اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برگزاری کلاس مربی‌گری درجه A والیبال برای بانوان


کلاس مربیگری بین‌المللی والیبال بانوان از روز 28 بهمن ماه آغاز می‌شود.

ایسنا: کلاس مربیگری بین‌المللی والیبال بانوان از روز 28 بهمن ماه آغاز می‌شود.

به گزارش فدراسیون والیبال؛ دوره مربیگری درجه یک والیبال بانوان از روز 28 بهمن ماه در تهران و زیر نظر فدراسیون جهانی والیبال آغاز می‌شود.

این کلاس درجهA بعد از سیزده سال است که در ایران و برای بانوان تشکیل می‌شود.

"اوا" از جمهوری چک و "سمیرا سیف‌زاده" از ایران مدرسان این دوره از کلاس‌ها هستند.

برگزاری این دوره تا روز 9 اسفندماه ادامه دارد.


ویدیو مرتبط :
برند سازی جغرافیایی برندینگ ملی برند سازی ملی مربی گری رهبری مربی گری سازمانی اب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درددل های خواندنی بهترین مربی والیبال بانوان ایران



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سیما صدیقی مربی تیم بانوان گاز که قهرمان ایران شده ، می گوید مربیان زن دیگر چیزی برای یاد دادن به دختران والیبالیست ندارند.

این دو بانو توانستند تیمی داشته باشند که قهرمان ایران است. این البته تنها موفقیت مشترک شان نیست که سیما صدیقی تقریبا یک دهه ای می شود بهترین مربی والیبال بانوان ایران است و تقریبا در بیشتر مواقع فریبا سلیمانی در کنارش بودهاست. اصلا این صدیقی بود که در سال های نخست مدیریت داورزنی توانست تیم ملی والیبال بانوان ایران را به جمع 8 تیم برتر آسیا برساند. آن هم با یک تغییر نسل جسورانه. صدیقی و سلیمانی در کافه خبر از درد دل های شان گفته اند.

*امسال لیگ چطور بود و نسبت به فصل قبل چه تفاوتی داشت؟
صدیقی: تفاوت خیلی زیادی با سال های قبل نداشت یک مقدار تفاوتش در انتهای جدول بود که کیفیت کار تیم های انتهایی بهتر شده بود. بچه های اون سه تا تیم اول به خصوص دو تیم یعنی دانشگاه آزاد و گاز انفرادی بهتر بودند. یعنی آنهایی که در تیم ملی بودند کارشان بهتر بود ولی روی کارایی تیم ها خیلی تاثیری نداشت. ولی سه چهار تیمی که پایین جدول بودند به نسبت تیم هایی که سال قبل انتهای جدول بودند بازی های بهتری انجام دادند.

*یعنی همان اتفاقی که پارسال افتاد امسال هم در تیم های بالای جدول افتاد؟
صدیقی: بله. حتی من می توانم بگویم ذوب آهن به نسبت سال قبل افت داشت سالهای قبل بهتر کار می کرد. انفرادی بچه های دانشگاه آزاد و گاز بهتر شده بودند ولی از نظر کارهای تیمی و تاکتیکی خیلی تفاوتی به وجود نیامده بود.

*الان خودزنی می کنید؟
صدیقی: نه واقعیت است. این ته آن چیزی است که در والیبال ما وجود دارد و بچه ها پیاده اش می کنند.

*یعنی به سقف رسیدند؟
صدیقی: بچه ها نیاز به تحول دارند. این حرف آخر است که بهتر است همین اول بگوییم.

*شما به عنوان سرمربی تیم قهرمان وقتی می گویید بچه ها انفرادی بهتر بودند می توان این را پای شکسته نفسی شما گذاشت.
صدیقی: ما آنچه را که تا اینجا از دستمان برمی آمده برای بچه ها انجام دادیم. الان تیم بانوان ما -این دو تیمی که بیشترین بازیکن را در تیم ملی دارند- به یک تحول نیاز دارند.

*سقف بچه های ما همین قدر است؟
صدیقی: منظورم برعکس است. می گویم بچه ها اسمش را انگیزه یا مسابقات برون مرزی بگذارید و ...

*اگر الان به شما بگویند ما یک سرمربی از اروپا آوردیم برای تیم می گویید دستتان درد نکند؟
صدیقی: می گویم دستتان درد نکند کار بسیار خوبی کردید.

