اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برکناری 12مدیر متخلف مدرسه



اخبار,اخباراجتماعی ,مدارس غیردولتی

درحالی که دریافت شهریه اضافی در مدارس همزمان با فصل ثبت‌نام‌ها به یکی از دغدغه‌های والدین دانش‌آموزان تبدیل شده است، مسئولان سعی می‌کنند با انجام اظهارنظرهایی این موضوع را القاء کنند که مدارس در زمینه دریافت شهریه کاملا زیر ذره‌بین هستند.

 روز گذشته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از برکناری 12 مدیر مدرسه به دلیل تخلف در دریافت شهریه خبر داد. همچنین سازمان تعزیرات حکومتی تهران در پاسخ به آموزش و پرورش، ورود این نهاد به دریافتی‌های مدارس غیردولتی را قانونی دانست.
 
دریافت شهریه اضافی در مدارس غیردولتی هر سال در فصل ثبت‌نام مطرح می‌شود و به‌رغم اینکه در مدارس دولتی نباید شهریه‌ای اخذ کرد، اما ظاهرا همچنان اخذ شهریه یکی از شرایط ثبت‌نام در مدارس دولتی است. از طرف دیگر، برخی از مدارس غیردولتی هم به تعرفه‌های تعیین شده راضی نیستند و اقدام به دریافت شهریه اضافی در قالب‌های مختلف می‌کنند. روز گذشته مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، از برکناری و لغو ابلاغ ۱۲ مدیر مدارس غیردولتی متخلف شهر تهران خبر داد. اسفندیار چهاربند گفت: مدیران این مدارس به‌دلیل عدم تمکین از مقررات و تکرار تخلفات از سمت خود عزل و ابلاغ آنها لغو شده است.

 

او ثبت‌نام پیش از موعد مقرر، دریافت شهریه اضافی و ارائه خدمات فوق برنامه قبل از تائید آموزش و پرورش را از مهمترین تخلفات مدیران این مدارس عنوان کرد. او گفت: همچنین مدیران ۲۲ مدرسه نیز موظف به بازگرداندن شهریه اضافی در ۱۵ روز آینده شدند و مدیران ۶۳ مدرسه متخلف نیز تذکر کتبی دریافت کردند. مهر نوشت؛ چهاربند تاکید کرد: براساس بخشنامه‌ای که به همه مدارس ابلاغ کرده‌ایم مدیران مدارس حق استفاده از دستگاه کارتخوان در مدرسه را ندارند و اولیای گرامی باید پرداخت هرگونه وجه را از طریق بانک و شماره حساب مدرسه و دستگاه خودپرداز انجام دهند.


 ورود تعزیرات به مدارس غیردولتی
همزمان مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران درباره رسیدگی تعزیرات به اضافه دریافتی‌های مدارس غیردولتی از مردم اظهار کرد: ورود تعزیرات به این مساله کاملا قانونی است. محمد محمدی افزود: 


آموزش و پرورش طبق قانون می‌تواند نظارت داشته باشد و تعزیرات نیز بر روی این نظارت، ایرادی ندارد اما آموزش و پرورش هیچگاه نمی‌تواند مرجع رسیدگی باشد. او در این زمینه گفت: نظارت و رسیدگی دو مقوله جداگانه هستند، دستگاه‌های نظارتی باید نظارت کنند و تخلفات را به مرجع رسیدگی‌کننده گزارش دهند، اما آقایان می‌گویند ما خودمان رسیدگی می‌کنیم در حالی که آموزش و پرورش صلاحیت رسیدگی ندارد و قانون نیز چنین اجازه‌ای نداده است. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران یادآور شد: ما به مدرسه‌ای رفتیم که یک میلیارد تومان اضافه دریافتی داشت.

 

حکمش چیست؟ می‌گویند ما مدیر را توبیخ می‌کنیم. بعد از توبیخ مدیر، تکلیف پول مردم چه می‌شود؟ قانون گفته اضافه دریافتی باید مسترد و فرد خاطی جریمه شود. اینها را قانون برای تعزیرات تعیین تکلیف کرده است. او تاکید کرد: متاسفانه دوستان قانون را کامل نمی‌خوانند. یک قسمت قانون تعزیرات مربوط به نظارت و کنترل بنگاه‌های اقتصادی است و در ادامه این قانون که آقایان به آن توجه ندارند، بر مساله کنترل قیمت‌گذاری تاکیده شده است. آموزش و پرورش در حالی می‌گوید به تخلف رسیدگی می‌کند که یکی از مراجع نظارتی است و مرجع رسیدگی‌کننده نیست.

 

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان یکی دیگر از مراجع نظارتی است که بازرسان آن می‌توانند به مدارس بروند،‌ گزارش تهیه کنند و تعزیرات نیز رسیدگی می‌کند. او یادآور شد: سال گذشته رئیس آموزش و پرورش تهران و مسئول حراست آموزش و پرورش، آمدند و گفتند چون محیط مدارس فرهنگی است با دوربین نیایید اما امسال دیدند ما جاهایی می‌رویم که تخلفات‌شان آشکار می‌شود و مخالفت می‌کنند.

 

محمدی تصریح کرد: متاسفانه اینها از مردم و دانش‌آموزان سوءاستفاده می‌کنند و وقتی هم که تعزیرات می‌خواهد ورود کند، می‌گویند محیط فرهنگی است و خودمان رسیدگی می‌کنیم. ایرنا نوشت؛ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران یادآور شد: سال گذشته با رئیس آموزش و پرورش تهران جلسه داشتیم و توافق کردیم که آنها نیز استقبال کردند. یک مدرسه هم رفتیم که حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان اضافه دریافتی داشت. همکاریشان نیز تاکنون خوب بود اما نمی دانم چه اتفاقی افتاده که یک دفعه گفتند نیایید.


