اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بررسی سفر ظریف به عربستان


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح جلسه کمیسیون متبوعش گفت: معاون عربی- آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان توضیحاتی را در رابطه با سفر ظریف به عربستان سعودی به نمایندگان ارائه کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی در جزئیات جلسه امروز کمیسیون متبوعش گفت: در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس "منصور حقیقت‌پور" پیرامون ردیابی و اقدامات لازم جهت شناسایی مبدا حرکت پهپادی که با هدف سایت هسته‌ای نطنز به فضای کشورمان تجاوز کرده بود و با چشمان تیزبین پدافند کشور شناسایی و به دام افتاد، توضیحاتی ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: حقیقت‌پور اضافه کرد که باید به نحوی کشوری که مبدأ حرکت پهپاد بوده تنبیه شود و به همین لحاظ بسته‌ای هم تهیه شده است.
 
وی افزود: در ادامه جلسه؛ "حسین امیر عبداللهیان" معاون عربی- آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان توضیحات مبسوطی پیرامون تحولات منطقه به ویژه گروه‌های تروریستی و ائتلاف علیه آنان ارائه کرد.
 
نقوی حسینی در ادامه بیان اظهارات امروز امیر عبداللهیان در جلسه کمیسیون متبوعش گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات آمریکایی‌ها در طرح تشکیل ائتلاف علیه داعش را فریبکارانه می‌داند. آمریکایی‌ها به دنبال جای پا در منطقه است تا شکست‌های خود در سوریه و عراق را به نام مقابله با داعش هستند.
 
نقوی حسینی اضافه کرد: امیر عبداللهیان گفت که فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با اهداف آمریکایی‌ها در تشکیل ائتلاف، محاسبات غربی و آمریکایی‌‌ها را بر هم زد. هدف آمریکایی‌ها این است که با حضور نظامی در سوریه به بهانه مقابله با داعش، از حکومت و ملت سوریه انتقام بگیرد؛ تصور آمریکایی‌ها از عراق نیز غلط بود.

 آنها فکر می‌کردند بحران سیاسی عراق منجر به اختلافات خواهد شد و در نتیجه بحران عراق را فرا خواهد گفت و آمریکایی‌ها می‌‌توانند مجدداً به عراق بازگردند ولی وحدت سیاسی و ملی در عراق نقشه آن‌ها را نقش بر آب کرد. حوادث یمن نیز در حال عبور از بحران و رسیدن به یک توافق است، اگر چه غربی‌ها به دنبال تسویه حساب‌های خودشان هستند.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: امیر عبداللهیان در ارتباط با روابط ایران و عربستان نیز گفت، ۲ کشور ایران و عربستان ۲ کشور بزرگ منطقه هستند و باید در جهت کاهش خصومت‌ها گام بردارند و تنش‌ها با منعقد و معقولانه مدیریت شود و اجازه داده نشود که دولت‌های خارجه از منطقه دخالت کنند.

 عربستان خطر داعش را حس می‌کند و به دنبال نجات از دست این خطر است؛ وی همچنین گفت، با توجه به اینکه به لحاظ سیاسی، جمهوری اسلامی پاسخ آخرین سفر سعودی‌ها به ایران را نداده، سفر ظریف به سعودی درحال بررسی و تنظیم است.


ویدیو مرتبط :
ظریف : هرگز اجازه نمیدهیم عربستان ما را حذف کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افخم: فروپاشی تحریم‌ها آغاز شده است/مخالفت عربستان با سفر ظریف به این کشور!



اخبار,فروپاشی تحریم‌ها


اخبار سیاسیت خارجی - افخم: فروپاشی تحریم‌ها آغاز شده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح عوامل سه گانه به وجود‌ آورنده شرایط فعلی اقتصاد ایران عنوان کرد:‌ ساختار ناسالم اقتصادی، سیاست‌های نادرست و تحریم‌ها سه ضلع مثلثی هستند که اقتصاد ایران را به وضعیت کنونی کشانده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سوالی درباره مواضع اخیر وزارت امور خارجه کشورمان در قبال اظهارات وندی شرمن، مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 درباره تحریم‌ها گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد تحریم کاملا روشن است. ما اعلام کردیم که این تحریم ها ظالمانه است و آنها را مردود می‌دانیم. در طی مذاکرات هم توسط طرحی که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است گام نهایی برداشته شدن همه تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

