اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برگزاری 2 کنگره پیام جدید اصلاح‌طلبان



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

برگزاری 2 کنگره پیام جدید اصلاح‌طلبان 

آرمان: این روزها هوای آسمان اصلاح‌طلبان آبی و آفتابی است و جوشش و حرکتی که در این اردوگاه به چشم می‌خورد، قابل مقایسه با ماه‌های گذشته نیست.

اصلاح‌طلبان که مدتی را در سکوت گذرانده بودند توانستند به بازسازی نیروهای خود بپردازند و به نوعی اصلاح‌طلب‌نماها را از اردوگاه به بیرون هدایت کنند تا در این شرایط بتوانند بهتر برای آینده تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند.

در این هوای مطبوع اصلاح‌طلبی که یادآور ماه‌های پایانی سال 75 است، گروه‌های اصلاح‌طلبی فارغ از هرگونه گرایش گردهم آمدند تا با حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 دررفع مشکلاتی که این روزها در جامعه قابل مشاهده است و مراجع و بزرگان بر حل سریع‌ترآنها تاکید دارند، گامی بردارند.

کنگره، پرچمدار پایان سکوت

اصلاح‌طلبان برخلاف سکوت طولانی‌مدت خود، قصد دارند این سکوت را با برگزاری دو کنگره بشکنند. یکی کنگره حزب اراده ملت و دیگری کنگره‌ای با مقیاس بزرگ‌تر که نام همایش بزرگ اصلاح‌طلبان را بر خود دارد. کنگره حزب اراده ملت، کنگره‌ای است که اصلاح‌طلبان در آنجا به‌دورهم جمع می‌شوند و درمورد آینده جریان اصلاح‌طلبی تصمیم‌گیری می‌کنند.

در این کنگره به‌طور حتم مباحث انتخاباتی هم مطرح خواهد شد و شرکت‌کنندگان طبق شنیده‌های آرمان شامل سران اصلاح‌طلبی هم می‌شوند. حزب اراده ملت از جمله احزاب اصلاح‌طلب است که از ابتدای تاسیس تاکنون در سکوت و به‌دور از هیاهو فعالیت کرده البته شاید به این دلیل که پرچمدار آغاز فعالیت اصلاح‌طلبان پس از پایان سکوت است، پس از برگزاری کنگره مورد هجمه تندروهای جریان اصولگرایی قرار بگیرد.

کنگره‌ای انتخاباتی + سازماندهی درون اردوگاهی

کنگره یا همایش دیگری که قرار است به‌زودی از سوی اصلاح‌طلبان برگزار شود، نام کنگره بزرگ اصلاح‌طلبان را بر خود دارد و در این مراسم قرار است اصلاح‌طلبان علاوه بر طرح مباحث انتخاباتی، به بحث سازماندهی درون‌اردوگاهی بپردازند.

البته این کنگره موضوع جدیدی نیست چنان‌که قرار بود در 27 و 28 دی‌ماه برگزار شود و سازماندهی آن هم انجام شده بود اما به‌دلایلی که هنوز اعلام نشده است، برگزاری آن به تعویق افتاد. 

رئیس ستاد برگزاری كنگره بزرگ اصلاح‌طلبان روز گذشته گفت که تعیین زمان دقیق برگزاری کنگره بزرگ اصلاح‌طلبان در دستور کار هفته آینده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قرار گرفت. علی‌محمد غریبانی اظهار کرد: با توجه به اهمیت انتخابات سال 92 برای كشور، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصمیم گرفته است به‌منظور شرکت فعال در انتخابات خردادماه 92 کنگره بزرگ اصلاح‌طلبان را در روزهای آینده برگزار کند. وی افزود: به همین منظور در جلسه یكشنبه آینده این شورا درخصوص زمان دقیق برگزاری كنگره به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید و پس ازتعیین زمان دقیق نسبت به برگزاری هرچه باشكوه‌تر آن اقدامات لازم را به‌عمل خواهیم آورد. 

رئیس ستاد برگزاری كنگره بزرگ اصلاح‌طلبان در ادامه افزود: با توجه به ضرورت حضور فعال و تاثیر‌گذار احزاب و گروه‌های سیاسی و نیز آحاد مردم ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و چهارمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، شورای هماهنگی اصلاحات بنا دارد با اجماع كامل و حداكثر توان كنگره بزرگ اصلاح‌طلبان را در روز‌های آینده برگزار كند.

وی درخصوص زمان دقیق برگزاری كنگره گفت: درجلسه یكشنبه آینده شورای هماهنگی اصلاحات كه با حضور تمام اعضا برگزارخواهد شد زمان دقیق كنگره تعیین وتوسط رئیس شورای هماهنگی اصلاحات توسط دبیر جدید شورا اعلام خواهد شد.