*این روحیه خیلی جالب است در ورزش نداریم.
صدیقی: از نظر علمی اگر بخواهید روی کاغذ بیاورید ما چیزی بیشتر از این نداریم که به بچه ها آموزش بدهیم. در تمام کلاس هایی هم که ما مشترکا با آقایان شرکت کردیم تقریبا شاگرد اول های کلاس ما بودیم. در دوره درجه سه من نفر دوم کلاس بودم. از نظر روی کاغذ و علمی خانم ها چیزی از آقایان کم ندارند، ولی مهم آن تجربه است که ما هم مثل بازیکن هایمان نداریم که بیشتر در سطح بین الملل مطرح باشیم.

*شما چند سال است این کار را به عنوان مربی تجربه می کنیم مشکلی که در ورزش بانوان ما بوده این بوده که همیشه یک تعداد محدودی خروجی داشتیم. معمولا کسانی که وارد ورزش حرفه ای می شوند خیلی زود دل زده می شوند و می روند. با این مشکل دست و پنجه نرم کردید؟
صدیقی: من خیلی درگیرش نبودم. ولی واقعیت این است که با توجه به فرهنگ ما در همه رشته ها در ورزش بانوان این اتفاق می افتد چون توقعات و برخوردهایی که با یک خانم در جامعه ما در رابطه با کار ورزشی اش می شود فرق می کند. وقتی درگیر خانواده و ازدواج می شود ناچار است.

*لیگ شما چند بازیکن دارد؟ با اتفاقاتی که برای تیم ملی بزرگسالان افتاده خیلی تقاضا برای ورود به والیبال افزایش پیدا کرده.
صدیقی: مساله ای که لیگ ما را ضعیف می کند اسپانسرها هستند. اگر بخواهیم تعداد واقعی بازیکنان والیبال را بشماریم خیلی بیش از اینهاست منتهی اسپانسر ندارند و هر سال تعداد زیادی بازیکن که در سطح لیگ می توانند باشند بیرون نشستند. به خاطر این که اسپانسر نیست و هزینه هایشان را باید از جیب بگذارند. خیلی از بازیکن ها الان در لیگ بازی نمی کنند یا دسته یک بازی می کنند.

*به نظر خودتان تعداد بازیکنان حرفه ای والیبال در کشوری که 40میلیون بانو دارد زیاد است یا نه؟
صدیقی: نه خیلی کم است.

*2000بازیکن داریم؟
صدیقی: نه.

*1000بازیکن؟
صدیقی: نه اگر بخواهیم حرفه ای بگوییم ده تا پانزده نفر شاید.

*حرفه ای یعنی کسی که حداقل در لیگ بازی کند؟
صدیقی: لیگ ما تیم هایی دارد که بازیکن حرفه ای ندارد ولی در لیگ است. نمی توان با والیبال آقایان مقایسه کرد خیلی فرق می کند.

*علاقمند چطور؟
صدیقی: علاقمند زیاد داریم. به خاطر این است که والیبال آقایان رشد کرده و به آنها بیشتر علاقه دارند. وقتی هوادار می شوند ناخودآگاه دوست دارند یاد هم بگیرند.

*افق این شرایط فعلی را چطور می بینید؟ فکر می کنید با این شرایط والیبال بانوان ما حرفه ای می شود؟
صدیقی: با این شرایطی که الان وجود دارد نه. اما با گام هایی که به نظر می آید فدراسیون دارد برمی دارد اگر واقعا محکم این گام ها را بردارد بله.

*خیلی از شاگردهای شما در تیم ملی هستند. فدراسیون به صورت مقطعی یک مربی خارجی برای آنها آورد. به نظر شما این رو به جلو است؟
صدیقی: صد در صد. به هر حال نشان داده یک کاری می خواهد بکند. و قطعا دست فدراسیون هم در گزینش نفراتش یک مقدار بسته است ولی می تواند یک تجربه باشد ببیند این فردی که آورده چقدر به درد می خورد و والیبال ما به چه چیز نیاز دارد منتها مشکل اینجاست که خانم هایی که در سطح دنیا کار می کنند هم تعدادشان محدود است چون اکثر کشورها مربی مرد دارند.

*در خیلی از فدراسیون های بانوان یک چیزی داشتند که مدیر فنی خوب می گذارند این کمک می کند؟
صدیقی: نه. مدیر فنی زیاد داریم. ما کسی را می خواهیم که برود و سط و کار کند.

*تاکید شما این است که این بچه ها بروند حرفه ای کار کنند...
صدیقی: بله. حرفه ای کار کنند و بیرون از ایران حرفه ای بازی کنند. به تجربه بازی خیلی نیاز دارند.