افخم افزود: براساس مذاکرات انجام شده و برنامه اقدام مشترک از نظر ما ساختار تحریم شکاف برداشته و فروپاشی آن آغاز شده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: اظهارات اعلام شده درباره تحریم تلاش‌هایی برای فضاسازی و ایجاد فضای روانی پیرامون موضوعات مختلف است. امیدواریم در طی این مسیر و در گام نهایی بحث تحریم منتفی باشد. برای این منظور تیم مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران کاملا مصمم هستند گام نهایی براساس لغو تمام تحریم‌ها و داشتن برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای با لحاظ شدن برنامه غنی‌سازی و اهداف مورد نظر کشور حاصل شود.

وی درباره اظهارات مقامات آمریکایی در طی چند روز گذشته ادامه داد: ما این اظهاراتی که مقامات و مسوولان آمریکایی بیان می‌کنند را دقیقا دنبال کرده و در کنار آن ابعاد داخلی و سیاست داخلی آمریکا را رصد می‌کنیم. برای ما آنچه که مشخص است این است که در حال حاضر یک تضاد منافع در این کشور ایجاد شده است و از جهاتی تلاش می‌کند که این مسیر ایجاد شده را به انحراف بکشاند.

افخم افزود: البته مسوولین آمریکایی حرف‌های نامربوطی نیز می‌زنند اما حرف اصلی که در میان رسانه‌ها کمتر شنیده می‌شود پذیرش غنی‌سازی بود که در لابه‌لای این اظهارات در فضای تبلیغات رسانه ای کمتر مورد توجه قرار گرفت. در اظهاراتی که مسوولان آمریکایی انجام دادند به بی اثر بودن تحریم ها اذعان کردند و اینکه در دوران تحریم پیشرفت‌های ایران متوقف نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: ما از زوایه دیگری به این صحبت‌ها نگاه کردیم و به نوعی پذیرش واقعیت موجود ایران در این اظهارات مشهود بود و این نشانه قدرت و توان ملت ایران است و نشان می‌دهد که پیشرفت‌های ایران در حوزه‌ علم و فناوری علیرغم اعمال تحریم‌ها صورت گرفته و ادامه خواهد داشت. تحریم‌ها هیچ گونه اثری نتوانسته بر روی اراده دانشمندان و جوانان ایرانی داشته باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طول این مذاکرات و مسیر انتخاب شده احقاق حقوق ملت ایران را مورد توجه قرار داده و از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک با استفاده از راهکارهای سیاسی و حقوقی مسلم و طبیعی ایران آن را دنبال خواهد کرد و هدف اصلی در این باره این است که نباید این مسیر به انحراف کشیده شود و رسانه‌ها نباید بدان‌ توجه کنند و این اطمینان آفرینی را در فضای داخلی بیشتر مورد توجه قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر بازرسان آژانس به تهران گفت: سفر این بازرسان در ادامه توافقاتی بود که در مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده بود که براساس آن رویکرد جدیدی برای همکاری ایران و آژانس صورت گرفت و تفاهم شد که برنامه‌های کاری جدیدی تنظیم شود، بنابراین سفر دو نفر از بازرسان و بازدید از کارخانه اراک گامی در این مسیر بود.

وی اضافه کرد: در عین حال مذاکرات کارشناسان ایران و گروه 1+5 از روز گذشته در وین آغاز شده است تا برنامه‌ها و اقدامات مشترک دو طرف برای عملیاتی کردن و اجرای برنامه اقدام مشترک تعریف شود و فعالیت خود را آغاز کند.

افخم گفت: ارزیابی‌های ما نسبت به آغاز و اجرای برنامه اقدام مشترک پس از گفت‌وگوهای کارشناسان و برآورد ارزیابی دقیق از آن انجام می‌شود. این موضوع تا پایان گفت‌وگوهای کارشناسان مشخص می‌شود و اگر لازم باشد کارشناسان گفت‌وگوهای تکمیلی خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره تعامل وزارت امور خارجه با مجلس و بیان برخی انتقادات از سوی تعدادی از نمایندگان نسبت به برخی سخنان وزیر امور خارجه و اینکه صرفا تعداد خاصی از نمایندگان پیگیر این موضوع شده‌اند، گفت: ما نیمه پر لیوان را نگاه می‌کنیم و تاکیدمان بر بخش همکاری و ظرفیتی که تعامل بین وزارت خارجه و مجلس می‌تواند ایجاد کند، است.برای آرای نمایندگان محترم حتی نمایندگانی که نظرات متفاوتی دارند احترام قائلیم.

