اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بررسی صلاحیت وزیر اطلاعات/موافق: رئیس جمهور برای وزارت اطلاعات با رهبری مشورت می کند/ جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس پایان یافت



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

بررسی صلاحیت وزیر اطلاعات

قوامی: رئیس جمهور برای وزارت اطلاعات با رهبری مشورت می کند/ علوی به دنبال شاد کردن دل نظام است

هادی قوامی به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در جریان جلسه رای اعتماد صبح امروز مجلس هادی قوامی نماینده مردم اسفراین به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: اگر با مشکلات اقتصادی رو به رو هستیم که این مسائل به نا امنی کمک می کند و اگر امنیت را فراهم کنیم می توانیم مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: مخالفان اشاره کردند که وزیر پیشنهادی سابقه اجرایی در این زمینه ندارد. زمانی که ما در کمیسیون های مختلف حضور پیدا می کنیم بر اساس تخصص ما بوده است و علوی 4 دوره در کمیسیون تخصصی این موضوع حضور داشته است. علوی فردی است که در نوشتن قانون وزارت اطلاعات نقش داشته است و این موضوع تجربه و تخصص است.

قوامی افزود: چرا تنها به یک بعد اشاره می کنیم؟ باید مسائل را به صورت عمیق بررسی کرد. حماسه اقتصادی که باید محقق شود به واسطه حماسه سیاسی است و این موضوع به محیط امن نیاز دارد. خیلی از افرادی که از کشور خارج شده اند دلشان برای کشور می تپد و باید محیط برای بازگشت آنها آماده شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: ارتش بیکاران آتشی خواهد بود بر ساخت های مختلف بخش های مختلف کشور است و کسانی که دلشان برای این نظام می تپد باید به این مسائل نگاه عمیق داشته باشند و نگاه سطحی به افراط تبدیل می شود.

وی تاکید کرد: شرط لازم برای تحقق حماسه اقتصادی این است که بستر امن فراهم شود. افراط به ایجاد نا امنی بیشتر کمک می کند.

قوامی افزود: درباره رد صلاحیت علوی باید گفت این وزیر پیشنهادی خود را وزیر نظام می داند و درباره رد صلاحیت موضع گیری نکرده و به دنبال دلشاد کردن نظام بوده است و رهبری در ارتباط با رد صلاحیت های شورای نگهبان بیاناتی را فرمودند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: رئیس جمهور در ارتباط با چند وزارتخانه با رهبری مشورت می کند و یکی از این وزارتخانه ها اطلاعات است. امروز تمام نگاه ها متوجه مجلس است که چگونه شرط لازم برای تحقق حماسه اقتصادی را فراهم می کند.

قوامی گفت: برنامه ای که علوی ارائه کرده است برنامه پیشنهادی خود است و برنامه نخستی که به مجلس آمده اشتباه بوده است.

--------------------------------------------------------
جهانگیرزاده در موافقت وزیر اطلاعات:
دفاع از گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات حمایت از این وزارتخانه است

نماینده موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه وزیر اطلاعات باید چشم بینای نظام باشد، گفت: علوی در برنامه‌های خود علاوه بر مسائل امنیتی به کاهش هزینه‌ها در وزارت اطلاعات توجه داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، جواد جهانگیرزاده نماینده موافق وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات صبح امروز در دفاع از علوی گزینه پیشنهادی این وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش برجسته وزارت اطلاعات در کشور با وجود دشمنان خارجی و جریانات مسئله‌دار داخلی گفت: اهمیت وزارت اطلاعات بسیار زیاد است و به همین دلیل به روز شدن دستگاه‌های اطلاعاتی قدرتمند یک ضرورت محسوب می‌شود که باید دارای وزارت اطلاعاتی باشیم که آمادگی مقابله با مسائل پیش آمده را داشته باشد.

