اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برنامه مشترک آمریکا و عربستان برای جلوگیری از پس گرفتن حلب توسط اسد



اخبار سوریه,درگیریهای سوریه

برنامه مشترک آمریکا و عربستان برای جلوگیری از پس گرفتن حلب توسط اسد

عربستان سعودی با هماهنگی اردن، برنامه مقابله با وضعیت بحرانی سوریه را تدوین کرده است. هدف از این برنامه، مقابله با تصرف شهر حلب در شمال سوریه و در نتیجه دور شدن گزینه سرنگونی مسلحانه دولت سوریه است.

یک روزنامه عربی از برنامه مشترک آمریکا و دو کشور عربی برای جلوگیری از پیروزی ارتش سوریه در شهر حلب خبر داد.

به گزارش عصر ایران، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی به تازگی از استقرار شماری از نظامیان خود و تجهیزات سنگین نظامی از جمله موشک های پاتریوت و جنگنده های اف - 16 در اردن خبر داده اند تا ارتش آمریکا بتواند با احتمالات ناگهانی در سوریه، مقابله کند.

همزمان آمریکا برای نخستین مرتبه اعتراف کرد واشنگتن گزینه اعمال منطقه محدود پرواز ممنوع در جنوب سوریه و در مرزهای اردن را بررسی می کند.

این موضوع احتمال استفاده از مرزهای اردن در عملیات نظامی علیه حکومت سوریه را مطرح می کند.

خبرهای غیررسمی منتشر شده نشان می دهد آمریکا و عربستان سعودی تصمیم مشترکی اتخاذ کرده اند که براساس آن، عربستان سعودی با هماهنگی اردن، برنامه مقابله با وضعیت بحرانی سوریه را تدوین کرده است. هدف از این برنامه، مقابله با تصرف شهر حلب در شمال سوریه و در نتیجه دور شدن گزینه سرنگونی مسلحانه دولت سوریه است.

به نوشته این روزنامه، در حال حاضر نفوذ نظامی آمریکا در اردن تقویت می شود و مقامات ارشد عربستان سعودی از جمله شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت و سعود الفیصل وزیر خارجه این کشور فعالیت های دیپلماتیکی را آغاز کرده اند که هدف آن جلوگیری از بازپس گیری شهر حلب توسط ارتش سوریه است.

به اعتقاد ناظران، در صورتی که ارتش سوریه بتواند شهر حلب را از سیطره مخالفان پس بگیرد می توان گفت حکومت اسد به میزان زیادی از گزینه سقوط دور شده است.

پیش بینی می شود ارتش سوریه به زودی به همراه نظامیان حزب الله لبنان با حمله به شهر حلب، کنترل آن را دوباره به دست بگیرد. ارتش سوریه به همراه اعضای حزب الله پیش از این توانستند کنترل شهر القصیر را از سیطره مخالفان پس بگیرند. این پیروزی بزرگ، نه تنها روحیه نظامیان ارتش سوریه را افزایش داد بلکه معادلات جنگ داخلی این کشور را به سود دمشق متمایل کرد.

در بخش دیگری از گزارش القدس العربی آمده است: گروه کشورهای غربی و عربی حامی مخالفان دولت سوریه هم اکنون به دو گروه تقسیم شده اند. گروه نخست به دنبال ادامه درگیری ها در سوریه از طریق موازنه دوباره قدرت طرف های درگیر در این کشور هستند. منظور آنها اعطای سلاح های قدرتمندتر به مخالفان مسلح در سوریه است.

گروه دوم نیز از نگرانی های خود از ادامه پیروزی های ارتش سوریه علیه مخالفان مسلح نگران هستند.

امروز منافع این دو گروه در نقطه مشترکی به یکدیگر رسیده است و آن نقطه مشترک، تلاش برای جلوگیری از پیروزی تعیین کننده ارتش سوریه در حلب قبل از برگزاری کنفرانس ژنو -2 است.با اشاره به این نکته می توان دلیل اطلاع رسانی های مستمر آمریکا درباره برنامه های نظامی اش در اردن را درک کرد.

همچنین به تازگی اظهارات مقامات آمریکایی درباره استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه افزایش یافته است تا برای اجرای ایده جدید این کشور در برقراری منطقه پرواز ممنوع در منطقه جنوبی سوریه، زمینه چینی صورت بگیرد گرچه چنین اقدامی با خطرات و نگرانی های مختلف بین المللی روبه رو است./عصرایران

 

 


ویدیو مرتبط :
استهداف مروحیة للطیران الاسدی فی ریف حلب+++هدف قر ار دادن هلیکوپتر نیروی هوایی رژیم اسد در ریف حلب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یمن میزبان مرکز مشترک جاسوسی آمریکا، مصر و عربستان



پیروزی بارسلونا و رئال مادرید

 

دو مرکز امنیتی و جاسوسی مشترک آمریکا، عربستان، مصر و یمن در این کشور مستقر می شود.به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، هدف از ایجاد این دو مرکز در خاک یمن، اجرای ماموریت های امنیتی و عملیات های ویژه عنوان شده است.

 

استقرار این مراکز برای انجام هماهنگی اطلاعاتی - امنیتی  براساس اعمال فشار و درخواست های دولت یمن برای مقابله با القاعده و فعالیت های تروریستی آن در این کشور صورت می گیرد.

یک منبع دیپلماتیک عربی در این باره گفت: دو دفتر هماهنگی و یکپارچه سازی اقدامات جاسوسی و امنیتی در یمن مستقر شده اند و فعالیت های آن در راستای تلاش های بین المللی مبارزه با تروریسم است.

وی افزود: همچنین جمعی از کارشناسان مقابله با گروه های تروریستی و افراط گرا در این مراکز مستقر می شوند. این کارشناسان از کشورهای اردن ، مصر، آمریکا و عربستان سعودی هستند.  البته بیشترین تعداد کارشناسان، از کشور مصر هستند که در زمینه گروه های افراط گرای اسلامی فعالیت می کنند. همچنین عربستان سعودی نیز از لحاظ مالی از این مرکز حمایت می کند.

این دو مرکز شبیه به دو مرکزی هستند که از سال ها پیش برای مبارزه با گروه های تروریستی توسط آمریکا در افغانستان ایجاد شدند و تاکنون فعالیت آنها ادامه دارد.

منابع آگاه در این باره گفتند که این دو مرکز هماهنگی اطلاعاتی امنیتی و جاسوسی در یمن با هدف اجرای ماموریت های ویژه در کنار فعالیت های امنیتی فعالیت می کنند.

این دو مرکز همچنین از فناوری های سطح بالا و بسیار پیشرفته براساس استانداردهای آمریکا برخوردارند و با هدف تعقیب و بازداشت اعضای القاعده ایجاد شده اند.

فعالیت های این دو مرکز، دائمی و نه موقت خواهد بود لذا برنامه ریزی ها برای فعالیت های چند ساله این مرکز صورت می گیرد.

گفتنی است یمن واقع در جنوب شبه جزیره عربستان سعودی مدت هاست با معضل فعالیت های گسترده اعضای القاعده روبه رو است.

همچنین چند روزی است که موضوع ارسال بسته های حاوی مواد منفجره از یمن به مقصد شهرهایی در آمریکا و اروپا، نگاه ها را به سمت فعالیت های القاعده در یمن جلب کرده است.