آنچه برای اصلاح‌طلبان معیار است

هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که سکوت جریان اصلاح‌طلبی تداوم داشته باشد حتی اصولگرایان تندرو هم باور داشتند که روزی این سکوت خواهد شکست و اصلاح‌طلبان بار دیگر به میدان خواهند آمد. اما درباره چرایی بازگشت آنها به عرصه سیاست باید یک نکته را مدنظر داشت که آنها یک دلیل برای خود تعریف کرده و بر اساس آن مقطعی را به دور از هیاهوهای سیاسی سپری کردند و بازهم به همان دلیل با برگزاری همزمان دو کنگره سلام گرمی به سیاست دادند.

آن موضوع چیزی نیست جز کمک به حل مشکلات. اصلاح‌طلبان در مقطعی که فعالیت‌های خود را ادامه می‌دادند، امیدوار بودند با سپردن گوی و میدان به رقیب اصولگرا آنها توان اداره کشور را خواهند داشت اما با گذشت بیش از 7 سال از دولت اصولگرا، آنها دیدند که وضع آنچنان که خود اصولگرایان هم می‌خواستند نشده پس عرصه را این‌گونه یافتند که خودشان پا را در میدان بگذارند. اصلاح‌طلبان نشان دادند برای آنها رفاه و آسایش مردم بسی مناسب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از کرسی‌های قدرت است چنان‌که همه دیدند چگونه در سال 84 به رای مردم تمکین کرده و کرسی اداره اجرایی را به رقیب سپردند./آرمان

 


ویدیو مرتبط :
بی بی سی اصلاح طلب است یا اصلاح طلبان انگلیسی اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعیین شعار کنگره اصلاح‌طلبان



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

برگزاری گردهمایی بزرگ اصلاح‌طلبان 

آرمان – شورای هماهنگی جبهه اصلاحات این روزها بسیار فعال‌تر از گذشته مشغول برگزار جلسات خود است. البته این نشاط سیاسی دلیل دارد چرا که همگان به خوبی می‌دانند قرار است در دهه سوم دی‌ماه بزرگ‌ترین گردهمایی احزاب و افراد اصلاح‌طلب از سوی این شورا برگزار شود تا پس از چندین سال، اعضای این اردوگاه به گرد هم جمع شوند.

ناگفته پیداست که اعضای اردوگاه اصلاح‌طلبی موضوع بحث‌ها و گپ‌های خودمانی خود را به موضوعاتی از قبیل انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، وضعیت احزاب اصلاح‌طلب و راهکارهای کمک به کشور برای عبور از مشکلات فعلی اختصاص خواهند داد. انتخاباتی که بخش بزرگی از اصلاح‌طلبان بر سر حضور فعال در آن تاکید دارند و مابقی اصلاح‌طلبان هنوز مشغول فکر کردن در این موردند تا بهترین تصمیم را بگیرند.

به هر حال آنچه از اردوگاه اصلاح‌طلبان به بیرون درز کرده موید این نکته است که آنها تصمیم دارند در انتخابات حضور فعالی داشته باشند چنانکه چندی پیش یکی از اعضای این اردوگاه در گفت‌وگو با آرمان اظهار داشت: اگر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، کمکی به کاهش مشکلات کشور بکند، به طور حتم آنها از این حضور دریغ نخواهند کرد و در مقابل ناملایمات جناح رقیب مدارا پیشه خواهند کرد چرا که برای اصلاح‌طلبان رفع مشکلات و همچنین حفظ مصالح و منافع کشور در اولویت نخست قرار دارد و پس از آن است که به حضور در قدرت می‌اندیشند و در این باره هم هدفی مشابه دارند یعنی می‌خواهند با حضوری مقتدرانه در قدرت در جهت پیشرفت کشور گام بردارند.

در این راستا قرار است گردهمایی‌ای با حضور گروه‌ها و افراد اصلاح‌طلب در نیمه سوم دی‌ماه در تهران برگزار شود البته نباید از این موضوع غافل شد که برخی اصلاح‌طلبان تاکید می‌کنند اینچنین گردهمایی‌هایی باید بسیار زودتر و چندین مرتبه در طی سال برای تحکیم وحدت میان اصلاح‌طلبان برگزار می‌شد و برخی مانند محمدعلی نجفی، سران اصلاحات را در این غفلت مسئول می‌دانند.

