اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بزرگترین دارنده گاز دنیا



اخبار,اخبار اقتصادی ,بزرگترین دارنده گاز دنیا

 

اخبار اقتصادی - ایران بزرگترین دارنده گاز دنیا

شرکت بین المللی بریتیش پترولیوم در تازه ترین بررسی آماری سالانه خود از افزایش200 میلیارد متر مکعب ذخایر گاز ی ایران خبر و همچنان ایران را در جایگاه نخستین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان قرار داد.

به گزارش ایرنا، شرکت بین المللی بریتیش پترولیوم در تازه ترین گزارش خود، در بررسی آماری سالانه خود بار دیگر ایران را بزرگ ترین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان اعلام کرد.

براساس بررسی آماری سالانه بی پی، کل ذخایر اثبات شده گاز جهان تا پایان سال 2013 میلادی 185.7 تریلیون مترمکعب اعلام شد که این رقم با سرعت کنونی تولید جهان برای حدود 55 سال کافی است.

نخستین آمار سالانه انرژی شرکت بی پی در سال 1951 منتشر شد؛ این شرکت در گزارش سال گذشته ذخایر اثبات شده گاز طبیعی جهان را 185.3 تریلیون مترمکعب اعلام کرده بود.

ذخایر گاز روسیه که برای سالهای زیادی بزرگ ترین دارنده ذخایر گاز جهان بود، از 31 تریلیون مترمکعب در گزارش پارسال بی پی به 31.3 تریلیون مترمکعب افزایش یافته است.

شرکت بی پی برآوردهای خود درباره ذخایر گازی آمریکا را افزایش داد و این ذخایر را 9.3 تریلیون مترمکعب تا پایان سال 2013 اعلام کرد که 0.6 تریلیون نسبت به پایان سال 2012 افزایش داشته است.

ایران برای دومین سال پیاپی با 33.8 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی، در صدر فهرست بزرگترین دارندگان ذخایر گاز جهان قرار گرفت.

ذخایر گاز ایران نسبت به برآورد پیشین با 200 میلیارد مترمکعب افزایش روبرو بوده است.

شرکت بی پی همچنین برآوردها درباره ذخایر گاز ترکمنستان را روی رقم پیشین 17.5 تریلیون مترمکعب ثابت نگه داشت.

در این برآوردها، ذخایر گاز قزاقستان، ازبکستان و آذربایجان نیز ثابت مانده است.

شرکت بی پی همچنین ذخایر اثبات شده نفتی جهان را در پایان سال 2013 میلادی 1687.9 میلیارد بشکه اعلام کرد که از 1687.3 میلیارد بشکه برآورد شده در پایان سال 2012 اندکی افزایش داشته و برای تثبیت سطوح کنونی تولید جهان به مدت 53 سال کافی است.
اخبار اقتصادی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
10 کشور اول دارنده منابع طلای دنیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران به بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان تبدیل شد



نفت ایران , ذخایر نفت در ایران

ایران به بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان تبدیل شد

مدیر اكتشاف شركت ملی نفت با بیان اینکه ایران به بزرگترین دارنده مجموع ذخایر متعارف نفت و گاز جهان تبدیل شده است، 4 ماموریت فعالیت‌های اکتشافی نفت و گاز در کشور را تشریح کرد. 

 هرمز قلاوند در تشریح عملکرد اکتشافی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هم اکنون ایران مطابق با گزارش برتیش پترولیوم با دارا بودن 33.6 تریلیون متر مكعب گاز و 157 میلیارد بشكه نفت درجا از نظر مجموع ذخایر هیدروکربوری، دارنده مقام نخست جهان است، گفت: ایران بین سال‌های 2001 تا 2005 میلادی با دارا بودن بیشترین میزان اكتشافات، مقام نخست جهان را به خود اختصاص داد.  
 
وی با اعلام اینکه ایران برای حفظ سهم بازار در میان كشورهای تولید كننده و تولید زودهنگام از میادین مشترك با استفاده از چاه‌های اكتشافی می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون اهداف اكتشافی کشور با اولویت قراردادن كشف نفت و گاز در میادین مشترك و مرزی، ‌سازندهای عمیق تر از پالئوزویك، اكتشاف نفت در مجاورت میادین تولیدی به منظور توسعه زود بازده و حفظ توان تولید و همچنین كم كردن فشار تولید بر مخازن بزرگ و قدیمی و حركت به سمت اكتشاف در تله‌های چینه‌ای به ویژه در دشت آبادان و اقلیم اروندان است.
 
مدیر اكتشاف شركت ملی نفت ایران افزود: كشف نفت در ساختارهای مرتبط با گنبدهای نمكی و میادین جدید به منظور جایگزینی بخشی از تولید نفت و همچنین دسترسی به فناوری اكتشافی به روش‌های غیرمتعارف را از دیگر برنامه های ایران است.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه از سیاست‌های اجرایی اكتشافی ایران می‌توان به تمركز بر فعالیت‌های اكتشافی، تقویت توان فناوری اكتشافی از طریق آموزش مستمر و فعالیت‌های مشترك با شركت‌های معتبر نفتی جهان اشاره كرد، اظهار داشت: هم اكنون پروژه لرزه نگاری دو بعدی بهار با 76 درصد پیشرفت، پروزه لرزه نگاری دو بعدی فارس 2 و پردازش سه بعدی بالارود از جمله پروژه‌های فعال است.

/مهر