رودخانه در مقاطع دیگر می‌شوند.»

او تاكید كرد كه «مشكل آب در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان به یك مشكل اساسی تبدیل شده در حالی‌كه رودخانه كارون به استخر فاضلاب شهری و صنعتی تبدیل شده‌است.»

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با یادآوری این نقل قول از یكی از نمایندگان استان در مجلس كه گفته بود 200 میلیون متر مكعب فاضلاب شهری و صنعتی به كارون می‌ریزد، افزود: «آلودگی رودخانه كارون قابل كتمان نیست.»

گهستونی با یادآوری حضور 18 نفر نماینده از استان خوزستان در مجلس گفت: «از نمایندگان استان خوزستان در مجلس انتظار داریم كه بیش از این از كارون به‌عنوان یك منبع مهم و حیاتی كه تمدن‌های مهمی در كنار آن ایجاد شده، مراقبت كنند.»

رود کارون پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران است و با طول ۹۵۰ کیلومتر طولانی‌ترین رودی‌ست که تنها در داخل ایران قرار دارد.

كارون همچنین تنها رود ایران است که بخشی از آن قابل کشتیرانی است، آب آشامیدنی کلان‌شهر اهواز هم از رودخانه کارون تامین می‌شود.

در حاشیه این رود تمدن‌های بزرگی از ایران شکل گرفته‌است.

سرچشمه شاخه‌های اصلی کارون (ارمند و بازفت) و چشمه دیمه، زردکوه بختیاری در استان چهار محال و بختیاری است ولی شاخه‌های فرعی آن از کوه‌های مختلف سرچشمه می‌گیرند مانند خرسان از دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد و دز از ارتفاعات لرستان.

این رود، پس از عبور از مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم، در منطقه‌ای به نام گتوند وارد دشت خوزستان می‌شود. رود کارون در شمال شوشتر به دو شاخه تقسیم می‌شود که در جنوب شوشتر به یکدیگر متصل می‌شوند.

مهم‌ترین شاخهٔ فرعی کارون، رود دز است که در شمال اهواز به کارون ملحق می‌شود. رود کارون در مرز ایران و عراق، به اروندرود پیوسته و روانه خلیج فارس می‌شود.پیچ و خم‌های موجود در سر راه این رود، خوزستان را به جلگه‌ای بی‌نظیر تبدیل کرده‌است.

روزانه ۲۰ هزار متر مکعب آب از رودخانه کرخه توسط کانالی معروف به کانال شهید چمران به رودخانه کارون منتقل می‌شود.

سدهای مختلفی روی این رودخانه ساخته شده‌اند که مهم‌ترین آنها، سدهای کارون ۱، کارون ۳، کارون ۴، مسجد سلیمان و در پایین‌تر، سدهای گتوند علیا و سد تنظیمی گتوند هستند.

منبع: ایلـنا



ویدیو مرتبط :
وقتی پیاده رو عابر پیاده را می خورد!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پر آب ترین رود ایران خشک شد/ عکس


خشك شدن پر آب ترین رودخانه ایران