اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بروز تهدیدات تروریستی جدید در اروپا/ درخواست اوباما از روسیه



اخبار,اخباربین الملل, تهدید داعش

تغییر مسیر دو هواپیمای فرانسوی به دلیل تهدید امنیتی، لغو مسابقه فوتبال آلمان و هلند در ورزشگاه هانوفر، درخواست باراک اوباما از روسیه، آمادگی بشار اسد برای همکاری اطلاعاتی با فرانسه، نزدیک بودن آتش بس در سوریه و تأکید سناتور آمریکایی بر همکاری با ایران و روسیه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

  با گذشت چند روز از واقعه تروریستی اخیر در پاریس، اوضاع امنیتی در فرانسه و دیگر کشورهای امنیتی همچنان حساس و شکننده است. در این زمینه، خبرگزاری فرانسه از تغییر مسیر دو هواپیمای مسافربری خطوط هوایی فرانسه به سبب وجود تهدید امنیتی خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، دو فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی فرانسه که از آمریکا به مقصد فرانسه به پرواز درآمده بودند، به دلیل مشکلات امنیتی تغییر مسیر دادند. این خبرگزاری به نقل از مطبوعات آمریکا می افزاید، هواپیمای اول در مسیر لس آنجلس- پاریس در پرواز بود که به سمت سالت لیک سیتی تغییر مسیر داد و هواپیمای دوم هم از مسیر واشنگتن به پاریس به سمت هالیفاکس در کانادا مسیر خود را عوض کرد.

*****

از سوی دیگر، شب گذشته در پی بروز تهدیدات امنیتی، برگزاری یک مسابقه فوتبال اروپایی نیز لغو شد. سایت شبکه خبری «سی ان ان» می نویسد، به گفته رئیس پلیس منطقه ساکسونی سفلی آلمان، بازی فوتبال تیم های ملی آلمان و هلند که قرار بود در ورزشگاه هانوفر برگزار شود، به دلیل تهدید جدی وقوع انفجار، لغو شد. به گفته وولکر کلووه، مقامات آلمانی اطلاعات دقیقی به دست آوردند، مبنی بر اینکه فردی قصد داشته یک ابزار انفجاری را وارد استادیوم محل برگزاری مسابقه کند و همین سبب شده این مسابقه حدود 90 دقیقه پیش از آغاز، لغو شود. به نوشته مطبوعات آلمانی، هشدار درباره احتمال وقوع حملات تروریستی، از سوی دستگاه های اطلاعاتی فرانسه در اختیار آلمانی ها قرار گرفته بود.

*****

اما از جنبه تأثیرات بین المللی این وقایع، خبرگزاری «رویترز» اظهارات بارک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را بازتاب داده که خواستار تمرکز عملیات نظامی روسیه در سوریه بر مبارزه با گروه تروریستی داعش شده است. به نوشته این خبرگزاری، اوباما اعلام کرد در پی وقوع حملات تروریستی اخیر در پاریس، از مسکو می خواهد تا به جای حمایت از دولت سوریه، تمرکز خود را معطوف به جنگ علیه داعش کند. وی افزود، درباره این موضوع با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت و گو خواهد کرد. رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد از اقدام فرانسه در تشدید حملات هوایی علیه داعش استقبال می کند و افزود، واشنگتن در این زمینه به متحد خود کمک خواهد کرد.

*****

از سوی دیگر، رئیس جمهور سوریه از آمادگی خود برای همکاری اطلاعاتی با فرانسه خبر داده است. بر اساس گزارش شبکه خبری «المیادین»، رئیس جمهور سوریه برای همکاری اطلاعاتی با فرانسه در زمینه مبارزه با تروریسم، به طور مشروط اعلام آمادگی کرد. بشار اسد، آمادگی دمشق را برای تبادل اطلاعاتی با پاریس، به شرط آنکه فرانسه سیاست های خود را درباره سوریه تغییر دهد، اعلام کرد. اسد در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی افزود: «اگر سوریه شاهد جدیت دولت فرانسه در مبارزه با تروریسم نباشد، برای تعامل با آن وقت تلف نخواهد کرد». وی تأکید کرد: «من بارها خواستار تشکیل ائتلاف بین المللی علیه تروریسم شده بودم... خواست ملت سوریه را صندوق های رأی و نه فشارهای خارجی مشخص می کند».

*****

در این میان، وزیر خارجه آمریکا از نزدیک بودن برقراری آتش بس در سوریه خبر داده است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، جان کری اعلام کرد، آتش بس میان دولت سوریه و مخالفان، ممکن است ظرف مدت چند هفته محقق شود. کری که به منظور اعلام حمایت از فرانسه پس از حملات پاریس به این شهر سفر کرده بود، در این زمینه به خبرنگاران گفت، آتش بس پیش بینی شده در فرآیند سیاسی مورد توافق روز شنبه در وین، به شکلی فزاینده به جنگ علیه گروه داعش کمک خواهد کرد و باعث پایان درگیری های سوریه خواهد شد. وی افزود: «این اقدام، یک گام عظیم است. اگر بتوانیم این موضوع را محقق کنیم، مقدمه انجام اقدامات بسیاری خواهد شد. ما با تحقق احتمالی یک گذار عظیم در سوریه، تنها چند هفته فاصله داریم».

