اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برنج هندی قد می‌كشد برنج ایرانی پس می‌رود



اخبار,اخبار اجتماعی,برنج‌های وارداتی


 اخباراجتماعی - برنج هندی قد می‌كشد برنج ایرانی پس می‌رود

اگر برنج‌‌های وارداتی هندی در مرحله اول توزیع سبد كالا در میان شهروندان توزیع نمی‌ شد چند انبار دیگر برنج در معرض آلودگی بود و آیا این برنج‌های در معرض آلودگی در دور دوم توزیع سبد كالا جایی خواهند داشت؟

ماجرای واردات برنج به كشور به معضلی دامنه‌دار تبدیل شده و گویا تنها از شكلی به شكل دیگر تبدیل می‌شود.

اگرچه عبدالمهدی بخشنده، معاون وزیر جهاد كشاورزی در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام كرده بود كه چندی پیش و در غیاب اصحاب رسانه تنی چند از كارشناسان وزارت جهاد كشاورزی و سازمان ملی استاندارد به هندوستان سفر كردند، زمین‌های زیر كشت برنج در شبه‌قاره را مورد بررسی قرار داده‌اند و نتیجه حاصل حكایت از سالم بودن برنج‌های هندی دارد و یك عضو كمیسیون كشاورزی مجلس نیز تایید كرده است كه برنج‌های هندی آلوده نیستند اما روز گذشته رییس انجمن برنجكاران اعلام كرد كه برنج‌های وارداتی در انبارها سمی می‌شوند.

رییس انجمن برنجكاران با اشاره به اینكه سرانه مصرف سالانه برنج هر ایرانی 36 كیلوگرم است، گفت كه در حال حاضر یك میلیون و 400 هزار تن برنج مازاد بر نیاز وارد كشور می‌شود كه با تلنبار شدن در انبارهای غیرفنی، آلوده به سموم مختلف و آفلاتوكسین شده و تبدیل به برنج آلوده و مسموم می‌شوند.

وی افزود: با توجه به اینكه انبارهای كشور فنی نیست مجبورند انبار‌ها را علیه موش و آفات، سم‌پاشی یا ضد عفونی كنند ضمن اینكه در نگهداری طولانی‌ نیز خطرات رطوبت و آفلاتوكسین وجود داشته و برنج را آلوده می‌كند. علیزاده مبدا واردات برنج را بیشتر از هند و سپس پاكستان و تا حدی تایلند و ویتنام عنوان كرد و افزود: معلوم نیست برای مازاد برنج چه اتفاقی می‌افتد زیرا نهایتا تا یك سال می‌تواند در انبار‌ها نگهداری شود در حالی كه انبارهای كشور فنی نیستند و توان نگهداری طولانی‌مدت برنج را ندارند.

این سخنان رییس انجمن برنجكاران در حالی است كه بر اساس آمار گمرك با اصرار تهران صادر‌كنندگان برنج هندوستان باید محصول خود را تحت گواهی استانداردهای مختلف جهانی درآورند، به همین دلیل میزان صادرات برنج باسماتی هندوستان به ایران از ژانویه سال 2014 به‌شدت كاهش یافته است. صادرات برنج باسماتی به ایران در سال مالی 2014 ، حدود 40 درصد كل صادرات هند به ایران را كه عمدتا غلات بوده است شامل می‌شود.

اما بر اساس اعلام انجمن صادر‌كنندگان برنج هندوستان، صادرات برنج باسماتی كه 130 هزار تن در ژانویه 2014 بود به 89 هزار تن در فوریه و 55 هزار و 210 هزار تن در ماه مارس رسیده است. به هر حال باید توجه داشت كه رتبه صادرات هندوستان به ایران در سال 92 به 3 رسیده است و به هر حال این رشد به لطف افزایش واردات برنج‌هایی است كه از هند وارد كشور شده است.

