اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برنامه قالیباف برای دوره جدید شهرداری تهران اعلام شد



کاندیدای شهرداری تهران,برنامه محمدباقر قالیباف,

برنامه قالیباف برای دوره جدید شهرداری تهران اعلام شد

قالیباف ۷ محور(مدیریت و منابع انسانی، توسعه اجتماعی ـ فرهنگی، شهری بااصالت و هویت ایرانی ـ اسلامی، شهری با عملکردهای ملی و جهانی، شهر پاک، حمل و نقل و ترافیک، شهرداری و معماری) را برای شهرداری آینده مطرح کرده است.

 دقایقی پیش محمد‌باقر قالیباف شهردار فعلی تهران برنامه‌های جدید خود را برای مدیریت آینده شهری مطرح کرد در مقدمه برنامه محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران آمده است:

کلانشهر تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران و ام‌القرای جهان اسلام با برخورداری از جمعیت بالغ بر 8 میلیون نفر و مساحت تقریبی 720 کیلومتر مربع، بیست و هفتمین کلانشهر بزرگ و شانزدهمین کلانشهر پرجمعیت جهان بوده و دارای موفقیت‌های ژنوپولیتیکی حساسی در منطقه خاورمیانه است.

تهران پایتخت 200 ساله ایران، آیینه تمام نمایی از تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین به شمار رفته و از این رو دربرگیرنده میراث مادی و معنوی غنی است.

برنامه حاضر تحت عنوان (توسعه اجتماعی شهر: تهران مسیر پیشرفت و عدالت) برگرفته از اسناد طرح جامع، مجموع اقدامات و دستاوردهای شهرداری تهران به ویژه اقدامات 8 ساله اخیر، تحلیل وضعیت موجود، تبیین آینده مطلوب، شناسایی مسیرهای مناسب برای رشد و توسعه و در راستای تحقق چشم‌انداز توسعه بلند‌مدت شهر تهران است.

چشم‌انداز توسعه شهر
چشم‌انداز توسعه بلند مدت شهر تهران ، که سیمای مطلوب شهر در افق طرح و میثاقی برای توسعه پایداری کلانشهر تهران و پایتخت کشور است، هماهنگ با چشم‌انداز 20 ساله کشور، مبتنی بر آرمان‌های زیر است.

* تهران، شهری با اصالت و هویت ایرانی ـ اسلامی (شهری که برای رشد تعالی انسان و حیات طیبه ، سازمان می‌یابد)

* تهران، شهری دانش‌پایه، هوشمند و جهانی

* تهران، شهری سرسبز و زیبا، شاداب و سرزنده با فضای عمومی متنوع و گسترده

* تهران، شهری امن و مقاوم در برابر انواع آسیب‌ها و مقاوم در برابر مخاطرات و سوانح

* تهران، شهری پایدار و منسجم با ساخت مناسب برای سکونت، فعالیت و فراقت

* تهران، شهری روان با رفاه عمومی و زیرساخت‌های مناسب، همراه با تعدیل نابرابری‌ها و تأمین تمامی حقوق شهروندی

* تهران، کلانشهری با عملکردهای ملی و جهانی و با اقتصادی مدرن به مرکزیت امور فرهنگی ـ پژوهشی و سیاسی در سطح کشور و حداقل یکی از سه شهر مهم و برتر منطقه آسیای جنوب غربی.

اصول حاکم در برنامه:
* اصل (ارزش‌مداری و اخلاق‌محوری)

* اصل (نگرش سیستمی و نگاه همه‌جانبه و یکپارچه به توسعه شهری)

* اصل مدیریت کارآمد و جهادی

* اصل (انعطاف‌پذیری و قابلیت کسب بهترین جایگاه)

* اصل (عدم تمرکز، توزیع قدرت و تقویت مشارکت عمومی)

* اصل (چابک‌سازی و برون‌سپاری و مدیریت کارفرمایی)

* اصل (قانون‌مداری و برنامه‌محوری)

* اصل (سلامت و شفافیت)

* اصل ( توجه به تعهد، تخصص و شایستگی)

* اصل (عدالت‌محوری، توجه به حقوق شهروندی و توجه به منافع عمومی)

