اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه/نوباوه: برنامه‌های ارائه شده "آخوندی" اغلب راهبردی است نه عملیاتی



بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی


بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

عباس آخوندی، یازدهمین وزیر پیشنهادی است که امروز مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر خود صلاحیت وی را برای تصدی پست وزارت راه وشهرسازی بررسی کرد.

عباس آخوندی، یازدهمین وزیر پیشنهادی است که امروز مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر خود صلاحیت وی را برای تصدی پست وزارت راه وشهرسازی بررسی کرد.

به گزارش تابناک، نوباوه و زارعی نمایندگان تهران به عنوان مخالف وزارت آخوندی و لاهوتی و هاشمی نخل ابراهیمی با تقسیم وقت بین خود در موافقت با وی سخن گفتند.

نوباوه: برنامه‌های ارائه شده "آخوندی" اغلب راهبردی است نه عملیاتی
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از برنامه‌هایی که به گفته وی در دوران تصدی آخوندی بر وزارت مسکن و شهرسازی عملیاتی نشد، گفت: در حال حاضر برنامه‌هایی که وی به مجلس برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده، مبتنی بر راهبرد است نه عملیات.

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران که در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن می‌گفت، ضمن ابراز امیدواری از اینکه در آینده کابینه دولت مقتدر، کاردان و با چشم‌اندازی رو به جلو روبه‌رو شود، گفت: در بررسی برنامه‌های ارائه شده توسط آخوندی – وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی – به این ادله برمی‌خوریم که آیا به کارگیری افراد با تجربه با توجه به سوابق افراد است، آیا سوابق افراد و عملکرد آنها تجزیه و تحلیل و یا آنالیز می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما چنین سازمان و موسساتی وجود ندارد که عملکرد افراد را در پست‌های مختلف مورد ارزیابی قرار داده و نتایج موفقیت آنها را استخراج کند.

وی با اشاره به سابقه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دورانی که تصدی وزارت مسکن را برعهده داشته است، گفت: این پست حساس و کلیدی از سال 72 تا 76 یعنی دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بوده است و آقای آخوندی در پست وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان نه تنها موفقیتی به دست نیاورده که متناسب با اصل 31 قانون اساسی یعنی داشتن مسکن مناسب برای افراد نیازمند نیز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: براساس اصل 31 قانون اساسی دولت موظف است زمینه اجرای این اصل را برای افراد نیازمند فراهم کند، زیرا یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه مسکن است که می‌تواند زمینه مشاغل را هم فراهم کند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: مسکن از محوری‌ترین ابزار توسعه اقتصادی است اما آمارها در سال 72 نشان می‌دهد عملکرد آخوندی در این دوران بسیار ضعیف بوده و تقریبا اجرای سکان هدایت قطار مسکن در دوره دوم هاشمی رفسنجانی در حالی به وی سپرده شده که سیاست عرصه زمین شهری و تسهیل در امر دسترسی به مسکن که پیش از آن شاهد رشد نسبی بودیم، متاسفانه تمدید نشده است.

نوباوه در ادامه اظهار کرد: در دولت دوم هاشمی رفسنجانی که سیاست پاک تجربه شد، قیمت یک متر زمین در یک سال به بیش 300 درصد افزایش یافت و همین‌طور قیمت اجاره بها رو به فزونی رفت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز بسیاری از برنامه‌هایی که وزرای پیشنهادی ارائه می‌کنند یا خودشان نمی‌نویسند و یا از مراکز مطالعاتی کمک می‌گیرند، لذا وقتی برنامه وزیر مسکن و شهرسازی یعنی آقای آخوندی در سال 72 را مشاهده می‌کنیم با آنچه که اکنون ارائه کرده، مغایرت دارد.

نماینده مردم تهران، فراهم‌سازی امکانات قانونی جهت تملک زمین با قیمت مناسب، سرمایه‌گذاری به عنوان یک مزیت اساسی را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که در سال 72 ارائه شده بود اما تحقق نیافته است.

نوباوه با اشاره به شاخص دسترسی افراد به مسکن گفت: برای دهک اول از 25 سال به 35 سال رسیده و برای دهک دوم نیز از 15 سال به 19 سال رسیده است و وزارت مسکن و شهرسازی جهت کنترل قیمت در بازار مسکن عملکرد مطلوبی نداشته است.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های ارائه شده در آن زمان گفت: اکنون یکی از نمایندگان بیاید و بگوید که کدام یک از آن برنامه‌ها امروز عملیاتی شده است، در حالی که طی چند سال اخیر مهم‌ترین کاری که دولت قبلی انجام داد، ایجاد شش میلیون مسکن مهر بود، در حالی که در زمان آخوندی کل مسکن ساخته شده 314 هزار دستگاه در کل کشور بود که در طول چهار سال وزارت وی، به 284 هزار مسکن تنزل یافته است.