وی افزود: وزارت اطلاعات باید از فراوانی نیروهای حرفه‌ای کارشناسی گمنام ولی فعال و دلسوز و همچنین مدیریت برجسته مجرب در مبارزه با گروه‌های ضد انقلاب برخوردار باشد و رای ما به علوی به عنوان وزیر اطلاعات نشاندهنده حمایت ما از چنین وزارتخانه‌ای است.

جهانگیرزاده اظهار داشت: مردم انتظار دارند دستگاه اطلاعاتی قدرتمندی داشته باشند که حریم خصوصی آنها را نیز مورد حمایت قرار دهند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه وزیر اطلاعات باید چشم بینای نظام باشد، گفت: علوی با سابقه 4 دوره نمایندگی مجلس، حضور در تدوین قانون وزارت اطلاعات و حضور در نهادهای نظامی می‌تواند در وزارت اطلاعات موفق بوده و این وزارتخانه را به سمت تمرکز روی مسائل کلان نظام سوق دهد.

وی افزود: کاهش هزینه‌ها در شرایط فعلی نظام نیز بحث مهمی است که علوی در برنامه‌های خود به این مورد نیز توجه کرده است.

جهانگیرزاده گفت:‌ما باید به انتخاب رئیس‌جمهور احترام بگذاریم، روحانی دارای بینش امنیتی است که علوی را به عنوان یک روحانی انقلابی فعال و پرتحرک و آشنا به مسائل نظامی انتخاب کرده است، علوی عضو کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان است و به لحاظ عملیاتی فرد فعالی است که می‌تواند در تقویت ظرفیت اطلاعاتی کشور موفق باشد.
-----------------------------------------
بیرانوند در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:
وزیر اطلاعات باید شناخت حداکثری از مباحث امنیتی داشته باشد/انتقاد از برنامه‌های علوی

نماینده مردم بروجرد در مجلس با انتقاد از برنامه‌های علوی برای تصدی وزارت اطلاعات، این برنامه‌ها را دارای مشکلاتی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت:‌ در خصوص رای اعتماد به وزیران معمولا نمایندگان به دو عرصه صلاحیت‌های عمومی و تخصصی ورود می‌کنند.

وی اضافه کرد: ورود به عرصه صلاحیت‌های عمومی در تریبون عمومی و مخصوصا در حال حاضر دارای آفاتی است که بعضا در رد و بدل شدن مطالب مباحثی بیان می‌شود که به آبروها خدشه وارد می‌شود.

نماینده مردم در خانه ملت، پیشنهاد کرد که در صورت امکان مانند بررسی اعتبار نمایندگان اینگونه مباحث در جلسات غیر علنی بیان شود.

بیرانوند در همین زمینه گفت: در خصوص بحث‌های تخصصی هم توصیه می‌شود ملت در جریان مذاکرات قرار گیرند؛ البته این نکته را هم بیان کنم که در زمان طرح بحث کلیات خوشحال می‌شدیم که آقای رئیس جمهور در جلسه حضور پیدا می‌کردند.

وی در ادامه سخنان خود به ماموریت‌های ذاتی وزارت اطلاعات اشاره کرد و مقابله با جریان‌های برانداز خارجی و ضد انقلاب داخلی، مبارزه با اشکال مختلف فساد، فساد سازمان‌یافته از جمله این وظایف برشمرد.

بیرانوند با بیان اینکه همه این وظایف بسیار تخصصی و عدم تسلط مدیر مجموعه به فضای تخصصی کار خسارت دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به ماموریت‌های ذاتی این وزارتخانه و سطح درگیری این وزارت اطلاعات با دشمنان می‌طلبد نیرویی در راس این تشکیلات قرار گیرد که شناخت کافی را از فضای کار امنیتی و شیوه کارها داشته باشد.

وی موضع فعالیتی وزارت اطلاعات را دارای اهمیت فراوان دانست و افزود: دلیل این اهمیت این است که جریان برخورد با دشمن از این وزارتخانه می‌گذرد، پس اگر بگوییم که اهمیت دارد که دارد در نتیجه لزوم تخصص رئیس حوزه نسبت به فعالیت‌های این بخش کمتر از حوزه‌های دیگر نیست.