*این بچه ها کسی در حد لژیونر شدن است
صدیقی: بله

*مشکل این است اگر برود باید بروند.
صدیقی: بله. دیگر باید بروند.

*با آمدن مایدا فکر می کنیم این طلسم بشکند که مربی از خارج بیاورند؟
صدیقی: امیدوارم اینطور شود. همانطور که گفتم حداقل اگر خودش هم آن کسی که ما نیاز داریم نباشد ولی حداقل این فرصت را می دهد که بفهمیم به چه چیزی نیاز داریم. یا ممکن است خودش گزینه خوبی باشد یا ممکن است دست فدراسیون را برای انتخاب های بعدی بازتر کند که با تجربه بیشتری انتخاب کنند.

*تمرینات تیم های پایه الان شروع شده؟
صدیقی: من تمرینات را ندیدم چون خودمان دائم درگیر تمرین بودیم.

*خودتان برای تیم تان چقدر تمرین در نظر می گیرید؟
صدیقی: ما تقریبا هر روز و گاهی روزی دو بار تمرین داریم. اوایل فصل برای این که بچه ها را برسانیم دو روز در هفته روزی دوبار تمرین داشتیم.

*از نظر بدنسازی و تغذیه چطور؟
صدیقی: بدنسازی ما خوب کار می کند. از نظر تغذیه هم وقتی ما می توانیم کاملا روی تغذیه اشراف داشته باشیم که بچه ها در اردو در اختیار ما باشند. در بازی های لیگ بچه ها خانه خودشان هستند و در ارتباط دائم نیستیم. در اردوی تیم ملی بچه ها کامل در اردو هستند و می توانیم نظارت داشته باشیم. منتها فکر می کنم بچه ها دیگر خودشان آگاهی دارند که بدانند چه تغذیه ای باید داشته باشند.

سلیمانی: من خانم صدیقی  را از زمانی که مسابقات تایلند رفتیم می شناسیم ایشان فازشان با بقیه فرق می کند. ایشان سرمربی تیم ملی بودند.

*تیم با شما هشتم شد.ما خودمان تیتر زدیم صدیقی بالاخره والیبال را یک پله بالا کشید.
سلیمانی: آمدن مربی خارجی باز به برخورد خود ما مربی ها برمی گردد که جوری رفتار کنیم که این مربی فرار نکند. ما باید این را بپذیریم. به قول خانم صدیقی ما از نظر تئوری خوب هستیم ولی تجربه برون مرزی ما کم است. آقایان سی سال از ما جلوتر هستند. برای این که برون مرزی های ما از زمان آقای داورزنی شروع شده و این ها همه روی تجربیات ما اثر داشته. اگر ما این علاقه را داشته باشیم و احساس نکنیم که این مربی آمد الان توی سر ما خورده می شود و ما کنار گذاشته می شویم از تجربه اش استفاده کنیم که او را جذب کنیم... چون بحث فرهنگی را که داریم باید بیاید با پوششی که اصلا با عقایدش هم خوانی ندارد اینجا کار کند هر کسی این را نمی پذیرد. وقتی یک مربی آمده و این را پذیرفته برخورد ما مربی ها خیلی مهم است، همکاری و ارتباط و دوستی مان خیلی مهم است. نباید جوری رفتار کنیم که او فکر کند ما دشمنش هستیم و فکر کند که آمده جای ما را بگیرد. خب بگیرد. ما باید از تجربه او استفاده کنیم. خانم صدیقی که خودش تجربه زیادی دارد و نقش پررنگی در والیبال ما داشته و خیلی از بازیکن های جدید و قدیمی را او رهبری کرده اینها همه ثابت شده است نه این که حرف و شعار باشد. در رزومه ایشان هست. اگر فدراسیون دارد برای این بچه ها یک کاری می کند من سلیمانی امروز هستم و فردا نیستم آینده این بچه ها را خراب نکنم. اگر دید مسوولین ورزش ما در وزاتخانه نسبت به ورزش بانوان مثبت تر نشود بانوان را بیشتر نبینند، هیچ اتفاقی نمی افتد.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

*یک گیر اساسی نوع نگاهی است که از جامعه می رسد. آن مسوول به صندلی اش هم فکر می کند. یک سلفی از بچه های شما منتشر می شود کلی مسوولیت دارد برای مسوول مربوطه.
سلیمانی: آن مسوول باید ببیند برای این چه ها چه کرده.