 

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت ایران قطعا در ارائه نظر و بیان دیدگاه‌شان کامل آزاد هستند ما از این نظرات سازنده‌ای که هر کدام به پیشرفت اهداف و برنامه ها کمک می‌کند استفاده می‌ کنیم. در مقابل طیف‌هایی که این نظرات را داشتند شاهد حمایت‌های سایر نمایندگان هم از تیم مذاکره‌کننده و مذاکرات با 1+5 بوده‌ایم.

وی ادامه داد: بسیار طبیعی است که دیدگاه‌های متعدد و حتی مخلتفی وجود داشته باشد. طیف‌ها و جریان‌هایی هستند که برداشتی که ما به عنوان دستگاه سیاست خارجی داریم نسبت به رویکردها ندارند، اما ما این نظرات را می‌شنویم و برای آنها احترام قائلیم. امیدواریم همه در مسیر تفاهم و اجماع ملی پیش بروند. قطعا سیاست خارجی با پشتوانه اجماع ملی بسیار موفق‌تر در صحنه بین‌المللی حضور خواهد داشت و پشتیبانی از دستگاه سیاست خارجی برای اهداف کشور کمک‌کننده است.

افخم با بیان اینکه به نقش قوه مقننه و تعامل بین قوا اعتقاد داریم ، گفت: نمایندگان نیز باید دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و این تمرینی است که هم بشنویم و هم بتوانیم دیدگاه‌هایمان را مطرح کنیم قطعا گفت‌وگو به نحوی که از منطق بالاتری برخوردار باشد ماندگار خواهد شد. امیدواریم این صحنه را در مجلس هم با ارائه نقدهای هر چه سازنده‌تر شاهد باشیم.

وی همچنین گفت که امروز وزیر امورخارجه برای گفت‌وگو با نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور می‌یابد.

وی درباره درخواست برخی از مقامات کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای حضور در مذاکرات ایران و 1+5 اظهار کرد: ساز و کارهای گفت‌وگو و همکاری بین ایران و این کشورها وجود دارد که از نظر ما ساز و کارها بسیار روشن و بدیهی است و از ظرفیت‌های خوبی نیز برخوردار است. بنابراین بحث‌هایی که مطرح می‌شود موضوعیت ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر جک استراو به تهران نیز گفت: با ابزار تمایل نمایندگان انگلیس برای انجام این سفر هیاتی از پارلمان انگلیس با هماهنگی مجلس دی‌ماه به تهران سفر می‌کند.

 سخنگوی وزیر امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره احتمال طولانی‌تر شدن مذاکرات کارشناسی ایران با 1+5 در وین، گفت: با تماسی که با کارشناسان‌مان در وین داشتیم اعلام شد که مذاکرات امروز ادامه دارد. طولانی‌تر شدن آن بستگی به نیاز کارشناسان به گفت‌وگو‌ی بیشتر دارد که باید در طول جلسات مشخص شود. تا قبل از اینکه این موضوع مشخص شود قضاوتی در این باره نخواهیم داشت.

وی درمورد اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران در سال 2003 پیشنهاد متوقف کردن برنامه هسته‌ای‌اش را مطرح کرده بود و مورد قبول آمریکا قرار نگرفته بود، اظهار کرد: مقامات آمریکایی در موارد متعددی با شروع این دور از مذاکرات گفت‌وگو‌هایی داشته‌اند. مفهوم کلی که از این صحبت‌ها قابل بیان است این مسأله است که ایران همواره آماده کار جدی برای رفع نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل بوده و آن را بارها ابراز داشته است. اینکه غربی‌ها چگونه این دریچه و فرصت را بستند و به سمت تحریم و فشار روی آوردند بسیار روشن است. آنها خواستند با اعمال فشار مذاکرات را به پیش ببرند و از اعلام آمادگی و دریچه‌ای که باز شده بود به خوبی استفاده نکردند، امیدواریم واقع‌بینی در سیاست‌ها و روند کنونی حاکم شود و در عین بی‌اعتمادی‌هایی که نسبت به آمریکا داریم امیدواریم نسبت به گذشته درس‌هایی گرفته باشند.