* اصل (مسئولیت همگانی و پاسخگویی چندجامعه و پذیرش نظارت همگانی)

* اصل (توجه به کیفیت، سرعت در عمل با ثبت هزینه بهینه)

* اصل (تأکید بر حفظ و ارتقای منابع انسانی)

* اصل (تأکید بر استفاده بهینه از منافع مالی و حرکت به سوی کسب درآمدهای پایدار)

برنامه محمدباقر قالیباف کاندیدای شهرداری تهران برای دوره جدید در 7 محور تنظیم شده است که عبارتند از:

محور اول:مدیریت و منابع انسانی،

محور دوم: توسعه اجتماعی ـ فرهنگی

محور سوم: شهری بااصالت و هویت ایرانی ـ اسلامی

محور چهارم: شهری با عملکردهای ملی و جهانی

محور پنجم: شهر پاک

محور ششم: حمل و نقل ترافیک

محور هفتم: شهرداری و معماری

توضیح: در حالی محمدباقر قالیباف برنامه پیشنهادی خود را برای شهرداری آینده تهران در 7 محور تقدیم اعضاء شورای شهر کرده است که در ادامه هر کدام از این محورها دارای سیاست‌ها و راهبردهای خاص خودشان است./خبر گزاری فارس

 


ویدیو مرتبط :
خدمات دکتر قالیباف در شهرداری تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کنایه کرباسچی به قالیباف: نباید باردیگر زمینه حضور یک نظامی در شهرداری تهران فراهم شود



کنایه کرباسچی به قالیباف

کنایه کرباسچی به قالیباف: نباید باردیگر زمینه حضور یک نظامی در شهرداری تهران فراهم شود/ پیشنهاد شهرداری را قبول نمی کنم

کرباسچی می گوید یکبار زمینه حضور افراد نظامی در شهرداری فراهم شده، اما نباید این روند تبدیل به یک روال شود، چراکه روحیه کار شهرداری، عمرانی و فرهنگی است.

غلامحسین کرباسچی - شهردار دهه‌های 60 و 70 و بسیاری از مدیرانش با اتهام تخلف مالی از شهرداری بیرون آمدند؛ اما خود و مدیران هم‌راهش بعد از تبرئه دیگر به هیچ مسئولیتی برنگشتند. اتهاماتی جنجالی و تبلیغاتی گسترده این شهردار و شهرداری آن دوران را با همه نقاط ضعف و قوت احاطه کرد در حالی که به استناد مدارک قانونی و منتشر شده از سوی مراجع قضایی عموم همکاران او از آن اتهامات تبرئه و تنها در مورد شخص وی یکی از اتهامات تایید شد. اتهامی که از نظر خودش قانونی نبوده و همه اسناد و مدارک برای مجاز بودن اقدامش موجود بود.

 

به هر حال آنچه در افکارعمومی از دوره شهرداری کرباسچی در خاطره‌ها مانده این است که اگر تخلفاتی هم کرد برای عمران تهران خدمت هم کرد و البته در برآیند این دو نظر تاریخ به قضاوت نشسته است.

 

حرف و حدیث‌های پشت سر کرباسچی از سال‌های مسئولیتش در شهرداری تهران، پرونده سازی‌ها، انفصال از خدمت و بعد دلخوری از مسئولان دوران خود که همه اینها زمینه دلزدگی برای بازگشت به پشت میز را به همراه داشته زمینه‌ای برای گفت‌وگو با او شد.

 

با او در این دو ساعت و اندی در مورد دوران شهردار بودنش، پروژه‌ها و اقداماتی که در آن دوران انجام داد، حواشی و اختلافات در شهرداری و با دولت و مشکلات و نواقص قوانین و آئین‌نامه‌ها در شهرداری و نظارت بر کار شهردار و شهرداری ... و در نهایت اتهامات و دادگاهی که داشت صحبت کردیم.

