اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بزرگترین اقتصاد اروپا در آستانه رکود


ارزش صادرات آلمان طی ماه آگوست سال جاری بالغ بر 5.8 درصد کاهش یافت که این کاهش از سال 2009 بی سابقه بوده است.

خبرگزاری فارس: میزان صادرات آلمان طی ماه آگوست سال 2014 بالغ بر 5.8 درصد کاهش یافته است که این میزان بیشترین کاهش از زمان آغاز رکود اقتصادی در سال 2009 در این کشور بوده است.

در این مدت و بر اساس ارزیابی صورت گرفته، صادرات این کشور به کشورهای غیر از اتحادیه اروپا کاهش چشم گیری داشته است.

بر اساس اعلام دفتر آمار آلمان صادرات این کشور اروپایی به کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا نسبت به ماه  جولای سال جاری 4.7 درصد کاهش داشته است.

میزان صادرات آلمان حتی نسبت به آگوست سال گذشته نیز کاهش یک درصدی را تجربه کرده است.

دفتر آمار آلمان،‌ دستاتیس، بحران کنونی در اوکراین را یکی از مهمترین دلایل افت صادرات این کشور عنوان کرده است.

بحران در اوکراین و روسیه باعث کاهش قابل توجه صادرات آلمان به روسیه، در نیتجه اعمال تحریم‌های غرب علیه این کشور، شده است.

از سوی دیگر روسیه نیز واردات برخی محصولات دامی و کشاورزی را از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان تحریم کرده است.

افت شاخص‌‌های بهبود اقتصادی در آلمان از یک سو و ادامه بحران در شرق اوکراین از سوی دیگر، آلمان را در مرز رکود اقتصادی قرار داده و نگرانی ها را در سطح اتحادیه اروپا نسبت به این روند افزایش داده است.


ویدیو مرتبط :
کابوس رکود اقتصاد در اروپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اقتصاد روسیه در آستانه رکود


اقتصاد روسیه با انتشار آمارهایی که احتمال رشد منفی بخش‌های تولید و خدمات را در فاصله ژانویه تا مارس نشان می‌دهند، در آستانه رکود قرار گرفته است.

خبرگزاری ایسنا: طبق گزارش موسسه مارکیت اکونومیکس، شاخص مدیران خرید مرکب روسیه از 50.2 واحد در فوریه به 47.8 واحد در مارس کاهش یافته است. قرائت پایین 50 رشد منفی را نشان می‌دهد.

الکساندر موروزوف، اقتصاددان اچ اس بی سی در مسکو در گزارشی نوشت: تا زمانیکه ریسک‌های ژئوپلیتیکی کاهش پیدا نکند، اقتصاد روسیه ممکن است در سه ماهه دوم امسال وارد رکود فنی شود. به گفته وی، اقتصاد روسیه همچنان در مسیر خلاف اقتصاد جهانی که به سوی بهبود رشد پیش می‌رود، حرکت می‌کند.

رکورد فنی به دو سه ماهه متوالی رشد منفی اطلاق می‌شود.

پیامدهای بحران اوکراین در مرکز مباحث سیاسی در روسیه قرار گرفته زیرا تحریم‌هایی که علیه اشخاص و شرکت‌های روسی اعمال شده، موجب فرار سرمایه و ممانعت از بهبود اقتصاد شده است. در حالیکه رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم سال گذشته پیش از تشدید تنش‌ها در بحران اوکراین، به طور غیرمنتظره تسریع شد اما در کل سال 2013 به 1.3 درصد رسید که پایین‌ترین نرخ از زمان بحران سال 2009 به این سود بوده است.

آمارهای گردآوری شده از سوی بلومبرگ نشان می‌دهد روبل با سقوط 7.5 درصدی در برابر دلار در سال جاری میلادی تاکنون، بدترین عملکرد را در میان 24 ارز بازار نوظهور داشته است.

اما سیاستگذاران روسی برای واکنش به دورنمای اقتصادی تیره محدودیت دارند. الویرا نابیولینا، رییس بانک مرکزی روسیه گفته است این بانک حداقل تا نشست ژوئن خود نرخ بهره را کاهش نخواهد داد.

وی پیش بینی کرده رشد اقتصادی احتمالا به پایین یک درصد می‌رسد که کمتر از پیش بینی 1.5 تا 1.8 درصدی این بانک خواهد بود.

از سوی دیگر آندری کلپاچ، معاون وزیر اقتصاد روسیه گفته است این کشور شاید رکود فنی را تجربه کند. وی در کنفرانسی در مسکو اظهار کرد: طبق ارزیابی ما اقتصاد در بحران نیست بلکه دچار کسادی شده است. اگر پیش از این پیش بینی می‌شد این کسادی در سه ماهه اول یا اواسط سال پایان بگیرد اما در صورت اتخاذ نشدن تدابیر دیگر، اکنون این خطر وجود دارد که تا پایان سال ادامه پیدا کند.

37 اقتصاددان شرکت کننده در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده اند تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری میلادی 1.2 درصد توسعه پیدا می‌کند. احتمال رکود در 12 ماه آتی 45 درصد پیش بینی شده که بالاترین درصد از ژوئن سال 2012 به این سو به است.