اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بررسی یك پرونده جنجالی نفتی در كمیسیون اصل ۹۰ مجلس



 

بررسی یك پرونده جنجالی نفتی در كمیسیون اصل ۹۰ مجلس

 

 

پرونده «كرسنت» هم اكنون در كمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی باز است و اعضا بدون انعكاس اخبار بررسی ها، مشغول بررسی موضوع هستند.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، كمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در راستای وظیفه نظارتی خود اخیرا به بررسی برخی پرونده های حوزه نفت و انرژی كشور ورود كرده است.

در همین راستا، اعضای كمیسیون اصل ۹۰ اخیرا در مورد پرونده جنجالی «كرسنت» ورود كرده و پیگیری موضوعات مربوط به این پرونده هستند تا عوامل دخیل در این پرونده شناسایی شوند.

كمیسیون اصل ۹۰، این پرونده را تاكنون در صحن علنی كمیسیون بررسی نكرده و موضوع را در دستور كار خود قرار نداده است، اما اعضای كمیسیون پرونده «كرسنت» را به صورت مخفی و بدون انعكاس اخبار بررسی كرده اند.

هدف كمیسیون اصل ۹۰ از ورود به این پرونده براساس آنچه كه یك منبع آگاه به خبرنگار پارلمانی فارس خبر داده این است كه مشخص شود كه آیا در این پرونده اشخاص اعمال نفوذی كرده اند یا نه.

وی همچنین با تایید این خبر افزود: پرونده كرسنت هم اكنون در كمیسیون اصل ۹۰ باز است و كمیسیون به صورت محرمانه پیگیر این پرونده می باشد.

گفتنی است، رئیس كمیسیون اصل ۹۰ در نشست خبری اخیر خود از باز بودن پرونده كرسنت در كمیسیون متبوعش خبر داده و گفته بود كه این پرونده با یك سری از ابهامات جدی هم روبه رو شده است.

قرارداد كرسنت "Crescent " قراردادی است بین شركت اماراتی كرسنت با شركت ملی نفت ایران كه در در سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۱) امضاء شد.براساس مذاكرات انجام شده، ایران متعهد می شد گاز ترش (فراوری نشده) تولیدی میدان گازی سلمان را به مدت ۲۵ سال و از آغاز سال ۲۰۰۵ میلادی به امارات متحده عربی صادر كند. حجم صادرات هم قرار بود از ۵۰۰ میلیون مترمكعب گاز آغاز شود و به تدریج به ۸۰۰ میلیون مترمكعب در روز برسد. اجرای این پروژه در سال ۱۳۸۴ با دلایل ارائه شده از سوی دیوان محاسبات متوقف شد..../فارس


ویدیو مرتبط :
بررسی پرونده زمین خواری در کمیسیون اصل 90 مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل تاخیر در بررسی پرونده جنجالی در مجلس


رئیس مجلس علت تأخیر در مطرح شدن سؤال درباره کرسنت را ورود شورای امنیت ملی به این مسأله عنوان کرد.

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس علت تأخیر در مطرح شدن سؤال درباره کرسنت را ورود شورای امنیت ملی به این مسأله عنوان کرد.

 الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در صحن علنی مجلس با اشاره به اینکه هیأت رئیسه تنها اخطارکنندگان را به عنوان ناطقان قرائت می‌کند، گفت: این بدعتی است که برای اولین بار توسط هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود و تاکنون چنین کاری سابقه نداشته.

وی در ادامه افزود: براساس ماده 209 آئین نامه وزرا در صورت طرح سئوال توسط هرکدام از نمایندگان، وزرا باید در صحن علنی مجلس حضور پیدا کنند و به سئوالات پاسخ بدهند و این مهلت تنها 10 روز است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: نزدیک به 8 ماه است که سئوال من درباره بحث کرسنت در هیأت رئیسه مانده است و گفته‌اند که آقای رئیس دستور داده است تا این سئوال مطرح نشود.

نادران گفت: من هم منافع ملی را به اندازه بقیه دوستان متوجه می‌شوم و دلسوز منافع ملی هستم.

وی همچنین ادامه داد: درباره مرتبط نبودن بحث موضوع سئوال با اختیارات وزیر، تمام وزرا نسبت به موضوعی که در هیأت دولت مطرح می‌شود مسئول هستند و باید جواب دهند.

لاریجانی در پاسخ به اخطار نادران گفت: درباره به تعویق افتادن بحث سئوال بخاطر اینکه شورای عالی امنیت ملی وارد این موضوع شده بود امکان ورود مجلس به این مسئله وجود نداشت و من این مسئله را طی جلسه‌ای به دوستان گفتم.