اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برخی نمایندگان با امضای خود معامله می‌کنند


نماینده مردم ارومیه گفت: عده ای با امضای طرح های مختلف به دنبال معامله و دلالی و رانت هستند. در مجلس کسانی هستند که امضای خود را پس نمی گیرند اما کسانی نیز وجود دارند که امضا خود را جابجا می کنند و این به نوعی معامله است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس می گوید مجلس هشتم با تواضع بیشتری در مقایسه با مجلس نهم فعالیت می کرد.

 نادر قاضی پور از آن دسته نمایندگانی است که تا کنون از هیچ امضایی در طرح های مختلف انصراف نداده و به گفته خودش اگر طرح استیضاحی را امضا کند تا زمان اعلام وصول آن طرح در صحن علنی مجلس موضوع را پیگیری می کند و به دنبال معامله و دلالی با امضا خود نیست.

نماینده مردم ارومیه که برای انتخابات مجلس نهم رد صلاحیت شده بود و در لحظات پایانی تایید صلاحیت و موفق به حضور در مجلس شد در این رابطه می گوید حقیقتا خودم هم دلیل این موضوع را نمی دانم اما این مسائل برخورد نظام نیست و برخورد افراد با بنده است. گاهی بعضی افراد خودشان را در ارومیه ولی نعمت مردم می دانند و بدون زحمت پای کار هستند و اظهارنظرهای غیر منطقی انجام می دهند.

در نخستین روزهای بهار به سراغ نادر قاضی پور رفتیم و با او درباره مسائل مختلف گفت وگو کردیم که در ادامه مطالعه می فرمایید:

مقام معظم رهبری سال 93 را با عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردند. به نظر شما دلیل اصلی این نامگذاری چیست؟ این نام نوعی انتقاد از عملکرد مسئولان نیست؟

نظر بنده این است که رهبری به بهبود وضعیت معیشتی مردم اهمیت می دهند و با این نامگذاری ها بر این موضوع تاکید دارند که وضعیت معیشتی مردم باید در بالاترین سطح قرار بگیرد.

رئیس جمهور آمریکا با تحریم های اقتصادی که علیه ایران اتخاذ کرده است مشکلاتی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است و بر همین اساس باید نیاز مردم در داخل کشور تامین شود. مقام معظم رهبری نیز در سال های اخیر با نامگذاری های مختلف همچون، حمایت از تولید ملی، جهاد اقتصادی و حماسه اقتصادی بر این موضوع تاکید کرده اند و امسال نیز در ادامه سال های گذشته عنوان سال را انتخاب کرده اند.

اقتصاد ایران باید به سمت بومی سازی برود و باید به توان خود اهمیت دهیم و باید وابستگی به دیگران را به صفر برسانیم تا اثر تحریم ها از بین برود.

مدیریت جهادی نیز این است که به جای سخن گفتن باید عمل انجام دهیم و به طور مثال سیستم پولی کشور با مشکلات فراوانی رو به رو است و ممکن است یک نفر برای یک امضا 6 ماه منتظر باشد.

در حوزه فرهنگ چطور؟

نباید در این بخش از نامگذاری سال دچار اشتباه شد. نظر رهبری خواندن قرآن و حافظ و سعدی نیست. به نظر بنده منظور آقا پایه سازی در بخش های مختلف همچون اقتصاد است و به طور مثال در حوزه اقتصاد منظور این است که مصرف خود را استاندارد کنیم.

سال 92 را چطور ارزیابی می کنید؟ مهم ترین اتفاقی که در سال 92 رخ داد چه بود؟


در سال 92 شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بودیم که این موضوع در کنار راهپیمایی 22 بهمن بزرگترین اتفاق های سال 92 بود که معادلات جهانی را بر هم زد و دشمنان نگرش خود در مقابل ایران را تغییر دادند.

مهم ترین اولویت در سال 93 چه موضوعی باید باشد؟

رهبری می فرمایند شعارها مختص به همان سال نیست و ادامه دار است. به نظر بنده مدیرانی که نامه امروز را تا 6 ماه دیگر هم جواب نمی دهند باید برکنار شوند و نباید با کسی شوخی داشته باشیم. باید در سال جاری با مدیرانی که به دنبال سواستفاده از قوانین هستند برخورد شود.

ایران یک ابر قدرت جهانی است و باید از مدیرانی استفاده کنیم که برای آینده کشور و جوانان برنامه داشته باشند و با اقتدار کار کنند.

به نظر بنده آمریکا و اروپا بیش از ما فرامین رهبری را اجرا می کنند. به ظور مثال ما سوره ای در قرآن با نام حدید داریم و اهمیت فولاد در قرآن آمده است و ما متاسفانه به اندازه مصرفمان تولید نمی کنیم. اما کشورهای غربی در حوزه صنعت به خوبی در صنعت فعالیت می کنند.

