اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برخی نمی خواهند روحانی با اوباما دیدار نکند


زیباکلام گفت: احتمال دیدار اوباما-روحانی بسیار ضعیف است چرا كه فشار زیادی به آقای روحانی وارد است تا دیداری با اوباما نداشته باشد هرچند بر اساس برنامه‌ای هم که ارائه شده و سخنگوی دولت آن را روز چهارشنبه اعلام کرد چنین دیداری پیش‌بینی نشده است.

فرارو: رابطه‌ ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بطور كامل قطع شد و پس از آن عادی‌سازی روابط همواره در دو کشور موافق و مخالفانی داشته است و هرگاه روزنه‌ای برای برقراری رابطه ایجاد شده گروهی آن را با اما و اگر همراه كرده‌اند.

روی كار آمدن حسن روحانی نویدی دوباره برای گسترش روابط بین‌الملل كشور بود و دیگر كشورها كه این را فرصتی در برابر خود دیدند سعی كردند روابطی متفاوت از گذشته با ایران داشته باشند.

سفر روحانی به نیویورك و شركت در اجلاس سالانه مجمع عمومی در سال گذشته از این جهت ویژه تلقی شد كه برای نخستین بار دیدار در سطح وزرای خارجه میان ایران و آمریکا و پس از آن مكالمه‌ای تلفنی میان دو رئیس‌جمهور برقرار شد. بعد از یك سال سفر دوباره روحانی به آمریكا و شركت در اجلاس مجمع عمومی گمانه‌ها در رابطه با دیدار میان دو رئیس‌جمهور را تقویت کرده است.
 
گزیده گفتگوی صادق زیباكلام با روزنامه آرمان را می‌خوانیم:

نخستین گامی كه چه آقای روحانی و چه هر شخص دیگری كه می‌خواهد گشایشی در این راه ایجاد كند، باید انجام دهد طرح این سوال است كه اساسا علت ادامه قطع رابطه دو کشور برای چیست؟! معتقدم تا این مساله حل نشود گشایشی صورت نمی‌گیرد.

 دلیل عدم‌موافقت با عادی‌سازی رابطه با آمریكا این است كه برخی دشمنی‌های آمریكا ادامه دارد. اگر این دشمنی‌ها برطرف شود و آمریکا برای حسن‌نیت پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند و تحریم‌های ظالمانه را بردارد آن وقت می‌توان در یک شرایط برابر نشست و برای عادی‌سازی روابط دو کشور صحبت کرد.

احتمال دیدار اوباما-روحانی بسیار ضعیف است چرا كه فشار زیادی به آقای روحانی وارد است تا دیداری با اوباما نداشته باشد هرچند بر اساس برنامه‌ای هم که ارائه شده و سخنگوی دولت آن را روز چهارشنبه اعلام کرد چنین دیداری پیش‌بینی نشده است. سال گذشته هم كه ایشان مكالمه تلفنی با رئیس‌جمهور آمریكا داشتند اگر به یاد بیاوریم موضوع کاملا اتفاقی بوده است.

دشمنی با ایران هیچ منفعتی برای آمریکا ندارد. امروز ایران به عنوان یک کشور قوی در منطقه و حتی جهان شناخته می‌شود و اگر واقعا آمریکایی‌ها به دنبال مبارزه با تروریسم هستند نمی‌توانند بدون حضور ایران مبارزه واقعی با تروریسم داشته باشند چراکه ایران معتقد است ائتلافی که امروز آمریکا با متحدانش بر علیه تروریسم در عراق تشکیل داده‌اند به نوعی حضور خود را برای بهره‌برداری از منطقه به دنبال دارد و معنی واقعی مبارزه با تروریسم به خود نمی‌گیرد. ایران خود قربانی تروریسم است و نشان داده اگر در منطقه از روی حسن‌نیت کشورها در این مسیر قدم بردارند قطعا ایران در این راه پیشگام خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
نظر روحانی درباره دیدار با اوباما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صادق زیبا کلام: به روحانی فشار زیادی می آورند با اوباما دیدار نکند