تعیین شعار کنگره اصلاح‌طلبان

جلسه شب دوشنبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با هدف سازماندهی این گردهمایی برگزار شد و اعضا طی آن به تقسیم وظایف برای برگزاری هر چه بهتر مراسم پرداختند. در این زمینه با نجفقلی حبیبی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی به گفت‌وگوی کوتاهی پرداختیم که در ادامه می‌آید.

جلسه یکشنبه شب شورای هماهنگی حول چه محوری برگزار شد؟

جلسه شورای هماهنگی جلسه بسیار خوبی بود. اگرچه قرار بود این جلسه هفته آینده برگزار شود اما به دلیل مصادف شدن با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی شب گذشته و پیش از موعد جلسه را برگزار کردیم. در این جلسه همچنین به سازماندهی نیروهای خود برای برگزاری گردهمایی پرداختیم.

چه نوع سازماندهی‌ منظورتان است؟

مثلا با حضور کمیته سیاسی در ارتباط با راهبرد تشکیلات شورای هماهنگی تصمیم‌گیری شد و همچنین کلیات برگزاری کنگره، تصویب و به کمیته سیاسی ابلاغ شد. در این جلسه درخصوص بحث‌های اجرایی و تهیه راهکار‌هایی برای برگزاری این مجمع نیز بحث و تبادل‌نظر شد و در ‌‌نهایت اختیار آماده‌سازی برگزاری این مجمع در خصوص تهیه پیش‌نویس راهبرد و جنبه‌های اجرایی این کنگره به کمیته سیاسی واگذار شد که پس از تصویب شورا به گروه‌ها ابلاغ خواهد شد.

شعاری هم برای این گردهمایی تعیین شده است؟

بله. شعار این گردهمایی، «حضور فعال در صحنه سیاسی و تلاش برای ایجاد شرایط مناسب برای مشارکت در انتخابات92» است.

کمیته سیاسی برگزارکننده این گردهمایی است؟

تمام موضوعات با کمیته سیاسی هماهنگ است که یکی از آنها، برگزاری گردهمایی سراسری شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است که برای آن برنامه‌ریزی و زمان‌بندی می‌کنیم. کمیته سیاسی باید برای اجرایی کردن موضوعات مربوط به گردهمایی در اسرع وقت برنامه‌ریزی کند.

موضوع دیگری مورد بررسی قرار نگرفت؟

مقرر شده در این کنگره همه جریان‌های مجموعه اصلاحات حضور داشته باشند که البته پیگیری این مسئله نیز بر عهده کمیته سیاسی است.

تعیین نحوه ورود در پایان دی‌ماه

همانطور که حبیبی اشاره کرد، شعار این گردهمایی حضور فعال در صحنه سیاسی و تلاش برای ایجاد شرایط مناسب برای مشارکت در انتخابات 92 است این بدان معناست که اصلاح‌طلبان عزم خود را برای حضور در انتخابات جزم کرده‌اند که با این اعلام و نامگذاری گردهمایی، دو موضوع مشخص شد. اول اینکه دست رقیب اصولگرا برای تبلیغ علیه اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه آنها به تحریم و عدم شرکت در انتخابات گرایش دارند، بسته شد و از سوی دیگر مردم امید تازه برای اصلاح امور کشور و همچنین حل مشکلات خواهند داشت که گواه این ادعا، بازخوانی 8 سال حضور اصلاح‌طلبان در دولت (سال 76 تا 84) است.

از سوی دیگر اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 حضور جدی داشته باشند، بار دیگر نیروهای متخصص و کارشناسان آنها سکان اداره کشور را در دست خواهند گرفت و به گفته برخی کارشناسان نیروهای زبده و توانا از حاشیه‌ای که 8 سال نصیب آنها بود، خارج می‌شوند. 

اما در این میان موضوع دارای اهمیت این است که اصلاح‌طلبان چگونه می‌خواهند وارد انتخابات شوند؟ آیا همانند سال‌های 84 و 88 با چند کاندیدا راه رسیدن به پاستور را در پیش می‌گیرند یا اینکه همانند سال 76 با اجماع بر سر یک کاندیدا شانس پیروزی خود را تضمین می‌کنند؟ از سوی دیگر مردم هم که 8سال در تعاملات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... خود خلأ حضور اصلاح‌طلبان را درک کرده‌اند، این بار استقبال خوبی از کاندیدای اصلاح‌طلبان خواهند کرد؟

به هر حال همه چیز منوط به برگزاری گردهمایی دهه سوم دی ماه است و آنجاست که مشخص می‌شود اصلاح‌طلبان چگونه اسب خود را برای ورود به انتخابات زین خواهند کرد./روزنامه آرمان