نماینده مردم بروجرد در مجلس وزارت اطلاعات را مسئول حفظ سلامت سایر بخش ها در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: البته اگر بگوییم این موضوع اهمیت ندارد پس برخی شنیده‌ها حاکی از چیست؛ شنیده‌هایی که حاکی از این است که در مجموعه ریاست جمهوری معاونت سیاسی و امنیتی در شرف تأسیس است که اگر اینگونه باشد باید مسائلی را ذکر کرد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی این اقدام اولا نقدکننده عدم امنیت کار وزارت اطلاعات است و ثانیا خبر عجیبی؛ شرح وظایف وزارت اطلاعات و حدود کار آن به تصویب مجلس رسیده است اما اگر قرار باشد معاونتی به نام سیاسی و امنیتی در حوزه ریاست جمهوری تاسیس شود این سؤال پیش می‌آید، کدام وظیفه بر زمین مانده وجود دارد که انجام آن در قانون مصوب مجلس نمی‌گنجد.

این نماینده مردم در مجلس همچنین گفت: ‌با وجود تشکیلات موازی و امنیتی جدید در ریاست جمهوری در مواردی که قرار است، رئیس جمهور تصمیمی را اتخاذ کند، کدام گزارش منشأ اثر است؛ البته وزارت اطلاعاتی که شرح وظایف آن مصوبه مجلس است، غیر از ریاست جمهور مدیر ثانویه‌ای نیز خواهد یافت که این خلاف است.

بیرانوند در ادامه بیان مخالفت خود با وزیر پیشنهادی اطلاعات با اشاره به ارائه دو برنامه از سوی سید محمود علوی، اظهار داشت: یکی از این برنامه‌ها با زیرنویس شخصی وی ارائه شده و دیگری برنامه‌هایی است که نمی‌دانم بگویم که برنامه‌های چیست؛ اگر برنامه‌های دوم ماموریت‌هایی باشد که قرار است وزیر پیشنهادی به دنبال اجرای آن باشد، بحث‌های جدی نسبت به آن وارد است.
وی بخش‌هایی از این برنامه را قرائت کرد و انتقادات خود درباره آنها را عنوان کرد.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه چند دستگاه از جمله وزارت اطلاعات وزنه تعادلی برای نظام اجرایی کشور محسوب می‌شوند، تصریح کرد: آوردن بخشی از مسائل به این وزارتخانه یعنی پذیرش عدم بی‌طرفی وزارت اطلاعات در مواجهه با جریان‌های سیاسی، در حالی که این وزارتخانه سیستم ایمنی پیکر بزرگ این ملت و ساختارهای کشور است.

بیرانوند با اشاره مجدد به بخشی از برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی موارد مندرج در برنامه را جفا به سربازان گمنام امام زمان (عج) توصیف کرد.

وی با اشاره به فتنه 88 یادآور شد: در آن فتنه عده‌ای با پذیرش لوازم انتخابات به آن ورود کردند و دانسته یا ندانسته باعث تکمیل نقشه شوم دشمن شدند، آنها نقشه شوم دشمنی را تکمیل کردند که هیچکدام از خطوط قرمز این ملت را به رسمیت نمی‌شناسند.

این نماینده مردم در مجلس افزود: عده‌ای خاص پس از حضور 40 میلیونی مردم، زیر بازی زده و از همه خصوص قرمز ملت عبور کردند، آنها تا قیامت به این ملت بدهکارند؛ البته آنها حتی با طرفداران خود که جزو وفاداران به نظام هستند با صداقت رفتار نکردند.