افخم ادامه داد: آنها نباید مذاکره با فشار را ادامه دهند و تحلیل‌های غیرواقع‌بینانه نسبت به رویکرد جدید ایران داشته باشند. در هر حال امروز پنجره‌ای برای گفت‌وگو و تفاهم و حل این بحران غیرضروری باز شده است. باید از این پنجره باز شده استفاده کنند و با احترام و تکریم ملت ایران نشان دهند که در مسیر حل این موضوع هستند و در این مسیر اراده سیاسی خود را به خوبی ابراز می‌کنند.

سخنگوی وزیر امور خارجه درباره سفر وزیر خارجه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روابط ایران و عربستان نیز گفت: آقای ظریف سفر بسیار مؤثر و مفیدی به کشورهای منطقه داشتند. سفر به ریاض در چارچوب این برنامه‌ها مورد توجه است. لازم است هماهنگی‌هایی برای سفر انجام شود. ما عربستان را از لیست کشورهایی که هدف سفر و برنامه هستند حذف نکردیم. عربستان کشور مهمی در منطقه است و معتقدیم با همکاری و تبادل نظر از سوی دو طرف مسائل منطقه امکان حل و فصلش فراهم می‌شود. ایران بارها آمادگی خود را اعلام کرده است که امیدواریم در اولین زمانی که مقامات عربستان آمادگی داشته باشند این سفر انجام شود و گفت‌وگو‌های منطقه‌ای با همسایگان که همواره در اولویت برنامه‌هایمان داشتیم را باز هم ادامه می‌دهیم.

افخم گفت: تبلیغاتی در فضای رسانه‌ای در این باره مطرح شده است. باید بپذیریم که اگر گفت‌وگو کم شود امکان سوءتفاهم و تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتن بیشتر خواهد شد. بنابراین گفت‌وگو‌های مستقیم و رودررو و رایزنی‌های منظم برای افزایش زمینه‌های همکاری ضروری است. می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم و برای عربستان در این منطقه نقش مهم و قابل توجهی قائل هستیم.

خبرنگاری پرسید: استنباط من از صحبت‌های شما درباره سفر وزیر خارجه ایران به عربستان این است که درخواستی از طرف ایران مطرح شده است اما مقامات عربستان با انجام آن مخالفت کرده‌اند، آیا این استنباط درست است؟ که افخم پاسخ داد: آمادگی لازم از سوی مقامات عربستان برای انجام آن سفر در آن مقطع وجود نداشت اما کماکان ما آمادگی داریم که این سفر در زمان مناسبی که طرف مقابل آمادگی داشته باشد انجام شود. بنابراین برنامه سفر به عربستان در دستور کار ما است.

وی در رابطه با اظهارات مقامات آمریکایی درباره اینکه در گام نهایی برنامه هسته‌ای ایران باید درباره غنی‌سازی و تعداد دستگاه سانتریفیوژ و نوع دستگاه‌ها و ذخایر اورانیوم و راکتور اراک محدودیت ایجاد شود، گفت: بحث‌هایی که در حال انجام است برای ترسیم گام پایانی است. ما به طور شفاف اعلام کرده‌ایم که گام پایانی برای ما شامل برداشته شدن کامل تحریم‌ها، داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و حفظ ساختار فعالیت‌های هسته‌ای شامل غنی‌سازی است و امکانات و برنامه‌هایی که داریم نیز باید حفظ شوند. اظهارنظر نسبت به مورد به مورد آنها در شرایط کنونی زودهنگام است اما تصویر گام پایانی از نظر ایران کاملا روشن است.

افخم اظهار کرد: احقاق حقوق کامل ایران در داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و حفظ ساختار برنامه هسته‌ای شامل غنی‌سازی و فعالیت سایت‌هایی که در حال کار هستند مورد تاکید ما است.