اگر برنج‌‌های وارداتی هندی در مرحله اول توزیع سبد كالا در میان شهروندان توزیع نمی‌ شد چند انبار دیگر برنج در معرض آلودگی بود و آیا این برنج‌های در معرض آلودگی در دور دوم توزیع سبد كالا جایی خواهند داشت؟ واردات این محصول مهم كشاورزی از هند كه برای ما هندی به شكل یك منبع درآمد ارزی بزرگ تبدیل شده است در حالی است كه در گذشته هم حسن  ركنی، معاون وزیر كشاورزی با اشاره به تراز بازرگانی منفی ? میلیارد دلاری كشاورزی ایران گفت كه تراز بازرگانی منفی برای كشوری با توانایی‌ها و ظرفیت‌های ایران اصلا شرایط مناسبی نیست و تراز بازرگانی بخش كشاورزی به منفی 8 میلیارد دلار رسیده است.

برنج ایرانی در معرض خطر كم‌آبی
جمیل شایق، رییس انجمن برنجكاران با تاكید بر اینكه كم‌آبی كشت و تولید برنج ایرانی را تهدید می‌كند، گفت: در حال حاضر یك میلیون و 400 هزار تن برنج مازاد وارداتی در كشور وجود دارد كه به دلیل نگهداری بیش از حد در انبارها احتمال آلودگی آن وجود دارد.  وی درباره میزان تولید برنج در كشور گفت: سال گذشته 2 میلیون و 300 هزار تن تولید برنج داشته‌ایم.

 

از طرفی وزارت بهداشت بر اساس برررسی‌هایش اعلام كرد كه هر ایرانی روزانه 98 گرم برنج مصرف می‌كند كه به طور متوسط سرانه مصرف در ماه حدود 3 كیلو و به طور سالانه 36 كیلوگرم است كه وزارت بازرگانی این میزان را تا 42 كیلوگرم هم اعلام كرده است. او با بیان اینكه حداكثر نیاز كشور برای واردات برنج حدود 500 تا600 هزار تن است، گفت: در سال 92، ‌به میزان2 میلیون تن برنج وارداتی داشتیم كه اگر بخواهیم محاسبه كنیم، یك میلیون و 400 هزار تن برنج مازاد وجود داشت. 

 

رییس انجمن برنجكاران با بیان اینكه كم‌آبی شرایط برنج ایرانی را تهدیده می‌كند، افزود: در حال حاضر شالیكاران در سواحل گیلان، مازندران و گلستان با كمبود آب برای آبیاری مزارع مواجهند و كم‌آبی برنج ایرانی را تهدید می‌كند. شایق با بیان اینكه اگر در خرداد ماه بارندگی نداشته باشیم بخشی از شالیزارها خشك می‌شوند، گفت: اكنون وزارت نیرو برنامه‌یی برای آبرسانی به مزارع  شمالی كشور ندارد.
اخبار اجتماعی -  اعتماد


ویدیو مرتبط :
ترفند جدید سودجویان در حوزه واردات برنج و مخلوط کردن آن با برنج ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تبلیغ برنج هندی به اسم ایرانی در تلویزیون


یک کارشناس بازرگانی با اشاره به اختلاف ۵۰۰ هزارتنی آمار سازمانهای متولی در مورد نیاز به واردات برنج، گفت: به نظرم افزایش تعرفه، با وجود نیاز به واردات باعث افزایش قیمت برنج می‌شود.

خبرگزاری فارس: مجید رضا حریری کارشناس بازرگانی در مورد واردات برنج هندی و اینکه گفته می‌شود هندی‌‌ها در صدد افزایش قیمت برآمده‌اند، اظهار داشت: تولید و واردات برنج طی ۱۰ سال اخیر همواره مورد مناقشه بوده است و پس از اجرای قانون انتزاع که بخشی از مجوز واردات اساسی از جمله برنج به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد، این مناقشه بیشتر شده است، چرا که متولی تنظیم بازار نظارت صنعت، ‌معدن و تجارت است.