نوباوه در پایان با تاکید بر اینکه برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیشتر مبتنی بر راهبرد است نه عملیات، گفت: در برنامه 25 هزار کیلومتر راه ریلی پیش‌بینی شده در حالی که اکنون ما از 12 هزار کیلومتر راه ریلی بهره‌مند هستیم و انتظار می‌رود که این موضوع عملیاتی شود.

ابراهیمی: آخوندی طرح مسکن مهر را با اصلاحاتی ادامه خواهد داد
نماینده مردم میناب و رودان در مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از ادامه طرح مسکن مهر توسط او همراه با اصلاحاتی در آینده در صورت انتخاب خبر داد.

سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی در موافقت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر همراهی دولت و مجلس، گفت: بر خود واجب دانستم با توجه به سوابق، تجربیات و برنامه‌های پیشنهادی دکتر عباس آخوندی مواردی را مورد مطالعه قرار داده و علاوه بر آن طی سه جلسه‌ای که شخصا با ایشان داشتم در خصوص شبهات، ابهامات مسائل سیاسی و سوابق کاری ایشان کنکاش نمودم و بعد از متقاعد شدن در همه این زمینه‌ها برای دفاع و برنامه کاری پیشنهادی مصمم گشتم.

وی ادامه داد: همه ما برای حمایت از دولت و پشتیبانی از دولت یازدهم آمده‌ایم، چه دوستانی که به عنوان مخالف صحبت می‌کنند و چه آنهایی که برای موافقت اظهارنظر می‌کنند، قطعا همه آنها برای حمایت از دولت بوده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌های عمرانی و اقتصادی کشور است، افزود: این وزارتخانه از الحاق دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری به وجود آمده و برای این وزارتخانه بیش از 86 تکلیف در قانون برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: دو فصل مهم حمل و نقل و راه و ترابری و زمین، مسکن و شهرسازی در این وزارتخانه مهم وجود دارد که مشتمل بر بیش از بیست سازمان و شرکت مادرتخصصی زیرمجموعه این وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل چهار بخش وجود دارد، تصریح کرد: این چهار بخش شامل حمل و نقل دریایی، هوایی، جاده‌ای و ریلی می‌شوند که این چهار بخش قسمت مهمی از فعالیت‌های اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند و هر کدام از اینها زیرمجموعه‌های زیادی دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش مسکن، اظهار کرد: تهیه مسکن مهر، مسکن اجتماعی و مسکن روستایی، عمران و نوسازی شهرها و روستاها، تهیه طرح‌های توسعه روستایی، طرح‌های عادی، جامع و تفصیلی هر کدام دارای شرایط، مسائل و مشکلات خاص خویش می‌باشند، همچنین تعداد زیاد از نیروی انسانی شاغل در این وزارتخانه و عدم اصلاح ساختار سازمانی و تشکیلاتی یکی از چالش‌ها و مسائل این وزارتخانه است.

نماینده مردم میناب و رودان تاکید کرد: با توجه به این شرایط در حال حاضر در بخش عمرانی کشور بیش از 9 هزار طرح نیمه تمام در سطوح ملی و بیش از 20 هزار طرح استانی نیمه تمام وجود دارد و برای تکمیل پروژه‌های عمرانی به بیش از 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سهم راه 120 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه‌ها بیش از 10 سال زمان می‌برد، گفت: این موضوع خسارت بسیار زیادی برای کشور بار می‌آورد بنابراین برای اداره چنین مجموعه وسیعی نیاز به مدیری توانمند، شجاع، متخصص و دارای تجربه زیاد در حوزه‌های عمرانی، اجرایی، مدیریتی و حوزه بازار سرمایه و سهام است.
هاشمی به مدرک تحصیلی و سوابق اجرایی آخوندی که با وزارتخانه تناسب دارد اشاره کرد.

این نماینده مجلس همچنین به مسائل سیاسی مربوط به وزیر پیشنهادی اشاره کرد و گفت: خودشان بر این موضوع توضیحات بیشتری می‌دهند اما ایشان در خصوص بحث فتنه توضیح دادند که پس از جلسه‌ای که با حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد بحث تقلب را رد کردند.

