اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بر اساس قول لاریجانی منتظر قرائت گزارش



 

 قول لاریجانی

 

انتشار فیلم حمله به کوی دانشگاه و بررسی واکنش مجلس و سکوت کمیته حقیقت یاب درباره این حوادث را در قالب گفت وگوی اجمالی با داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مطرح کردیم. متن این گفت وگو به شرح زیر است.

-سه شنبه شب گذشته تلویزیون بی بی سی فارسی فیلمی را منتشر کرد که در آن جزییات حمله به کوی دانشگاه به تصویر کشیده شده بود، به عنوان عضو فراکسیون خط امام(ره) تحلیل تان از این فیلم چیست و از مجلس چه واکنشی انتظار دارید؟

بنده هنوز موفق به دیدن این فیلم جنجالی نشده ام اما ما در فراکسیون اقلیت بر اساس قول علی لاریجانی رئیس مجلس منتظریم ببینیم گزارش های کمیته حقیقت یاب در مورد حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان و مجتمع مسکونی نمایندگان کی ارائه می شود و به چه مسائلی می پردازد و در قبال چه موضوعاتی سکوت می کند. ما هم همچون افکار عمومی در رابطه با علل و عوامل و محرک های شکل گیری حادثه کوی دانشگاه سوالات جدی داریم، به خصوص اینکه پس از انتشار فیلم مذکور حساسیت های خاصی در جامعه در رابطه با حوادث پس از انتخابات شکل گرفته است. به عقیده بنده به عنوان یک نماینده بهتر است کمیته ویژه حقیقت یاب که به دستور رئیس مجلس تشکیل شده است هرچه زودتر گزارش اش در این باره را حداقل به نمایندگان ارائه کند تا افکار عمومی داخل کشور حقایق را از زبان نمایندگان و وکلای خودشان بشنوند و واکنش مجلس و پیگیری های نمایندگان شان را لمس کنند. به هر حال در این باره استمرار سکوت و تاخیر کمیته قابل توجیه نیست و انتظارمان از مجلس و به ویژه کمیته حقیقت یاب این است که به وظایف خودشان در قبال آنچه اتفاق افتاده عمل کنند.

-به وعده لاریجانی برای انتشار گزارش کمیته حقیقت یاب اشاره کردید. این در حالی است که کمیته ماه هاست تشکیل جلسه نداده است. چه چیزی باعث امیدواری شما به وعده لاریجانی شده است؟

همان طور که گفتم بر اساس آنچه لاریجانی به فراکسیون قول داده ما منتظر ارائه گزارش کمیته هستیم و واقعاً اینکه کمیته حقیقت یاب هنوز فعال است یا نه، ما در جریان اصل ماجرا قرار نداریم اما عدم تشکیل جلسه کمیته نمی تواند نافی فعالیت آنها باشد چراکه ما خبرهایی داریم که حتی گزارش آنها نهایی هم شده است اما به نظر می رسد شرایط برای قرائت آن مساعد نیست.

-شرایط کشور برای قرائت این گزارش مساعد نیست یا جو مجلس قرائت این گزارش را برنمی تابد؟

نمی توانم خیلی قاطعانه در این باره نظر دهم اما بر اساس آمارهای هیات رئیسه فعلاً عده یی در مجلس ظرفیت انتشار این گزارش ها را ندارند.

-به نظر می رسد اخیراً واکنش عده یی در مجلس مانع از ایفای صحیح نقش نظارتی مجلس می شود، چنانچه مواضع آنها حتی زمان بررسی تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاه های کشور در صحن علنی را هم به آینده یی نامعلوم سوق داده و مانع از قرائت گزارش ابوترابی فرد رئیس کمیته حقیقت یاب درباره راهپیمایی ۲۲ بهمن در جلسه علنی مجلس شد. تحلیل تان از جایگاه این عده و نقش آنها در تصمیمات مجلس چیست؟

بدون تردید این عده از طرفداران احمدی نژاد در مجلس هستند، البته برخی از آنها الان در مجلس به شکل یک گروه فشار عمل می کنند. به همین دلیل به عقیده من بی تردید فعالیت آنها بر فرآیندهای داخلی مجلس و نحوه انجام وظایف نمایندگان به ویژه طیف اکثریت تاثیرگذار است. البته نمایندگان اکثریت باید به این نکته توجه داشته باشند که آنها به عنوان وکلای مردم در مجلس هستند و سکوت شان توجیهی ندارد و اینکه بخواهند در قبال نقش آ فرینی طیف طرفداران احمدی نژاد منافع دولت را به منافع مردم ترجیح دهند یا حتی اسباب سایه انداختن منافع دولت بر منافع مردم را فراهم آورند این امر نه شایسته مجلس است نه شایسته نمایندگان.

