اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برنامه جدید ایران برای مقابله با توطئه نفت



اخبار,اخبار اقتصادی , قیمت نفت

بزرگترین ترمینال شناور نفتی جهان در خلیج فارس راه اندازی شد

یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت از کاهش صادرات نفت ایران از خلیج فارس به بازارهای جهانی با راه اندازی بزرگترین ترمینال شناور نفتی جهان خبر داد.

به گزارش مهر، محمد رنجبر در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به بهره برداری از ترمینال شناور نفتی خلیج فارس به عنوان بزرگترین ترمینال شناور نفتی جهان و پیشرفته ترین سازه صنعت نفت جهان در خلیج فارس، گفت: یکی از مهمترین اهداف خرید و بهره برداری از این ترمینال شناور نفتی افزایش ضریب ایمنی و کاهش هزینه های تولید و صادرات نفت خام ایران در خلیج فارس است.

رییس پایانه شناور نفتی صادرات خلیج فارس با اعلام اینکه این ترمینال پیشرفته نفت جهان از ظرفیت دریافت روزانه 200 هزار بشکه نفت خام برخوردار است، افزود: همچنین این سازه غول پیکر نفتی از توان و ظرفیت صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت در منطقه خلیج فارس برخوردار است.

این مقام مسئول با اشاره به طراحی و ساخت این کشتی نفتکش غول پیکر با مشارکت شرکت سامسونگ کره جنوبی، اظهار داشت: تمامی مراحل راه اندازی، بهره برداری و راهبری پایانه شناور صادراتی خلیج فارس توسط متخصصان داخلی انجام گرفته است.

رنجبر با یادآوری اینکه در ساخت راه اندازی و بهره برداری از این ترمینال شناور صادراتی نفت بر بالاترین استانداردهای جهانی رعایت شده است، افزود: این نفتکش غول پیکر دارای 5 پمپ صادراتی با ظرفیت انتقال 32 هزار بشکه نفت خام در ساعت است.

رنجبر همچنین درخصوص آخرین وضعیت ترمینال شناور نفت سورنا گفت: با نظر هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، فعلا ترمینال شناور نفتی سورنا بازنشسته نمی شود و در منطقه بهرگان خلیج فارس باقی می ماند.

این مقام مسئول در شرکت نفت با بیان اینکه پیش بینی می شود از ترمینال شناور نفتی سورنا برای پشتیبانی تولید و صادرات نفت میدان مشترک اسفندیار در خلیج فارس استفاده شود، افزود: یکی دیگر از سناریوها استفاده از این شناور غول پیکر انجام تعمیرات اساسی بوده به شرکت ملی نفت باید درباره آن اظهار نظر کند.

بزرگترین ترمینال شناور نفتی جهان با ظرفیت 2.2 میلیون بشکه ظرفیت ذخیره سازی، بارگیری و تخلیه نفت در آب های خلیج فارس امروز در حالی افتتاح شد که اولین محموله نفت این ترمینال توسط یک کشتی نفتکش ژاپنی بارگیری شد.
اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
برنامه دولت برای مقابله با کاهش قیمت نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برنامه اعراب برای کاهش درآمد نفتی ایران/ حراج نفت با تخفیف ویژه



برنامه اعراب برای کاهش درآمد نفتی ایران/ حراج نفت با تخفیف ویژه

پس از شکست طرح اعراب برای افزایش تولید نفت و کاهش بهای جهانی طلای سیاه، اخیرا برخی از کشورهای عربی به منظور کاهش درآمدهای نفتی ایران به‌ویژه در بازارهای آسیایی، فروش نفت با تخفیف‌های ویژه را در دستور کار قرار داده‌اند.

به گزارش مهر، با ادامه سیر صعودی بهای نفت خام در بازارهای جهانی، طرح 4 کشور عربی لیبی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت برای افزایش ضربتی تولید نفت به منظور جایگزین کردن نفت ایران با شکست همراه شده است.

برای نخستین بار در تابستان سالجاری میلادی قیمت طلای سیاه با ثبت یک رکورد جدید قیمتی به مرز 114 دلار در هر بشکه رسیده است و پیش بینی می‌شود با ادامه کاهش تولید نفت برخی از کشورهای عضو اوپک همچون عربستان، ادامه تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و بحران نفت در منطقه دریای شمال، نفت خام در روزهای آینده قیمت‌های بالاتری را به خود ببیند.

 با این وجود در هفته‌های اخیر برخی از کشورهای عربی عضو اوپک همچون کویت، امارات و عربستان، برنامه جدیدی را برای همراهی با غرب و کاهش درآمدهای نفتی ایران هدف گذاری کرده اند. با افزایش شدت تحریم‌های نفتی علیه ایران به ویژه در اتحادیه اروپا، بازارهای نفتی ایران به سمت کشورهای شرق و جنوب‌شرق آسیا همچون هند، چین، سریلانکا، ژاپن، سنگاپور و مالزی تغییر یافته است و هم اکنون بخش عمده صادرات طلای سیاه ایرانی به این کشورها در حال انجام است.

 کشورهای عربی هم به منظور کاهش صادرات نفت و درآمدهای نفتی ایران در بازارهای آسیایی، قصد دارند با ارائه تخفیف‌هایی در قیمت فروش نفت، زمینه کاهش بهای طلای سیاه در شرق آسیا را فراهم کنند. به‌عبارت دیگر با اوج گیری قیمت نفت خام در 3 بازار مدیترانه، سنگاپور و شمالغرب اروپا، اعراب برای کاهش قیمت طلای سیاه در شرق آسیا به عنوان بزرگترین بازار فعلی نفت ایران، نفت خود را برای عرضه در ماه سپتامبر 2012 میلادی با تخفیف‌های ویژه‌ای به خریداران بین المللی می‌فروشند.

 شرکت آرامکوی سعودی اخیرا در اقدامی قیمت هر بشکه نفت سبک خود در بازار آسیا 80 سنت و قیمت نفت سنگین خود را 39 سنت کاهش داده است و با تخفیف ویژه در اختیار مشتریان قرار می دهد.

 از سوی دیگر منابع کویتی اعلام کردند: این کشور عربی هم پس از آرامکوی عربستان سعودی، قیمت نفت خام صادراتی خود در بازار آسیا را 50 سنت در هر بشکه کاهش داده است. پس از شکست طرح اعراب برای افزایش تولید نفت و کاهش بهای جهانی طلای سیاه، باید دید شرکت ملی نفت ایران چه استراتژی جدیدی به‌منظور مقابله با این برنامه جدید نفتی اعراب به ویژه در بازارهای آسیایی را در دستور کار قرار می‌دهد./مهر