اخبار,اخبارسیاست خارجی,زیبا کلام

 

اخبار سیاست خارجی  - صادق زیبا کلام: به روحانی فشار زیادی می آورند با اوباما دیدار نکند

رابطه‌ ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بطور كامل قطع شد و پس از آن عادی‌سازی روابط همواره در دو کشور موافق و مخالفانی داشته است و هرگاه روزنه‌ای برای برقراری رابطه ایجاد شده گروهی آن را با اما و اگر همراه كرده‌اند.

روی كار آمدن حسن روحانی نویدی دوباره برای گسترش روابط بین‌الملل كشور بود و دیگر كشورها كه این را فرصتی در برابر خود دیدند سعی كردند روابطی متفاوت از گذشته با ایران داشته باشند. سفر روحانی به نیویورك و شركت در اجلاس سالانه مجمع عمومی در سال گذشته از این جهت ویژه تلقی شد كه برای نخستین بار دیدار در سطح وزرای خارجه میان ایران و آمریکا و پس از آن مكالمه‌ای تلفنی میان دو رئیس‌جمهور برقرار شد. بعد از یك سال سفر دوباره روحانی به آمریكا و شركت در اجلاس مجمع عمومی گمانه‌ها در رابطه با دیدار میان دو رئیس‌جمهور را تقویت کرده است.

مساله‌ای كه دكتر صادق زیباكلام استاد دانشگاه اینگونه درباره آن می‌گوید:
-نخستین گامی كه چه آقای روحانی و چه هر شخص دیگری كه می‌خواهد گشایشی در این راه ایجاد كند، باید انجام دهد طرح این سوال است كه اساسا علت ادامه قطع رابطه دو کشور برای چیست؟! معتقدم تا این مساله حل نشود گشایشی صورت نمی‌گیرد. دلیل عدم‌موافقت با عادی‌سازی رابطه با آمریكا این است كه برخی دشمنی‌های آمریكا ادامه دارد. اگر این دشمنی‌ها برطرف شود و آمریکا برای حسن‌نیت پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند و تحریم‌های ظالمانه را بردارد آن وقت می‌توان در یک شرایط برابر نشست و برای عادی‌سازی روابط دو کشور صحبت کرد.

-احتمال دیدار اوباما-روحانی بسیار ضعیف است چرا كه فشار زیادی به آقای روحانی وارد است تا دیداری با اوباما نداشته باشد هرچند بر اساس برنامه‌ای هم که ارائه شده و سخنگوی دولت آن را روز چهارشنبه اعلام کرد چنین دیداری پیش‌بینی نشده است. سال گذشته هم كه ایشان مكالمه تلفنی با رئیس‌جمهور آمریكا داشتند اگر به یاد بیاوریم موضوع کاملا اتفاقی بوده است.

-دشمنی با ایران هیچ منفعتی برای آمریکا ندارد. امروز ایران به عنوان یک کشور قوی در منطقه و حتی جهان شناخته می‌شود و اگر واقعا آمریکایی‌ها به دنبال مبارزه با تروریسم هستند نمی‌توانند بدون حضور ایران مبارزه واقعی با تروریسم داشته باشند چراکه ایران معتقد است ائتلافی که امروز آمریکا با متحدانش بر علیه تروریسم در عراق تشکیل داده‌اند به نوعی حضور خود را برای بهره‌برداری از منطقه به دنبال دارد و معنی واقعی مبارزه با تروریسم به خود نمی‌گیرد. ایران خود قربانی تروریسم است و نشان داده اگر در منطقه از روی حسن‌نیت کشورها در این مسیر قدم بردارند قطعا ایران در این راه پیشگام خواهد بود.

  اخبار سیاست خارجی - آرمان