اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برنامه‌ریزی برای پرتاب ماهواره به فضا


رئیس سازمان فضایی ایران از ادامه تلاش برای بازپس گیری ماهواره بلوکه شده «مصباح» از کشور ایتالیا و برنامه ریزی برای پرتاب این ماهواره ایرانی به مدار زمین خبر داد.

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان فضایی ایران از ادامه تلاش برای بازپس گیری ماهواره بلوکه شده «مصباح» از کشور ایتالیا و برنامه ریزی برای پرتاب این ماهواره ایرانی به مدار زمین خبر داد.

برنامه‌ریزی برای پرتاب ماهواره «مصباح» به فضا

ماهواره «مصباح» یکی از نخستین پروژه های ماهواره ای پس از انقلاب محسوب می شود که پس از تعریف اولیه در اوایل انقلاب، ساخت آن در سال ۷۵ آغاز شد و ساخت مدل مهندسی و فضایی آن با مشارکت وزارت ارتباطات و یک شرکت ایتالیایی در سال ۷۷ کلید خورد.

این ماهواره در سال ۸۴ رونمایی شد و قرار بود به فضا پرتاب شود که به دلیل عدم همکاری کشورهای روسیه و ایتالیا، پرتاب آن به تاخیر افتاد. ماهواره «مصباح» چند سالی است که در مصادره کشور ایتالیا قرار دارد و به دلیل مشکلات تحریم، ایتالیا از تحویل آن به ایران خودداری کرده است.

با این وجود گفته می شد که به دلیل گذشت زمان از تعریف اولیه ماهواره «مصباح» و کاربردهایی که برای این ماهواره تعریف شده است، این ماهواره قابلیت پرتاب به فضا را نخواهد داشت.

محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران از تصمیم ایران برای پرتاب ماهواره «مصباح» خبر داد و گفت: تلاش برای بازپس گیری ماهواره بلوکه شده «مصباح» از کشور ایتالیا ادامه دارد.

وی با اشاره به پیچیدگی هایی که این ماهواره با آن روبه رو است اضافه کرد: ماهواره «مصباح» پس از چندین بار رفت و برگشت در کشور ایتالیا توقیف شده است و پس از شرایط برجام، مذاکرات برای بازپس‌گیری آن از سر گرفته شده است.

بهرامی با تاکید بر اینکه این تلاش ادامه دارد و متوقف نشده است افزود: به موازات این مذاکره، مذاکرات برای پرتاب ماهواره مصباح نیز آغاز شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: با وجودی که زمان طولانی از ساخت ماهواره «مصباح» می گذرد، در حال برآورد و تصمیم گیری برای شرایط پرتاب این ماهواره هستیم. براین اساس برآورد هزینه و سایر تصمیم‌گیری های ستادی در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه این پروژه در جریان بوده و متوقف نشده است، گفت: اگرچه مذاکرات برای بازپس گیری «مصباح» کند پیش می رود اما امیدواریم که به یک جمع بندی نهایی برای این ماهواره برسیم. البته پیش از این نیز پیگیری برای بازپس گیری این ماهواره وجود داشته و پس از برجام به صورت جدی تر این موضوع پیگیری شد.

بهرامی تاکید کرد: ما به دنبال حل مشکل و پرتاب ماهواره «مصباح» هستیم.

ماهواره «مصباح» از نوع ماهواره های مدار پایین بوده و برای فعالیتهای علمی تحقیقاتی و آموزشی کاربرد دارد. شناسایی منابع آبی، خاکی و معدنی و هواشناسی و نیز کنترل شبکه های آب، برق، گاز و کمک رسانی در حوادث غیرمترقبه از جمله اهداف اولیه ساخت و پرتاب این ماهواره عنوان شده بود.


ویدیو مرتبط :
پرتاب نخستین ماهواره از برنامه کوپرنیک به فضا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرتاب ماهواره وضوح بالا به فضا با قابلیت رصد یک جوجه در زمین



اخبار , اخبار علمی,پرتاب ماهواره وضوح بالا به فضا,قابلیت رصد یک جوجه در زمین

 

اخبار علمی - پرتاب ماهواره وضوح بالا به فضا با قابلیت رصد یک جوجه در زمین

یک ماهواره با هدف ثبت تصاویر وضوح بالا از زمین روز چهارشنبه (22 مرداد) از یک پایگاه نظامی در کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

ماهواره Worldview-3 بر روی موشک اطلس پنج از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ راهی فضا شد.

ماهواره Worldview-3 متعلق به شرکت DigitalGlobe در کلرادو بوده و توسط شرکت هوافضای Ball ساخته شده است. شرکتهای لاک‌هیدمارتین و ULA نیز در این پروژه 500 میلیون دلاری شرکت داشته‌اند.

به گفته سازندگان، ماهواره مذکور می‌تواند تصاویر اجسامی تا 30 سانتیمتر را نیز ثبت کند. قوانین دولتی ثبت تصاویر تا 25 سانتیمتر را آزاد گذاشته است.

این بدین معنی است که Worldview-3 می‌تواند تعداد جوجه‌ها و فضاهای پارکینگ را در سراسر جهان تشخیص دهد.

این ماهواره از 5.4 متر طول و 2.4 متر عرض برخوردار بوده و حداقل باید برای هفت سال در فضا دوام بیاورد اما کارشناسان مدعی هستند که Worldview-3 تا دو برابر زمان پیش‌بینی شده در فضا باقی خواهد ماند.

ماهواره مذکور برای بررسی دقیق سطح زمین از میان دود و مه با استفاده از ابزار آنبرد CAVIS – مخفف ابر، آئروسل،‌آب، بخار، یخ و برف – طراحی شده است.

این ابزار به ماهواره کمک می‌کند تا تصاویر دقیق را حتی با وجود آتش‌سوزی، ابر غبار، دوده و مه ثبت کند.

نیروی Worldview-3 با استفاده از پنلهای خورشیدی تامین می‌شود که طول و عرض ماهواره را به 5.8 در هفت متر افزایش می‌دهند. وزن این ماهواره 2812 کیلوگرم است.

ماهواره مذکور در ارتفاع 617 کیلومتری سطح زمین قرار گرفته و یک مدار کامل آن دور زمین 97 دقیقه طول می‌کشد.

Worldview-3 یکی از پنج ماهواره رصد زمین هستند که توسط شرکت DigitalGlobe مورد استفاده قرار دارند.

ماهواره‌های دیگر شامل حسگر ماهواره‌ای WorldView-2، حسگر ماهواره‌ای WorldView-1 و GeoEye-1 هستند که از وضوح 46 سانتیمتر برخوردارند.

حسگر ماهواره‌ای QuickBird این شرکت دارای وضوح 65 سانتیمتر بوده و ماهواره IKONOS می‌تواند اجسام را با وضوح 82 سانتیمتر مشاهده کند.

این ماهواره‌ها همچنین می‌توانند میزان سلامت درختان را نیز بررسی کنند.

اخبار , اخبار علمی,پرتاب ماهواره وضوح بالا به فضا,قابلیت رصد یک جوجه در زمین


تصویر دیواره بزرگ مرجانی استرالیا از ماهواره‌ WorldView-2

 

اخبار , اخبار علمی,پرتاب ماهواره وضوح بالا به فضا,قابلیت رصد یک جوجه در زمین


نیروگاه فوکوشیما که توسط ماهواره WorldView-2 ثبت شده است

 

اخبار علمی - ایسنا