اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برندگان جایزه ادبی گلشیری معرفی شدند


مراسم سیزدهمین دوره جایزه ادبی هوشنگ گلشیری برگزار شد و بهترین رمان‌ها و مجموعه داستان‌های اول سال 1391 معرفی شدند.

خبرآنلاین: در بخش رمان‌های اول شامل داستان بلند و مجموعه داستان‌های به‌هم پیوسته رمان «دکتر داتیس» نوشته حامد اسماعیلیون از انتشارات زاوش رمان برگزیده سال معرفی شد و به نویسنده این اثر لوح تقدیر و تندیس جایزه تعلق گرفت.

در این بخش رمان «یک رمانس دانشگاهی مرگبار» نوشته محمود سعیدنیا از انتشارات حرفه هنرمند تقدیر شد.

«گرمازده» نوشته مهام میقانی از نشر چشمه و «نامحرم» نوشته یاسر نوروزی از انتشارات آموت دیگر نامزدهای بخش رمان‌های اول بودند.

در بخش مجموعه‌های داستان‌ اول کتاب «در هوای گرگ و میش» نوشته محسن عباسی از انتشارات رخداد نو و مجموعه داستان «‌کاج‌های مورب» نوشته علی چنگیزی از نشر چشمه به مشترک جایزه بخش مجموعه‌ داستان‌ اول سال را دریافت کردند.

«بهت‌زدگی و داستان‌های دیگر» نوشته پیام ناصر، «شما از کجا بادمجان می‌خرید» نوشته دینا کاویانی و «‌کتلت سرد» نوشته امید پناهی دیگر نامزدهای این بخش بودند.

فرشته احمدی، محمد حسینی و کامران سپهران داوران بخش رمان و هلن اولیائی‌نیا، شاپور بهیان، علی خدایی، مهدی ربی، فرهاد کشوری داوران بخش مجموعه داستان بودند.

مراسم سیزدهمین دوره جایزه ادبی هوشنگ گلشیری حمعه با حضور چهره‌هایی چون محمود دولت آبادی، ضیاء موحد، بابک احمدی، کامران فانی، بهمن فرمان‌آرا، حسین سناپور، حسن شهسواری، مژده دقیقی در خانه فرزانه طاهری مدیر بنیاد گلشیری و همسر گلشیری برگزار شد.

بنیاد هوشنگ گلشیری خرداد 1379 پس از درگذشت این نویسنده شکل گرفت. این جایزه هر سال آثار برتر در حوزه‌های مختلف ادبیات داستانی را مورد تقدیر قرار می‌دهد.


ویدیو مرتبط :
برندگان جایزه صلح نوبل فیزیک 2015 معرفی شدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برندگان جایزه نوبل اقتصاد معرفی شدند



برندگان جایزه نوبل اقتصاد ,  نوبل اقتصاد

برندگان جایزه نوبل اقتصاد معرفی شدند

اوژن اف فاما، لارس پیتر هانسن و رابرت جی شیلر نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۳ را از آن خود كردند.

به گزارش وبسایت نوبل پرایز، جایزه سوریجز ریكس بانك، به یاد آلفرد نوبل امسال به این سه اقتصاد دان تعلق گرفت.

جایزه علوم اقتصادی بانك مركزی سوئد به یاد آلفرد نوبل كه به جایزه نوبل اقتصاد معروف است هر سال به پژوهشگران برجسته در علم اقتصاد اعطا می‌ شود. برندگان این جایزه توسط آكادمی سلطنتی علوم سوئد انتخاب می‌شوند و هزینه آن توسط بانك مركزی سوئد تامین می‌ شود.

این جایزه در سال ۱۹۶۸ و در سیصدمین سالگرد تأسیس بانك مركزی سوئد بنیان نهاده شد و برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ به دو اقتصاددان آلمانی و نروژی داده شد. این جایزه بخشی از جوایز پنجگانه نوبل كه توسط آلفرد نوبل پایه‌گذاری شد، نیست.

گفتنی است در نخستین روز از هفته نوبل، صد و چهارمین جایزه نوبل پزشكی به طور مشترك به سه دانشمند جیمز روتمان و رندی شكمان آمریكایی و توماس زدهوف آلمانی به دلیل كشفیات آنها در مورد دستگاه تنظیم كننده ترافیك وزیكول كه سیستم اصلی حمل‌ ونقل در سلول های انسان است، اهدا شد.

همچنین در دومین روز هفته نوبل، جایزه نوبل فیزیك به طور مشترك به فرانسوا انگلرت و پیتر هیگز اهدا شد.

این جایزه برای پژوهش ۵۰ ساله این دو دانشمند به دلیل كشف نظریه مكانیسمی ذره گریزان بوزون هیگز به آن ها تعلق گرفت. این نظریه به درك بهتر منشا توده ذرات زیر اتمی و كشف ذرات بنیادی پیش بینی شده، كمك كرده است.

جایزه نوبل شیمی نیز امسال به سه دانشمند به نام های مارتین كارپلاس، مایكل لویت و آریه وارشل برای توسعه مدل های مولتی اسكیل برای سیستم های شیمیایی پیچیده تعلق گرفت.

جایزه نوبل ادبیات نیز به آلیس مونرو نویسنده كانادایی برای شاهكارهای ادبی در زمینه داستان كوتاه معاصر اهدا شد.

سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی نیز برای تلاش های گسترده برای از بین بردن سلاح های شیمیایی جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۳ را از آن خود كرد.

امسال دكتر محمد هاشم پسران استاد ایرانی نیز در حوزه اقتصاد نیز یكی از نامزدهای برتر نوبل اقتصادی معرفی شده بود. برخی از سایت های علمی بین المللی از دكتر پسران به عنوان چهارمین اقتصاددان جهان نام می برند. /ایرنا