----------------------------------------------------------------

عبداللهی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:
وزارت اطلاعات باید بستر را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند/علوی گزینه مناسبی است

نماینده مردم ماه‌نشان در مجلس با مناسب توصیف کردن علوی برای تصدی وزارت اطلاعات گفت: همه ما به ویژه وزارت اطلاعات باید بستر کار را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا عبداللهی نماینده ماه‌نشان در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات در صحن علنی مجلس اظهار داشت: خداوند بزرگ را شاکریم که در سال حماسه سیاسی بنابه فرمایش مقام معظم رهبری انتخاباتی باشکوه برگزار شد و حماسه سیاسی در این سال بزرگ بسیار باشکوه شکل گرفت و امیدواریم پایه‌های حماسه اقتصادی در این سال مهم گذاشته شود و با شکل‌گیری دولتی کارآمد و تدبیر و امید حماسه اقتصادی هم در سال 92 شکل بگیرد.

این نماینده مجلس افزود: کشور در شرایط خاصی به سر می‌برد هم مشکلات داخلی و هم تحریم‌های ظالمانه خارجی شرایط را بسیار سخت کرده است از این رو ضروری است در شرایط حاضر به فرمایش مقام معظم رهبری همه عمل کرده و در ایجاد وحدت، همدلی و همکاری با یکدیگر پایبند باشیم.

وی ادامه داد: همچنین بنابر فرمایش مقام معظم رهبری همه به دولت کمک کنیم؛ چالش‌های پیش روی دولت یازدهم عرصه بزرگ کارزاری است که مواجه به آن نیاز به آگاهی، دانش، تدبیر و توکل دارد و در این میان رئیس‌جمهور منتخب مردم و مورد تایید نظام به دلیل اعتماد مردم از یک سو و انتظارات و مطالبات به جای ملت به جای کاهش مشکلات مسئولیت مضاعفی را برعهده دارد.

عبداللهی تاکید کرد: به همین دلیل باید یاران و مردان همراه خود از میان کسانی برگزیند که ضمن برخورداری از اعتقاد راسخ به ایفای نقش خود به عنوان بنده خدا و خدمت‌گزار مردم در این عرصه از دانش و تخصص برای برعهده‌گرفتن این مسئولیت نیز بهره‌مند باشیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: خوشبختانه آقای روحانی را همه می‌شناسیم و در 7 دوره‌ای که بنده در مجلس بوده‌ام 5 دوره در خدمت وی بودیم و درباره آقای علوی نیز که امروز به عنوان وزیر اطلاعات معرفی شده چهار دوره در مجلس حضور داشت و 8 سال با آقای علوی همکار بوده و از نزدیک وی را می‌شناسم.

وی گفت: در دورانی که معرفی کابینه‌ها مطرح بوده خیلی اشتیاق و علاقه‌ای برای صحبت نداشتم اما در این دوره حیفم آمد ثبت‌نام نکنم هم برای کلیات برای موافقت ثبت‌نام کردم هم برای تعدادی از وزرا که خوشبختانه قرعه بنده به نام آقای علوی و طیب‌نیا بود.

عبداللهی تاکید کرد: خوشبختانه هم امنیت و هم اقتصاد و معیشت با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارد؛ آقای بیرانوند مطالبی را که اشاره کرد مطالب سخت و سنگینی نبود که بنده به آنها بپردازم و مخالفت جدی را در فرمایشات وی مشاهده نکردم و خود آقای علوی نیز به آن موارد اشاره می‌کند.

این نماینده مجلس در ادامه به معرفی مختصری از حجت‌الاسلام علوی پرداخت و اظهار داشت: آقای علوی هم از شخصیت‌های حوزوی است و هم تحصیلات دانشگاهی دارد و دارای دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی را از دانشگاه فردوسی دارد، نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس، نماینده دفتر امام در لامرد، نماینده دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم شورای اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: مخبر سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی وظایف و اختیارات ریاست‌جمهوری را در کمیسیون خاص پیگیری کرده و عضو کمیسیون خاص تدوین قانون وزارت اطلاعات بوده و کاملا به این وزارتخانه اشراف دارد. نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی و همچنین آیین‌نامه داخلی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کویت و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و مراکش از دیگر سوابق وی به شمار می‌رود.