وی یادآور شد: متأسفانه انتشار فکت شیت مقامات آمریکایی پس از مذاکرات بی‌اعتمادی‌ها را دامن زد و آنها بخش‌هایی از برنامه اقدام مشترک را اعلام نکردند. موضوعی که حتی از سوی رسانه‌های آمریکایی و به طور مشخص روزنامه واشنگتن پست مورد نقد قرار گرفت و انتقاداتی نسبت به مسئولین آمریکایی داشتند که چرا این بخش‌ها را منتشر نکرده‌اند.

سخنگوی وزیر امور خارجه درباره اینکه آیا در سفر وزیرخارجه روسیه به تهران درباره شرکت ایران در نشست ژنو 2 که قرار است به حل بحران سوریه بپردازد، بحث می‌شود؟ گفت: ایران و روسیه درباره موضوعات منطقه‌ای و به طور مشخص موضوع سوریه مذاکرات و رایزنی‌های مستمری دارند طبعا در این سفر نیز این موضوعات و همچنین اجلاس ژنو 2 که قرار است در آینده برگزار شود مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های مشترک ایران و روسیه درباره حل بحران سوریه و راه‌های پایان دادن به این بحران جاری بسیار نزدیک به هم است. هر دو کشور معتقدند باید راهکار سیاسی و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی برای حل آن در دستور کار قرار گیرد. دو کشور با به کارگیری عملیات نظامی و توسل به زور و نظامی‌گری مخالفت‌های صریحی داشته‌اند. ظرفیت‌های ایران و روسیه و دیدگاه‌های مشترک و ابعاد همکاری برای حل این بحران کمک‌کننده است.

افخم درباره موضع ایران در خصوص تفاهمنامه امنیتی بین افغانستان و آمریکا گفت: پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم که این موضوع، موضوع داخلی افغانستان است اما آن را در چارچوب منافع و مصالح درازمدت افغانستان نمی‌دانیم. امیدواریم تصمیمی که برای کار درازمدت گرفته می‌شود براساس نگاه به مسائل ملت افغانستان و منافع منطقه باشد. امیدواریم همکاری‌های ایران و افغانستان از جمله پیمان دوستی بتواند گام بسیار مهمی برای ایجاد همکاری جامع در ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایجاد کند. مواضع ایران درباره این تفاهمنامه امنیتی کاملا روشن است.

سخنگوی وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره 10 دور حضور وزیر خارجه در مجلس و در عین حال انتقادات برخی نمایندگان به وزیر خارجه گفت: بر این عقیده مصمم هستیم که برای تعامل سازنده با مجموعه کشورهای جهان لازم است که تعامل سازنده در داخل را نیز تقویت کنیم.10 دور حضور وزیر خارجه را در این مسیر ارزیابی می‌کنیم ضمن احترام به حقوق نمایندگان محترم و ارزیابی‌هایی که نسبت به کار مجلس و وزارت امور خارجه داریم معتقدیم که باید این تعامل سازنده شکل بگیرد، شفاف‌سازی نسبت به سیاست‌ها و باسخگویی به سؤالات را کاملا مدنظر داریم.

وی ادامه داد: نسبت به آینده همکاری و تداوم این روند خوش‌بین و مصمم هستیم که هرگونه سوءتفاهم و سوءبرداشتی اگر در فضای مجلس وجود دارد برطرف شود و معتقدیم که با گفت‌وگو‌های منطقی و به دور از جنجال و در فضای کاملا کارشناسی و تخصصی امکان تعامل بیشتر و کار مؤثرتر و مثبت‌تری فراهم است.

افخم درباره امضای پیمان جامع دوستی بین ایران و افغانستان گفت: وزارت امور خارجه دو کشور کارهای کارشناسی برای تهیه متن تفاهم در ابعاد سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی را آغاز کرده‌اند، امیدواریم ارتباط درازمدت و همکاری‌های جامع و فراگیر میان دو کشور دوست و برادر پایه‌های همکاری را قوی‌تر کند. این سازوکار تازه آغاز شده و در مسیر خود عملیاتی خواهد شد.

وی درباره اظهارات اوباما مبنی بر اینکه گفت‌وگو‌ی محرمانه‌ای بین تهران و واشنگتن در جریان است تاکید کرد: هیچگونه گفت‌وگو‌ی محرمانه‌ای میان ایران و آمریکا وجود ندارد و همه آنچه که در مذاکرات انجام شده درباره موضوع هسته‌ای و در ارتباط با مذاکرات 1+5 بوده است.