متاسفانه در حوزه مدیریت کشور مشکلی با نام منمیت وجود دارد و این موضوع اجازه نمی دهد که امور به خوبی اجرا شود. به طور مثال خانمی در حوزه ای در ارومیه فعالیت می کردند و اعلام کرده بود منطقه ای ممنوعه است و این سخن آیه قرآن شده بود و کسی نمی توانست موضوع دیگری را مطرح کند و میلیاردها سرمایه مردم در آن منطقه در حال از بین رفتن بود.

مدیران رده بالا باید در میان مردم زندگی کنند تا بتوانند مشکلات مردم را از نزدیک لمس کنند و بتوانند برای حل آن برنامه ارائه کنند. مدیری که نتواند در کنار مردم باشد قطعا نمی تواند مشکل مردم را برطرف کند.

تقریبا دو سال از فعالیت مجلس نهم می گذرد. این مجلس را چطور ارزیابی می کنید؟ عملکرد مجلس نهم بهتر بوده یا مجلس هشتم؟


مجلس هشتم با تواضع بیشتری فعالیت می کرد و اصلاح طلبانی در مجلس بودند که اصولگرا بودند و با توجه به این که مخالف آقای احمدی نژاد بودند اما در عملکرد از دولت حمایت می کردند و سعی داشتند مشکلی در جامعه ایجاد نشود و دست دولت را می گرفتند.

اما در مجلس نهم اصولگرایانی هستند که علاوه بر مخالفت با دولت می خواهند به دولت ضربه بزنند و سیاسی عمل می کنند. بنده در رابطه با مذاکرات هسته ای انتقاد دارم و معتقدم مذاکرات هسته ای باعث شد تا دولت از حوزه های دیگر غافل شود اما نباید نیروهای مذاکره کننده را تضعیف کنیم.

باید مجلس از رئیس جمهور حمایت کرد و بنده خودم از منتقدان هستم اما باید به فکر پیشرفت کشور بود و باید به دولت یازدهم کمک کرد و بنده باید تنها به وظیفه خود که نظارت است عمل کنم و نباید سیاسی کار کنم و رهبر معظم انقلاب نیز بر نظارت نمایندگان تاکید دارند و نمایندگان باید در چارچوب قانون عمل کنند.

تلخ ترین  و شیرین ترین روز سال 92 چه بود؟

تلخ ترین روز خشک شدن دریاچه ارومیه است و می توان دریاچه ارومیه را احیا کرد ولی اقدامی صورت نگرفته است.

شما برای این موضوع طرح دارید؟

خیر. اما دولت کارشناسانی دارد که می توانند طرح های لازم را ارائه کنند. همچنین در داخل کشور شرکت هایی وجود دارند که توانایی این کار را دارند. رئیس بنیاد تعاون ناجا به بنده می گفت اگر وزیر به بنده ابلاغ کند بلافاصله انتقال آب از خزر را آغاز می کند.

بهترین روز چه روزی بود؟


البته در سطح کشور تلخ ترین روز توزیع نامناسب سبد کالا بود. البته با توزیع سبد موافق هستیم اما به نحوه توزیع انتقاد داریم. بهترین روز نیز 22 بهمن بود. راهپیمایی 22 بهمن خیلی از توطئه ها را خنثی کرد.

آقای قاضی پور شما تا کنون هیچ یک از امضاهای خود در مجلس را پس نگرفته اید. دلیل این موضوع چیست؟


ما قسم خورده ایم از منافع ملت دفاع کنیم و قومیت ها برای ما فرقی ندارند. زمانی که به بنده می گویند تحقیق و تفحص از صنعت فولاد را امضا کن متوجه شدم که می خواهند از این طرح استفاده کنند و بنده متوجه این موضوع شدم و قوبل نکردم. عده ای با امضای طرح های مختلف به دنبال معامله و دلالی و رانت هستند. در مجلس کسانی همانند آقایان نادران و کامران هستند که امضای خود را پس نمی گیرند اما کسانی نیز وجود دارند که امضا خود را جابجا می کنند و این به نوعی معامله است.

استیضاح وزیر صنعت را برای بنده آوردند اما بنده امضا نکردم و گفتم این طرح ثبات ندارد و هم اکنون نیز می بینیم که این طرح اعلام وصول نشده است. اگر بنده امضا می کردم حتما طرح اعلام وصول شده بود.

شما از این که نماینده مجلس شده اید پشیمان هستید؟

زمانی که در استانداری بودم از نزدیک با مردم بودم و مشکلات را برطرف می کردم و با رفع مشکلات مردم خستگی بنده از بین می رفت. اما هم اکنون در مجلس برای یک طرح ساعت ها تلاش می کنیم و آن را تدوین می کنیم و به دلیل یک رای یک قانون رای نمی آورد و می بینیم که نماینده در زمان رای گیری در حال چای خوردن است. باید به فکر پاسخ روز قیامت خود باشیم. البته در این میان نمایندگان به آقای لاریجانی انتقادهایی را وارد می کنند و در تذکرات بارها خطاب به لاریجانی این موضوع را اعلام می کنند اما آقای لاریجانی مجلس را به خوبی اداره می کند.