 هزینه مدارس تامین شود
یک عضو کمیسیون آموزش مجلس به «آرمان» می‌گوید: باید یک واقعیت را بپذیریم که در سال گذشته هیچ مبلغی به عنوان سرانه دانش‌آموزی به مدارس پرداخت نشده است. قاسم احمدی لاشکی می‌افزاید: درصورتی می‌توان به امر اخذ شهریه از مدارس اعتراض داشت و آن را خلاف مقررات دانست که بودجه به مدارس اختصاص یابد و هزینه این مراکز تامین شود.

 

برای مثال هم‌اکنون برای برگزاری یک امتحان داخلی در مدارس چه میزان هزینه می‌شود؟ و چه کسی هزینه آن را تامین می‌کند؟ نحوه پاسخگویی به این سوال‌ها جای تامل دارد. به گفته او اینکه فقط مسئولان مدرسه را در این امر محدود کنیم نمی‌توان به امر مدرسه رسیدگی کرد، بلکه با تخصیص بودجه به مدارس باید جلوی بروز چنین اقداماتی را گرفت. احمدی‌لاشکی تاکید می‌کند: باید شهریه‌های مدارس غیردولتی بر اساس قانون باشد و مدیران در این مدارس نباید سلیقه ای عمل کنند و والدین نیز در صورت پرداخت شهریه باید به تعرفه‌ها توجه کنند.

 

این عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه باید با مدیران خاطی برخورد شود، تصریح می‌کند: اقدامات اخیر آموزش و پرورش در زمینه برکناری 12 مدیر مدرسه متخلف می‌تواند در کاهش نارسایی‌های موجود موثر باشد. او درباره وضعیت مدارس دولتی می‌گوید: باید در زمینه نحوه کم و کیف مدارس دولتی توجه شود، آن هم به این دلیل که در سال گذشته بودجه آموزش و پرورش بیش از 24 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش بود که از این بودجه رقمی حدود 98 درصد از آن صرف پرداخت حقوق پرسنل شده است.


  آموزش و پرورش پولی شده است
یک کارشناس آموزش و پرورش به «آرمان» می‌گوید: هم‌اکنون در بین سازمان تعزیزات و آموزش و پرورش از لحاظ حقوقی اختلافات گوناگونی وجود دارد و بنابر ماده 2 تعزیرات حکومتی با مشاهده هرگونه گران‌فروشی و کم‌فروشی در ارائه کم و کیف خدمات باید جلوی آن گرفته شود.

 

مهدی بهلولی می‌افزاید: هم‌اکنون در کشور شاهد کم‌فروشی برخی مدارس هستیم و سازمان تعزیزات هم با تشکیل گشت در برخی از مدارس تهران نارسایی‌های موجود را موشکافی کرده است. به گفته او مسئولان آموزش و پرورش معتقدند که این بررسی‌ها باید از سوی این سازمان انجام شود و چنین اختلاف نظری این دو سازمان را با چالش روبه‌رو کرده است، در واقع نفس این کار مناسب و با نتایج مطلوبی همراه است. او با بیان اینکه اخذ بودجه هنگفت در مدارس غیردولتی از قدیم‌الایام وجود داشته است، می‌افزاید: این اقدامات نظارتی ثمربخش است آن هم به این دلیل که برخی این مدارس را بازار آزاد می‌دانند.


 اخبار اجتماعی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
مصر؛برکناری طنطاوی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات برکناری 6 قاضی متخلف از دستگاه قضا



حکم دادگاه عالی برای قضات متخلف,جزئیات برکناری شش قاضی متخلف از دستگاه قضا

جزئیات برکناری 6 قاضی متخلف از دستگاه قضا

وی افزود: بعد از اعتراض پرونده قاضی متخلف به دادگاه عالی می رود و حکم دادگاه عالی را رئیس قوه قضائیه دستور اجرا می دهد.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به روند برکناری 6 قاضی متخلف گفت: نمی گذاریم به دلیل تخلف چند نفر ذهن مردم نسبت به دستگاه قضایی تغییر کند.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جمع خبرنگاران در مورد روند برکناری 6 قاضی متخلف گفت: سیستم به این صورت است که ابتدا تخلف به دادسرای انتظامی قضات گزارش می شود و حفاظت اطلاعات مسئول پیگیری تخلفات است. بر اساس قانون نظارت بر رفتار قضات مبنای ارزشیابی قضات است که پرونده بعد از بررسی به دادگاه می رود و وقتی حکم صادر شد متهم حق اعتراض دارد.

وی افزود: بعد از اعتراض پرونده قاضی متخلف به دادگاه عالی می رود و حکم دادگاه عالی را رئیس قوه قضائیه دستور اجرا می دهد.

معاون اول دستگاه قضا گفت: این بار اول نیست که با قضات متخلف برخورد می شود، این بار رسانه ای شد چرا که سلامت در دستگاه قضایی مهم است و کوچکترین ناسلامتی قابل تحمل نیست چرا که اجازه نمی دهیم چند نفر متخلف حرکت ارزشمند قضات را در ذهن مردم تخریب کنند.

رئیسی در مورد گزارش خبری سیما مبنی بر عرضه مواد شیمیایی در داخل ظروف رنگی و جذاب و استفاده کودکان از آن گفت: برای این کار راهکار داریم چرا که این اقدام تقلب محسوب می شود و باید سازمانهای مربوطه با آن برخورد کنند.

وی همچنین در مورد برخورد قوه قضائیه با شرکتهای هرمی هم گفت: پرونده هایی در این مورد در دادسرا مطرح است./مهر