اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بررسی نتایج اقتصادی سفر حسن روحانی به ترکیه توسط صادق زیباکلام



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نتایج اقتصادی سفر حسن روحانی به ترکیه

 

اخبار اقتصادی - بررسی نتایج اقتصادی سفر حسن روحانی به ترکیه/ زیباکلام: چهره اقتصادی منطقه تغییر می کند

این موضوع که در گذشته مناسبت تجاری ما کم یا زیاد بوده و یا اصلا وجود نداشته اصلا مهم نیست. روابط هر چقدر هم که بوده باید به این شرایط آرمانی که اتفاق افتاده است فکر کنیم.

  بالاخره طلسم سفر رئیس جمهور به تركیه شكسته شد و  روحانی به همراه شش نفر از وزیران کابینه اش به آنكارا سفر كرد. سفری كه چند بار تاكنون به دلیل هماهنگ نشدن زمان آن به تعویق افتاده بود. صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران معتقد است که این سفر تاثیر بسیار زیادی بر گشایش درهای جهانی بر روی کشور دارد و با توجه به اینکه روابط روسیه با اروپا روزهای خوبی را نمی گذراند می توان از این فرصت برای بهبود شرایط اقتصادی کشور استفاده کرد.

رابطه با ترکیه چه اثرات مثبتی برای کشور به همراه خواهد داشت؟
قطعا ترکیه یکی از بزرگترین شرکای تجارت خارجی ایران است. اما با توجه به تحولاتی که به واسطه بحران اوکراین در چند وقت اخیر به وجود آمده و این موضوع که همیشه روسیه تامین کننده اصلی گاز برای اروپا بوده است و البته این گاز از طریق اوکراین به کشورهای اروپای صادر می شده است. اما دیگر خبری از این واسطه گری ها برای صادر کردن گاز به اروپا نیست و با توجه به مشکلات به وجود آمده میان روسیه و اتحادیه اروپا، ایران در یک جایگاه بسیار مناسبی قرار گرفته و بستر سازی مناسب در حال وقوع است. به صراحت عنوان می کنم که ایران به راحتی می تواند تامین کننده گاز اروپا شود. و این اتفاق مهم در حقیقت ضرورتا باید از خاک ترکیه صورت گیرد. یعنی دروازه اتصال ما به اروپا از طریق ترکیه است.

اما ما سالیان بسیاری است که هیچ رابطه ای با کشور ترکیه نداریم؟
 این موضوع که در گذشته مناسبت تجاری ما کم یا زیاد بوده و یا اصلا وجود نداشته اصلا مهم نیست. روابط هر چقدر هم که بوده باید به این شرایط آرمانی که اتفاق افتاده است فکر کنیم. این وضعیت جدیدی است که از نظر انرژی در اروپا به وجود آمده و ایران می تواند بسیار جدی تامین کننده بخشی از نیازهای اروپا باشد. که همین موضوع افق کاملا جدیدی را به روی روابط ایران و ترکیه گشوده است.

 

البته دو کشور اختلافاتشان را با همدیگر دارند همانطور که می دانید دولت ایران از بشار اسد حمایت می کند در حالی که ترک ها از اپوزیسیون دولت سوریه حمایت می کنند. اما معتقد هستم که درمورد اختلاف سوریه به هیچ عنوان در بلند مدت به مشکلی بر نخواهیم خورد. به این دلیل که به هر حال اگر قرار باشد که حکومتی که منتخب مردم و مورد تایید و حمایت مردم سوریه باشد و نهایتا همین حکومت هم به قدرت برسد دلیلی دیگر وجود نخواهد داشت که ایران و ترکیه با همدیگر اختلاف نظر داشته باشند و همین شرایط خودش رو به سامان خواهد شد. اما به اعتقاد من از نظر اقتصادی، مسئله گاز که اخیرا با توجه به خراب شدن روابط روسیه با اروپا به وجود آمده است چشم انداز بسیار مهمی برای همکاری اقتصادی ایران و ترکیه بوده و می شود گفت خراب شدن پل روابط روسیه با اروپا پلی ساخت برای شروع روابط اقتصادی ایران و اروپا.
اخبار اقتصادی - خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
فیلم کامل ضبط شده از دکتر صادق زیباکلام جهت مستند انتخاباتی دکتر حسن روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نتایج اقتصادی سفر حسن روحانی به ترکیه


این موضوع که در گذشته مناسبت تجاری ما کم یا زیاد بوده و یا اصلا وجود نداشته اصلا مهم نیست. روابط هر چقدر هم که بوده باید به این شرایط آرمانی که اتفاق افتاده است فکر کنیم.