اگر نماینده مجلس نمی شدید چه شغلی را انتخاب می کردید؟

بنده کارمند دولت هستم و در استانداری مشغول فعالیت بودم و اگر نماینده نمی شدم به همان کار ادامه می دادم.

شما با کدام نماینده رابطه بهتری دارید؟

در رابطه با طرح ها با آقای محجوب رابطه خوبی داریم.

در مجلس با آقای حسینیان خیلی شوخی می کردید؟

بله. البته آقای حسینیان عمل قلب کرده اند و دیگر نمی توانم با وی شوخی کنم و هم اکنون با آقای حدادعادل شوخی می کنم.

شما برای انتخابات مجلس نهم رد صلاحیت شدید و در لحظات آخر تایید صلاحیت شدید. چه اتفاقی رخ داد که مجددا تایید صلاحیت شدید؟

حقیقتا خودم هم دلیل این موضوع را نمی دانم اما این مسائل برخورد نظام نیست و برخورد افراد با بنده است. گاها بعضی افراد خودشان را در ارومیه ولی نعمت مردم می دانند و بدون زحمت پای کار هستند و اظهارنظرهای غیر منطقی انجام می دهند.

برای انتخابات مجلس دهم برنامه دارید؟

اگر خدا بخواهد و مردم لطف داشته باشند در انتخابات حاضر می شوم.

البته برخی همکاران شما کارهای انتخاباتی را از هم اکنون آغاز کرده اند.

بله متاسفانه شاهد چنین اتفاقی هستیم و آنها جلساتی را برگزار می کنند. اما ما جلسه نداریم و با هیچ سرمایه دار و کارخانه داری جلسه خصوصی نداریم و نخواهیم داشت.

موضوعی که در سال گذشته منتقدان فراوانی به همراه داشت تعدد سوال نمایندگان از وزرا بود. شما تعدد سوالات از وزرا را منطقی می دانید؟

ببینید از مجلس پنجم به بعد همه ساله شاهد افزایش سوال نمایندگان از وزرا هستیم و در مجلس هشتم این موضوع به اوج خود رسید. اما نکته ای که وجود دارد این است که وزرا باید رابطه مناسب تری با نمایندگان داشته باشند و برای پاسخ به سوالات به جلسات کمیسیون های تخصصی مجلس بیایند.

زمانی که وزیر در کمیسیون حاضر نشود رئیس کمیسیون تا اندازه ای می تواند جلسه را کنترل کند و نمایندگان در این شرایط خواهان طرح سوال در صحن علنی هستند که می تواند به کارت زرد منجر شود.

البته هیات رئیسه مجلس در موضوع سوال از وزرا سعی کرده است موضوع را مدیریت کند و بر همین اساس مورد تهمت قرار گرفته است.


ویدیو مرتبط :
پایان نامه بررسی حقوقی – کیفری معامله معارض ، انتقال مال غیر و معامله فضولی...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

51 امضای نمایندگان برای استیضاح وزیر ورزش



51 امضای نمایندگان برای استیضاح وزیر ورزش

وی افزود: ما برای استیضاح وزیر ورزش اصرار داریم و اگر هم برخی از نمایندگان بخواهند امضای خود را پس بگیرند باز هم استیضاح حد نصاب دارد.

حسن کامران با بیان اینکه درخواست استیضاح عباسی ۵۱ امضا دارد، افزود: ما برای استیضاح وزیر ورزش اصرار داریم.

به گزارش فارس، حسن کامران نماینده مردم اصفهان و یکی از طراحان استیضاح وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت:‌ هم‌اکنون درخواست استیضاح وزیر ورزش و جوانان 51 امضاء دارد و بعد از آغاز کار مجلس این استیضاح دوباره به جریان می‌افتد.

وی افزود: ما برای استیضاح وزیر ورزش اصرار داریم و اگر هم برخی از نمایندگان بخواهند امضای خود را پس بگیرند باز هم استیضاح حد نصاب دارد.

نماینده اصفهان ابراز امیدواری کرد که هیئت رئیسه مجلس همکاری لازم را برای این استیضاح انجام دهد و اظهار داشت: آقای عباسی برنامه‌ای برای جوانان ندارد، درحالی که وزارتخانه آقای عباسی هم مربوط به ورزش و هم مربوط به جوانان است ولی در این وزارتخانه توجهی به مسائل جوانان نمی‌شود.

کامران گفت:‌ همچنین در بحث ورزش هم بخاطر دخالت‌ها در فدراسیون‌ها و انتصابات پی‌درپی مسائلی مطرح شده و در کل دلیل این موضوع این است که وزیر ورزشی نیست./فارس