وی با اشاره به اختلاف آمار سرانه مصرف برنج در کشور از سوی سازمانهای متولی،‌ گفت: انجمن واردکنندگان برنج می‌گوید سالانه ۹۰۰ هزار تن برنج باید وارد کشور شود، اما وزارت جهاد کشاورزی این رقم را ۵۰۰ هزار تن اعلام کرده و انجمن تولید کنندگان برنج این رقم را ۴۰۰ هزار تن می‌داند و اختلاف نیم میلیون تنی بر سر واردات برنج نتیجه‌اش آن می‌شود که بیش از یک سال واردات برنج در کشور ممنوع می‌شود.

رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اما در همان برهه یک ساله و در زمان ممنوعیت واردات برنج بیش از ۴۵۰ هزار تن برنج به بهانه کارت‌های ملوانی و پیله‌وری وارد کشور شد.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود برخی دست‌های پشت پرده درصدداند تا با افزایش قیمت برنج وارداتی از هند افزایش قیمت برنج داخلی را توجیه کنند خاطر نشان کرد: قیمت برنج وارداتی از هند حدود یک سوم قیمت برنج داخلی است و مشکل اینجاست که برخی انحصارطلبی‌ها و تقلب در این میان باعث شده است که فقط مصرف کننده زیان ببیند.

به گفته حریری با آنکه تبلیغات کالاهای خارجی در رسانه ملی ممنوع است، اما وارد کنندگان برنج هندی تحت عنوان برند ایرانی کالای خود را به راحتی در رسانه ملی تبلیغ می‌کنند.

وی با رد این موضوع که برخی تجار ایرانی و وارد کنندگان برنج تمایل به افزایش قیمت برنج هندی دارند، گفت: منفعت هر تاجری در این است که کالا را ارزان‌تر بخرد تا بتواند در فضای رقابتی و با قیمت پایین کالا را به فروش برساند.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین بین این نکته اشاره کرد که متاسفانه طی چند سال گذشته سود برخی واسطه‌ها در واردات برنج از هند همواره سبب افزایش قیمت بوده است.

وی گفت: در سال ۹۰ تا ۹۱ که نرخ ارز به یکباره جهش فزاینده‌ای داشت و دولت ارز ارزان‌ قیمت ۱۲۲۶ تومانی به برنج اختصاص می‌داد، شاهد بودیم که ما برنج را از قیمت سایت‌های معتبر جهانی هم گران‌تر وارد کشور می‌کنیم و اگر برنجی در هند ۸۰۰ دلار در هر تن قیمت داشت در کشور ما ۱۱۰۰ دلار فاکتور می‌شد و وقتی علت را جویا می‌شدیم تنها پاسخ این بود که این برنج متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در تنظیم بازار برای واردات کالا نباید به سمتی برویم که مصرف کننده متضرر شود افزود: افزایش تعرفه واردات برنج به نفع وارد کننده و مصرف کننده نیست و فقط پول آن به جیب دولت می‌رود قیمت تمام شده در بازار بالا رفته، ولی منفعتش به خزانه دولت واریز می‌شود.

حریری این را هم گفت: که مرغوبیت کالای وارداتی یکی از مواردی است که نباید به سادگی از آن گذشت و ذائقه‌ ایرانی به درست یا غلط طی این سالها به برنج هندی عادت کرده است و نمی‌توان با ذائقه مصرف کننده بازی کرد.

حریری با انتقاد از اینکه تجارت برنج به صورت انحصاری در دست عده‌ای خاص و برندهای خاص قرار گرفته است گفت: کاملا واضح است که بیشترین سود نه به جیب کشاورز و تولیدکننده می‌رود و نه در جیب مصرف‌کننده بلکه در این میان برخی رانت‌ها وجود دارد که اجازه می‌دهد قیمت‌ها در بازار به این شکل تغییر کند.