وی در پایان اظهار کرد: ان‌شاءالله ما بتوانیم از ظرفیت مدیرانی همچون جناب آقای آخوندی استفاده کنیم و ایشان در خصوص بحث مسکن مهر نیز گفتند که با اصلاح قسمت‌هایی که مشکلات و معضلاتی داشته موضوع را ادامه خواهند داد و آقای نوباوه ان‌شاءالله در این بحث نگرانی نخواهند داشت. /تابناک

 

 


ویدیو مرتبط :
بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس‌جمهور وارد مجلس شد/بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات



حسن روحانی در مجلس,کابینه روحانی

رییس‌جمهور وارد مجلس شد

حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان دقایقی پیش وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

در حالی که نمایندگان به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌پرداختند، رییس‌جمهور وارد صحن علنی مجلس شد و علی لاریجانی به وی خوش‌آمد گفت.

طبق آیین‌نامه مجلس رییس‌جمهور می‌تواند در زمان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی خود در مجلس حضور داشته و در صورت صلاحدید با استفاده از وقت باقیمانده خود و یا وقت وزرای پیشنهادی‌اش به دفاع از آنها بپردازد.

-----------------------------------------------

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات
عضو کمیسیون صنایع مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات:مخالفتم سیاسی نیست با برنامه ها مشکل دارم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات سخن گفت.

بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مخالفت با محمود واعظی، وزیر پیشنهادی فناوری اطلاعات و ارتباطات سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین نعمتی در ابتدای مخالفت خود بر این موضوع تاکید کرد که جنس مخالفت او با وزیر پیشنهادی ارتباطات سیاسی نیست: « جنس مخالفت من با این برادر بزرگوار، مخالفت سیاسی نیست. مخالفت بنده به عنوان یک برادر کوچک براساس مخالفت کارشناسی با برنامه های ایشان است. » 

او در ادامه به نقد برنامه های واعظی پرداخت و گفت: « برنامه هایی که آقای واعظی ارائه کردند دارای نقاط ضعف جدی است که این برنامه ها باید مورد نقد و تجدید نظر قرار گیرد. خواهشم این است که این موارد را آقای واعظی یادداشت کنند تا پاسخ آنها را به نمایندگان بدهند. »

نعمتی توضیحات خود را اینگونه ادامه داد: « سوال اولی که مطرح است اینکه شما به عنوان یک دیپلمات شناخته شده در مجامع بین المللی و کشور شناخته شده هستید. شناختی که شما در دهه 60 از ارتباطات و فناوری دارید با امروز متفاوت است. ما فکر می کنیم باید به گونه ای رفتار شود که تحولات اساسی و جدی که در وزارت ارتباطات ایجاد شده را شما مد نظر قرار دهید. شما بعد از دورانی که از وزارت ارتباطات فارغ شدید در دانشگاه تهران و ورشو، فوق لیسانس و دکترا در رشته علوم سیاسی گرفتید. این سوالی است که شما باید به آن پاسخ دهید. »

عضو کمیسیون صنایع مجلس بحث بعدی خود را به این شکل مطرح کرد: « الان مرکز پژوهش و تحقیقات وزارت ارتباطات به عنوان یک مکان پژوهشگر، پر پتانسیل، توانمند و قانونی از مجموعه وزارت ارتباطات جدا شده است. مجموعه ای که می تواند عصای دست شما باشد. مجموعه ای که می تواند به عنوان یک منبع تحول مورد اشاره قرار یگیرد. شما در برنامه های تان به این موضوع اشاره نکردید. » 

سازمان فضایی دیگر موضوعی بود که نعمتی در ادامه مخالفت خود با وزیر پیشنهادی ارتباطات روی آن دست گذاشت و گفت: « سازمان فضایی حائز اهمیت است. مجلس به صورت قانونی رای داده که سازمان فضایی باید در زیر مجموعه وزارت ارتباطات باشد و به عنوان یک مجموعه سیاست گذار باشد اما شما در برنامه هایتان به این موضوع اشاره نکردید. آیا مجومعه ای با این ظرفیت و پتانسیل نیابد فکری برای آن در برنامه ها شود؟ »

نعمتی ادامه داد: « در بحث شورای عالی مجازی باید سیاست گذاری آن در مخابرات و ارتباطات صورت بگیرد شما به صورت شفاف به آن ورود پیدا نکردید. من فکر می کنم در این بخش مهم و استراتژیک شما باید ورود پیدا کنید. جز وظایف ذاتی وزارتخانه تحت امر شماست. » 