خبرآنلاین: بالاخره طلسم سفر رئیس جمهور به تركیه شكسته شد و  روحانی به همراه شش نفر از وزیران کابینه اش به آنكارا سفر كرد. سفری كه چند بار تاكنون به دلیل هماهنگ نشدن زمان آن به تعویق افتاده بود.

صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران معتقد است که این سفر تاثیر بسیار زیادی بر گشایش درهای جهانی بر روی کشور دارد و با توجه به اینکه روابط روسیه با اروپا روزهای خوبی را نمی گذراند می توان از این فرصت برای بهبود شرایط اقتصادی کشور استفاده کرد.

رابطه با ترکیه چه اثرات مثبتی برای کشور به همراه خواهد داشت؟

قطعا ترکیه یکی از بزرگترین شرکای تجارت خارجی ایران است. اما با توجه به تحولاتی که به واسطه بحران اوکراین در چند وقت اخیر به وجود آمده و این موضوع که همیشه روسیه تامین کننده اصلی گاز برای اروپا بوده است و البته این گاز از طریق اوکراین به کشورهای اروپای صادر می شده است.

اما دیگر خبری از این واسطه گری ها برای صادر کردن گاز به اروپا نیست و با توجه به مشکلات به وجود آمده میان روسیه و اتحادیه اروپا، ایران در یک جایگاه بسیار مناسبی قرار گرفته و بستر سازی مناسب در حال وقوع است.

به صراحت عنوان می کنم که ایران به راحتی می تواند تامین کننده گاز اروپا شود. و این اتفاق مهم در حقیقت ضرورتا باید از خاک ترکیه صورت گیرد. یعنی دروازه اتصال ما به اروپا از طریق ترکیه است.

اما ما سالیان بسیاری است که هیچ رابطه ای با کشور ترکیه نداریم؟

 این موضوع که در گذشته مناسبت تجاری ما کم یا زیاد بوده و یا اصلا وجود نداشته اصلا مهم نیست. روابط هر چقدر هم که بوده باید به این شرایط آرمانی که اتفاق افتاده است فکر کنیم.

این وضعیت جدیدی است که از نظر انرژی در اروپا به وجود آمده و ایران می تواند بسیار جدی تامین کننده بخشی از نیازهای اروپا باشد. که همین موضوع افق کاملا جدیدی را به روی روابط ایران و ترکیه گشوده است.

البته دو کشور اختلافاتشان را با همدیگر دارند همانطور که می دانید دولت ایران از بشار اسد حمایت می کند در حالی که ترک ها از اپوزیسیون دولت سوریه حمایت می کنند. اما معتقد هستم که درمورد اختلاف سوریه به هیچ عنوان در بلند مدت به مشکلی بر نخواهیم خورد. به این دلیل که به هر حال اگر قرار باشد که حکومتی که منتخب مردم و مورد تایید و حمایت مردم سوریه باشد و نهایتا همین حکومت هم به قدرت برسد دلیلی دیگر وجود نخواهد داشت که ایران و ترکیه با همدیگر اختلاف نظر داشته باشند و همین شرایط خودش رو به سامان خواهد شد.

اما به اعتقاد من از نظر اقتصادی، مسئله گاز که اخیرا با توجه به خراب شدن روابط روسیه با اروپا به وجود آمده است چشم انداز بسیار مهمی برای همکاری اقتصادی ایران و ترکیه بوده و می شود گفت خراب شدن پل روابط روسیه با اروپا پلی ساخت برای شروع روابط اقتصادی ایران و اروپا.