اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برگزاری ضیافت شام اشتون و ظریف / روسیه: امیدوارم رهبری ایران دستورات لازم را به هیات‌شان داده باشد



اخبار,ضیافت شام اشتون و ظریف


اخبار سیاست خارجی - ضیافت شام اشتون و ظریف برگزار شد

ضیافت شام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کشورمان در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در وین برگزار شد.

به گزارش تابناک، ضیافت شام کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در وین برگزار شد.

این شام کاری، طبق سنت پیشین مذاکرات به تعیین دستور کار و چارچوب مذاکرات برای روزهای آتی اختصاص دارد.

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به ریاست محمد جواد ظریف ظهر امروز وارد وین شد.

 

-----------------------

 

مایکل‌مان: توافقنامه ناقص با ایران امضا نمی‌کنیم

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه دور تازه مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران اظهار داشت گروه ۱+۵ مخالف توافقنامه ناقص و ضعیف هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، "مایکل مان" سخنگوی "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با الشرق الوسط اعلام کرد دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب "سخت و بسیار پیچیده" خواهد بود؛ زیرا در این مرحله از مذاکرات همه مسائل مطرح شده در دوره های پیشین، بررسی خواهد شد.

به گفته این سخنگو، مجموعه کشورهای 1+5 امروز (سه شنبه) را به گفت وگوها و رایزنی‌های درونی اختصاص و مهمترین مسائلی را که قرار است در مذاکرات جاری که از روز چهارشنبه در سطح روسای سیاسی هیئت‌ها آغاز می‌شود، مورد بررسی قرار دادند.

مان همچنین تأکید کرد گروه 1+5 اجازه نمی‌دهند توافقنامه ناقصی امضا شود؛ موضع این گروه در مذاکرات این است که توافق نکردن بهتر از توافق ناقص و تا حدودی ضعیف است.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد جامعه جهانی در کاهش اختلافات دیدگاه‌های طرفین درخصوص برخی مسائل، تلاش کند تا توافقنامه نهایی و فراگیر که به مشکل پرونده هسته‌ای ایران در سال جاری پایان دهد، به امضا برسد.

گفتنی است "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران، امروز به منظور مشارکت در مذاکرات دو روزه عازم وین شده است.

-----------------------

 

معاون وزیر خارجه روسیه در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای
ریابکوف: امیدوارم رهبری ایران دستورات لازم را به هیات‌شان داده باشد

در آستانه دور چهارم مذاکرات ایران و 5+1 در وین برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، معاون وزیر خارجه روسیه، مسئولیت ایران برای رسیدن به توافق را بیشتر دانسته و ابراز امیدواری کرده است که رهبری ایران به همه هیات ایران دستورات لازم را داده باشد تا پیشرفت مذاکرات ممکن شود.

در آستانه دور چهارم مذاکرات ایران و 5+1 در وین برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، معاون وزیر خارجه روسیه، مسئولیت ایران برای رسیدن به توافق را بیشتر دانسته و ابراز امیدواری کرده است که رهبری ایران به همه هیات ایران دستورات لازم را داده باشد تا پیشرفت مذاکرات ممکن شود.

به گزارش «تابناک»، وبسایت صدای روسیه سخنان سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه این کشور و مقام ارشد روس حاضر در مذاکرات هسته‌ای را مورد توجه قرار داده است که اظهار داشته موضوعات رآکتور اراک و شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران موضوعاتی هستند که از نگاه روسیه نسبت به سایر موضوعات در دستور کار برای رسیدن به توافق تا روز جمعه آماده‌تر هستند.

وی ادامه داده است که رسیدن به توافق، بیش از این که به روسیه وابسته باشد به هیات ایرانی وابسته است و ادامه داده که «ما امیدواریم که رهبری ایران در تهران، به همه هیات ایرانی دستوراتی داده باشند که پیشرفت مذاکرات را ممکن کند».

در حالی که روابط روسیه با مجموعه کشورهای غربی در ماه‌های اخیر بر سر موضوع اوکراین دچار چالش‌های متعددی شده است، مقامات روس مواضع متفاوتی و متغیری را در باره مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 از خود بروز داده‌اند.

در آخرین روز سال گذشته، تنش بین روسیه و آمریکا روز چهارشنبه به مساله هسته‌ای ایران نیز کشیده شد و سرگئی ریابکوف مذاکره‌کننده ارشد روس هشدار داد که این کشور ممکن است با اقداماتی تلافی‌جویانه به تلاش‌های غرب برای تشویق ایران به محدود کردن برنامه هسته‌ای خود آسیب بزند. در آن زمان، این اظهارات جدی‌ترین تهدید روس‌ها در مقابل تحریم‌های ایالات متحده علیه این کشور پس از الحاق منطقه کریمه به روسیه دانسته شد.

از سوی دیگر روسیه در ماه‌های گذشته انعقاد یک قرارداد نفت در برابر کالا با ایران را مد نظر قرار داده است و طرفین در چندین نوبت و در سطوح مختلف در این باره مذاکره کرده‌اند. کارشناسان مواضع دوگانه روسیه در دادن رای مثبت به قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران از سویی و پیگیری ایده‌هایی مانند تهاتر نفت و کالا با ایران را بخشی از بازی روس‌ها برای تاثیرگذاری بر روابط ایران و غرب می‌دانند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک،تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
توضیح فتوای رهبری به اشتون از زبان ظریف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورود هیات‌ها به وین به جز هیات چینی/ ضیافت شام ظریف و اشتون ساعت 21:30 امشب



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,ضیافت شام ظریف و اشتون

 

اخبار سیاست خارجی - مذاکرات ایران و 1+5 برای گام نهایی
ورود هیات‌ها به وین به جز هیات چینی/ ضیافت شام ظریف و اشتون ساعت 21:30 امشب

محمد جواد ظریف و کاترین اشتون مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 امشب (دوشنبه) در ضیافت شامی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده گروه 1+5 با ایران ساعت 21:30 امشب (19 به وقت وین)، در ضیافت شام نمایندگی ایران که در محل اقامت سفیر کشورمان در وین برگزار می‌شود شرکت و با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

قرار است در این دیدار چارچوب و نحوه ادامه گفت‌وگوهای ایران و 1+5 مشخص و تنظیم شود.

تاکنون همه هیات‌های 1+5 به جز هیات چینی وارد وین شده‌اند.

قرار است گفت‌وگوها فردا پس دیدار ظریف با وزیر خارجه و رییس جمهور اتریش ادامه یابد.

در نشست فردا ظریف با اشتون و مدیران سیاسی 1+5 مذاکرات خود را برای اجرای گام نهایی توافق ژنو آغاز می‌کند.

وزیر خارجه ایران پیش از این گفته بود قرار است در این مذاکرات با حفظ حقوق هسته‌یی ایران موضوعات مربوط به چگونگی پیش رفتن گفت‌وگوها و چارچوب اجرای گام نهایی برنامه اقدام مشترک مشخص شود. 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا