اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برنامه‌ریزی برای استیضاح 5 وزیر



اخبار ,اخبار سیاسی ,استیضاح

 

اخبار سیاسی - برنامه‌ریزی برای استیضاح 5 وزیر

تندروها این‌بار برنامه‌ریز شده‌اند. برای پنج وزیر دولت روحانی برنامه‌ریزی كرده‌اند. برنامه‌ریزی برای «استیضاح» تا به نوبت وزرای اصلی دولت یازدهم را از گردونه خارج كنند.

اینها همان‌هایی هستند كه تنها دو سال پیش برای استیضاح نشدن وزرای محمود احمدی‌نژاد از جانشان مایه می‌گذاشتند و با شنیدن یك «قول شرف»، استیضاح را فراموش می‌كردند. حالا برای دولتی كه تنها شش ماه از آمدنش می‌گذرد برنامه‌ریزی‌های بلندمدت می‌كنند تا نشان دهند كه به این راحتی‌ها شكستی را كه خورده‌اند فراموش نخواهند كرد.

روز گذشته استیضاح وزیر راه به دلیل مشكلات منطقه‌یی به هیات رییسه رفت و بعد از آن خبر رسید كه محمدجواد ظریف گزینه بعدی است. برای استیضاحش مشغول جمع‌آوری امضا هستند. وزرای كشور، كشاورزی و نفت هم در «رزرو استیضاح» قرار دارند.

 

برای پایان كارشان هم برنامه‌ریزی زمانی كرده‌اند و قصد دارند تا پایان سال این پنج وزیر را كنار بگذارند و شاید سال آینده با ادامه همین برنامه‌ریزی بتوانند هیات دولت را از رسمیت بیندازند. برنامه‌ریز «جبهه پایداری» است و به صورت هدفمند جلو می‌رود. در سكوت مشكوك این روزهایشان مشغول برنامه‌ریزی هستند تا دولت را با مشكلات جدی روبه‌رو كنند.

وزیر راه- دعوا بر سر راه آهن
شش ماه بیشتر از آغاز به كار دولت یازدهم نگذشته است اما دردسرهای میراث محمود احمدی‌نژاد برای دولت نوپا تمامی ندارد. درخواست‌های منطقه‌یی نمایندگان در همین ماه‌های ابتدایی خود را نمایان كرده و ظاهرا راه‌حلی جز استیضاح برای وزیری كه از روز اول به دنبال سخت‌گیری بر او بودند را پیدا نكرده‌اند.

 

دعوای نمایندگان و وزیر راه بر سر راه آهن مشهد، شیروان، بجنورد، گرگان است؛ پروژه‌یی كه در دولت دهم آغاز شده بود اما آنگونه كه این 14 نفر می‌گویند دولت یازدهم آن را لغو كرده است. این 14 نماینده معتقدند به رییس‌جمهور و وزیر نامه نوشته و از آنها در این مورد سوال كرده‌اند، تذكر داده و جلسه هم گذاشته‌اند اما افاقه‌یی نكرده است.

عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان در همین مورد به ایسنا گفت: 960 میلیون یورو اعتباردر سال 92 برای این راه‌آهن، اختصاص یافته بود كه اگر قرارداد بسته نشود این پول از بین می‌رود و راه‌آهن بلاتكلیف می‌ماند. ما هم تا آخر سال بیشتر فرصت نداریم و برای همین مجبور شدیم به جای سوال، استیضاح وزیر را مطرح كنیم.

هدف‌گیری برای اخراج چهار وزیر
روز گذشته «تدبیر» به نقل از یكی از نمایندگان مجلس از تلاش عده‌یی از نمایندگان برای استیضاح چهار وزیر كابینه دولت یازدهم خبر داد و گفت: حالا كه ماجرای بودجه تمام شده برنامه این گروه در مجلس این است كه استیضاح وزیران خارجه و نفت را وارد فاز عملیاتی كنند. به گفته عباس تاییدرحمت برخی نمایندگان در تلاش هستند تا به هر نحوی شده پیش از عید دست‌كم دو وزیر دولت روحانی را وارد چرخه استیضاح كنند.

او البته این را هم می‌گوید كه طرح استیضاح وزیران روحانی تاكنون چندان با اقبال مواجهه نشده است. وی افزود: تحرك‌هایی در مجلس از طرف برخی نمایندگان عضو جبهه پایداری می‌بینیم كه به نظر می‌رسد كشور را دچار تنش می‌كند.

 

این نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای طرح استیضاح وزیران كشور و خارجه هستند و با نمایندگان برای افزایش بیشتر امضا‌ها مذاكره می‌كنند. این نمایندگان می‌گویند علت عدم شركت تعداد زیادی از نمایندگان در جلسه دو هفته قبل دولت و مجلس هم همین موضوع بوده است.

به گفته آنان این جریان تلاش می‌كند تا رابطه مجلس و دولت از حالت كنونی خارج شود و با استفاده از پتانسیل نمایندگان پر تعداد محافظه‌كار مواجهه‌هایی جدی‌تر از سوال و تذكر بین مجلس و دولت روحانی اتفاق بیفتد.

غیبت اعتراضی تندروها
اما كمی آن‌طرف‌تر یكی دیگر از نمایندگان مجلس به علت عدم حضور بخشی از نمایندگان مجلس در جلسه دولت و مجلس اشاره كرده است. محمد سادات‌ابراهیمی به تدبیر گفته است: حدود 20 نماینده با هماهنگی سازمان‌یافته در این نشست شركت نكرده‌اند تا مخالفت علنی خود را نشان دهند اما سایر نمایندگان به دلیل مشغله به این جلسه نرفتند. تعداد معدودی از نمایندگان بطور سازمان یافته در مجلس علیه دولت فعالیت می‌كنند. نیازی نیست كه اسامی آنها اعلام شود چرا كه مردم به خوبی آنها را می‌شناسند.»

سادات ابراهیمی می‌گوید: «این نمایندگان كه نزدیك به جبهه پایداری هستند با این اقدامات خود نمی‌توانند مجلس را در مقابل دولت قرار دهند و برای دولت خط و نشان بكشند چرا كه جو غالب مجلس تعامل با دولت یازدهم است.

ظریف نخستین هدف
عضو فراكسیون روحانیون مجلس در ادامه از تلاش برای استیضاح چهار وزیر دولت یازدهم خبر می‌دهد و می‌گوید: «شواهد و قراین نشان می‌دهد كه برخی‌ها به دنبال حذف برخی وزیران تاثیرگذار دولت روحانی هستند.» وی افزود: استیضاح وزیر صنعت و معدن كه در جریان است اما زمزمه‌های استیضاح آقای زنگنه وزیر نفت، آقای ظریف وزیر امور خارجه و آقای حجتی وزیر جهاد كشاورزی در دستور كار آنان قرار دارد. »

این نماینده مجلس نهم تاكید كرد: « این عده قصد دارند تا آغاز سال جدید این استیضاح‌ها را به سرانجام برسانند ولی مشكل‌شان در حال حاضر عدم همراهی اكثریت مطلق نمایندگان است. اما در تلاش هستند تا به بهانه‌های مختلف برای موفقیت طرح استیضاح وزیران روحانی یارگیری كنند. »عضو كمیسیون كشاورزی مجلس یادآور شد: «بیشتر ناراحتی این افراد از رویكرد دولت در عرصه دیپلماسی است و محمد جواد ظریف هدف نخست آنان است.»

لاریجانی جلوی تندروها را می‌گیرد؟
پنج وزیر دولت یازدهم به یمن برنامه‌ریزی‌های تندروها در معرض استیضاح قرار دارند. نكته اینجاست كه رییس مجلس شورای اسلامی كه روزی نوید همكاری دولت و مجلس را داده بود حالا در برابر تندورهای برنامه‌ریز كه قصد از گردونه خارج كردن یكی از نزدیك‌ترین یارانش یعنی وزیر كشور را دارند چه برخوردی خواهد كرد؟

 

آیا تندروهای برنامه‌ریز از سوی رییس مجلس قابل مدیریت هستند؟ تندروها این روزها به خوبی پیشرفت كرده‌اند. هر چند كه مدتی بود از تذكرهای آتشین و نطق‌هایشان آنچنان خبری نبود اما حالا معلوم شد كه ترجیح داده‌اند در سكوت دولت را به زمین بزنند. با برنامه‌ریزی جلو بروند و دیگر شتابزده تصمیم نگیرند.

با نمایندگان مجلس ساعت‌ها مذاكره می‌كنند تا تعداد امضاهای استیضاح‌ها را افزایش بدهند و با قدرت‌تر جلو بروند. سوال اصلی شاید این باشد كه چرا نخستین و جدی‌ترین هدف جبهه پایداری محمد جواد ظریف است.

 

ظریف با عملكرد و مدیریتی كه داشت ظرف مدت كوتاهی توانست به آن چیزی برسد كه یاران جبهه پایداری از رسیدن به آن عاجز بودند. یا قدرت چانه‌زنی ظریف یا اعتقادی به حل مسائل نداشتند. تندروها بارها نشان داده‌اند كه آن فردی را هدف می‌گیرند كه محبوب‌تر باشد. بارها مخالفت‌شان را به روش‌های مختلف با ظریف نشان داده‌اند.

گیرهای متعدد به توافقنامه ژنو داده‌اند. به خندیدن، نشستن و حرف زدنش ایراد گرفتند. آنها ایراد می‌گیرند و ظریف محبوب‌تر می‌شود. از هیچ روشی برای تخریبش فروگذاری نكرده‌اند. از رییس‌جمهور خواستند كه ظریف را بركنار كنند. اما حالا خودشان دست به كار شده‌اند و مشغول امضا گرفتن برای استیضاح وزیری هستند كه با حمایت رهبری و دولت توانست بعد از 10 سال در پرونده هسته‌یی گشایش ایجاد كند.

 

هرچند كه اكثریت نمایندگان مجلس استقبالی از این دست استیضاح‌ها نكرده‌اند اما تندروها این روزها امكاناتی را در اختیار دارند كه با برنامه‌ریزی آنها را كامل‌تر كرده‌اند و با سرعت در حال جلو رفتن هستند. باید دید نهایت برنامه‌ریزی‌های تندروها به كجا می‌رسد؟ باید دید دولت شش ماهه از برنامه‌ریزی‌های تندروهایی كه خیال تعامل ندارند سر سلامت به سر می‌برد یا خیر؟

اخبار سیاسی - تدبیر

 


ویدیو مرتبط :
استیضاح وزیر آموزش و پرورش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات استیضاح پر حاشیه وزیر کار در مجلس


جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس اسلامی ایران از صبح امروز آغاز شد.