عبداللهی یادآور شد: بالاتر از همه این موارد آقای علوی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم مقام معظم رهبری بوده است و نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان با رای بالای دو میلیون است و شناخت خوبی به مسائل داخلی و قومیت‌ها دارد  و حتی در کارنامه وی شناخت بسیار خوبی از کشورهای اطراف دارد و به بیش از 30 کشور مسافرت کرده است.

این نماینده مجلس گفت: در مطالبی که مورد ایراد نمایندگان قرار گرفت بنده تعجب می‌کنم که این نماینده ایراد داشت که علوی در برنامه حوزه امنیت داخلی چرا گفته است که به چارچوب‌های وظایف ذاتی و قانونی براساس اصول قانون اساسی باز می‌گردیم؛ این حرف بسیار درست و پسندیده‌ای است که وی در برنامه خود اعلام کرده است.

وی افزود: در رابطه با بحث رعایت حقوق شهروندی و قومیت‌ها، مذاهب در چارچوب قوانین موجود و پرهیز از اتخاذ رویکرد‌های امنیتی حرف بسیار سنجیده‌ای است و الان کشور نیاز به این فضا دارد؛ توجه داشته باشیم که سرمایه و سرمایه‌گذار به جایی می‌رود که احساس امنیت کند الان در شرایطی بود که اقتصاد ما با رکود تورمی مواجه است و رشد اقتصادی ما در حد صفر یا منفی است.  تورم بسیار بالا و در حد 32 درصد است و نرخ بیکاری دو رقمی است همه ما به ویژه وزارت اطلاعات باید بستر کار را برای سرمایه‌گذاری بتوانند فراهم کنیم.

عبداللهی گفت: تا سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتد حتما رشد اقتصادی ما رو به رشد نخواهد بود و گرانی و تورم که امروز بیشترین فشار را وارد کرده روز به روز تشدید می‌شود و هدف تحریم‌های ظالمانه خارجی متوقف کردن تولید، خواباندن تولید است و افزایش بیکاری و گرانی است و اینها نیازمند این است که وزارت اطلاعات با حضور شخصیتی عارف، دانشمند و متعادل و متفکر مثل آقای علوی می‌تواند خیلی کمک کند.

این نماینده مجلس افزود: الان باید از بحث‌های امنیتی مقداری دور شویم و این ضرورتی است که آقای علوی به خوبی در برنامه‌های خود به آن اشاره کرده است.
-------------------------------------------------
با اعلام لاریجانی صورت گرفت
پایان جلسه علنی مجلس برای تنفس دو ساعته

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام تنفس دو ساعته، پایان جلسه علنی صبح امروز را اعلام کرد.

به گزارش  خبرگزاری فارس، جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش پایان یافت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام پایان جلسه علنی، گفت که برای تنفس دو ساعته جلسه علنی تمام شده و از ساعت 14 جلسه عصر آغاز خواهد شد.

در جلسه صبح امروز، کار بررسی صلاحیت محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پروش و محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به پایان رسید و ادامه بررسی صلاحیت سید محمود علوی برای تصدی وزارت اطلاعات نیز به عصر موکول شد.
لاریجانی همچنین از حضور حجت‌الاسلام روحانی رییس جمهور در جلسه علنی تشکر کرد.
فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
تشکیل جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس‌جمهور وارد مجلس شد/بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات



حسن روحانی در مجلس,کابینه روحانی

رییس‌جمهور وارد مجلس شد

حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان دقایقی پیش وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

در حالی که نمایندگان به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌پرداختند، رییس‌جمهور وارد صحن علنی مجلس شد و علی لاریجانی به وی خوش‌آمد گفت.