*****

در نهایت، «سی ان اس نیوز» از تأکید یک سناتور آمریکایی بر لزوم همکاری ایالات متحده با ایران و روسیه درباره سوریه خبر داده است. این سایت می نویسد آمریکا به منظور حملات هوایی به تروریست های داعش، با شرکای ائتلافی واشنگتن همکاری نزدیکی دارد، ولی از روسیه غافل شده است؛ در حالی که مسکو به دلیل حادثه تروریستی اخیر سقوط هواپیمای مسافربری خود، درصدد شکست این گروه است. دیانا فاینستین، سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا در همین زمینه اظهار داشته: «لازم است ما بتوانیم با روسیه و ایران همکاری کنیم. ما باید در مورد اسد به راه حلی سیاسی برسیم تا توجه همه به داعش متمرکز شود». وی افزود آمریکا در حال بررسی راه های تازه ای برای مهار و شکست داعش است.


اخبار بین الملل  - تابناک 


ویدیو مرتبط :
پاسخ قاطعانه مقام معظم رهبری به تهدیدات اوباما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما به پوتین هشدار داد/ روسیه در آستانه تحریم توسط اتحادیه اروپا



اخبار,اخبار بین الملل,حمایت آمریکااز کی‌یف


اخبار بین الملل - اوباما به پوتین هشدار داد

رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن استقبال از نخست‌وزیر موقت اوکراین در کاخ سفید و تعهد نسبت به حمایت از کی‌یف در مقابل روسیه، به پوتین هشدار داد.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود هشدار داد که اگر مسکو نیروهای خود را از منطقه خودمختار کریمه خارج نکند جامعه بین‌الملل مجبور به انجام اقدامات شدیدتری علیه مسکو خواهد شد.

پیش از این نیز رهبران گروه هفت تهدیدی مشابه را علیه روسیه مطرح کرده بودند.

اوباما گفت: آمریکا به طور شفاف اعلام می‌کند که حمله روسیه به منطقه خودمختار کریمه را نقض قوانین بین‌المللی می‌داند.

وی افزود: ما قاطعانه می‌گوییم که در تضمین تمامیت ارضی و حفظ استقلال اوکراین از این کشور و مردم آن حمایت خواهیم کرد.

اوباما همچنین با اشاره به نشست برنامه ریزی شده جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا و سرگئی لاورف، همتای روسیش در لندن که قرار است جمعه برگزار شود، ادامه داد: امیدوارم اقدامات دیپلماتیک برای بازنگری در انجام رفراندوم منطقه خودمختار کریمه، نتیجه‌بخش باشد.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر مسکو به اقدامات کنونی خود ادامه دهد نه تنها ما بلکه جامعه بین‌الملل نیز مجبور به انجام اقداماتی علیه تهاجم روسیه خواهد بود.

اوباما به طور دقیق اعلام نکرد که چه نوع اقداماتی ممکن است علیه روسیه صورت بگیرد اما واشنگتن تا کنون ممنوعیت صدور ویزا برای مقام‌های عالی‌رتبه روسی و مصادره اموال آنها را انجام داده است.

اوباما همچنین گفت: آمریکا به طور کامل نتایج رفراندوم منطقه خودمختار کریمه را رد می‌کند. این یکی از علنی‌ترین حمایت‌های آمریکا از دولت موقت اوکراین بوده است.

آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر موقت اوکراین نیز پس از دیدار با اوباما گفت: کی‌یف هرگز تسلیم مسکو نخواهد شد.

وی افزود: حضور نیروهای روسیه در خاک اوکراین در قرن 21 کاملا غیرقابل قبول بوده و نقض تمامی معاهده‌ها و توافق‌های بین‌المللی است.

همزمان با مذاکرات اوباما و یاتسنیوک، کمیته روابط امور خارجه سنای آمریکا نیز به اعطای وام یک میلیارد دلاری به دولت جدید اوکراین و اعمال تحریم علیه روسیه و مقام‌های دولت پیشین اوکراین رای داد.

 

                                       .............................................

 

 روسیه در آستانه تحریم توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه چارچوبی را برای تحریم روسیه بر سر مساله اوکراین تصویب کرد. در صورت اعمال، این تحریم‌ها نخستین تحریم اروپا از دوران جنگ سرد تاکنون علیه این کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بسیاری این اقدام را اقدامی هماهنگ با آمریکا می‌دانند با این هدف که به مسکو نشان دهند تصرف شبه‌جزیره کریمه هزینه در بر دارد.

تحریم‌های اروپا شامل تحریم سفر و مسدودساختن دارایی‌هاست. اما هنوز مشخص نیست کدام اشخاص یا شرکت‌های روسی قرار است در فهرست این تحریم‌ها قرار گیرند.

 آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز چهارشنبه گفت این تحریم‌ها روز دوشنبه علیه مسکو اعمال خواهد شد مگر اینکه در عرصه دیپلماسی پیشرفت حاصل شود.

بنا بر این گزارش، این تحریم‌ها موجب خواهد شد نخبگان روسی از دسترسی به شهرهای اروپایی که خانه دومشان محسوب می‌شود محروم شوند و پول‌هایشان نیز در بانک‌های اروپایی مسدود گردد.
اخبار بین الملل - ایسنا,واحد مرکزی خبر