اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بررسی تجاوز پهپاد به آسمان ایران در آژانس



اخبار,اخبار سیاست خارجی,آژانس بین‌المللی انرژی اتمی


 اخبارسیاست خارجی - بررسی تجاوز پهپاد به آسمان ایران در آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در حال بررسی درخواست ایران برای محکوم کردن تجاوز پهپاد رژیم صهیونیستی به آسمان کشورمان است.

به گزارش ایسنا، گیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که نامه ایران برای محکوم کردن حمله این پهپاد که در نهم سپتامبر ارسال شده بود در اختیار 162 عضو آژانس قرار گرفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ماه گذشته اعلام کرد یک هواپیمای بدون سرنشین که متعلق به اسراییل بوده در حریم هسته‌ای نطنز واقع در مرکز ایران هدف موشک قرار داده و سرنگون کرده است. ایران پس از این حادثه در نامه‌ای خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یاد آور شدکه کشورش حق دارد تا تمام اقدامات لازم برای دفاع از خاکش را به کار گیرد و از آژانس انتظار دارد تا این تجاوز اسراییل را محکوم کند.

اسراییل پیش از این تهدید کرده است که تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار می‌دهد در حالی‌که ایران همواره تاکید کرده است برنامه‌ هسته‌ای اش ماهیت کاملا صلح آمیز دارد و به منظور تولید برق و استفاده‌های پزشکی آن را دنبال می‌کند.

با ارسال نامه‌ای به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اشاره به تجاوز اخیر پهباد جاسوسی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز کشورمان در نطنز، این اقدام تجاوزکارانه را قویا" محکوم نمود و ضمن اشاره به غیرقابل نقض بودن حریم تاسیسات صلح آمیز هسته ای خواستار محکومیت آن از سوی جامعه بین المللی گردید.

در بخشی از این نامه آمده است: " این اقدام که بدنبال یاوه سرائی های مکرر مقامات این رژیم در تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، نقض فاحش تمامیت ارضی و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران به‌شمار رفته و برخلاف اصول حقوق بین الملل و مفاد منشور ملل متحد می‌باشد" .

در بخش دیگری از این نامه ضمن اشاره به قطعنامه‌های آژانس در همین زمینه آمده است: "این اقدام تجاوزکارانه که ماهیت واقعی رژیم اسرائیل را بار دیگر آشکار می‌سازد، بر خلاف قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر غیرقابل نقض بودن حریم فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز و از جمله قطعنامه های شماره 533 و 444 کنفرانس عمومی می باشد، که طی آنها تصریح شده است که "هرگونه حمله نظامی و یا تهدید علیه تاسیسات هسته ای مربوط به اهداف صلح آمیز نقض اصول منشور ملل متحد، حقوق بین‌المللی و اساسنامه آژانس بشمار می رود ".

همچنین در پایان این نامه ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای اتخاذ کلیه اقدامات مشروع و لازم در دفاع از تمامیت خود محفوظ می داند، نسبت به چنین اقدامات تحریک آمیزی که پیامدهای جدی برای متجاوز دربرخواهد داشت، هشدار داده شده و از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته شده است تا این اقدام تجاوزکارانه که نقض اساسنامه آژانس و قطعنامه های آن بشمار می رود را محکوم کند.

همچنین در این نامه درخواست شده بود تا این نامه به عنوان سند رسمی آژانس منتشر گردد.

 

 اخبار سیاست خارجی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار اعتراض آمیز ایران به مقامات ارشد سازمان ملل درباره تجاوز پهپاد اسرائیلی



اخبار,اخبارسیاست خارجی,جاسوسی  پهپاد اسرائیلی


 اخبار سیاست خارجی  - اعتراض ایران به سازمان‌ملل درباره پهپاد اسرائیلی

نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در نامه ای اعتراض آمیز به مقامات ارشد این سازمان جهانی، با اشاره به تجاوز اخیر پهپاد رژیم صهیونیستی به حریم هوائی جمهوری اسلامی ایران، درخصوص آثار اینگونه اقدامات تجاوزکارانه هشدار داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، در نامه سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل خطاب به سه مقام ارشد سازمان ملل یعنی دبیرکل، رئیس شورای امنیت و رئیس مجمع عمومی آمده است: بدینوسیله به اطلاع می رساند یک فروند پهپاد رژیم صهیونیستی در روز شنبه بیست و سوم آگوست با پرواز بر فرار آسمان جمهوری اسلامی ایران در ماموریتی با هدف جاسوسی از محل تاسیسات هسته ای نطنز، به حریم هوایی ایران تجاوز کرده است.

غلامحسین دهقانی با اشاره به سرنگونی این پهپاد متجاوز توسط نیروهای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است: این اقدام رژیم صهیونیستی که متعاقب تهدیدهای مکرر این رژیم ضد ایران صوت گرفت، نقض آشکار تمامیت ارضی و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران و بر خلاف اصول حقوق بین الملل و مفاد منشور ملل متحد است.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان با اشاره به اینکه این اقدام تجاوزکارانه صلح و ثبات منطقه ای را مورد تهدید قرار داده، تاکید کرده که لازم است جامعه بین المللی و بویژه شورای امنیت سازمان ملل، این اقدام را به شدیدترین وجه محکوم کنند.

در نامه نمایندگی کشورمان در سازمان ملل ضمن محفوظ دانستن حق جمهوری اسلامی ایران در اتخاذ هرگونه اقدام دفاعی در حفاظت از سرزمین خود، درباره چنین اقدامات تحریک کننده ای که عواقب جدی برای متجاوز در پی خواهد داشت، هشدار داده شده است. غلامحسین دهقانی در پایان از مقامات ارشد سازمان ملل خواسته است این اعتراض کشورمان به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود.


 اخیار سیاست خارجی - واحد مرکزی خبر