*همین سلفی یک موج مخالف دارد که نتیجه اش این می شود که شما الان اینجا هستید، ولی قطعا باید جاهای دیگر هم جواب پس بدهید. همان آدم هایی که می گویند اصلا شما چرا باید بروید و در سالن والیبال بازی کنید.
سلیمانی: خب این افراد از نظر فرهنگی برای این بچه ها چه کردند که این بچه ها جذب شوند؟ من می گویم کاری که می خواهند بکنند فرهنگی ورزشی باشد نمی توانند روی یک ورزشکار کاری که فقط فرهنگی باشد را پیاده کنند باید فرهنگی ورزشی باشد.

*شاید این اتفاق ها برای این می افتد که می خواهند بگویند ما ورزش بانوان داریم.
سلیمانی: گزارش کار است برای این که تقویم ورزشی پر شود.

صدیقی: صرف حضور است.

*اگر یک اتفاقی بیفتد و ما باورمان شود که این بچه ها می توانند عنوان دار شوند شاید اتفاقات مثبت تری بیفتد.
صدیقی: یکی از دلایلی که من دیگر دوست ندارم با تیم ملی کار کنم همیناست. چون وقتم را صرف صرف حضور می کنم. یعنی عملا اول اردو می آیند و می گویند برای ما مقام مهم نیست. همان اول انگیزه آدم تمام می شود. من از صبح تا شب تمام وقتم را بگذارم بدون هدف؟

*سال قبل درباره تیم شما با آقای داورزنی صحبت کردیم که چرا باید اعزام کنید وقتی قرار است اتفاقی نیفتد. ایشان خیلی مدون صحبت می کردند و می گفتند استارت زدیم، استعدادیابی کردیم و به سمت جلو می رویم. نشان می دهد که در رشته شما اقلا یک مقدار برنامه محورتر است. در فوتبال فقط استعداد بچه ها و ویژگی های فوتسال که در آسیا خیلی فوتسال مطرح نیست اما والیبال در آسیا زیاد است و قهرمانی المپیک داشتند. شما ادامه مسیر را چطور می بینید؟
صدیقی: اگر واقعا روی پایه همینطور اصولی کار کنند بهتر می شود. البته این که صرفا روی پایه و آموزش کار کنند به تنهایی کافی نیست. اینها در کنار آموزش تا زمانی که سنشان کم است نیاز دارند که تجربه شان هم بالا برود. همان زمان که کار پایه ای می کنند باید یک اسپانسر برای آنها پیدا کنند هر سال در لیگ شرکت کنند. اردوهای برون مرزی و تدارکاتی داشته باشند که وقتی به 18سالگی می رسند هم تجربه و هم آموزش درست را داشته باشند. نه این که مربی بیاید آموزش بدهد برود اینها بمانند و با همین سیستمی که الان بچه های ما کار می کنند، کار کنند وقت و پول هدر رفته.

سلیمانی: یک نکته ای که ما گفتیم این بود که زمان آقای داورزنی ورزش بانوان شروع شد خب طبیعتا دید ایشان نسبت به ورزش بانوان مثبت است یعنی یک کارهایی کردند.

*الان یک فرصت طلایی هم برای شما وجود دارد، البته اگر تیم به المپیک برود...
سلیمانی: اصلا بیشتر حمایت ما از آقایان در درجه اول به این دلیل است که از یک خانواده هستیم و در درجه دوم به خاطر خودمان است.

*وقتی تب والیبال می آید برای شما هم خوب است.
سلیمانی: تاثیر دارد. الان در سالن تماشاچی داریم. البته قبلا خیلی بهتر بود بازیکن برزیلی داشتیم اما الان کلا دستمزدها خیلی پایین است. بالاخره می توانند آقایان را مجاب کنند اسپانسرهایشان تیم بانوان را هم بگیرند.

*در فوتبال هم همین است، دستمزد فرشته کریمی سه میلیون است و مهدی رحمتی یک میلیارد!

سلیمانی: در دنیا فوتبال یک ورزش سیاسی است.

*والیبال هم همینطور است سعید معروف یک، یک و نیم میلیارد بگیرد و بچه ها سی میلیون بگیرند با وجودی که کم است ولی نسبتش به فوتبال بهتر است . بعد این است که پرداخت می شود ولی فوتبالی ها پرداخت نمی شود.

سلیمانی: درباره بعضی تیم های ما هم قرارداد و رقم ها فقط روی کاغذ است.

 

اخبار ورزشی - خبرآنلاین