عضو کمیسیون صنایع معادن افزود: « مطلب بعدی در خصوص توسعه آی سی تی روستایی است. بیش از 50 درصد کشور مردمانی هستند که در روستاها دارند زندگی می کنند و ما نمی توانیم دلیل بیاوریم که چون بخش خصوصی در روستاها سرمایه گذاری نمی کند این موضوع از ما ساقط است. مگر می شود روستا را از خدمات به دلیل عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی محروم کرد؟ وظیفه شما به عنوان وزیر پیشنهادی در این موضوع چیست؟ آیا بحث امیدی که دکتر روحانی مطرح کردند فقط امید به شهری ها ست؟ حداقل شما در بخش خودتان به عنوان بخش راهبردی و بخشی که می تواند ارتباطات را گسترش بدهد نباید به مردم این امید را بدهید؟ بد است که یک روستازاده ما نتواند از امکانات ارتباطات در دنیای امروز بهره ببرد. » 

نعمتی در ادامه مخالفت خود با وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: « موضوع بعدی میلیاردها تومان ودیعه مردمی است که نزد مخابرات سپرده گذاشته شده است. این پول حق الناس است. آیا می توانیم پول مردم را نادیده بگیریم؟ از نظر شرعی آن مکانی که ما در آن نشستیم مشروعیت دارد؟ میلیارد ها تومان ها پول مردم نزد شرکت مخابرات است که این پول باید برگردد. در برنامه های شما هیچ گونه اشاره ای به آن نشده است. » 

او ادامه داد: « بحث اپراتور ها موضوع بعدی است. امروز آیا به توسعه معتقد هستیم یا خیر؟ آیا معتقدیم باید به صورت واقعا مدیریتی کار کنیم یا اینکه خودمان باید در مجموعه ها حضور داشته باشیم؟ امروز اپراتور های ما به صورت لجام گسیخته دارند کار خودشان را انجام می دهند و هیچ گونه نظارتی بر آن وجود ندارد. مطلب مهم تر اینکه در خصوص واگذاری شرکت مخابرات و همچنین سهام شرکت مخابرات آیا شما واگذاری شرکت مخابرات را محق می دانید؟ آیا سهامی که در اختیار شماست و ممتاز است شما از آن دفاع می کنید یا آن را به عده افرادی واگذار می کنید که فقط و فقط برای خودشان دارند در آن محل کاسبی می کنند؟ اگر لازم شد به صورت خصوصی اسم افراد را خواهم آورد.» 

در همین حال حسن روحانی رییس جمهوری وارد مجلس شد که نعمتی ضمن خیر مقدم به رییس جمهوری بار دیگر تاکید کرد: « مخالفت من با برنامه های آقای واعظی است و با کل دولت مخالفت ندارم.»

او در ادامه تعدادی سوال از وزیر پیشنهادی ارتباطات پرسید و از واعظی خواست در توضیحات خود در رابطه با آنها توضیح دهد.

موافق وزیر ارتباطات/واعظی نمی تواند خارج از چارچوب برنامه پنجم عمل کند

نماینده مردم زابل گفت: دکتر واعظی حتی در دوره حضور در وزارت امورخارجه هم در سطح بالا و قابل قبولی ایفای نقش و کسب تجربه کرده است.

سید باقر حسینی، نماینده مردم زابل به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:  دکتر واعظی در دوره حضور موثر در بخش ارتباطات به سرمایه گذاری در آموزش و تحقیقات و تربیت مدیران جدید در پی خروج کارشناسان مخابرات پس از رخداد انقلاب و هدایت صنایع تولیدی مخابرات در دوره جنگ پرداخت.

حسینی خاطرنشان کرد: در موقع جنگ، با آن همه محدودیت، تغییر سیستم آنالوگ به دیجیتال را انجام داد.

موافق وزارت محمود واعظی گفت: مهمترین نقطه قوت برنامه های واعظی این است که منطبق بر برنامه پنجم توسعه است. مخالفان باید مدنظر داشته باشند که ایشان نمی توانند خارج از برنامه عمل کنند.
وی تاکید کرد: در مورد توسعه تحقیقات و تولیدداخلی، برای افزایش نقش بخش خصوصی و حمایت از تشکل های خصوصی برنامه آقای واعظی بسیار خوب است./خبرآنلاین