 

وی در گفت‌وگو با ایسنا که بخش‌هایی از آن امروز به صورت اجمالی منتشر می‌شود، در پاسخ به این سوال که شهردار جدید تهران باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: شهردار حتما باید مصوب شورای شهر باشد و اعضا باید کاری کنند که جایگاه شورا دراین انتخاب تثبیت شود. باید توجه داشت که این انتخاب به همراه نظارت مهم‌تر از این است که یک نفر شهردار بشود یا نشود. شورای شهر هنوز هم در بسیاری ازشهرها و کلانشهرها جزو بخش‌های متروکه محسوب می‌شود و می‌ارزد که شوراهای شهر حتی با سلیقه‌های متفاوت دست به دست هم بدهند و جایگاه شورا را حفظ کنند و نگذارند که با اختلافات دیدگاهی وسیاسی، شورا مقهور نهادها و ارگان‌های دیگر شود و شهردارشان برآنها ناظر شود.

 

شهردار تهران باید فردی باشد که چهره سیاسی‌اش غلبه نداشته باشد

شهردار تهران در دوران پس از جنگ تحمیلی در ادامه با بیان اینکه شورای شهر باید کار کارشناسی در انتخاب شهردار داشته باشد، نه کارسیاسی ، اظهار کرد: درست است که چهره شهردار، چهره سیاسی است ولی در همین تهران هم منهای بحث سیاسی باید فردی انتخاب شود که چهره سیاسی‌اش غلبه نداشته باشد و درعوض فردی توانمند درحوزه اجرایی و با سابقه کار در شهرداری می‌تواند موثرتر باشد. ضمن اینکه باید برنامه و دانش مناسب را برای این کار ارائه کند.

 

وی تاکید کرد: نباید فردی که مثلا از آموزش وپرورش آمده و خاک و گل کارگاه را نخورده و یا حتی افراد نظامی انتخاب شوند. یکبار زمینه حضور افراد نظامی دراین حوزه فراهم شده، اما نباید این روند تبدیل به یک روال شود، چراکه روحیه کار شهرداری، عمرانی و فرهنگی است. درعین حال اگر شهردارتهران ویژگی‌های فوق را نداشته باشد، سایر ارگان‌ها وسازمان‌ها نیز نمی‌توانند با او همکاری کنند و شهردار نیز نمی‌تواند درآنها اعمال نفوذ کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد. به همین دلیل شورا باید کسی را انتخاب کند که جای هیچ تشکیکی در آنها وجود نداشته باشد و از هرحرف ‌وحاشیه‌ای دوری کند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان چنین گزینه‌ای را برای انتخاب شهردار دارند؟ گفت: هنوزحرفی با کسی دراین رابطه نزده‌ام و صحبت خودم را دارم، ولی فکرمی‌کنم چنین گزینه‌ای ازسوی اصلاح‌طلبان وجود داشته باشد.

 

کرباسچی که موافق انتخاب مجدد قالیباف به عنوان شهردار تهران نیست، در توضیح آن اظهارکرد: با اینکه کسی درشهری برای سمتی رای نیاورده باشد وبخواهد دوباره درپست خود بماند، مخالفم و به نظرم خودشان نیزچنین علاقه‌ای ندارند و قبلا هم گفته‌اند که پس ازاین دوره، درشهرداری باقی نمی‌ماند. البته اگرضرورتی ایجاب کند و شورا تشخیص بدهد، می‌تواند یکی ازگزینه‌ها باشد.

 

معتقدم که شهردار تهران باید حداکثر در دهه 50 عمرخود باشد. این ویژگی کمک می‌کند تا با مسائل روز شهرتهران و نیاز نسل جوان و جمعیت عمده آن که زیر 35 سال هستند ارتباط بیشتری برقرار کند. مدیران گذشته هرچقدر هم که به تصور عده‌ای توانمند باشند، به درد مشورت دادن می‌خورند.

 

وی در عین حال تاکید دارد که اگر پیشنهاد شهرداری تهران برای خود او هم مطرح شود قبول نخواهد کرد و ادامه داد: دلیل آن هم مسائل شخصی است که به خودم برمی‌گردد. 60 سال سن دارم و دیگر بازنشسته شده‌ام و باید نیروهای جوان، توانمند و پرانگیزه وارد صحنه شوند وما هم اگر چیزی بدانیم، با دادن مشورت کمکشان کنیم. این روند باید درکل دولت هم‌ اینطور باشد./ایسنا