طبق آیین‌نامه مجلس رییس‌جمهور می‌تواند در زمان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی خود در مجلس حضور داشته و در صورت صلاحدید با استفاده از وقت باقیمانده خود و یا وقت وزرای پیشنهادی‌اش به دفاع از آنها بپردازد.

-----------------------------------------------

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات
عضو کمیسیون صنایع مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات:مخالفتم سیاسی نیست با برنامه ها مشکل دارم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات سخن گفت.

بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مخالفت با محمود واعظی، وزیر پیشنهادی فناوری اطلاعات و ارتباطات سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین نعمتی در ابتدای مخالفت خود بر این موضوع تاکید کرد که جنس مخالفت او با وزیر پیشنهادی ارتباطات سیاسی نیست: « جنس مخالفت من با این برادر بزرگوار، مخالفت سیاسی نیست. مخالفت بنده به عنوان یک برادر کوچک براساس مخالفت کارشناسی با برنامه های ایشان است. » 

او در ادامه به نقد برنامه های واعظی پرداخت و گفت: « برنامه هایی که آقای واعظی ارائه کردند دارای نقاط ضعف جدی است که این برنامه ها باید مورد نقد و تجدید نظر قرار گیرد. خواهشم این است که این موارد را آقای واعظی یادداشت کنند تا پاسخ آنها را به نمایندگان بدهند. »

نعمتی توضیحات خود را اینگونه ادامه داد: « سوال اولی که مطرح است اینکه شما به عنوان یک دیپلمات شناخته شده در مجامع بین المللی و کشور شناخته شده هستید. شناختی که شما در دهه 60 از ارتباطات و فناوری دارید با امروز متفاوت است. ما فکر می کنیم باید به گونه ای رفتار شود که تحولات اساسی و جدی که در وزارت ارتباطات ایجاد شده را شما مد نظر قرار دهید. شما بعد از دورانی که از وزارت ارتباطات فارغ شدید در دانشگاه تهران و ورشو، فوق لیسانس و دکترا در رشته علوم سیاسی گرفتید. این سوالی است که شما باید به آن پاسخ دهید. »

عضو کمیسیون صنایع مجلس بحث بعدی خود را به این شکل مطرح کرد: « الان مرکز پژوهش و تحقیقات وزارت ارتباطات به عنوان یک مکان پژوهشگر، پر پتانسیل، توانمند و قانونی از مجموعه وزارت ارتباطات جدا شده است. مجموعه ای که می تواند عصای دست شما باشد. مجموعه ای که می تواند به عنوان یک منبع تحول مورد اشاره قرار یگیرد. شما در برنامه های تان به این موضوع اشاره نکردید. » 

سازمان فضایی دیگر موضوعی بود که نعمتی در ادامه مخالفت خود با وزیر پیشنهادی ارتباطات روی آن دست گذاشت و گفت: « سازمان فضایی حائز اهمیت است. مجلس به صورت قانونی رای داده که سازمان فضایی باید در زیر مجموعه وزارت ارتباطات باشد و به عنوان یک مجموعه سیاست گذار باشد اما شما در برنامه هایتان به این موضوع اشاره نکردید. آیا مجومعه ای با این ظرفیت و پتانسیل نیابد فکری برای آن در برنامه ها شود؟ »

نعمتی ادامه داد: « در بحث شورای عالی مجازی باید سیاست گذاری آن در مخابرات و ارتباطات صورت بگیرد شما به صورت شفاف به آن ورود پیدا نکردید. من فکر می کنم در این بخش مهم و استراتژیک شما باید ورود پیدا کنید. جز وظایف ذاتی وزارتخانه تحت امر شماست. » 