سخنگوی وزیر امور خارجه درباره اظهارات شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی درباره اینکه آماده دیدار با روحانی است و ایران را دشمن این رژیم نمی‌داند، گفت: هیچگونه تغییری در مواضع ایران و دیدگاه‌های نظام نسبت به رژیم صهیونیستی ایجاد نشده و نخواهد شد. ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد. مواضع ما در مقابل این رژیم به عنوان یک رژیم تجاوزگر و غاصب که کاملا جعلی است و وجودش براساس جعل و غصب سرزمین‌های ملت فلسطین حاصل شده روشن است. ما این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسیم، تبلیغاتی که برای خروج این رژیم از انزوا صورت می‌گیرد کاملا بی‌اثر و بی‌نتیجه است.

وی گفت: آنها تلاش دارند افکار عمومی ملت‌های مسلمان در منطقه را درباره جایگاه و نقش ایران تحت تاثیر قرار دهند. به صراحت اعلام می‌کنم که ملت‌های منطقه کاملا هوشیار هستند و تحت تاثیر این تبلیغات قرار نخواهند گرفت. انتخاب ادبیاتی که اخیرا آنها دنبال می‌کنند کاملا بی‌اثر است آنها درصدد خروج از انزوا هستند توصیه می‌کنیم ملت‌های جهان با همان هوشیاری به تحرکات این رژیم توجه کنند و تحت تاثیر شعارهای فریبنده و مظلوم‌نمایی‌ای که انجام می‌دهند قرار نگیرند.

افخم درباره سفر لاوروف به تهران نیز گفت: وزیر خارجه روسیه امشب وارد تهران می‌شود و در این دیدار دو روزه علاوه بر گفت‌وگو و رایزنی مفصل با همتای خود با رئیس جمهور کشورمان هم دیدار خواهد داشت. ابعاد همکاری تهران و مسکو فراگیر و عمیق است و موضوعات متعددی را شامل می‌شود.

سخنگوی وزیر امور خارجه درباره اقدام فرانسه در اعزام نیرو به آفریقای مرکزی گفت: آفریقای مرکزی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های زیادی دارد که بنا به تاریخچه آفریقا و کشورهای آن هنوز نتوانسته از آن به صورت بهینه استفاده کند. معقد هستیم که باید سازمان ملل و کشورهای مؤثر آفریقا برای کمک به حل و فصل بحران در آفریقای مرکزی گام بردارند. معتقدیم که همواره کشورهای منطقه توان حل و فصل موضوعات خود را دارند و هیچ نیروی خارجی از این اختیار برخوردارنیست که بتواند مشکلات یک منطقه را حل کند.

وی درباره اظهارات نمایندگان انگلیس و آمریکا در اجلاس امنیتی منامه در خصوص ضرورت تقویت حضور نظامی‌شان در خلیج فارس گفت: عمدتا در این اجلاس دیدگاه‌های کارشناسی مطرح می‌شود و سازوکار آن تبادل نظر بین کارشناسان است و از ایران نیز آقای سجادپور که استاد دانشکده روابط بین‌الملل است شرکت کرده بود. ما این نگاه را که همواره براساس آن تلاش می‌کنند منطقه خلیج فارس را به عنوان منطقه‌ای برای حضور نظامی بیگانگان معرفی کنند مردود می‌دانیم. از نظر ما پذیرفته شده نیست زیرا که این اظهارات این بحث را تداعی می‌کند که کشورهای خلیج فارس خود توان حل و فصل موضوعات را ندارند. بنابراین کشورهای منطقه را کماکان دعوت می‌کنیم به اینکه سازوکارهایی برای تقویت همکاری و افزایش ارتباطات و همگرایی و رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه ایجاد کنند و اجازه حضور بیگانگان را ندهند.

افخم تاکید کرد: خلیج فارس به کشورهای این منطقه اختصاص دارد و موضوعات آن باید از طریق همین کشورها حل و فصل شود و تکرار صحبت‌هایی که چندین دهه است به گوش می‌رسد هیچ اثری در این حوزه نخواهد داشت.

اخبار سیاسی - ایسنا