-با توجه به اینکه فراکسیون خط امام(ره) به وعده لاریجانی برای قرائت گزارش حمله به کوی در مجلس امیدوار شده است پیش بینی تان از زمان قرائت این گزارش چیست؟

به نظرم بعید است این گزارش به امسال برسد چرا که عملاً بحث بودجه و رسیدگی به لایحه بودجه تا هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می گیرد و تا انتهای سال تمام وقتش را به این موضوع اختصاص خواهد داد. به همین دلیل فکر می کنم گزارش، اوایل سال بعد در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

-ارزیابی تان از تاخیرهای مکرر مجلس در اختصاص زمانی برای قرائت این گزارش در صحن علنی چیست؟

به دلیل ابقای تردیدهایی که همچنان برای قرائت گزارش کمیته حقیقت یاب وجود دارد مطمئناً استمرار این تاخیرها باعث خدشه دار شدن اعتماد مردم می شود.


ویدیو مرتبط :
قرائت صحیح سوره الفاتحه بر اساس قرائت حفص عن عاصم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاریجانی: گزارش سخنگوی شورای نگهبان مورد تایید مجلس نیست



 

لاریجانی: گزارش سخنگوی شورای نگهبان مورد تایید مجلس نیست

 

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی از هیات رئیسه خواست که در جهت دفاع از حقوق مجلس و نمایندگان و تنویر افکار عمومی گزارشی را در خصوص نتایج کارگروه مشترک دولت، مجلس و شورای نگهبان ارائه کند.

به گزارش خانه ملت در جلسه علنی روز دوشنبه اول آذر 1389 "محسن کوهکن" نماینده لنجان در تذکری آیین نامه ای با استناد به بند 11 ماده 23 اظهار داشت: از آنجا که من سمت سخنگوی هیات رئیسه را بر عهده دارم این تکلیف را دارم که درخصوص مطالبی که از طریق رسانه ها مطرح می شود و برای همکاران ایجاد سوال و شبهه می کند پاسخ دهم.

وی به مصاحبه سخنگوی شورای نگهبان درخصوص نتایج مذاکرات کارگروه مشترک دولت، مجلس و شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: به دنبال مصاحبه آقای کدخدایی که صرفا بخشی از رسانه ها آن را منعکس کردند دوستان سوال می کردند آنچه از سوی ایشان به عنوان جمع بندی نتایج جلسات این کارگروه مطرح شده است نظر چهار نماینده مجلس حاضر در این جلسات هم هست یا نه؟

کوهکن با بیان اینکه آقای دهقان اعلام کردند آنچه از سوی آقای کدخدایی مطرح شده مطالبی نیست که در آن جلسه و روی آن اجماع شده باشد، از هیات رئیسه خواست در جهت دفاع از حقوق مجلس و نمایندگان و و تنویر افکار عمومی مطالب مطرح شده در این جلسات و نتایج نهایی را در جلسه ای برای سایر نمایندگان هم تشریح کنند.

"علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر کوهکن با بیان این که مطالب منعکس شده در رسانه ها به عنوان نتیجه نهایی جلسات این کارگروه مورد تایید ما نیست گفت: نظر نمایندگان مجلس که در این جلسات حضور داشتند به صورت رسمی ارائه شده است.

رئیس مجلس تاکید کرد: دغدغه های مجلس برای عدم اجرای قانون ارائه شده است و برخی برداشتها مربوط به خودشان است و ربطی به کارگروه ندارد.

لاریجانی در ادامه از توکلی خواست به عنوان نماینده حاضر در  این جلسات توضیحاتی را ارائه دهد.... / تحلیل :عصر ایران