عضو کمیسیون صنایع معادن افزود: « مطلب بعدی در خصوص توسعه آی سی تی روستایی است. بیش از 50 درصد کشور مردمانی هستند که در روستاها دارند زندگی می کنند و ما نمی توانیم دلیل بیاوریم که چون بخش خصوصی در روستاها سرمایه گذاری نمی کند این موضوع از ما ساقط است. مگر می شود روستا را از خدمات به دلیل عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی محروم کرد؟ وظیفه شما به عنوان وزیر پیشنهادی در این موضوع چیست؟ آیا بحث امیدی که دکتر روحانی مطرح کردند فقط امید به شهری ها ست؟ حداقل شما در بخش خودتان به عنوان بخش راهبردی و بخشی که می تواند ارتباطات را گسترش بدهد نباید به مردم این امید را بدهید؟ بد است که یک روستازاده ما نتواند از امکانات ارتباطات در دنیای امروز بهره ببرد. » 

نعمتی در ادامه مخالفت خود با وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: « موضوع بعدی میلیاردها تومان ودیعه مردمی است که نزد مخابرات سپرده گذاشته شده است. این پول حق الناس است. آیا می توانیم پول مردم را نادیده بگیریم؟ از نظر شرعی آن مکانی که ما در آن نشستیم مشروعیت دارد؟ میلیارد ها تومان ها پول مردم نزد شرکت مخابرات است که این پول باید برگردد. در برنامه های شما هیچ گونه اشاره ای به آن نشده است. » 

او ادامه داد: « بحث اپراتور ها موضوع بعدی است. امروز آیا به توسعه معتقد هستیم یا خیر؟ آیا معتقدیم باید به صورت واقعا مدیریتی کار کنیم یا اینکه خودمان باید در مجموعه ها حضور داشته باشیم؟ امروز اپراتور های ما به صورت لجام گسیخته دارند کار خودشان را انجام می دهند و هیچ گونه نظارتی بر آن وجود ندارد. مطلب مهم تر اینکه در خصوص واگذاری شرکت مخابرات و همچنین سهام شرکت مخابرات آیا شما واگذاری شرکت مخابرات را محق می دانید؟ آیا سهامی که در اختیار شماست و ممتاز است شما از آن دفاع می کنید یا آن را به عده افرادی واگذار می کنید که فقط و فقط برای خودشان دارند در آن محل کاسبی می کنند؟ اگر لازم شد به صورت خصوصی اسم افراد را خواهم آورد.» 

در همین حال حسن روحانی رییس جمهوری وارد مجلس شد که نعمتی ضمن خیر مقدم به رییس جمهوری بار دیگر تاکید کرد: « مخالفت من با برنامه های آقای واعظی است و با کل دولت مخالفت ندارم.»

او در ادامه تعدادی سوال از وزیر پیشنهادی ارتباطات پرسید و از واعظی خواست در توضیحات خود در رابطه با آنها توضیح دهد.

موافق وزیر ارتباطات/واعظی نمی تواند خارج از چارچوب برنامه پنجم عمل کند

نماینده مردم زابل گفت: دکتر واعظی حتی در دوره حضور در وزارت امورخارجه هم در سطح بالا و قابل قبولی ایفای نقش و کسب تجربه کرده است.

سید باقر حسینی، نماینده مردم زابل به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:  دکتر واعظی در دوره حضور موثر در بخش ارتباطات به سرمایه گذاری در آموزش و تحقیقات و تربیت مدیران جدید در پی خروج کارشناسان مخابرات پس از رخداد انقلاب و هدایت صنایع تولیدی مخابرات در دوره جنگ پرداخت.

حسینی خاطرنشان کرد: در موقع جنگ، با آن همه محدودیت، تغییر سیستم آنالوگ به دیجیتال را انجام داد.

موافق وزارت محمود واعظی گفت: مهمترین نقطه قوت برنامه های واعظی این است که منطبق بر برنامه پنجم توسعه است. مخالفان باید مدنظر داشته باشند که ایشان نمی توانند خارج از برنامه عمل کنند.
وی تاکید کرد: در مورد توسعه تحقیقات و تولیدداخلی، برای افزایش نقش بخش خصوصی و حمایت از تشکل های خصوصی برنامه آقای واعظی بسیار خوب است./خبرآنلاین